Er gaat meer in zo'n bus dan je zou verwachten. Ik ga overigens niet meer voor Mercedes maar voor een Fiat Ducato. De Ducato is flink goedkoper en ook veel gebruikt bij ombouw tot camper.Ik weet niet precies waar dit design voor is, maar dit past niet in je mercedes bus.
Gisterenavond was er op rtlZ een programma over mensen die rondtrekken in campers/omgebouwd busje. En volgens mij zijn er ook cursussen voor het ombouwen van een bestelbus tot camper, misschien ook een idee, om gelijk de knowhow te horen van mensen die het gedaan hebben?Mijn eerste design even in een programmaatje uitgewerkt. Programmatje is wat beperkt maar geeft een aardig idee dat beter overkomt dan mijn tekenkusten.
Ter verduidelijking:
- Uit de wand van het bed kan een schot omhoog getrokken worden voor een afscheiding.
- De grote van het bed is aan te passen van 70 naar 140cm dmv een extra matras.
- Grote kast voorin is een douche. (twijfel ik nog aan)
- Kookplaat bevind zich in de kast boven de koelkast. Alleen in zicht tijdens gebruik.
- Achterkant zit ook een schot, zo is of het bed op de opslag zichtbaar.
- Grote skylight achter precies boven het bed, mooi sterren kijken!
- Kleine skylight met ventilator aan aan de voorkant voor een goeie luchtcirculatie.
Dit gaat een flinke klus worden maar vast eentje om nooit te vergeten. (in positieve zin hopelijk)
En zoals altijd tips zijn van harte welkom.
Bekijk bijlage 129274
Ah zal het zo eens terugkijken.Gisterenavond was er op rtlZ een programma over mensen die rondtrekken in campers/omgebouwd busje. En volgens mij zijn er ook cursussen voor het ombouwen van een bestelbus tot camper, misschien ook een idee, om gelijk de knowhow te horen van mensen die het gedaan hebben?
Tiny Planet heeft idd van die oren aan de bus gemaakt. Ik weet niet precies hoeveel ruimte er bij een Sprinter is. Fabrikanten geven geen tekeningen met exacte maten dus het is beetje zoeken naar de juiste informatie. Bij een Fiat Ducato heb je 193cm ruimte. (daarbij is rekening gehouden met isolatie).Die bus uit dat filmpje is amerikaans. Het lijkt ook nog een 4x4 uitvoering. Die mag dus een ton of 5 wegen. Zelfs met die bulten aan de zijkant kan je daar als volgroeide volwassene niet dwars in slapen. Een ducato wordt veel gebruikt niet alleen omdat hij goedkoper is, maar hij heeft een lager gewicht en een lagere instap. Als je dwars wil slapen, kan je beter gewoon een camper kopen.
Op die plekken zit idd minder isolatie maar voor Spanje lijkt mij dat voldoende. Het ombouwen zit nou eenmaal vol compromises.Ze hebben dus op de plaats van het bed geen ruimte voor fatsoenlijke isolatie en een volgroeide volwassene kan dus niet in de breedte liggen. Ze moeten een normale matras korter maken. In een mercedes kunnen binnen de aftimmering precies twee matrassen van 90 cm naast elkaar.
Ben zelf 195cm dus met 180cm kom ik te kort. 193cm zou in principe moeten lukken want ik lig nooit volledig recht. Losse stukjes aan de uiteindes zou qua slaapcomfort niet veel uitmaken. Een H2 eenmaal af is helaas met mijn lengte te laag van binnen. Ivm kasten aan het plafond oogt het dan ook heel krap. Ben wel benieuwd wat het zou schelen qua verbruik in brandstof. Ik heb daar nog niet op gezocht, maar zou het echt zo enorm veel schelen?Ik nam gewoon mijn matrassen van thuis mee . Het was een antwoord op je vraag van hoe breed een mercedes bus is. Als jij comfortabel kan slapen in een bed van 180 lang, dan is het geen probleem. Dan kan je ook een lagere bus nemen, dat scheelt weer in gewicht en brandstofgebruik.
Heel veel ideeën komen voort uit de scheepvaart idd.Er zijn bij ons aardig wat campers de revu gepasseerd. Dingen waar ik een hekel aan heb gekregen zijn de "knutselbusjes" (net nooit praktisch en te zwaar) en vaste zitjes (wat nemen die veel ruimte in). De best ingerichte camper was onze Westfalia VW T3. Een latere maar veel grotere VW LT kwam er in de buurt. Beiden geen vaste zitjes maar een hele grote open ruimte voor het keukenblok. Je zou er zo maar je workmate en een plaat hout kwijt kunnen. Schuifdeur open en je zit op je eigen veranda.
Voor inspiratie, kijk wat ze in de jachtbouw doen op de vierkante cm.
Ah zal het zo eens terugkijken.
Ik kwam oa deze Nederlandse website met wat handige informatie nog tegen.
Ah zal het zo eens terugkijken.
Ik kwam oa deze Nederlandse website met wat handige informatie nog tegen.
Ja ik twijfel hard over een douche. Het neemt naast ruimte ook een hoop kosten met zich mee. In die video met het Bali ontwerp hebben ze genoeg water en power voor 100 minuten warme douche. Een goed waterbesparende douchekop is dan wel een vereiste. Heel veel ruimte scheelt het overigens niet ivm het toilet. Tenzij je het niet erg vind om midden in de bus of buiten je behoefte te doen. Aangezien ik niet altijd in mijn eentje ben kies ik liever voor een afgesloten toilet.Dat was dus de strekking van het verhaal. Als je 195 lang bent, wil je een langslaper. Dan wil je dus ook een hoge bus, zodat je recht op kan staan. Een douche in je bus is zonde van de ruimte. Je hebt dan grote gasflessen nodig, een grote watertank en een grote afvalwatertank. Een toilet is wel fijn. Als je de voorstoelen op een draaivoet zet, kan je daar prima aan zitten met een klaptafeltje.
200 liter water en ze hebben 900ah aan accu in de bus liggen als ik goed heb geluisterd.Ik heb geen zin om alle filmpjes te bekijken, maar als je 100minuten kan douchen, dan heb je dus minimaal zo'n 600 liter water nodig. En dus ook een afvalwatertank waar dat in past. Waar verwarmen ze dat water mee?