Zelfbouw fijnstof filterunit

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Even een update,, welke torin motor het best?

Het is even een tijd geleden.. bijna 1,5 jaar geleden heb ik het pakket voor een half size filter ontvangen.. de reden dat ik hem niet ging maken, was volgens mij geen geld meer over had voor de torin motor ( haha studie financiering was op..)

En nog vervelender, ik had simpelweg geen tijd, *zucht* (25 jaar en nu al geen tijd meer.. :eek: ) Door de drukte van mijn opleiding kan ik niet zomaar in de werkplaats van school voor eigen projecten..

Nu heb ik eindelijk 2 weken vrij, en kan ik dus ein-de-lijk de fijnstof filter afmaken.. want het stof komt echt overal.. even een update van mijn werk situatie.. Nu moet ik zeggen dat met goed bij de bron afzuigen en tussentijds opruimen de stof goed te beperken valt,

Mijn woon/werk ruimte is 12 meter lang (zonder de keuken, meegerekend) en 3 meter hoog.. dus 12meter L x 6meter B x 3meter H = 216m3 (uhu de betere studentenruimtes :cool: )

Kiesvoorhout

Het fijnfilter 1/2 size is ontworpen voor 1750 m3/uur.
Als stelregel geldt, dat een ruimte 10 keer per uur ververst zou moeten worden.
Een ruimte van 175 kuub kan dus met een half size filter.
Een full size kan 3400 m3/uur


Dus eigenlijk had ik een full size filter moeten nemen, ik ga nu de half-size gebruiken wat ook voldoet, met de kennis dat ik hoogstens 2 uur achter elkaar draai en dat soms weken niet en dan enkele dag juist weer heel veel..

Ik dacht ik doe er even een foto bij dan zien jullie mijn huidige situatie ( soort van opgeruimd :) )

nu rest mij alleen de vraag sommige mensen hebben een torin slakkenhuis motor van 250m3 sommige 500m3 ( Kor bijvoorbeeld) en sommige dus een half size met een torin van 1000m3 .. Ik dacht omtrent lawaai en wind, om voor de 750m3 te gaan.. mooie ruimte dit hoor maar slecht geïsoleerd op gebied van geluid :(, ik hoor hun gekreun en zij mijn gescheld, gezweet en de draaibank afzuiging, (zo'n blauwe Guede afzuiging van 85 dB...)
dus 700m3 filtert mijn totale ruimte +/-3 keer per uur.. toch? een 100m3 filtert de ruimte dan 4 a 5 keer i.p.v. 3 ja? begrijp ik het?
3 keer is volstaat wel dacht ik zo.. of toch beter een 500m3? ben benieuwd naar de ervaringen met name op verschillende slakkenhuis motoren..

Vriendelijke groet Nando
 

Bijlagen

  • _1050848.jpg
    _1050848.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 856
  • _1050847.jpg
    _1050847.jpg
    50,4 KB · Weergaven: 854
  • _1050845.jpg
    _1050845.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 858
  • _1050844.jpg
    _1050844.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 864
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mooie chaotische ruimte, ik zou het zo snel mogelijk aftimmeren, paar panlatjes en wat folie, scheelt al heel wat stof. Je kunt om de moter van de afzuiging ook een demping box timmeren dat scheelt ook al.
succes
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nando,
Wat blom3dd al noemt, ik zou toch een opdeling van woon en werk gedeelte maken.Het lijkt mij erg ongezond met schuurstof in de koffie.
Bijkomend voordeel is, dat een kleinere ruimte sneller gereinigd kan worden, met een kleinere ventilator die minder lawaai heeft.
Je hebt volgens mij de unit van mij zienn en horen draaien in Eindhoven.
Hier hebben de buren echt geen last van, zeker minder dan van die piano:)
succes met bouwen.
Groeten, Kor
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
fluisterstille afzuiging..

paar panlatjes en wat folie, scheelt al heel wat stof.

Dat wilde ik denk ik ook eerst gaan doen, zou ik dan gewoon grondzeil folie doen? ik heb ook wat dikker afdekzeil liggen..

Je kunt om de moter van de afzuiging ook een demping box timmeren dat scheelt ook al.
succes

misschien dezelfde constructie als een softbox?

op de wietforum zijn ze heel kundig in het geluidsarm maken: http://www.wietforum.nl/topic/65394-700m3-torin-softbox-maken/
voor werkplaatsen is het vaak niet nodig om fluisterstille machines te maken, maar omdat hij dus in mijn woonkamer staat ( waar ik eigenlijk alleen maar werk :p )
wil ik hem wel zo stil mogelijk hebben.. ik denk dan ook om de aftuiging niet direct op de bekisting te zetten, maar binnen in te hangen,, en met dempende foam erin.. zie foto's als voorbeeld..

'T wordt hij wel een aardige bak dat realiseer ik mij...
 

Bijlagen

  • softbox close u.jpg
    softbox close u.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 825
  • softbox 2.jpg
    softbox 2.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 822
  • softbox 3.jpg
    softbox 3.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 816

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Nando,
Je hebt volgens mij de unit van mij zienn en horen draaien in Eindhoven.

Hey Kor, niet dat ik weer. was hier een demodag? Die heb ik ieder geval helaas gemist dan..

Ik ga volgende week beginnen met klussen, zal wel mijn ouder draad die hier toentertijd over ging ( werkplaats inrichting) weer nieuw leven inblazen..

bedankt voor jullie antwoorden!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hey Kor, niet dat ik weer. was hier een demodag? Die heb ik ieder geval helaas gemist dan..

Ik ga volgende week beginnen met klussen, zal wel mijn ouder draad die hier toentertijd over ging ( werkplaats inrichting) weer nieuw leven inblazen..

bedankt voor jullie antwoorden!

Nando,
Ik bedoel de opendaghout in het Philips gebouw destijds.
Een suskast voor een ventilator van 500 m3 lijkt me niet echt nodig.
Bij mij geeft de schuurmachine (Festool excenter 125mm)veel meer lawaai.

Groet, Kor
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ook ik ben bezig met een flink filter voor fijnstof in de werkruimte.
De werkruimte is 125m3, en heb een en ander aangekocht om te kunnen beginnen.

Ik heb grote filters gekocht. Volgens de specs kunnen ze 3400m3/uur verwerken.
Deze filters zijn 60x60cmx60cm en ik twijfel of ik er nu twee zal gebruiken of 1.

De motor, een flinke 550w, maar zonder gegevens helaas.
Is het verstandig iom twee filters te gebruiken, of gewoon eentje?

Dan nog een vraagje, hoe lossen jullie de gigantische output op?
Zijn hier slimme dingen voor te verzinnen? Ik zat zelf aan een soort van uitblaaszak te denken, maar dit kost ruimte, en is wellicht niet praktisch.
IMG_20150316_171203.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb het filter al een tijdje staan (wel wat kleiner) nu dat de garage klaargestoomd wordt tot knutselhok kan deze eindelijk een plek krijgen
ik laat de uitstroom over het plafond blazen, warme lucht stijgt op en wordt zo mooi terug geblazen, ideaal voor de winter (lijkt me)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo Bart380,
Welke filterklasse zijn de filters die jij gaat gebruiken?
Het lijken mij glasvezel zakken, die maximaal F7 kunnen zijn.
Daarmee ga je geen fijnstof tegenhouden.
En welk voorfilter ga je gebruiken?

Groeten,
Kor
 
Laatst bewerkt:

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Hoi Kor,

Er zitten 3 filters in.
Twee grote zakkenfilters als eerste, klasse F7. HQ85
De laatste is een andere klasse ,F9. HQ98

Op dit moment geen voorfilters. De zakken hangen in rubber en worden nog geklemd.
Deze filterkast staat dus gewoon los in de ruimte, en niet direct in contact met zagen of frezen etc.

Mochten de zakken te snel volraken (geen idee nog) dan heb ik nog grote frames met een open structuur.

Ik ga de uitblaaskant bevestigen aan 160mm slangen (of PVC buis) en uiteindelijk wil ik 3 lange airsocks ophangen.
De 3 160mm PVC bochten zitten al vast nu.IMG_20150317_141515.jpg
Dat heb ik allemaal nog niet, moet ik me even in verdiepen.
Geen idee hoeveel m2 sok ik nodig heb namelijk. De 550w fan is nu niet regelbaar en het "stormt"nu in de werkplaats haha!

Als ik weet hoeveel m3/uur deze fans blazen kan ik één en ander afstemmen. (fan zonder typeplaatje, alleen 550w en 850RPM)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Bart,
Die HQ filters ken ik...
geen idee hoe je er aan komt, maar ze zijn niet geschikt als fijnstoffilter.
behalve de F9 misschien, maar die zal een behoorlijk hoge luchtweerstand hebben.
m.a.w. je moet een flinke ventilator hebben, of je zal snel filters moeten wisselen.
het soort zakkenfilters wat jij laat zien zijn slap en zullen snel shedding geven .
dit betekent door 'schuren' langs elkaar deeltjes afgeven, waaronder schadelijke glasvezels van de buitenkant van de zakken.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de keuze die je nu maakt betwijfel ik of die de juiste is.
Een compactfilter, zoals in mijn unit is hiervoor ontworpen en heeft zich in praktijk bewezen.
als je verder hulp nodig hebt zeg je het maar.

Natuurlijk zijn slappe glasvezel zakken goedkoper, maar die doen afbreuk aan mijn ontworpen unit.
ik adviseer je F9 compactfilters 595x595 te gebruiken, met een G4 High Capacity voorfilter te gebruiken.


groeten,
Kor
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Hoi Kor,

Het staat in jouw topic, maar ik ben niet van plan geweest jouw ontwerp na te bouwen.
Ook was het niet mijn doel om een 100% werkend fijnstoffilter te bouwen. (luchtzuivering in de breedste zin van het woord)
Ik sta er verder niet zo sceptisch tegenover allemaal.

Dat shedding verhaal kan ik moeilijk bevatten. Dan zou dit ook spelen in alle andere gevallen waar ze deze filters inzetten. (commercieel en binnenshuis) De zakken bewegen zo goed als niet bij gebruik. Ze worden onderling gescheiden door draad trouwens.

Het laatste filter, is een ander type, en ook 60x60cm. De output van de 550 watt verntilator is bizar hoog!
Met een tussenschot gaat alles eerst door de grote zakken en daarna door het laatste f9 filter.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoi Bart,

Shedding treedt met name op bij stop en start van de installatie.
De filters worden steeds opnieuw opgeblazen, waardoor vanuit scherpe vouwen en waar de zakken tegen elkaar schuren deeltjes vrij kunnen komen.

Volgens mij doet je ventilator van 550 watt ongeveer 2500 m3/uur. Hiermee kun je minimaal een ruimte van 250 m3 reinigen.
Je hoeft dus maar 1 filter te gebruiken..
De ventilator kun je met een dimmer proberen te regelen. Jou ruimte kan met de helft van het volume toe.

Om een opfimale luchtstroom door het filter te krijgen zou je dan beter een half filter kunnen gebruiken.
Als het luchtvolume te laag is is, gaan de zakkenfilters niet goed open staan.

Ook al zul je niet echt fijnstof tegenhouden, je werkplaats blijft vast een stuk schoner.

Succes met je project.
En als je echte fijnstof filters wilt wil ik best adviseren:)

Groeten, Kor
 
Laatst bewerkt:

HaJé

Nieuw lid
14 jul 2012
15
0
Den Haag
Beste Kor,

Inmiddels heb ik mijn fijnstoffilter af. Ik heb op de Masave open dag ook een drukmeter bij je aangeschaft. Die drukmeter meet tot 250 pascal. Je advies was hier in dit draadje om het fijnstoffilter bij 450 Pascal te vervangen en het voorfilter bij 250 Pascal. Hoe moet ik dit zien?

Ik heb de low pressure ingang verbonden met de ruimte achter de ventilator en de high pressure ingang met de ruimte tussen voorfilter en fijnstoffilter. De drukmeter geeft nu 30 Pascal aan. De foto staat ondersteboven! Het lukt me niet om die rechtop te plaatsen:confused:.

groeten Harm Jan

Bekijk bijlage 31897
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De fijnstofffilters kunnen tot 450 Pa gebruikt worden en de voorfiters tot 250 Pa.
Dit zijn waarden, waarbij de werking van de filters nog gegarandeerd zijn.
In praktijk zal de unit niet eens tot 250 Pascal komen,omdat de meeste ventilatoren die druk niet op kunnen brengen.
Mijn advies is dan ook om rond de 150 Pa het fijnstoffilter te wisselen.
Mijn unit draait nu al meer dan 3 jaar en de druk is pas op 40 Pa.
Het voorfilter kan af en toe boven de kliko worden uitgeklopt, niet te wild...

Groeten, Kor
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn volgende project wordt ook een filterunit. Op de houtdag de filters gekocht bij Kor en het slakkenhuis besteld. Na een week nog niets gehoord dus eens gebeld. Ze snapten ook niet waarom er niet geleverd werd. Afgelopen vrijdag kwam de pakketdienst langs. IMG_20150615_210800.jpg Ik heb het nog nagekeken en echt alleen een slakkenhuis besteld, maar ik krijg dus een box die 40 euro duurder is. Even schroeven en ik heb wat ik nodig heb, maar nu dus een box over. Iemand interesse?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
101.jpg
102.jpg
103.jpg
Gisteren een begin gemaakt met de bouw van de omkasting van de fijnstoffilter. De zij- en achterkant is van 18 mm multiplex, een restant wat er nog stond. De draadrichting van de achterkant is niet hetzelfde als de zijkant, maar anders had ik niet genoeg. De onder- en bovenkant worden van 6 mm triplex. Het eventuele verwisselen van de filter gaat via de voorkant.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Weer een stapje verder, de binnenkant voorzien een plaat voor een akoestisch systeemplafond om het geluid wat te dempen, de onder- en bovenkant is maar 6 mm dik. Kast gesloten en de hoofdfilter erin geplaatst. Met een frame wat vast zit met 3 schroefjes onder en boven het filter opgeklemd.104.jpg105.jpg106.jpg en daarna getest. Een A-4tje blijft goed plakken107.jpg. Aan de voorkant nog een lijstje om het af te werken, het oog wil ook wat ;)
Ophangen doe ik aan drie punten middels rekogen, tenminste dat was de bedoeling. Heel de wigwam overhoop gehaald, geen rekoog te vinden. Dan maar sluitplaatjes die er nog lagen. 108.jpg. Als ketting teveel trillingen doorgeven dan wordt het band van een zonnescherm. Wordt zaterdag weer vervolgd met het maken van een wcd tegen het plafond.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zo vandaag een mooi klein projectje als eerste na het inregelen/afstellen van mijn K3 winner...een fijnstof filter na goed advies van Kor en de rest van de forumleden natuurlijk...

IMG_0446.jpg

Eerst even alles neerleggen en opmeten

IMG_0447.jpg

reststukjes hout bepalen mede de maat...

IMG_0448.jpg

Voor het ophangen en afwerken even testen natuurlijk



IMG_0449.jpg

Definitieve plek en mooi hoor!

Dank aan alle leden en Kor in het bijzonder, groet, Marcel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.