Nieuweling met grote dromen meld zich.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WIj hebben jaren met fietsen in het gangpad rondgereden, nadat ik de ophanging van de fietsendrager op de actherwand vernaggeld had door (zachtjes, maar toch) achteruit tegen een boom aan te rijden bij het wegrijden op een camping. Mijn meissie vertrouwde de ophanging daarna niet meer - waarschijk terecht...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.457
544
Verbazing alom.

Je wil toch hout gaan bewerken?

En voor het eerste het beste kistje wordt een bedrijf met CNC gezocht om het daar te laten maken.

Waarom is het niet aantrekkelijker om het zelf te maken?

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lemen en Emilio

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Dat is een mooie ruime bus. Van die 1100 kg laadvermogen gaat af; camperinrichting simpel, 300 kg, een gasfles, een jerrycan drinkwater, twee mensen, campingtafel, twee stoelen, kleding, potten en pannen, blikjes en flesjes, shampoo, wasmiddel. Bedenk het maar. Mijn mercedes was 2 meter korter. Zo'n grote bus kan je moeilijk parkeren . Hij past niet in een standaard parkeer vak.
1200kg is niet heel veel maar ook niet heel weinig. Heb een tijdje pakketten bezorgt in deze bussen en het neemt meer ruimte in dan een standaard parkeerplek maar met een beetje zoeken vind je altijd wel een plek. Youtube staat vol met schitterende omgebouwde bussen en hun ervaringen ermee. :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Deze bus gaat waarschijnlijk beperkend werken op de mogelijkheden die je hebt. De binnenlanden van Spanje zijn niet te vergelijken met een gemiddelde NL stad of dorp.
Ik heb niet echt een idee van hoe je nu wilt gasn werken en doen, want als je op luxe campings wilt staan met een enorme bus, dan is klussen daar iets wat daar waarschijnlijk niet echt gewaardeerd gaat worden en dus niet mogelijk is. Wil je leuke en bijzondere plekken bezoeken, dan is kleiner en mobieler met minder luxe veel logischer, net als voor het kluswerk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lemen

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Verbazing alom.

Je wil toch hout gaan bewerken?

En voor het eerste het beste kistje wordt een bedrijf met CNC gezocht om het daar te laten maken.

Waarom is het niet aantrekkelijker om het zelf te maken?

groeten

Ornament
Omdat die case zonder CNC nooit zo netjes zal zijn zoals ik voor ogen heb. Dat weet ik nu al en ga ik dus ook niet proberen. Die Parf guide kit wil ik ook meteen opbergen na gebruik. Helaas levert UJK er niet standaard een case bij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Dat is dus ook mijn ervaring. Smalle straatjes, dorpspleintjes met insteekvakken. Als je die bus er al in krijgt, dan kan er geen verkeer meer door. Je kan wel buiten zo'n plaatsje parkeren, maar dan moet je ver lopen en er moet iemand bij de bus blijven, om te voorkomen dat hij leeg gestolen wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Dat is dus ook mijn ervaring. Smalle straatjes, dorpspleintjes met insteekvakken. Als je die bus er al in krijgt, dan kan er geen verkeer meer door. Je kan wel buiten zo'n plaatsje parkeren, maar dan moet je ver lopen en er moet iemand bij de bus blijven, om te voorkomen dat hij leeg gestolen wordt.
Dat is exact wst ik ook voor me zie. Meeste is echt smal in de centra. Keam op sommige plekken met een Megane RS al niet de bochten fatsoenlijk door.
Je bus wil je voor de deur hebben, de rest is vragen om problemen....
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Dus nu spreek je jezelf weer tegen? Je ging toch lenen? 😵‍💫
Een aantal tools kan ik lenen maar dan praat je echt over basic tools. Het liefst heb ik mijn eigen spullen en leen ik niet.

Deze bus gaat waarschijnlijk beperkend werken op de mogelijkheden die je hebt. De binnenlanden van Spanje zijn niet te vergelijken met een gemiddelde NL stad of dorp.
Ik heb niet echt een idee van hoe je nu wilt gasn werken en doen, want als je op luxe campings wilt staan met een enorme bus, dan is klussen daar iets wat daar waarschijnlijk niet echt gewaardeerd gaat worden en dus niet mogelijk is. Wil je leuke en bijzondere plekken bezoeken, dan is kleiner en mobieler met minder luxe veel logischer, net als voor het kluswerk doen.
Spanje is groot en bestaat niet alleen uit luxe campings natuurlijk. Ik weet overigens niet wat je bij luxe bedoelt. Mijn stiefvader had een boeren camping, is dat luxe? Als ik wil klussen en daarbij veel herrie moet maken dan zal ik misschien even een andere locatie moeten vinden. Voor alles is een oplossing te vinden en in te plannen. Zo heb ik ook aangegeven dat we rekening houden met vervangend vervoer als we dat nodig vinden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.133
525
Moordrecht
Welkom! Mooie plannen en fijne ambitie. Laat je niet afschrikken door de kritische noot hier. Er zit hier zoveel ervaring en kunde, dat het lastig is om niet ergens een mening over te hebben..
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Champ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Als je een beetje het binnenland in gaat, kom je ook allemaal leuke weggetjes met haarspeldbochten tegen. En de weg is niet breed genoeg om twee auto's elkaar te laten passeren. Je leert wel goed op je spiegels achteruit rijden. Spanje is wel groot, maar alle grond die je ziet, is van iemand. En dat komen ze je ook rustig even vertellen, als je even van de weg af gaat. Ook in het donker, terwijl in geen velden of wegen een lichtje te zien is. Er is overal een mouw aan te passen. Ik geef alleen wat voorbeelden die je in de praktijk kan tegen komen.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Welkom! Mooie plannen en fijne ambitie. Laat je niet afschrikken door de kritische noot hier. Er zit hier zoveel ervaring en kunde, dat het lastig is om niet ergens een mening over te hebben..
Ach op elk forum zijn het vaak de die hards die veelal een negatieve toon in hun posts hebben. Mensen die zich daar teveel aan trekken komen nergens. Ik pak er de kritiek uit waar ik wat mee kan en de rest lach ik om. :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Je moet het niet als kritiek zien, maar als het delen van ervaringen. We gaan niet met je mee, dus je keuzes raken hier niemand. Alleen jouw.
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Als je een beetje het binnenland in gaat, kom je ook allemaal leuke weggetjes met haarspeldbochten tegen. En de weg is niet breed genoeg om twee auto's elkaar te laten passeren. Je leert wel goed op je spiegels achteruit rijden. Spanje is wel groot, maar alle grond die je ziet, is van iemand. En dat komen ze je ook rustig even vertellen, als je even van de weg af gaat. Ook in het donker, terwijl in geen velden of wegen een lichtje te zien is. Er is overal een mouw aan te passen. Ik geef alleen wat voorbeelden die je in de praktijk kan tegen komen.
Klinkt mij als een mooi avontuur. (y)

Kun je misschien meer over je bus vertellen, hoe zag ie eruit, wat heb je erin gebouwd etc?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Mercedes 308 hoog lang. Dus 3 meter laadlengte. Dat was de bus die ik toen had. Huishoudaccu onder de bijrijdersstoel. Was gewoon mijn werkbus. Bed van thuis er in, kratjes met kleding er onder, 20 liter jerrycan met drinkwater achter de schuifdeur, tafel model koelkast achter de bestuurdersstoel. Die was gratis, dus die ging mee. Achterramen geblindeerd en dat was het wel. Gewoon s'morgens vol tanken en gaan rijden. Ik heb denk wel een groot deel van de spaanse begraafplaatsen, stortplaatsen, betoncentrales en ruines gezien. De weg eindigt wel eens op een helling van 10 graden op een erf. Zoals ik al zei, je leert goed op je spiegels achter uit rijden. Heb ik het al gehad over de reclame borden aan gevels? Die hangen zo laag, dat je die raakt met je dak, als de weg een beetje scheef loopt. Maar een geweldig land. Ik hou van grote lege gebieden. We reden op een kaart waar alleen de grote plaatsen en de hoofd wegen op stonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Mercedes 308 hoog lang. Dus 3 meter laadlengte. Dat was de bus die ik toen had. Huishoudaccu onder de bijrijdersstoel. Was gewoon mijn werkbus. Bed van thuis er in, kratjes met kleding er onder, 20 liter jerrycan met drinkwater achter de schuifdeur, tafel model koelkast achter de bestuurdersstoel. Die was gratis, dus die ging mee. Achterramen geblindeerd en dat was het wel. Gewoon s'morgens vol tanken en gaan rijden. Ik heb denk wel een groot deel van de spaanse begraafplaatsen, stortplaatsen, betoncentrales en ruines gezien. De weg eindigt wel eens op een helling van 10 graden op een erf. Zoals ik al zei, je leert goed op je spiegels achter uit rijden. Heb ik het al gehad over de reclame borden aan gevels? Die hangen zo laag, dat je die raakt met je dak, als de weg een beetje scheef loopt. Maar een geweldig land. Ik hou van grote lege gebieden. We reden op een kaart waar alleen de grote plaatsen en de hoofd wegen op stonden.
Cool. Je hebt vast een hoop lol gehad en mooie verhalen achteraf. Tegenwoordig met wat apps op de telefoon en vooraf de route plannen met de info online voorkom je al een hoop obstakels en wegen die je beter kunt vermijden. In Nederland is alles vrij vlak en breed genoeg al heb ik tijdens de winter in Limburg ook behoorlijke bizarre acties moeten uithalen.

Ik zie op internet ook veel mensen hun bus helemaal volbouwen met hout zonder goed rekening te houden met het gewicht, laat staan de verdeling ervan. Hoe meer gewicht, hoe meer je aan de pomp betaald en slijtage sneller plaatsvind. De kunst lijkt mij om iets te bouwen dat zo licht (maar toch stevig) mogelijk is. En op een manier dat de bus zo weinig mogelijk wordt aangetast dus een design waarbij niet extra gaten in het chassis geboord worden. Had jij geen problemen met de boel warm en droog te houden of ging je alleen midden in de zomer on the road? Had je niks op de vloer liggen? Ik zit oa te denken aan platen van glasvezel met en daarin plek voor een flexibele pijp voor vloerverwarming om de vloer zo laag mogelijk te houden.
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
720
746
de buurt van den bosch
Ik heb de eerste 10 jaar op spanje en portugal gereden.(1985-1995),hier kwamen we veel bij groente en fruitkwekers. En ik kan jullie zeggen dat er vele ook geweldig lagen qua gebied.Toen mocht je nog met de vrachtwagen over bergpassen en navigatie was er nog niet,alleen kaart lezen en natuurlijk de weg vragen.
Tegenwoordig zit ik op oostenrijk en zwitserland en blijf het elke week geweldig vinden om door de bergen te rijden.Dit heeft niks met champ zijn droom te maken maar vond het wel leuk om even te melden.
Ik wens champ veel plezier en succes met zijn droom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.631
Als je geen doel hebt, heb je niet zo veel aan een routeplanner. Het is veel leuker om gewoon te gaan rijden en dan te kijken waar je uit komt. Wij gingen in het voorseizoen of het na seizoen. Gewoon bij elke splitsing het kleinste weggetje kiezen. Anders kan je net zo goed met het vliegtuig gaan. We hadden voor het bed een droogloopmat liggen, dat was het wel. In het hoogseizoen wil je niet in het binnenland zijn, omdat het daar 45 graden in de schaduw is en aan de kust is alles vol met spanjaarden die tot midden in de nacht voetbal kijken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik denk dan aan populierentriplex

Wat een gaaf avontuur trouwens!
Lijkt me heerlijk (als je jong bent), succes!
Als je jong bent..... Er zijn atijd 1000 excuses, maar bijna altijd een betere reden. Je krijgt veel vaker spijt van de dingen die je niet deed, dan de dingen die je wel deed.....
 

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Als je jong bent..... Er zijn atijd 1000 excuses, maar bijna altijd een betere reden. Je krijgt veel vaker spijt van de dingen die je niet deed, dan de dingen die je wel deed.....
Daarom. Heb vorig jaar de 40 aangetikt (dus ook zo jong niet meer) en lichamelijk is het allemaal niet zo best. Ik heb dit al veel te lang uitgesteld en niemand zal mij er nog vanaf kunnen praten. Mijn beste maatje, die Spaans is en daar woont, en ik hadden al sinds we elkaar van de basisschool kennen een roadtrip gepland. Helaas is bij hem een aantal jaar geleden een zeldzame oogziekte ontdekt waardoor hij nog heel weinig zicht over heeft. (hopelijk wordt het niet erger) Dus spijt ja nogal maar helemaal te laat gelukkig nog niet. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.