Houtskelet werkplaats - overkapping

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Bekijk bijlage 88820
Foto1 Dit soort plekken dus, overal waar het folie tegen de balken aan loopt (aan de randen van je muur en tussen tussen kolommetjes. Ook, overlap genoeg, wordt aangegeven op de rollen folie. Op het dak (witte folie) heb ik dit alsnog allemaal afgetapet, al met al best wat rollen doorheen gegaan.....
Bekijk bijlage 88821
En dus, tape eroverheen.

Ten aanzien van het afstandhouder tussen de folie en het rabat, ik heb hier 9x44 hardhout voor gebruikt, te koop bij de praxis, waarschijnlijk goedkoper elders.....

Ook te zien op de foto, steenwol isolatie platen van 70mm dik, om een of andere reden niet te koop bij de bouwmarkt, wel bij isolatieshop online (no affiliation whatsoever).

Mooi bedankt. Tape van de Action is er genoeg :) Mijn tussenruimte is 12 cm. Zou gezien de kosten liever iets dunner isoleren zou dat kunnen? Of moet het echt 12 cm zijn (wel beter natuurlijk). Het dak had ik ook wat dunner bedacht.
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
12cm? Welke balkmaat heb je gebruikt voor de muren dan? Ik dacht dat 44x69 gebruikelijk was.
Maar de isolatie moet heel de ruimte opvullen, een "luchtspouw" is niet toegestaan ivm condensatie. Tenminste, dat is wat ik tijdens de studie tegenkwam, wellicht zijn de echte specialisten hier meer op de hoogte.
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
Dan moet je misschien wat creatief zijn met het aanbrengen van de folie, om ervoor te zorgen dat er tussen het blauwe en witte folie geen lucht zit.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Nou het is toch maar 120 mm isolatie geworden. Nu ik bijna de wanden dicht kan gaan maken nog wat bedenkingen. Aan de binnenzijde komt 18mm underlayment. Als ik straks zaken aan de wand op wil hangen. Dan is de kans groot dat je door de folie gaat schroeven (holle wand plug, schroeven of tacker).
Is dat erg of kan ik beter nog wat horizontale delen aanbrengen waar straks in geschroefd kan worden?

Hoe hebben jullie dat gedaan (of doen dat)?
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
Ik heb fins vuren multiplex gebruikt, geen underlayment, maar ik denk dat underlayment ook sterk zat is hoor. Ik gebruik 4x35mm houtschroeven, als ik zelf iets maak van 18mm restmateriaal om iets op te hangen, zodat ze er niet doorheen steken. Als je iets zwaars op wil hangen, meer schroeven gebruiken :)

Recent heb ik een rek gemaakt om lange materialen op te bergen, die steunen heb ik in de studs geschroefd voor de sterkte (6x120mm schroeven), ook door het folie heen uiteraard, maar niet in de isolatie, de gedachte is dat je daar ter plekke de materialen zo hard op elkaar duwt dat er geen vocht naarbinnen en naarbuiten gaat.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
De stenen rand aan de onderzijde binnen. Kan ik die het beste met pir isoleren of kan het met iets anders? Het is ongeveer 3 cm ruimte. Pir met aan beide zijde aluminium hoeft geen foiie meer over / achter? Met andere isolatie eerst damp open folie tegen de steen? En dan de isolatie en dan dampdichte folie ? Net als de rest van de wand.

Ik heb ook een tussen-wand binnen die wordt ook geïsoleerd. Welke folie doe ik daar op? Beide zijden damp-dicht?
 

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
Gemetselde muren weet ik niks van, maar ten aanzien van de tussenwand, blauwe folie aan de koudste kant (dampopen), witte folie (dampdicht) aan de warmste, binnen kant.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
62
4
Damp dicht in principe aan de warme kant. De functie van de damp dichte folie is voorkomen van vocht richting het dauwpunt wat altijd ergens in je isolatie zal zitten. Warm naar koud. Aan de koude kant wil je dus altijd damp open zodat vocht, wat er niet had moeten zijn, wel weer weg kan.
In warme omgeving met airco is dat dus precies andersom...
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Ok, van een tussenwand tussen twee ruimtes begrijp ik dat er geen folie wordt toegepast. Beide kanten zijn dan vrijwel even warm. Over de pir tegen het stukje muur komt wel damp dichte folie er achter hoeft dat niet. Nu nog er achter komen hoe het voor het schuine dak met pannen gaat worden. Daar komt de folie op het dak meen ik, dus boven op de underlayment plaat onder de pannen. Wat komt er nog aan de binnenkant? Eerst isolatie en dan nog folie en dan plaatmateriaal?
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Actieve deelnemer
7 mei 2018
294
20
Rosmalen
Bij mij is de stapeling als volgt: dakbalk-multiplex-dampdichte folie-pir isolatieplaten (40mm)-EPDM folie (van binnen naar buiten). Ga je je dak niet isoleren? Ik vraag me af of je ueberhaupt folie nodig hebt als je je dak niet isoleert. Maar ik weet alleen de dingen die relevant waren voor de bouw van mijn schuur, dus YMMV zoals ze dan zeggen.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Vandaag even wat rust omdat het zo heet is en ik de afgelopen periode al heel wat in de zon het gestaan :) Een kort verslag in grote stappen:

Wanden afgemaakt, kozijnen gesteld en folie aangebracht aan de buitenzijde (eerst de schutting voor een deel weg moeten halen, incl. meter-hoog onkruid met de bosmaaier... jammer van de tijd). Dan alles voorzien van isolatie en voorbereiding elektra voor buiten-overkapping inbouw. Vervolgens binnen de dampdichte folie aangebracht. En alles afgetimmerd (een deel nog niet want er komen nog ramen in). Dan de gebinten er opgelegd en vastgemaakt. Begint er op te lijken nu. Alleen nog een dak.
Deze week de spanten maken en plaatsen, incl de dakbalken dan kan het dak ook dicht (net voordat we weer eesn regen gaan krijgen is het dicht hoop ik :).

Wat foto's:
IMG_9100.jpg
kozijnen gesteld (lood onder en boven) compriband tussen kozijn en staanders (mooi spul :)

IMG_9131.jpg
IMG_9131.jpg
Damp open folie buitenzijde

IMG_9195.jpg
isolatie plaat
IMG_9213.jpg
Aftimmeren

IMG_9271.jpg
gebint plaatsen en maken van de verbinding makkelijk met de lift!
IMG_9261.jpg
IMG_9300.jpg
IMG_9285.jpg
IMG_9309.jpg
Mooi zonnig plaatje zo :)
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
De volgende stap is het maken van de spanten. Het idee is zoals op het schetsje. De spant mag maar 90 cm hoog worden. Het wordt dus een flauw dak circa 20%. Iemand nog goede tips of advies voor het maken van de spanten? De balken worden aan elkaar geschroefd met tellerkop schroeven. Als ze op hun plaats zitten komt er - afhankelijk van de plaats waar de spant zit - nog underlayment tegen en of afwerking met zweeds rabat delen. Tussen de spanten komen de dakbalken te zitten. Die schroef ik ook. Zoveel mogelijk vanaf de kopse kant of ander schuin in het spant. Balkdragers zou ook nog kunnen maar vind ik niet echt mooi. Lijkt me dat het ook zonder balkdragers kan?

IMG_9310.jpg

Om een idee te krijgen even de balken neergelegd ziet er al beter uit dan de schets :) Wel nog wat gepuzzel om het goed af te meten.

IMG_9302.jpg

Met een 3d programma zou je waarschijnlijk de delen wel kunnen tekenen en dan gelijk de maten/ zaaghoek af kunnen lezen? Dat zou het misschien makkelijker maken en een stuk sneller. Helaas zijn mijn 3d skills nog niet zo groot :) Maar wellicht dat hier iemand is die dat een "eitje" vind? En een mooi schetsje kan maken met maten.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
424
1
Flakkee
Mooi topic. Hoe heb je het gebint vastgemaakt aan elkaar? Vanaf bovenaf geschroefd? Heb je verder nog gebruik gemaakt van lijm?
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Mooi topic. Hoe heb je het gebint vastgemaakt aan elkaar? Vanaf bovenaf geschroefd? Heb je verder nog gebruik gemaakt van lijm?
Vanaf boven geschroefd, met 4 keer een 30 cm lange rvs tellerkop schroef. Wel eerst voorgeboord met een slangenboor (bij een van de foto's zie je die boor nog zitten was afgebroken..). Gelukkig was een nieuwe boor snel opgehaald. Geen lijm gebruikt. De staanders aan de uiteinden zitten ook aan de wanden vast. Geen beweging meer in te krijgen in het geheel.
IMG_9311.jpg
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
62
4
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.403
24
35
Enkhuizen
Door je halfhout verbinding is je bovenste ligger maar half zo sterk.
Volgens mij hoort hij een stukje op de staander te liggen.
 

tuoh

Oud hout
Vandaag even wat rust omdat het zo heet is en ik de afgelopen periode al heel wat in de zon het gestaan :) Een kort verslag in grote stappen:

Wanden afgemaakt, kozijnen gesteld en folie aangebracht aan de buitenzijde (eerst de schutting voor een deel weg moeten halen, incl. meter-hoog onkruid met de bosmaaier... jammer van de tijd). Dan alles voorzien van isolatie en voorbereiding elektra voor buiten-overkapping inbouw. Vervolgens binnen de dampdichte folie aangebracht. En alles afgetimmerd (een deel nog niet want er komen nog ramen in). Dan de gebinten er opgelegd en vastgemaakt. Begint er op te lijken nu. Alleen nog een dak.
Deze week de spanten maken en plaatsen, incl de dakbalken dan kan het dak ook dicht (net voordat we weer eesn regen gaan krijgen is het dicht hoop ik :).

Wat foto's: ...............

Bekijk bijlage 89027
kozijnen gesteld (lood onder en boven) compriband tussen kozijn en staanders (mooi spul :)



Mooi zonnig plaatje zo :)

De "overspanning" boven de dubbele deur (foto 1) is veel te licht uitgevoerd, dat gaat onvermijdelijk doorbuigen.
Hier zouden normaal gezien twee cls'en van 38 x 140 (minimaal) beter twee stuks van 38 x 200mm naast elkaar en op hun smalle zijde moeten komen te staan.
Aan beide uiteinden dragend op een kortere bijkomende staander. Het deur- of raamkader kan hier niet helpen, dat moet onbelast blijven.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
424
1
Flakkee
André, kun je dit in een schets uitbeelden? Ben ook aan het oriënteren om ooit zelf iets te maken.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
De "overspanning" boven de dubbele deur (foto 1) is veel te licht uitgevoerd, dat gaat onvermijdelijk doorbuigen.
Hier zouden normaal gezien twee cls'en van 38 x 140 (minimaal) beter twee stuks van 38 x 200mm naast elkaar en op hun smalle zijde moeten komen te staan.
Aan beide uiteinden dragend op een kortere bijkomende staander. Het deur- of raamkader kan hier niet helpen, dat moet onbelast blijven.
Waar gaat het dan doorbuigen? Bij het kozijn?
Meende dat ik voorbeelden gezien heb waar het ook zo gemaakt was. Het stuk boven de deuren is "gelukkig" nog niet helemaal afgetimmerd. Al wel met de folie en isolatie bekleed dus ik ga kijken of er nog iets tussen gemaakt kan worden.
Moet ik datzelfde ook doen als ik een raampje in het frame zet (80 x 50 is het plan)? Ben alleen door mijn sls heen. Die waren van de bouwgroothandel. Weet niet of bijvoorbeeld een gewone bouwmarkt die ook heeft?
Ben nu wel met de dak bezig. Kan ik dat al wel plaatsen en dan later dit stuk verstevigen? Of is het beter dat nu eerst te doen?

IMG_9318.jpg
IMG_9319.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.