Nieuweling met grote dromen meld zich.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat was dus de strekking van het verhaal. Als je 195 lang bent, wil je een langslaper. Dan wil je dus ook een hoge bus, zodat je recht op kan staan. Een douche in je bus is zonde van de ruimte. Je hebt dan grote gasflessen nodig, een grote watertank en een grote afvalwatertank. Een toilet is wel fijn. Als je de voorstoelen op een draaivoet zet, kan je daar prima aan zitten met een klaptafeltje.
Onze camper had een douche en toilet. Onze huidige caravan (Kip Shelter) geen van beide. Ik mis ze allebei niet. De douche hebben wij nog nooit gebruikt, en het toilet alleen maar in noodgevallen. In spanje is zo'n losse zwarte zak die je in de boom hangt om door de zon op te warmen meer dan voldoende als douche, als je geen toiletgebouw beschikbaar hebt...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
@Champ Misschien niet van toepassing, maar toch: ben je al eens op stap geweest met een camper, alleen of met partner?
Belangrijk want een kennis van mij heeft een busje verbouwd tot camper, deed daar bijna een jaar over. Trip met vrouw toen het klaar was. Zij vond het vreselijk. Busje/camper verkocht. Dus.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
@Champ Misschien niet van toepassing, maar toch: ben je al eens op stap geweest met een camper, alleen of met partner?
Belangrijk want een kennis van mij heeft een busje verbouwd tot camper, deed daar bijna een jaar over. Trip met vrouw toen het klaar was. Zij vond het vreselijk. Busje/camper verkocht. Dus.
Had ie niet beter zijn vrouw weg kunnen doen? :p

Yes. Had ergens in het begin al aangegeven vroeger veel met de caravan op vakantie te zijn geweest. Ook een jaar in een stacaravan gewoond. Ik vergeet nooit meer dat moment dat ik de caravan uit kwam en me toch een partij hard op mijn plaat ging. Was de voortent in een privé ijsbaan veranderd door een gesprongen waterleiding. Maar goed die camper.. ik doet het niet alleen voor de leuk. Uiteindelijk ook om flink aan kosten te besparen. Ik wil alles zo inbouwen dat het er ook weer uit kan zonder de bus te veel hebben aangetast. Of ik dat achteraf dan ook echt doe weet ik nog niet, maar die optie hebben lijkt mij wel zo fijn. En ook een leuke uitdaging bij het design en bouwproces.
 

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo allemaal,

Dacht laat ik eens beginnen met mezelf voor te stellen na het aanmaken van een account hier.
Ik heb nog weinig echte ervaring met houtbewerking wel net als vrijwel iedereen wat geklust in het leven, maar de echte kennis ontbreekt.
En toch.. Heb in mijn hoofd gehaald dat ik iets met hout wil gaan doen en dan gelijk flink wat knaken er tegenaan. De loterij die win ik toch wel een keer.

Verstandige keuze!

Ik ben dol op synthesizers, drumcomputers en andere music tech en voor wie niet bekend is met synths.. met hout er omheen klinken ze beter! (grapje natuurlijk)
Had in het verleden toen ik nog een muziekwinkel al het idee om een lijn studio furniture te ontwerpen en verkopen maar dat is uiteindelijk nooit op de markt verschenen.

Gaaf man. Hier ben ik het wel mee eens. Anologe synths met zelfbouw houten speakers ofcourse klinkt t beste. Ik ben ook een synth gek haha

Mijn toekomst plannen zijn om te verhuizen naar Spanje, daar een lange roadtrip te maken tot ik de perfect spot heb gevonden om daar iets moois op te bouwen.
In de tussentijd moet er wel geld verdiend worden en zodoende heb ik het idee bedacht om alle tools mee te nemen in de camper en een mobiele werkplek te creëren.

Ik had het zelfde idee maar dan in france. In mn camper wonen met al het gereedschap mee om nederlanders die met een franse aannemer gezeik hebben te helpen door gewoon nederlands te werken daar en te cashen.

Ik ga de tools oa gebruiken voor het bouwen van meubels, het ombouwen van een bus tot camper en bouwen/opkappen van een mijn nieuwe woning in Spanje.

Heb het idee dat Festool voor mij de best keus zal zijn qua power tools. Ik zie veel mensen het vergelijken met Apple. (vaak in negatieve zin maar dat zullen dan waarschijnlijk geen Apple gebruikers zijn) Ik zit al 25 jaar volledig in het Apple ecosysteem en dat bevalt mij prima behalve dat het veel geld kost. De producten doen het goed, de service is voor mij altijd top geweest en het werkt met alles wat ik gebruik waardoor het voor mij optimaal is. Daarnaast ben ik ook gevoelig voor het uiterlijk van apparaten en hoe ze aanvoelen. Dit is precies wat ik bij Festool hoop te verwachten en daar mag van mij dan best een wat duurder prijskaartje aan hangen.

Ieder merk heeft zn specialiteiten. Ik ben ook wel een beetje groenfan maar ook wel een beetie van milwaukee.. en facom.. en KRK en roland en korg en volca ect maar probeer het per product te bekijken wat het beste is voor jou toepassing.

Andere merken die mij aanspreken en betrouwbaar lijken: UJK (om mijn eigen MFT te bouwen), TSO (goedkoper dan Woodpeckers), Incra (hoor er weinig negatiefs over) en Woodpeckers (mooi spul maar de prijs gaat vaak nergens meer over). Daarnaast wil ik zo weinig mogelijk op accu kopen. Die zijn het snelst op en ik verwacht zoveel mogelijk toch de stofzuiger toe te passen en dan maakt gebruik van een stroomkabel ook niet echt meer uit. Ik heb ook nog rondgekeken naar Chinees spul maar dat lijkt veelal een gok te zijn waarbij quality control niet een prioriteit lijkt te zijn. Mijn hoop is om met kwaliteit spullen in totaal niet boven de 10k uit te komen. Dat moet wel aardig lukken denk ik.
10 k. Tja ligt er aan. Je kan het zo duur maken als je kan betalen

Wat kom ik hier doen?

Ik hoop hier een hoop informatie te vinden qua techniek en te laten inspireren bij wat jullie allemaal aan moois bouwen. Ook ben ik er nog niet helemaal uit wat ik als eerste zal aanschaffen.


Voordat ik begon met echt gereedschap aan te schaffen adviseerde een meubelmaker de invalzaag met 2 linealen en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. En geef dit advies graag door. Helemaal omdat je aan je camper wilt werken.

(heb niet 10k klaarliggen om alles meteen aan te schaffen). Mijn idee is om te beginnen met het bouwen van een MFT maar dat is wel gelijk 200,- uitgeven aan iets wat ik niet heel vaak zal hergebruiken. (zie boodschappenlijstje). En als eigenwijze kaaskop hoop ik naast alle tips die ik op het forum vind ook kritiek te ontvangen want ik heb nog een hoop te leren.

Mijn wens/shoplijstje: (vergeet vast een hoop, ik doe dit even snel uit het hoofd)

- Festool TS 60 inlegzaag.
- Festool schuurmachines (welke ben ik nog niet over uit, iig 1 voor fijn en 1 voor grof groot werk)
Ik adviseer je de delta te nemen.maar dat is persoonlijk. Eentje van rubes is schijnbaar ook top.

- Festool CLT stofzuiger (met afscheider, kleinste versie omdat ik alles zo compact mogelijk wil houden ivm ruimte in de camper)
- Festool 1010 router (of mss toch de 1400)
- Festool CXS 18 schroefboormachine (hoor er veel positieve verhalen over) + TPC 18/4 voor wat zwaardere toepassingen.
- Festool DF 700 Deuvelfrees Domino XL (zal waarschijnlijk mijn laatste aankoop zijn) daar zal ik persoonlijk m'n geld niet aan uitgeven.

- TSO Guide system (met klemmen voor Festool rails)
- TSO GRS-16 set
- TSO MTX-R set

- UJK Mk2 Park system kit (meest accuraat om je eigen MFT te bouwen heb ik begrepen?)
- UJK Parf Super Dog Accessory kit
- UJK Complete Dogs clamp kit
- UJK Parf System Fence & stop kit 1000 en 600mm

Markeer linialen en 'perfecte' winkelhaken van Incra of Woodpecker. Verder zal ik zaken als klemmen en ander goedkoop spul...
Action is goed voor schroevendraaiers en wegwerprollers/kwasten. Verder zal ik remmenreiniger en wd40 pakken en de valvoline motorolie en de rest laten liggen.

accuraatheid is van belang is. Qua opslag zit ik aan het merk Systainer te denken. Hoe ik dat verder verwerk ben ik nog aan het uitzoeken maar ik zie voor Systainer wel een hoop mooie oplossingen. Ook ga ik binnenkort nog bij Festool langs voor een brainstorm sessie en het nodige uit te proberen. Zoals ik al aangaf is dit slechts even snel mijn boodschappenlijstje. Er ontbreekt uiteraard nog een hoop zoals beitels en welke boortjes, bits zijn het investeren echt waard.
Beitels zal ik die van narex nemen. Boortjes gewoon toolstation een koffertje met alle gangbare maten x 10 of 5. Bitjes en winkelhaak idem.

Anyway.. Altijd lastig zo'n eerste post. hehe Deze dromer zegt u allen hallo.

Ik ben ook een dromer en moet me ook maar is voorstellen.
Pm me als je eventueel wilt bellen aangezien je droom best lijkt op wat ik voor ogen had
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

Zorro

Nieuw lid
9 apr 2023
1
1
Amsterdam
Hallo allemaal,

Dacht laat ik eens beginnen met mezelf voor te stellen na het aanmaken van een account hier.
Ik heb nog weinig echte ervaring met houtbewerking wel net als vrijwel iedereen wat geklust in het leven, maar de echte kennis ontbreekt.
En toch.. Heb in mijn hoofd gehaald dat ik iets met hout wil gaan doen en dan gelijk flink wat knaken er tegenaan. De loterij die win ik toch wel een keer.

Ik ben dol op synthesizers, drumcomputers en andere music tech en voor wie niet bekend is met synths.. met hout er omheen klinken ze beter! (grapje natuurlijk)
Had in het verleden toen ik nog een muziekwinkel al het idee om een lijn studio furniture te ontwerpen en verkopen maar dat is uiteindelijk nooit op de markt verschenen.

Mijn toekomst plannen zijn om te verhuizen naar Spanje (Nu huur ik een woning in Amsterdam via Huurportal), daar een lange roadtrip te maken tot ik de perfect spot heb gevonden om daar iets moois op te bouwen.
In de tussentijd moet er wel geld verdiend worden en zodoende heb ik het idee bedacht om alle tools mee te nemen in de camper en een mobiele werkplek te creëren.
Ik ga de tools oa gebruiken voor het bouwen van meubels, het ombouwen van een bus tot camper en bouwen/opkappen van een mijn nieuwe woning in Spanje.

Heb het idee dat Festool voor mij de best keus zal zijn qua power tools. Ik zie veel mensen het vergelijken met Apple. (vaak in negatieve zin maar dat zullen dan waarschijnlijk geen Apple gebruikers zijn) Ik zit al 25 jaar volledig in het Apple ecosysteem en dat bevalt mij prima behalve dat het veel geld kost. De producten doen het goed, de service is voor mij altijd top geweest en het werkt met alles wat ik gebruik waardoor het voor mij optimaal is. Daarnaast ben ik ook gevoelig voor het uiterlijk van apparaten en hoe ze aanvoelen. Dit is precies wat ik bij Festool hoop te verwachten en daar mag van mij dan best een wat duurder prijskaartje aan hangen.

Andere merken die mij aanspreken en betrouwbaar lijken: UJK (om mijn eigen MFT te bouwen), TSO (goedkoper dan Woodpeckers), Incra (hoor er weinig negatiefs over) en Woodpeckers (mooi spul maar de prijs gaat vaak nergens meer over). Daarnaast wil ik zo weinig mogelijk op accu kopen. Die zijn het snelst op en ik verwacht zoveel mogelijk toch de stofzuiger toe te passen en dan maakt gebruik van een stroomkabel ook niet echt meer uit. Ik heb ook nog rondgekeken naar Chinees spul maar dat lijkt veelal een gok te zijn waarbij quality control niet een prioriteit lijkt te zijn. Mijn hoop is om met kwaliteit spullen in totaal niet boven de 10k uit te komen. Dat moet wel aardig lukken denk ik.
Het klinkt alsof je een geweldig avontuur voor de boeg hebt. Houtbewerking kan een mooie aanvulling zijn op je passie voor muziek en technologie. Het idee van een mobiele werkplaats in je camper klinkt interessant en praktisch.

Wat betreft gereedschapsmerken heb je goede keuzes gemaakt. Festool staat bekend om zijn kwaliteit en betrouwbaarheid, hoewel het inderdaad wat duurder kan zijn. UJK, TSO, Incra en Woodpeckers zijn ook solide merken met een goede reputatie. Het is verstandig om te investeren in kwaliteitsgereedschap, omdat dit op de lange termijn beter presteert en langer meegaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@Champ Misschien niet van toepassing, maar toch: ben je al eens op stap geweest met een camper, alleen of met partner?
Belangrijk want een kennis van mij heeft een busje verbouwd tot camper, deed daar bijna een jaar over. Trip met vrouw toen het klaar was. Zij vond het vreselijk. Busje/camper verkocht. Dus.
Ja, dat hoor ik vaker ... Voormalig collega b.v. had van 2 HY busjes 1 camper gemaakt, die na 1 trip weg moest. Kostelijke zonde...
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Inmiddels niet veel verder dan de aanschaf van de mft kit.

Hoop deze maand de inlegzaag te kunnen aanschaffen. Had weer heel even een zwakte moment en bijna een Parkside gekocht maar die dingen liggen niet eens vlak. (n) Dus er moet gewoohn een TS60 komen. Of durft iemand mij daar nog vanaf te praten met een goed alternatief die minder kost? :p

Volgende maand is die CXS 18 er eindelijk en is de schroeftol ook in de pocket.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ow en de camper die komt er op z'n vroegst pas volgend jaar want wil full electric en de huidige bussen laten dat nog niet toe helaas.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Ik hoop niet dat je een camper wil bouwen op basis van een elektrisch aangedreven bus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Inmiddels niet veel verder dan de aanschaf van de mft kit.

Hoop deze maand de inlegzaag te kunnen aanschaffen. Had weer heel even een zwakte moment en bijna een Parkside gekocht maar die dingen liggen niet eens vlak. (n) Dus er moet gewoohn een TS60 komen. Of durft iemand mij daar nog vanaf te praten met een goed alternatief die minder kost? :p

Volgende maand is die CXS 18 er eindelijk en is de schroeftol ook in de pocket.
Tja,als je eenmaal ergens je zinnen ergens op hebt gezet dan is het moeilijk om nog wat anders te kiezen. Maar ik wil je toch de makita sp6000 onder de aandacht brengen. Al ligt de beslissing natuurlijk bij jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
of de Makita DSP600j op accu.
Die bevalt uitstekend.
En ook makkelijk mee te nemen zonder snoer.
Had hiervoor de SP6000 maar ben wel heel blij met deze upgrade
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
De Makita (op 230v) scheelt wel 400,- idd. Wat zijn de grootste verschillen tussen de twee?

De Makita compleet met accu en oplader is duurder dan een TS60.

Op accu hoeft van mij niet zo vanwege de portable powerbank die ook in de bus zal zitten.
Alle electronica, zonnepanelen, apparatuur etc dat in de bus gaat wil ik kunnen hergebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
Dat wordt dan alleen een luchtbed. Zo'n bus weegt leeg al 2700 kg. En je moet elke 200 km laden. Heb je veel tegenwind, dan haal je dat zelfs niet. En dat voor de prijs van een complete dieselcamper.
 
  • Leuk
Waarderingen: lemen en Emilio

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
De huidige bussen zijn zoals ik al aangaf niet goed genoeg want te weinig range. Deze zomer komt oa Ford met een nieuwe e transit die alweer wat verder gaat. Van de huidige modellen staan al vele testen (met flinke lading) online. 350km range zou voor mij te doen zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.101
2.612
De range is niet het grootste probleem. Dat is het gewicht. De e bussen hebben een veel te hoog eigen gewicht. Dat zie ik voorlopig niet veranderen. En een transit in de door jouw aangegeven uitvoering is nog zwaarder dan de fiat. En een praktisch rijbereik van nog geen 200 km. Daar ga je buiten nederland niet ver mee komen.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
ik zie toch echt al e transits omgebouwd tot camper online. Dus lijkt het mij de range dat nog getackeld moet worden. (hoe lichter hoe beter uiteraard)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Zo'n bus weegt leeg al 2700 kg. En je moet elke 200 km laden.
Vooruitgang, innovatie noemen ze dat. De verdubbeling van het gewicht van een personenauto tot ~2000 kg om een mens van ~80 kg te vervoeren. Dat dan ook nog met een accu die een 6x lagere energiedichtheid heeft als benzine. Meer energie verbruiken om groener te zijn.

Het komt er wel @Champ , de pipowagen met twee paarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: lemen en klaas0639

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.