Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Na het lezen over zoveel problemen met (fijn) stof in de werkplaats, lijkt het mij tijd om actie te ondernemen.
Het moet volgens mij mogelijk zijn zelf een kast te bouwen, die de lucht voldoende reinigt om veilig te werken. Voorwaarde is wel, dat afzuigunits de spaanders en zaagsel verwijderen.
Een zelfgetimmerde of met zwalustaarten in elkaar gelijmde houten kast :) , met een goede ventilator en de juiste filters zou ons veel ellende kunnen besparen.
Als er voldoende belangstelling is, wil ik hier best energie in steken. Met name advies geven over te gebruiken filters zal wel lukken.
Ik wil hiermee niet een Microclene of JET of ander bestaand type concurrentie aandoen, maar proberen mede houtbewerkers de gelegenheid te geven zelf iets te maken.
En tevens bewust te maken van het risico van (fijn) stof in onze werkplaatsen.
Is het een idee zoiets te ontwikkelen?
En is er meer ervaring onder onze forumleden?

Groeten
Kor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Ik heb er zeker belangstelling voor. Ik heb wel eens overwogen zelf zoiets te fabriceren, maar heb nog onvoldoende zicht op de te gebruiken filters en waar ik die moet zoeken. Wel begreep ik dat je verschillende filters achter elkaar moet zetten zoals je elders al aangeeft. Of het een kast met zwaluwstaarten wordt betwijfel ik na mijn zwakke poging voor een five-minute dovetail tijdends de open dag....

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Is een uitstekende gedachte Kor. Ondanks mijn rechtstreeks naar buiten blazende wasemkap, lijkt mijn werkplaats vaak nog op die Russische plaats: Nies-Nies-Stofkorot.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jan
niesniesstofkorot!!hahaha da's een mooie naam.

@kor
ik heb zeker interesse!!! microclene lijkt me mooi maar is nogal prijzig. eigen productie kan zeker zo mooi zijn en kan op maat ingepast worden. ik zou me aanbevolen

@fonz
de 5-minute dovetail komt er vast nog wel ooit eens.laten we volgend jaar als doel stellen

rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het dan niet mogelijk om een afzuiginstallatie te ontwerpen met een cycloon voor het grof, een filter voor het fijne stof, die aangesloten is op de machines, een afzuiging heeft met een kap boven de werkbank als je schuurt etc en een soort stationaire bypass heeft om fijn stof uit de werkplaats te filteren? Ik zat te denken aan een motor op de ventilator die meerdere snelheden heeft en opschakeld als er een machine aangezet wordt.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kijk ideeen genoeg maar waar te beginnen? persoonlijk gaat het mij vooral om het fijnstof. het grove afval veeg ik wel op maar het hele fijne stof adem ik toch in en hopelijk ook weer uit.
rick
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.038
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Daar kan ik Rick deels wel gelijk in geven. Dan is er de vraag aan Kor hoe we gaan filteren. Met filters, een cycloon, elektrostatisch een combinatie?

jaap
 
A

Athanor

Guest
Ik heb het idee dat we een begripsverwarring krijgen :roll:

Volgens mij gaat Kor uit van een filterunit voor de filtering van de werkplaatslucht, nadat zaagsel, stof en spaanders van de machines al door een andere afzuigtunit is afgezogen.

Overigens zit ik ook wel eens aan een cycloon als afzuigunit te denken, maar hoe hoog ik die op de prioriteitenlijs ga zetten weet ik nog niet :?

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Lezen blijft voor velen van ons moeilijk ;) , maar Fons geeft daar geen moeite mee. :)
Het was mijn bedoeling eerst alleen maar eens een luchtreiniger te bouwen.
Er kan natuurlijk van alles bij en omheen gebakken worden, maar deze uitdaging is alvast groot genoeg. Het lastigste voor mij is het vinden van een voordelige (want we blijven Hollanders/Friezen) en geschikte ventilator. Eentje met overcapaciteit zou handig zijn, die kun je altijd (eventueel met frequentieregelaar) knijpen. Een voorfilter is geen probleem en ook het uitblaasfilter/eindfilter tot 3400 m3/uur is wel aan te komen.
Ik zal me nog verdiepen in de verkrijgbaarheid voor iedereen (ik kan testen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd) van een filter unit met voorfilter.
Het voorfilter, in een fraai houten lijstje :) moet regelmatig worden vervangen of schoongemaakt. Het eindfilter kan afhankelijk van de stofbelasting wel een jaar mee. Hierbij ga ik uit van hobbymatig werken, gemiddeld zo ongeveer 1 a 2 dagen per week.

Kor
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Op de open dag hout hadden we het er al even over gehad. Ik houd me ook zeer aanbevolen, ik zat al met het idee in mijn hoofd maar moet toegeven dat ik niet de nodige kennis in huis heb die jij wel hebt kor.

Groeten

Jan
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
399
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een paar jaar geleden lopen experimenteren met een unit.
Via via kon ik een oude afzuigkap op de kop tikken. Zo eentje die in de keuken boven het fornuis hangt. In dit geval betrof het een zwaarde uitvoering van ITHO met twee motoren en twee ventilatoren.
Het metalen vetfilter had ik vervangen door 2 cm dik filterdoek dat gebruikt wordt in luchtverwarmings-installaties voor woningen. Ook bij deze systemen is het niet de bedoeling dat stof rondgepompt wordt en daarom zit er aan de inlaatkant een filter. Het filter leek mij afdoende om houtstof te keren.
De unit had ik opgehangen boven de zaagmachines.

Op zich werkte het best goed. Vooral in de meest krachtige stand was er een sterke luchtstroom en zag ik het witte filter snel verkleuren.
Echter... ik zat altijd in een patatlucht te werken :( en ook de herrie van het apparaat was niet fijn :eek: . Daarom heb ik hem niet meegenomen naar mijn nieuwe werkplaats.
Maar als je een goedkope oplossing wilt is het misschien een idee. Koop er wel een busje deo bij, zodat je zo nu en dan wat deo onder de afzuigkap kan loslaten :)
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
ik had ook eerst zoiets gemaakt maar dan met afzuigkap filters die met olie waren ingespoten, en nog een hepa als na filter. Dus toen maar een cycloon voor minder dan 30 euro gemaakt.

Attached files
 

Jules

Nieuw lid
12 apr 2009
10
0
Kijk eens op marktplaats, daar staan regelmatig gebruikte units te koop.

Pas echter bij zelfbouinstallaties op met statische electriciteit, in combinatie met stof kan dat een grote BOEM opleveren. Het voorstel van Jaap (sorry Jaap) niet uitvoeren!

Zelfs PVC-buizen gebruiken als afzuibuizen is levensgevaarlijk. Door de lucht en zaagsel wat er langs stroomt worden deze dingen statische geladen, waardoor er een serieuse aanslag op je rikketik gedaan wordt wanneer je ze aanraakt. Ook hier kunnen vonken optreden.
Gebruik uitsluitend metalen afzuigbuizen, die stroom geleiden. Ook bij flexibele slag moet de draad in de slag worden aangesloten op met metaal van de rest van de installatie om stroom af te voeren.

Door stofexplosies zijn in het verleden complete fabrieken de lucht in gegaan.

Een aantal jaren geleden zijn de eisen die aan profesionele afzuigingen gesteld worden behoorlijk aangescherpt, waardoor veel oude installatie niet meer voldoen. Deze zijn vrijwel niets meer waard en worden vaal op marktplaats gedumpt. Voor hobby gebruikt is het echter geen enkel probleem.
Het zijn zogenaamde overdruk systemen waarbij het oppervlakte van de filter is aangepast op de capaciteit van de ventilator.

Mocht je meer willen waten post je maar.
Groet,
Jules
 
A

Athanor

Guest
Jules zei:
Kijk eens op marktplaats, daar staan regelmatig gebruikte units te koop.

Pas echter bij zelfbouinstallaties op met statische electriciteit, in combinatie met stof kan dat een grote BOEM opleveren. Het voorstel van Jaap (sorry Jaap) niet uitvoeren!

Zelfs PVC-buizen gebruiken als afzuibuizen is levensgevaarlijk. Door de lucht en zaagsel wat er langs stroomt worden deze dingen statische geladen, waardoor er een serieuse aanslag op je rikketik gedaan wordt wanneer je ze aanraakt. Ook hier kunnen vonken optreden.
Gebruik uitsluitend metalen afzuigbuizen, die stroom geleiden. Ook bij flexibele slag moet de draad in de slag worden aangesloten op met metaal van de rest van de installatie om stroom af te voeren.

Door stofexplosies zijn in het verleden complete fabrieken de lucht in gegaan.

Groet,
Jules


Nou Jules, je jaagt ons volgens mij onnodig veel stuipen op het lijf :roll:

We hebben hier al eens eerder een uitgebreide discussie over gevoerd die je opmerkingen behoorlijk nuanceert :cool:

Kijk nog eens in dit topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=513&st=0&sk=t&sd=a&start=10

Groet van Fons
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
Nou enige waarschuwingen zijn zeker wel gepast, heb in het begin aardig wat opdonders gehad ervan, heb ik ook snel opgelost met wat plaatjes koper hier en daar, en dus de aarding (niet op de cv pijpen uiteraard) Verder een aantal magneten uit oude harde schijven vooral er eventueel iets van ijzer in de afvoer zou komen, met die snelheid slaat het gaten.

Ik heb wel eens als deel van een veiligheid instructie een stofexplosie gedemonstreerd: een emmer met waxinelichtje, een tuinslang en wat zeer fijn houtstof. Slang in het hoopje stof en emmer er op, als je blaast in de slang knalt de emmer uit elkaar met kracht van een carbid bus, doet wonderen om jongeren uit te leggen waarom je niet mag roken in een werkplaats. ;)

Wat er natuurlijk niet wordt uitgelegd is dan je met een sigaret dat niet doet, je kan immers ook geen emmer benzine met een sigaret aansteken (zoals in de films) wel met de vlam van de aansteker tijdens het aansteken ervan.
Een vonk van een ontlading van statische lading is wel heet genoeg er voor.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
fijne mensen van dit forum,

hoe zijn de plannen voor een gezamelijk project voor de fijnstoffilter?

tevens ben ik zeer benieuwd naar een "cycloon". heb hier even naar gekeken op google maar kan nou niet direct het nut hiervan ontdekken. momenteel zuig ik nog al het stof weg met mijn hitachi bouwstofzuiger. hier komt dan een verstelbare "zuigmond"(mm dubieus woord) op van axminister. ik heb gekeken naar een camvac maar wacht nog even de ontwikkelingen af op het forum

rick
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
het voordeel van een cycloon is vooral dat het zaagstof niet in de stofzuiger komt, maar in een emmer die je zo leeg kan gooien, ook blijft de zuigkracht hoog hoeveel er ook in zit, geen filter wat kan verstoppen en het zeer fijne stof vliegt niet door de stofzak/motor weer naar buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.