Nieuweling met grote dromen meld zich.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat een goede stap in de richting is om de mens uit de auto te krijgen is , de werkende mens ,
Te laten werken in de plaats waar hij of zij woont, voor zo ver het kan ,
Ga maar eens bij een snelweg op een viaduct staan in de spits , en dan te bedenken wat een verplaatsing
Van mensen er is in de auto, op dat moment en dat in heel Nederland alleen al

Zo het er nu uit ziet is er teweinig grondstof om het grote wagen park op de hele wereld van een baterij
Te voorzien, bestaande motor ombouwen op waterstof, maakt meer kans , maar als dat goed is ?

De heele wereld zal op een lijn moeten zitten anders reden we het niet , een eenling kan de wereld redden
Door een uitvinding , maar vaak wordt die een kopje kleiner gemaakt door anders belanghebbenden
Dat het gras bij de buren groenere is en dan verhuizen , de een red het de ander niet , maar die het niet
Reden kunnen zeggen we hebben het geprobeerd, terwijl de anderen blijven drommen in hun stoel/ bed ,
Heimwee is de grootste boosdoener al wordt dat vaak ontkent,( stoere mannen krijgen geen Heimwee, )
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Vooruitgang, innovatie noemen ze dat. De verdubbeling van het gewicht van een personenauto tot ~2000 kg om een mens van ~80 kg te vervoeren. Dat dan ook nog met een accu die een 6x lagere energiedichtheid heeft als benzine. Meer energie verbruiken om groener te zijn.
Je geeft de paradox al zelf aan: een persoon van 80 kg. in een vervoersmiddel van 2000 kg. Om daar uit te komen moet ons hele concept van mobiliteit op de schop. Maar tot we daar zijn, is de elektrische auto (en alle daaruit voortkomende technologieën) ons beste lapmiddel.
Een voor mij duizelende gedachte over de snelheid van vooruitgang en innovatie: amper 100 jaar geleden vlogen de gebroeders Wright voor het eerst in de geschiedenis, en nu is vliegen al decennia gemeengoed. Duizenden jaren lang was paard en wagen het snelste vervoersmiddel op land, en in amper 200 jaar tijd zijn we van stoomtrein naar supersonische vliegtuigen en ruimtereizen gegaan.
Als we bereid zijn anders te denken en onze concepten radicaal te herzien, kunnen we in korte tijd veel moois teweegbrengen.

Ik ben een mix van de grootste pessimist op aarde met een roze bril op. :ROFLMAO:
Dat zijn de beste! De gedreven pessimist is de beste soort om verandering te bewerkstelligen, die zal er alles aan doen om zijn ongelijk te bewijzen, bijna tegen beter weten in!
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je geeft de paradox al zelf aan: een persoon van 80 kg. in een vervoersmiddel van 2000 kg. Om daar uit te komen moet ons hele concept van mobiliteit op de schop. Maar tot we daar zijn, is de elektrische auto (en alle daaruit voortkomende technologieën) ons beste lapmiddel.
Een voor mij duizelende gedachte over de snelheid van vooruitgang en innovatie: amper 100 jaar geleden vlogen de gebroeders Wright voor het eerst in de geschiedenis, en nu is vliegen al decennia gemeengoed. Duizenden jaren lang was paard en wagen het snelste vervoersmiddel op land, en in amper 200 jaar tijd zijn we van stoomtrein naar supersonische vliegtuigen en ruimtereizen gegaan.
Als we bereid zijn anders te denken en onze concepten radicaal te herzien, kunnen we in korte tijd veel moois teweegbrengen.


Dat zijn de beste! De gedreven pessimist is de beste soort om verandering te bewerkstelligen, die zal er alles aan doen om zijn ongelijk te bewijzen, bijna tegen beter weten in!
Zolang de mens zichzelf niet kan remmen zal men altijd de grens van de biotoop overschrijden. Het geluk qua technische innovatie houdt een keer op en dan gaan we vanzelf terug naar een gebalanceerde plek in het ecosysteem of we sterven uit.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
"Wat een goede stap in de richting is om de mens uit de auto te krijgen is , de werkende mens ,
Te laten werken in de plaats waar hij of zij woont, voor zo ver het kan"
Nou dat heb ik vroeger geweten. Was met een mini lening en een uitkering een winkeltje begonnen. In diezelfde straat kon ik uiteindelijk een appartement huren. Vervolgens werd ik door de gemeente het appartement uitgejaagd omdat het inkomen te laag zou zijn en te weinig binding zou hebben. Heb de jaren dat ik er zat geprobeerd de staat op orde te krijgen en houden (rdam zuid) maar werd alleen maar tegengewerkt. Gelukkig had iemand in de straat zijn huis te koop staan en hebben we het zo geregeld dat ik bij hem kon inwonen. De uitkering die inmiddels al was afgepakt kreeg ik uiteindelijk terug via de rechter maar dan slechts de helft want inwonende. En met al die drama je broek omhoog zien te houden en je net gestarte bedrijf. Word er nog pissig van als ik er aan terug denk.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Zolang de mens zichzelf niet kan remmen zal men altijd de grens van de biotoop overschrijden. Het geluk qua technische innovatie houdt een keer op en dan gaan we vanzelf terug naar een geblenceerde plek in het ecosysteem of we sterven uit.....
De mens kan zichzelf idd maar moeilijk remmen. Voor je het weet ontwikkelt het een AGI en is uitroeiing van de mensheid nog een stap dichterbij. :p (ik lach erbij maar vind het toch wel een heel eng iets)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Stel (ik zeg stel) elektrische auto's zijn de oplossing om het millieu te redden, of op zijn minst daaraan bijdragen.
Waarom bouw je dan een elektrische auto met 700+ PK die 250km/u haalt en 3 seconden accellereert naar 100?
Waarom bouw je dat en zegt dat je wil bijdragen aan een beter millieu? Waarom keurt een overheid dat goed omdat elektrische auto's het millieu gaan redden? Waarom koopt een geitewollesokken wannabee zo'n ding en roept dat ie wil bijdragen aan een beter millieu?

Dat een grotere motor een groter remmend vermogen heeft, en dan meer elektra opwekt tijdens het remmen, dat snap ik. (of het onder de streep winst is als je de grondstoffen die extra verbruikt worden meerekent, weet ik niet) Maar waarom dan energie verkwisten bij het optrekken? Waarom niet begrenzen op 75PK?
De hele aandrijflijn moet nu sterker dan nodig uitgevoerd worden. Banden creëren meer fijnstof dan absoluut noodzakelijk. Enz enz enz.

Waarom zit zo'n hok vol met nutteloze elektra slurpende gadgets?
Vroeger draaide ik mijn raampje open met een slingertje. Prima oplossing. Waarom dat elektrisch moet snap ik al niet. Elektrisch verstelbare stoelen. Hoeveel kilo motoren sleep je onnodig mee? Elektrisch verstelbare spiegels, ook zoiets.

En waarom worden die dingen zo gebouwd dat een kleine schade het hok economisch total-loss maakt?

Nee als daar millieuwinst te behalen valt dan zouden dat soort zaken niet geaccepteerd moeten worden.
Niet door de overheid maar ook niet door de consument die zichzelf groen noemt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Helemaal mee eens. Op een gegeven ogenblik heeft de autoindustrie de verkeerde afslag genomen. In plaats van zich te concentreren op lichte, zuinige auto’s (2CV, Renault 4, Kever) zijn ze uiteindelijk SUV’s en andere bakbeesten gaan maken. Maar goed, ik heb hierover al eens een gepubliceerd, dus dat ga ik niet allemaal herhalen.
En dan lees je dat de autoindustrie het een paar jaar heel moeilijk heeft gehad door leveringsproblemen met chips. Blijkt dat er in de 'gemiddelde auto' 1200 chips zitten. 1200! Vraag ik me af - waar dan? En hoe belachelijk is dat?
En ook: wij verwonderen ons over de Amerikaanse wapencultuur, maar zelf zijn we geen haar beter, met joekels van wapens van 2000 kilo of meer, waartegen een voetganger of fietser weinig kans heeft als die daarmee in botsing komt... Ook nog eens omdat meestal de automobilist niet opgelet heeft of geen rekening hield met zwakkere verkeersdeelnemers en vaak meer bezig was met zijn of haar (meestal zijn, dat ook nog) mobiel dan met de omgeving...
(Rant over. Hoop ik. Voor nu.)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarom zit zo'n hok vol met nutteloze elektra slurpende gadgets?
Vroeger draaide ik mijn raampje open met een slingertje. Prima oplossing. Waarom dat elektrisch moet snap ik al niet. Elektrisch verstelbare stoelen. Hoeveel kilo motoren sleep je onnodig mee? Elektrisch verstelbare spiegels, ook zoiets.
Nou, mijn volgende auto gaat toch echt een verwarmd stuurwiel hebben. Als je Raynaud hebt en bij een aanraking van luttele seconden van een voorwerp om en nabij het vriespunt (denk: autostuur) al een autorit lang naar Keulen spierwitte vingers hebt is dat toch echt een uitkomst ;-)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Niet de autoindustrie heeft de verkeerde afslag genomen. De consument heeft dat gedaan.
Kopen een auto als status symbool, en willen groter en sterker dan de buurman.
Ik rij al jaren in 'bakbeesten' van 2 ton. Hier op het dorp heb ik een supermarkt, maar als ik andere dingen nodig heb moet ik naar een stad(je) ca 80km hier vandaan. Als ik een nissan micra zou kopen moet ik 5x zo vaak.. Mijn vorige bakbeest een VW transporter t3 uit 91 had een dieseltje van 68 PK. Dat was genoeg om ook 1500kg mee te trekken.
Nu heb ik een SsangYong Rexton met 165 PK ui 2007 met gadgets die ik liever er niet op had gehad.
De onzin uit mijn vorige posting zit er op + veel meer.
Achterruitwisser. Zit al jaren op elke auto met een 3e of 5e deur. Zit ie er niet verkoopt de auto niet.
Ik sleep dat al 4 jaar mee maar heb 'm nog niet één keer gebruikt. Achterraam wordt niet vies door de luchtsroom en als ie vies zou zijn, heb ik 2 buitenspiegels.
Andere rommel die ik meesleep maar aleen maar last van heb, en wat een flink gewicht is, is die ABS onzin en ESP.
Kachel die elektronisch gestuurd wordt. Wat is er mis met een schuifje op het dashboard om de kachel te regelen? Zo'n schuifje kan je blindelings vinden, Nu moet ik miniscule knopjes indrukken en op een minidisplay nummertjes lezen die de temperatuur aangeven, Ik kijk liever voor me dan naar knopjes.

Ik kom niet veel voetgangers tegen, maar ik zie op bv Dumpert toch regelamtig filmpjes van die zwakke voetganger of fietser die met de mobiel voor de neus ergens tegenaan loopt of fietst. Niet overal de auto(mobiliste) de schuld van geven hoor!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nou, mijn volgende auto gaat toch echt een verwarmd stuurwiel hebben. Als je Raynaud hebt en bij een aanraking van luttele seconden van een voorwerp om en nabij het vriespunt (denk: autostuur) al een autorit lang naar Keulen spierwitte vingers hebt is dat toch echt een uitkomst ;-)
Ik schreef nutteloze gadgets. Ik gun jou van harte een verwarmd stuur.
Moest Raynaud even opzoeken, maar als een warm stuur de oplossing is, dan is er niks mis mee als je dat in je auto hebt.
Maar 90% wil een verwarmd stuur*) voor de status en heeft het niet nodg.
Mijn handen worden ook pijnlijk als ze koud worden, maar een paar handschoenen is voor mij een prima oplossing.

*) ikzelf vind het een naar gevoel. Zelfs op de sneeuwscooter gebruik ik het hoogst zelden.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Niet de autoindustrie heeft de verkeerde afslag genomen. De consument heeft dat gedaan.
Beiden hebben die afslag genomen. Vergeet vooral niet in welke mate de consument bewust beinvloed wordt. Marketering.

Maar soms is het lastig. Voor mijn terziele bedrijfje moest ik een aanatal keer per week 500kg over een afstand van 500m verplaatsen over de openbare weg. De "fit for use" oplossing is uiteindelijk een pick-up geworden. Een Piaggio Porter van 780 kg die 750 kg laadvermogen heeft en ook voor heel veel andere dingen heel handig bleek. Liever had ik gewoon een platte kar gehad met zo'n Honda eenwiel-aandrijving of een tuintrekker er voor, maar dat mag niet.

Heel veel van die 1200 chips zijn voor actieve veiligheid. Actieve veiligheid die juist gebruikt kan worden om gewicht te besparen....

In het rijtje van de eend en R4 mag van mij de eerste Renault Kangoo. Wat een geweldig handig, simpel en relatief licht ding was dat. Nu hebben we een zelfde modern model van Peugeot. Wat een waanzin, wat een gewicht, wat een miskoop.

"Fit for use" is iets dat helaas veelal uit het oog wordt verloren. Als je wilt reizen dan is bijvoorbeeld een brommer ideaal (even los van de energiebron). Perfecte snelheid om de omgeving in je op te nemen, even snel te stoppen, kan genoeg campeerbagage meenemen. Met de auto ben je te snel. Met de fiets kan ook, maar ja, het lijf...

EDIT: ook 'fit for use', ik draai met mij Piaggio de Gamma parkeerplaats op en wordt door twee heren wat meewarig aangekeken. Ze staan naast een SUV die eigenlijk iets meer als een parkeervak nodig heeft. Ik parkeer in het vak naast ze en zie dat ze worstelen om een plaat multiplex in de auto te krijgen. Terwijl ik langs de heren wandel kan ik het niet laten om op te merken, "moet je maar een kleinere auto kopen".
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Beiden hebben die afslag genomen. Vergeet vooral niet in welke mate de consument bewust beinvloed wordt. Marketering.
Dat is afschuiven van verantwoording. Dat is het makkelijkste.

En dat geef je zelf ook aan door zelf wel tegendraads te kiezen voor een Piaggio.
Als ik de marketing zou volgen had ik gerookt, bier gedronken, een 60" TV in een te kleine kamer gehad in een saai rijtjeshuis met een hoge hypotheek enz enz enz.

En met de auto hoef je niet te snel te zijn hoor. In 2003 door Noorwegen getrokken met een camperachtige bus.
Een aantal nachten op rij sliepen we op dezelfde plek als 2 fietsers. Legde dus zo'n 50km per dag af. Heb de bus een keer verzet zodat ze in de luwtje stonden met hun tentje, want het waaide ineens nogal hard.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ja van sneller optrekken gaat een accu sneller leeg. Dat is een probleem maar niet het probleem. Ook die elektrische ramen of ruitenwissers niet. Als burger kun je wat keuzes maken maar je bepaalt echt niet en wat er op de markt komt. Ik zie liever een wet komen dat fabrikanten niet spullen mogen installeren om ze vervolgens te deactiveren dmv software of dergelijks. En dat veiligheid niet bij de optie lijst komt te staan maar standaard ingebouwd is en anders niet de weg op mag.

Een veel groter probleem zijn de oliemaatschappijen en banken met andere die een blok vormen om de aandeelhouders zoveel mogelijk geld in hun al overvolle zakken te proppen. Dat zijn de grootste massa moordenaars op aarde. (en dat is nog zacht uitgedrukt).

Dus doe mij maar heel snel een elektrische camper met zoveel mogelijk luxe zodat ik geen gore brandstof motor mee hoef te nemen die de wereld ziek maakt puur vanuit winstbelang voor andere die het daadwerkelijk niks kunnen schelen of de wereld kapot gaat. Die accu's vullen we uiteindelijk zelf wel.

Anyway genoeg over dat.

Ik wil een Festool TS 60 kopen vandaag. Iemand een tip waar deze voor een zacht prijsje te koop is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Op de achtergrond heb je het over de zelfde aandeelhouders. Als je zo begaan bent met de wereld, kan je beter investeren in een gebruikte herslijpbare handzaag. Je hebt het misschien niet helemaal door, maar je bent onderdeel van het probleem. Niet van de oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en lemen

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik weet heel goed dat ik een onderdeel van het probleem ben. Een handzaag gaat het echter niet worden voor logische redenen. Mijn reden voor de TS 60 is omdat ik nog nooit zelf tools gekocht heb en als ik het ga aanschaffen wil ik kwaliteit, gemak, veiligheid en dat het zo lang mogelijk meegaat en men probeert steeds milieuvriendelijker te produceren. Bij Festool heb ik het idee dat dat ook zo is. Verder hebben zij hun service goed op orde en is het een familiebedrijf dat zijn werknemers beter behandeld dat menig ander powertool merk maar kan mij vergissen. (corrigeer mij als ik het mis heb).
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
We Hebben een qashqai ik vind het een grote bak rij ook liever in een kleine auto maar mij vrouw moet
Voor haar werk grote afstanden rijden en we gaan zeker 1 x in het jaar na haar moeder 1200 km rijden
Dat wil je niet in een eend of fiat 500 bj 1960 of soort gelijke auto, ken mensen die deden dat wel ook in een
Rit , die hadden 3 dagen nodig om weer bij te kommen ,
Wat brandstof betreft 1 op 18 tot een op 20 op de lange afstand , veel kleine auto's hallen dat bij lange na
Niet , mijn vrouw heeft een keer gepresteerd een op 23 met dik boven de honderd, ben jaloers
Wil maar zeggen niet alle grote auto's zijn zuip schuiten
En er zijn omstandigheden dat je een groter wagen nodig hebt

Mee eens dat de helft met minder toe kan , maar dat zijn meer dingen die minder kunnen, (gereedschap) ik zeg nee de vrouw zegt ja ,
Zie mij al met hamer er spijker een gat in de muur maken houtje er in en op vullen met cement,
Zo deed mijn schoonvader het ook vroeger toen hij nog geen boormachiene had ,
Gat in een balk vuur en een ijzeren staaf en dat werkte wel , heb hem Electrische gereedschap gekocht ,
Heb hem gezegd gereedschap en je vrouw leen je niet uit , het eerste snapte hij wel na dat hij de boormachiene uit leende en kapot weer kreeg , dat van de vrouw lag wat moeilijker,
Het grootste geluk is je gezondheid, in deze tijd , en houdt de humor er in ,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.