Nieuweling met grote dromen meld zich.

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Mijn eerste design even in een programmaatje uitgewerkt. Programmatje is wat beperkt maar geeft een aardig idee dat beter overkomt dan mijn tekenkusten.

Ter verduidelijking:

- Uit de wand van het bed kan een schot omhoog getrokken worden voor een afscheiding.
- De grote van het bed is aan te passen van 70 naar 140cm dmv een extra matras.
- Grote kast voorin is een douche. (twijfel ik nog aan)
- Kookplaat bevind zich in de kast boven de koelkast. Alleen in zicht tijdens gebruik.
- Achterkant zit ook een schot, zo is of het bed op de opslag zichtbaar.
- Grote skylight achter precies boven het bed, mooi sterren kijken!
- Kleine skylight met ventilator aan aan de voorkant voor een goeie luchtcirculatie.

Dit gaat een flinke klus worden maar vast eentje om nooit te vergeten. (in positieve zin hopelijk)
En zoals altijd tips zijn van harte welkom. :)

IMG_9702.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_9696.JPG
    IMG_9696.JPG
    68,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9698.JPG
    IMG_9698.JPG
    78,7 KB · Weergaven: 21
  • IMG_9697.JPG
    IMG_9697.JPG
    67,8 KB · Weergaven: 22
  • IMG_9701.JPG
    IMG_9701.JPG
    57,2 KB · Weergaven: 21
  • IMG_9700.jpg
    IMG_9700.jpg
    90 KB · Weergaven: 23

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Ik weet niet precies waar dit design voor is, maar dit past niet in je mercedes bus.
 
  • Leuk
Waarderingen: lemen

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik weet niet precies waar dit design voor is, maar dit past niet in je mercedes bus.
Er gaat meer in zo'n bus dan je zou verwachten. Ik ga overigens niet meer voor Mercedes maar voor een Fiat Ducato. De Ducato is flink goedkoper en ook veel gebruikt bij ombouw tot camper.

Hier een video van een waanzinnige ombouw met een L4H3 Mercedes Sprinter: (layout is met full size bed).
 

biekkie

Actieve deelnemer
4 jan 2023
28
4
Bergen op zoom
Mijn eerste design even in een programmaatje uitgewerkt. Programmatje is wat beperkt maar geeft een aardig idee dat beter overkomt dan mijn tekenkusten.

Ter verduidelijking:

- Uit de wand van het bed kan een schot omhoog getrokken worden voor een afscheiding.
- De grote van het bed is aan te passen van 70 naar 140cm dmv een extra matras.
- Grote kast voorin is een douche. (twijfel ik nog aan)
- Kookplaat bevind zich in de kast boven de koelkast. Alleen in zicht tijdens gebruik.
- Achterkant zit ook een schot, zo is of het bed op de opslag zichtbaar.
- Grote skylight achter precies boven het bed, mooi sterren kijken!
- Kleine skylight met ventilator aan aan de voorkant voor een goeie luchtcirculatie.

Dit gaat een flinke klus worden maar vast eentje om nooit te vergeten. (in positieve zin hopelijk)
En zoals altijd tips zijn van harte welkom. :)

Bekijk bijlage 129274
Gisterenavond was er op rtlZ een programma over mensen die rondtrekken in campers/omgebouwd busje. En volgens mij zijn er ook cursussen voor het ombouwen van een bestelbus tot camper, misschien ook een idee, om gelijk de knowhow te horen van mensen die het gedaan hebben?
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Die bus uit dat filmpje is amerikaans. Het lijkt ook nog een 4x4 uitvoering. Die mag dus een ton of 5 wegen. Zelfs met die bulten aan de zijkant kan je daar als volgroeide volwassene niet dwars in slapen. Een ducato wordt veel gebruikt niet alleen omdat hij goedkoper is, maar hij heeft een lager gewicht en een lagere instap. Als je dwars wil slapen, kan je beter gewoon een camper kopen.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Die bus uit dat filmpje is amerikaans. Het lijkt ook nog een 4x4 uitvoering. Die mag dus een ton of 5 wegen. Zelfs met die bulten aan de zijkant kan je daar als volgroeide volwassene niet dwars in slapen. Een ducato wordt veel gebruikt niet alleen omdat hij goedkoper is, maar hij heeft een lager gewicht en een lagere instap. Als je dwars wil slapen, kan je beter gewoon een camper kopen.
Tiny Planet heeft idd van die oren aan de bus gemaakt. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er bij een Sprinter is. Fabrikanten geven geen tekeningen met exacte maten dus het is beetje zoeken naar de juiste informatie. Bij een Fiat Ducato heb je 193cm ruimte. (daarbij is rekening gehouden met isolatie).

Hier een video daarvan:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Ze hebben dus op de plaats van het bed geen ruimte voor fatsoenlijke isolatie en een volgroeide volwassene kan dus niet in de breedte liggen. Ze moeten een normale matras korter maken. In een mercedes kunnen binnen de aftimmering precies twee matrassen van 90 cm naast elkaar.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ze hebben dus op de plaats van het bed geen ruimte voor fatsoenlijke isolatie en een volgroeide volwassene kan dus niet in de breedte liggen. Ze moeten een normale matras korter maken. In een mercedes kunnen binnen de aftimmering precies twee matrassen van 90 cm naast elkaar.
Op die plekken zit idd minder isolatie maar voor Spanje lijkt mij dat voldoende. Het ombouwen zit nou eenmaal vol compromises.

Een custom matras (dat ook goed slaapt) is enorm duur. Mijn idee is een matras te nemen met een lengte van 180cm en daar nog een zelfgemaakte stukjes tussen te stoppen. (wat handig is omdat de achterwand schuin loopt (zie laatste video). Een bed van 180cm breed vind ik persoonlijk overdreven in een camper en zou ten koste gaan van zitplek bij een vaste bedopstelling vandaar mijn keuze voor 2x 70cm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Ik nam gewoon mijn matrassen van thuis mee . Het was een antwoord op je vraag van hoe breed een mercedes bus is. Als jij comfortabel kan slapen in een bed van 180 lang, dan is het geen probleem. Dan kan je ook een lagere bus nemen, dat scheelt weer in gewicht en brandstofgebruik.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
Er zijn bij ons aardig wat campers de revu gepasseerd. Dingen waar ik een hekel aan heb gekregen zijn de "knutselbusjes" (net nooit praktisch en te zwaar) en vaste zitjes (wat nemen die veel ruimte in). De best ingerichte camper was onze Westfalia VW T3. Een latere maar veel grotere VW LT kwam er in de buurt. Beiden geen vaste zitjes maar een hele grote open ruimte voor het keukenblok. Je zou er zo maar je workmate en een plaat hout kwijt kunnen. Schuifdeur open en je zit op je eigen veranda.

Voor inspiratie, kijk wat ze in de jachtbouw doen op de vierkante cm.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik nam gewoon mijn matrassen van thuis mee . Het was een antwoord op je vraag van hoe breed een mercedes bus is. Als jij comfortabel kan slapen in een bed van 180 lang, dan is het geen probleem. Dan kan je ook een lagere bus nemen, dat scheelt weer in gewicht en brandstofgebruik.
Ben zelf 195cm dus met 180cm kom ik te kort. 193cm zou in principe moeten lukken want ik lig nooit volledig recht. Losse stukjes aan de uiteindes zou qua slaapcomfort niet veel uitmaken. Een H2 eenmaal af is helaas met mijn lengte te laag van binnen. Ivm kasten aan het plafond oogt het dan ook heel krap. Ben wel benieuwd wat het zou schelen qua verbruik in brandstof. Ik heb daar nog niet op gezocht, maar zou het echt zo enorm veel schelen?
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Er zijn bij ons aardig wat campers de revu gepasseerd. Dingen waar ik een hekel aan heb gekregen zijn de "knutselbusjes" (net nooit praktisch en te zwaar) en vaste zitjes (wat nemen die veel ruimte in). De best ingerichte camper was onze Westfalia VW T3. Een latere maar veel grotere VW LT kwam er in de buurt. Beiden geen vaste zitjes maar een hele grote open ruimte voor het keukenblok. Je zou er zo maar je workmate en een plaat hout kwijt kunnen. Schuifdeur open en je zit op je eigen veranda.

Voor inspiratie, kijk wat ze in de jachtbouw doen op de vierkante cm.
Heel veel ideeën komen voort uit de scheepvaart idd. :)
 

biekkie

Actieve deelnemer
4 jan 2023
28
4
Bergen op zoom

Bijlagen

  • E845DD8B-D65C-4DB3-ABE1-EAFBE4FEA4A4.png
    E845DD8B-D65C-4DB3-ABE1-EAFBE4FEA4A4.png
    307,2 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: Champ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Dat was dus de strekking van het verhaal. Als je 195 lang bent, wil je een langslaper. Dan wil je dus ook een hoge bus, zodat je recht op kan staan. Een douche in je bus is zonde van de ruimte. Je hebt dan grote gasflessen nodig, een grote watertank en een grote afvalwatertank. Een toilet is wel fijn. Als je de voorstoelen op een draaivoet zet, kan je daar prima aan zitten met een klaptafeltje.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Dat was dus de strekking van het verhaal. Als je 195 lang bent, wil je een langslaper. Dan wil je dus ook een hoge bus, zodat je recht op kan staan. Een douche in je bus is zonde van de ruimte. Je hebt dan grote gasflessen nodig, een grote watertank en een grote afvalwatertank. Een toilet is wel fijn. Als je de voorstoelen op een draaivoet zet, kan je daar prima aan zitten met een klaptafeltje.
Ja ik twijfel hard over een douche. Het neemt naast ruimte ook een hoop kosten met zich mee. In die video met het Bali ontwerp hebben ze genoeg water en power voor 100 minuten warme douche. Een goed waterbesparende douchekop is dan wel een vereiste. Heel veel ruimte scheelt het overigens niet ivm het toilet. Tenzij je het niet erg vind om midden in de bus of buiten je behoefte te doen. Aangezien ik niet altijd in mijn eentje ben kies ik liever voor een afgesloten toilet. :)

Persoonlijk kies ik liever voor een wand dan dat ik het open laat. Zo kan oa niet iedereen helemaal je bus inkijken. Zo ook mijn keus om een wand tussen bed en de rest van de camper te hebben. Het blijven lastige keuzes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Die mensen uit je filmpje zou ik persoonlijk niet als voorbeeld nemen. Als je de bus aftimmert heb je geen ontdreuningsplaten nodig en dat spul is duur en zwaar. Zelfde voor dat armaflex, duur en zwaar. Bodemplaat isoleren werkt beter als je zorgt dat de isolatie aansluit. Vloerplanken van 9mm zijn zwaar zat. Daar kan je al weer kilos op besparen. De dakverstevigingen uit je bus halen lijkt me ook niet goed overdacht. Als ze geen functie hadden, had de fabrikant ze er echt niet in gezet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Ik heb geen zin om alle filmpjes te bekijken, maar als je 100minuten kan douchen, dan heb je dus minimaal zo'n 600 liter water nodig. En dus ook een afvalwatertank waar dat in past. Waar verwarmen ze dat water mee?
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik heb geen zin om alle filmpjes te bekijken, maar als je 100minuten kan douchen, dan heb je dus minimaal zo'n 600 liter water nodig. En dus ook een afvalwatertank waar dat in past. Waar verwarmen ze dat water mee?
200 liter water en ze hebben 900ah aan accu in de bus liggen als ik goed heb geluisterd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.