Houtskelet werkplaats - overkapping

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Komende weken moet mijn project vorm gaan krijgen. Een schuur met werkruimte en overkapping van 12 x 4 meter. in deze post had ik al enkele vragen gesteld: https://www.woodworking.nl/showthread.php?25825-Nieuwe-werkplaats&p=308304#post308304 maar omdat ik nu echt ben begonnen en als amateur bouwer nog veelmeer vragen heb zal ik hier zoveel mogelijk verslag doen van mijn vorderingen. Ik heb al veel ideeën en informatie hier op de site gevonden van andere projecten. Daarom is het wellicht ook voor anderen weer interessant mijn project te zien.
Een echte bouwtekening heb ik niet wel schetsen gemaakt en als doende wordt het verder ingevuld. Het voorlopige plan is als volgt opgebouwd: De schuur is in drie delen verdeeld. Een werkplaats van 4 x 4 meter, een opslagruimte welke later deels ook gebruikt zal worden om mijn "bier-brouwers" hobby uit te oefenen (koken, koelen, dus ventilatie afzuiging van vocht wel nodig). En een overkapping van 5 x 4 meter.

schuur_o1.jpg

Vloer:
- plaatfundering met vorstrand 5cm EPS, staalmatten, 15 cm beton
- circa 10 cm boven maaiveld
- afvoer, water en electriciteit in alle ruimtes/ onder het beton (wat is nog meer handig mee te storten)?
- borstwering met betonblokken (zoek nog naar de juiste lijmblokken die niet afgewerkt hoeven te worden) circa 38 cm hoog = 2 lagen blokken 10cm dik

Wand:
- hoogte 240 cm (incl de betonrand) - of kan dit wat lager zodat er meer hoogte voor de kap overblijft? Die is nu voorzien op 3 meter.
- kader van sls 38x140 op 60 cm
- tussen betonblokken en kader water-werende folie tegen optrekkend vocht en regenwater
- met van binnen naar buiten: OSB 18mm, dampdichte folie, frame + 140mm steenwol, dampopenfolie, gevelbekleding, douglas zweeds rabat zwart geimpregneerd of gecoat.
- omdat de lange zijde aan een kant zit waar we niet echt komen en waar ook veel begroeiing zit, overweeg ik nog om die te bekleden met ander onderhoudsvrij materiaal.
- 2x dubbele of extra brede deur, mogelijk nog twee vaste ramen voor extra licht (zijn die op marktplaats te vinden)?
- in de wanden stroomvoorziening inbouw (ook in de overkapping)
- ventilatie mogelijkheid?

Kap:
- omdat de schuur niet te hoog mag worden zal de hoogte waarschijnlijk op 3 meter of 3,5 meter uit komen dus er is geen zolder voorzien. Misschien wel een paar balkjes in de werkruimte voor opslag of compressor o.i.d.
- spanten (5 stuks)
- nokbalk / balken tussen de spanten
- underlayment 18mm op het dak buitenzijde
- damopen folie
- tengels + panlat + dakpannen
- geschikt om later evt. nog vol te leggen met zonnepanelen.

Volgens mij is dit in grote lijnen zoals het gaat worden. Ben nu druk bezig met de betonvloer voorbereiding. Is uitgezet en op hoogte wordt nog wat uitgevlakt en van zand voorzien, aantrillen en een vorstrand uitgraven. Daar komt nog wat extra bekisting in. Dan folie, betongaas (op blokjes tegel) afvoer en andere leidingen.

IMG_8637.jpg

Vragen die ik op dit moment heb en nu verder moet uitwerken:
- Hoe zwaar maak ik de spanten en de dakbalken?
- Moet er op het frame van de wanden nog een extra laag / balk voordat de spanten daar op komen? De spanten komen op alle tussen- en zij-wanden en een nog extra spant halverwege de overkapping.
- Voor het dragen van de overkapping komen er drie staanders van 15 x 15 (kastanjehout) en liggers van 15 x 15 kastanje hout. 1 ligger van 4 meter en een ligger aan de voorzijde van 5 meter (kan dat iv.m doorbuigen?).

- is het handig voor de elektriciteit in de ruimtes ook al kabels, buizen of kabelbeschermings-buis in de vloer te leggen naar de punten waar straks stroom moet komen? Of dit beter later allemaal in de wanden te leggen? Er komt nu wel centraal een kabelbescherming van buiten naar binnen voor o.a de elektriciteitskabel vanaf het huis.
- mag de tyleen waterleiding in of onder de betonvloer liggen onder de overkapping en binnen? Of moet die daar ook, zoals mijn installateur aan gaf 80cm diep liggen (dat is voor buiten)?

Graag jullie advies, tips en handige oplossingen. Dan kan ik offertes gaan vragen voor het hout etc. Ik na deels als bedrijf inkopen o.a. bij enkele bouwgroothandels. Wat deuren en ramen betreft zoek ik nog een "betaalbare leverancier". De Douglas ramen en deuren die veel sites aanbieden zijn behoorlijk prijzig en van de zelfde producent?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
233
0
Maassluis
Zo, daar kan je een hoop jampotjes in kwijt!*

Persoonlijk zou ik elektra opbouwen inplaats van in de vloer leggen of in de muren te verwerken. De indeling van een werkplaats wilt nog wel eens veranderen en dan is opbouw flexibeler.
Natuurlijk is dit minder mooi. Als dat zwaar meeweegt zou ik het in de muur verwerken, dat is altijd nog makkelijker te verlegen doen wanneer het in de vloer zit, denk ik.


*sorry, flauw grapje op basis van topic titel.. :)
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.227
44
Onder de beton invoerbuizen voor water , stroom en eventueel internet. Eventueel dakramen aan de schaduwzijde. Geeft veel extra licht en je kan de warmte veel beter kwijt. Net begonnen en nu al inspectie. Uit ervaring kan ik je aanraden de hond even weg te houden van de bouw als je de vloer gaat storten. Tenzij je van knikkeren houdt.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Goed idee die dakramen. Kan evt. ook later nog natuurlijk. En de hond gaat uiteraard aan de lijn als het beton er in gaat :) Knikkeren hoeft niet meer.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Zo, daar kan je een hoop jampotjes in kwijt!*

Persoonlijk zou ik elektra opbouwen inplaats van in de vloer leggen of in de muren te verwerken. De indeling van een werkplaats wilt nog wel eens veranderen en dan is opbouw flexibeler.
Natuurlijk is dit minder mooi. Als dat zwaar meeweegt zou ik het in de muur verwerken, dat is altijd nog makkelijker te verlegen doen wanneer het in de vloer zit, denk ik.


*sorry, flauw grapje op basis van topic titel.. :)
Ha, zie nu dat daar een foutje in staat. Electra gaat in ieder geval niet in de vloer. Goed punt dat je later nog wel eens moet kunnen veranderen in de werkplaats. Voor de overkapping is inbouw mooier.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.227
44
Ook als je de dakramen later wil plaatsen, is het handig om tijdens de bouw al de ravelingen te maken. Ik zou de elektra ook opbouw maken. Veel makkelijker aanpassen in de toekomst.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
261
0
Die ligger van 5 mtr en dan 15 X 15 cm zou ik niet doen
Of ga je hem schoren

Verder geef je al aan dat je zolder eventueel hout op gaat slaan dat is ook snel meer gewicht dan je denkt
Komen ook de zonnepanelen bij , dus ook niet te zuinig zijn met de balken voor de kap

Maar bier brouwen , lekker man
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
155
0
Warns
Zomaar wat hak en tak gedachten:
KrachtstroomKABEL vanuit het huis naar de schuur, ook al weet je nu zeker geeeeen krachtstroom te gebruiken. Minstens twee groepen 230. Kies inderdaad opbouw. Ik heb ter hoogte van de hoek met het dak de twee leidingen gelegd met om de drie meter gelijk een verdeeldoos. Heb je ergens een stopcontact nodig tak je deze af.
Heb je je ingelezen over ongedierte in je isolatie? Ideale nestelplekken! En mogelijk extra aantrekkelijk zodra je bier gaat brouwen :<)Hoe ga je verwarmen?
OSB trekt door het ruwe oppervlak geweldig stof aan, omdat mijn schuur droog is heb ik de boel bekleed met 9 mm wit gegrond MDF (sorry); stuk lichter. Zelf ben ik niet zo gek op veel ramen ivm schaduwwerking/wisselende lichtinval en ramen in de wanden kost je muuroppervlak. Indien toch dan noorderlicht. Zelf heb ik een dakraam met daarvoor een stuk wit zeil gespannen; geeft prachtig licht.
Verlichting met LED TL buizen.
In z'n algemeenheid schroef ik alles met gegalviniseerde Torx schroeven, demonteren indien nodig is fluitje/cent. Koop goed installatiemateriaal (Menneke), is 2x zo duur als Chinees spul.
Maak een apart, dicht en met geluidsisolatie bekleed hoekje voor je afzuiger als je groter wilt dan een stofzuiger en in die kast een ventilator naar buiten. Scheelt een hoop stof en herrie. Groet, Hendrick.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
224
4
Mechelen
cool! ik volg dit topic ook, ben namelijk ook met dezelfde hobby's bezig :D houtbewerking en bierbrouwen hehe, goeie combo! veel succes met de bouw
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
209
1
Gaaf.....ik ga deze zeker volgen.

Zo'n "tuinhuis" staat bij mij zeker ook nog op de planning in de toekomst.

@DIY heb je al een globale kostenraming gemaakt? Indien ja, zou je die desnoods via PB willen delen?


Gr,
Danny
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Die ligger van 5 mtr en dan 15 X 15 cm zou ik niet doen
Of ga je hem schoren

Verder geef je al aan dat je zolder eventueel hout op gaat slaan dat is ook snel meer gewicht dan je denkt
Komen ook de zonnepanelen bij , dus ook niet te zuinig zijn met de balken voor de kap




Maar bier brouwen , lekker man
Wat betreft de 15 x 15 ligger. Is het beter die dan ook in het midden te ondersteunen dus nog een extra staander? Of is het voldoende als er schoren worden toegepast? Dakbalken gaan lekker stevig worden in ieder geval.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Zomaar wat hak en tak gedachten:
KrachtstroomKABEL vanuit het huis naar de schuur, ook al weet je nu zeker geeeeen krachtstroom te gebruiken. Minstens twee groepen 230. Kies inderdaad opbouw. Ik heb ter hoogte van de hoek met het dak de twee leidingen gelegd met om de drie meter gelijk een verdeeldoos. Heb je ergens een stopcontact nodig tak je deze af.
Heb je je ingelezen over ongedierte in je isolatie? Ideale nestelplekken! En mogelijk extra aantrekkelijk zodra je bier gaat brouwen :<)Hoe ga je verwarmen?
OSB trekt door het ruwe oppervlak geweldig stof aan, omdat mijn schuur droog is heb ik de boel bekleed met 9 mm wit gegrond MDF (sorry); stuk lichter. Zelf ben ik niet zo gek op veel ramen ivm schaduwwerking/wisselende lichtinval en ramen in de wanden kost je muuroppervlak. Indien toch dan noorderlicht. Zelf heb ik een dakraam met daarvoor een stuk wit zeil gespannen; geeft prachtig licht.
Verlichting met LED TL buizen.
In z'n algemeenheid schroef ik alles met gegalviniseerde Torx schroeven, demonteren indien nodig is fluitje/cent. Koop goed installatiemateriaal (Menneke), is 2x zo duur als Chinees spul.
Maak een apart, dicht en met geluidsisolatie bekleed hoekje voor je afzuiger als je groter wilt dan een stofzuiger en in die kast een ventilator naar buiten. Scheelt een hoop stof en herrie. Groet, Hendrick.
Bedankt voor je gedachten :) Extra stroomkabel heb ik wel voorzien. Torx is "my friend". Ben nog wel aan het kijken om voor de ruwbouw een beter schroefapparaat te kopen. Mijn Festool lijkt het niet aan te kunnen al die lange schroeven door dik hout (denk aan de Walt of Hikoki met 70nm of hoger) als er budget voor is :) Ongedierte in de isolatie kan een probleem zijn. Maar ben wel van plan een en ander goed dicht te maken. Verwarmen zal als het koud is met een elektrisch bijzet kacheltje zijn dacht ik. Hoeft niet heel warm te zijn alleen droog. Ik gebruik Underlayment is een stuk gladder en mooier dan OSB. Er komen zeker led tl lampen in.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
951
40
Voor de elektra een mantelbuis nemen van 50mm. En eigenlijk voor het water. Onder de Vloet hoeft de waterleiding niet perse 80 cm diep, maar je komt er nooit meer bij als die kapot vriest. Tenzij er ruime bochten in je mantelbuis zitten. Maar daarvoor moet je ook de diepte in.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Voor de elektra een mantelbuis nemen van 50mm. En eigenlijk voor het water. Onder de Vloet hoeft de waterleiding niet perse 80 cm diep, maar je komt er nooit meer bij als die kapot vriest. Tenzij er ruime bochten in je mantelbuis zitten. Maar daarvoor moet je ook de diepte in.
Kan voor de waterleiding ook mantelbuis gebruiken heb genoeg liggen. Goed idee.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
261
0
Ik zou een slagschroefmachine nemen als je er 1 bij wil halen
Werkt super , ik heb ze altijd samen in gebruik
Maar met lange schroeven rammelt ie hem er zo in
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
261
0
Ik zou ipv een elektrische kachel een palletkachel nemen
Ik was na teruggave van de subsidie nog geen 300 EUR kwijt en rookgas heel simpel aan te sluiten door de wand heen naar buiten
Gebruikt weinig stroom en heel simpel met klokthermostaat die erin zit aan laten gaan
Voor ruim 100 EUR meer ook via app op de telefoon in te schakelen
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
82
0
Ik zou een slagschroefmachine nemen als je er 1 bij wil halen
Werkt super , ik heb ze altijd samen in gebruik
Maar met lange schroeven rammelt ie hem er zo in
Ok, ik dacht dat zo'n slagschroefmachine alleen voor bouten was. Maar kan dus ook met torx o.i.d. Zal ook daar nog eens naar kijken. Ik zie ze wel vaak in een set vroeg me al af wat je daar dan mee kon doen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.