Muren Tiny house (skelet)

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Verder aan TS. Ik raad je af aan dampdichte buitenwanden te denken. Dit vraagt om moeilijkheden betreffende vocht. Bedenk, dat de meeste huizen een damp-open buitenwand hebben. Vocht kan zo van binnen naar buiten. Dampdicht werken aan de binnenkant is om isolatiematerialen als minerale wol en glaswol te beschermen. Zouden deze materialen te veel vocht opnemen van binnenuit, verliezen ze hun isolerende eigenschappen. Of wel dat spul wordt dan zeiknat.

Even de vergelijking met schapenwol. Schapenwol neemt in eerste instantie vocht op in de vezel. Dit kan tot zo’n 35% van het eigen gewicht. Het behoudt hierbij volledig de isolerende eigenschappen. Zo werkt het bij schapen ook. Een schaap raakt pas onderkoeld als het in de sloot ligt.

Zodra de luchtomstandigheden gunstiger worden, staat de wol het vocht weer af. Schapenwol werkt daarom uitstekend in damp-open oplossingen.

Bij een dampdichte buitenwand kan vocht alleen afgevoerd worden via de binnenlucht. Bij kleine ruimtes met een relatief hoge vochtafgifte werkt dit niet en krijg je geheid vochtproblemen.
Top!
Dus de muren met schapenwol lijkt me een goed idee. Deze wordt dan dampopen, dus:

MUREN:
- multiplex afwerking
- dampscherm (of hoeft dit niet bij damp-open?)
- skelet 89mm met 100mm schapenwol (Isolena 100mm zou makkelijk comprimeren naar 90mm)
- dampopen waterkerende folie
- panlatten voor spouw
- afwerkingsplinten

Wat met het dak?
De vloer wordt sowieso dampdicht, toch?

VLOER:
- Betonplex met tape op de naden
- Skelet 10 of 12mm met isolatie
- Waterkerende vochtdoek (bv. tuinbouw plastic zeil)
- OSB18mm als ondervloer
- Kurk (later in de afwerkingsfase)



Extra vraag:
- Kan het skelet ook in mekaar worden gezet met grote nagels (pneumatisch tacker tot 90mm)? Of is dat niet stevig genoeg en moeten er sowieso nog schroeven bij? Lijkt me veel sneller werken!
- Kan daarnaast ook plaatmateriaal (bv. de multiplex langs binnenzijde) zowel verlijmd als getacked worden? Lijm zorgt wel voor extra stevigheid, niet? Of toch alles schroeven ipv. tacken?
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Muren. Juist geen dampscherm. Nogmaals. In een TH wordt relatief veel vocht geproduceerd. Neem twee mensen (een mens produceert via adem en huid liters/dag), koken, sanitair, wasdrogen als het buiten niet kan. Woon je in eengezinswoning, dan is er veel volume in materialen en lucht om dat vocht te verwerken. In een TH niet. Maak je de binnenwand dampdicht moet je dus al dat vocht kwijt via ventilatie. Op koude gedeelten in het TH krijg je dan geheid vochtproblemen. Bij een damp-open wand verdwijnt vocht via de wand, waarbij de schapenwol dus vochtregulerend werkt. Ik ben ervan overtuigd dat hiermee je binnenklimaat veel comfortabeler is.


Dak. In een TH is het dak veelal dampdicht. Dan is PIR uitstekend. Idem voor de vloer. Bij een damp-open dak met bijvoorbeeld dakpannen, kan schapenwol weer.

Opbouw.
Het makkelijkst is om het skelet liggend te construeren. Wij hebben de afzonderlijke delen liggend op de trailer gemaakt.Ik heb geen ervaring met tacken hiervan. Als je schroeft, trekt het in ieder geval, bij het rechtopzetten niet uitelkaar, maar hier zijn ongetwijfeld anderen die dit weten. Bij mijn prefab fietsenschuur +/- 30 jaar geleden geplaatst, waren de wanden wel getacked, maar dan hebben we het wel over andere afmetingen.

Binnenwanden, zie ik de meerwaarde van lijmen niet zo. Ik zou schroeven. Kun je er later altijd nog bij. Hangt ook wel wat af van hoe je afwerkt. Er zit altijd wel wat beweging in zo’n TH. Bij plaatmateriaal, kun je de naden dus beter in het zicht laten. Advies bij gebruik plaatmateriaal wat je naturel laat: Schuin steeds de randen enigszins af, met schuurmachine of kantenfrees. Zet de schroeven van elkaar rakende platen exact naast elkaar. Mooiste is dus om alle schroefgaten uit te meten. Het vergt wel preciezer werken en meer meetwerk, maar het is de moeite waard.

Hierna de schapenwol aanbrengen. Werk van beneden naar boven. Kan prima met een tacker. Dan hierover de folie en dan het regelwerk voor de buitenwand. Een buitenwand die enigszins ventilerend geconstrueerd is, is het beste. Zie TH van schoonzoon en dochter. De accoya latten zijn met kieren aangebracht, vandaar dat ook al het regelwerk eerst zwart geschilderd is. Je vermijdt hiermee, dat het hout van de buitenwand onvoldoende kan drogen en gaat schimmelen en rotten. Maar dit is dus afhankelijk van welke materiaal je voor de buitenwand gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Als bouwkundige gaan m'n tenen in dit topic regelmatig krommen hier. Ik adviseer er een deskundige bij te halen. Een compleet huis bouwen (hoe klein ook) is niet echt iets wat je kan leren door een paar forums te raadplegen. Zelfs met veel ervaring gaat er nog veel fout, kijk maar naar hoeveel fouten aannemers al maken.

Een paar opmerkingen / aandachtspunten:
- Als je hier in gaat wonen, heb je een vergunning nodig.
- Je moet voldoen aan het bouwbesluit, dus ook kwa isolatie, kierdichting, BENG, TO-juli, enz.
- Zo maar een dampscherm weglaten is géén dampopen bouwen!
- Dampopen bouwen doe je het best met vochtregulerende materialen.
- Met veel leidingen in de wanden is een dampscherm aanbrengen vragen om problemen.
- Schapenwol wordt nu bijna altijd weggegooit (verbrand).
- Een veelgebruikte reden om klein te gaan wonen is om de milieuimpact te verminderen, daar horen dan geen bouwmaterialen bij die enorm milieuvervuilend zijn (zoals pir en glaswol).
- Er zijn veel meer biobased isolatiematerialen die goed vochtregulerend zijn (bv. houtvezel, vlas, hennep, stro).
- Dampopen bouwen wordt comfortabeler en gezonder gevonden.

Hier een interessante blog van de koningin van de tiny houses. Ze gaat haar tweede bouwen:
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Hierop aanhakend. Mijn schoonzoon en dochter hebben eerst een aantal lessen/avonden gevolgd bij de TIny House academy. De bouwtekening is vervolgens door de bouwkundige hiervan gemaakt.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Muren tacken kan perfect met 90mm geringde nagels.
Voordeel is hier dat nagels een beetje 'flex' hebben tov schroeven dewelke zeer star zijn. Wat maakt als je tiny house wat beweegt, schroeven kunnen breken en je connectie dus weg is tov nagels die gaan plooien en terugplooien.
Of je moet al specifieke schroeven gebruiken die voor dit doel bedoelt zijn en bijgevolg een pak duurder.

Muren bevestigen met lijm en tacken kan perfect. Ook weer met geringde nagels. Door de lijmen ga je 'squeecken' kunnen voorkomen.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Hier wil ik toch even op reageren. Volgens mij heb ik het niet over het milieu gehad. Ik heb nergens beweerd, dat schapenwol milieu- of klimaatvriendelijker is. Heel bijzonder dus (weer) deze opmerking. Ik zeg “weer”, omdat ik in de camperwereld ook vaak het gevoel had, dat schapenwol direct in de hoek van groen, links, alternatief, enz gedrukt werd. Bij deze discussies kreeg ik ook vaak het gevoel, dat de discussiegenoten er heilig van overtuigd waren, dat alleen door mensen uitgevonden materialen superieur konden zijn.

Wel gezien de tijdlijn, heeft de natuur meer verstand van isolatie dan de mens. Maar dat terzijde.

Ieder isolatiemateriaal heeft voor- en nadelen. In een kleine ruimte met relatief een hoge vochtproductie zijn natuurlijke materialen een goede keus, gezien de vochtregulerende eigenschappen. Ik nodig je uit daar op te reageren.
Dat hebt u inderdaad nergens beweerd net zoals ik nergens beweerd heb dat u het beweerd hebt. Het was gewoon bedoeld als aanvulling. Niet als kritiek. Het mooiste is een product wat het milieu zo min mogelijk belast en wat betaalbaar is en wat lang mee gaat en een hoge isolatie waarde heeft. Tegenwoordig zul je met milieuaspecten rekening moeten houden. Als ik dan schapenwol ,wat speciaal geproduceerd is hiervoor, vergelijk met ander types dan komt het er helaas op dat vlak minder goed uit de bus. Dat was mijn punt niets meer en niets minder
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Mooi dat je het als aanvulling bedoeld hebt.
Wil ik ook nog wel even aanvullen. Nederlandse wol is momenteel geen cent waard. Wordt zelfs naar de stort gebracht, of zoals “bijtel” aangeeft verbrand. Dan kun je er maar beter isolatiemateriaal van maken lijkt mij. Maar laten we deze discussie stoppen.
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
In vervolg hierop.

Bijgaand een foto van het TH van mijn dochter en schoonzoon tijdens de bouw.
Opbouw van de wand van binnen naar buiten:
Populierenplex - schapenwol - folie (vocht doorlatend van binnen naar buiten) houten latten (acoja) steeds met een kier er tussen. Vocht kan zo van binnen naar buiten. Bekijk bijlage 117777Bekijk bijlage 117778

Bekijk bijlage 117779

Overigens gaan we eind deze week starten met een uitbreiding. Mijn dochter heeft in januari een zoon gekregen. Dus gaat Pake weer meebouwen aan een Tiny babykamer.
Stahoogte een meter 😎
Als bouwkundige gaan m'n tenen in dit topic regelmatig krommen hier. Ik adviseer er een deskundige bij te halen. Een compleet huis bouwen (hoe klein ook) is niet echt iets wat je kan leren door een paar forums te raadplegen. Zelfs met veel ervaring gaat er nog veel fout, kijk maar naar hoeveel fouten aannemers al maken.

Een paar opmerkingen / aandachtspunten:
- Als je hier in gaat wonen, heb je een vergunning nodig.
- Je moet voldoen aan het bouwbesluit, dus ook kwa isolatie, kierdichting, BENG, TO-juli, enz.
- Zo maar een dampscherm weglaten is géén dampopen bouwen!
- Dampopen bouwen doe je het best met vochtregulerende materialen.
- Met veel leidingen in de wanden is een dampscherm aanbrengen vragen om problemen.
- Schapenwol wordt nu bijna altijd weggegooit (verbrand).
- Een veelgebruikte reden om klein te gaan wonen is om de milieuimpact te verminderen, daar horen dan geen bouwmaterialen bij die enorm milieuvervuilend zijn (zoals pir en glaswol).
- Er zijn veel meer biobased isolatiematerialen die goed vochtregulerend zijn (bv. houtvezel, vlas, hennep, stro).
- Dampopen bouwen wordt comfortabeler en gezonder gevonden.

Hier een interessante blog van de koningin van de tiny houses. Ze gaat haar tweede bouwen:
Dat krullen; idem!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
in een moderne woning wordt vocht mechanische afgevoerd zonder ventilatie staat er in elke moderne woning waarin wordt geleefd binnen enkel maanden schimmel op de muren

Je kan allerlei nieuwe concepten online vinden
meestal hebben deze oorsprong in landen waar het de eigenaar van een woning vrij staat om het te bouwen zoals hij/zij dat graag wil.
In Nederland is het als het puntje bij het paaltje komt bijna geen enkele particulier in staat om van een dergelijk concept de doelmatigheid ondersteund met proeven/cijfers te onderbouwen zoals de bouwregelgeving dat voorschrijft.
De meeste TH in nederland met dergelijke alternatieve uitgangspunten worden als tijdelijk of als recreatiewoning weggezet waarbij de eisen minder hoog zijn (mogen afzakken naar bestaande bouw)

Dat vocht geen invloed heeft op de eigenschappen van wol is onzin.
de isolatie waarde neemt gewoon langzaam af als de wol vochtiger wordt.
ik kan me overigens zo voorstellen dat het nooit helemaal droog is en er altijd ca. 10% vocht in zit (net als bij hout)

Op het schaap doet de natuur er overigens alles aan om het vocht uit de wol te houden
(er zit veel wolvet in de vacht van een schaap)

wol is een natuur product
De kwaliteit gaat achteruit in de loop der jaren dat kan een reden zijn om liever iets anders toe te passen als je een huis voor tientallen jaren bouwt
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
in een moderne woning wordt vocht mechanische afgevoerd zonder ventilatie staat er in elke moderne woning waarin wordt geleefd binnen enkel maanden schimmel op de muren

Je kan allerlei nieuwe concepten online vinden
meestal hebben deze oorsprong in landen waar het de eigenaar van een woning vrij staat om het te bouwen zoals hij/zij dat graag wil.
In Nederland is het als het puntje bij het paaltje komt bijna geen enkele particulier in staat om van een dergelijk concept de doelmatigheid ondersteund met proeven/cijfers te onderbouwen zoals de bouwregelgeving dat voorschrijft.
De meeste TH in nederland met dergelijke alternatieve uitgangspunten worden als tijdelijk of als recreatiewoning weggezet waarbij de eisen minder hoog zijn (mogen afzakken naar bestaande bouw)

Dat vocht geen invloed heeft op de eigenschappen van wol is onzin.
de isolatie waarde neemt gewoon langzaam af als de wol vochtiger wordt.
ik kan me overigens zo voorstellen dat het nooit helemaal droog is en er altijd ca. 10% vocht in zit (net als bij hout)

Op het schaap doet de natuur er overigens alles aan om het vocht uit de wol te houden
(er zit veel wolvet in de vacht van een schaap)

wol is een natuur product
De kwaliteit gaat achteruit in de loop der jaren dat kan een reden zijn om liever iets anders toe te passen als je een huis voor tientallen jaren bouwt

Zo stevige taal betreffende schapenwol. Om te voorkomen, dat het een welles nietes discussie wordt, daag ik je uit om met bronnen betreffende schapenwol te komen die jouw beweringen ondersteunen.
 
Laatst bewerkt:

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Mooi dat je het als aanvulling bedoeld hebt.
Wil ik ook nog wel even aanvullen. Nederlandse wol is momenteel geen cent waard. Wordt zelfs naar de stort gebracht, of zoals “bijtel” aangeeft verbrand. Dan kun je er maar beter isolatiemateriaal van maken lijkt mij. Maar laten we deze discussie stoppen.
Uiteraard geld bij alles dat gebruiken beter is als weggooien
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Ondertussen is de trailer gearriveerd :)

Dit is momenteel het plan.
De muren zouden dampopen zijn en het dak en vloer damp dicht.

MUREN (van binnen naar buiten)
multiplex 15 mm OF Radiata 15mm (structuur en tevens afwerkingplaat)
Pro clima Intello
houtskelet 89x38mm
isolatie 100mm Isolena schapenwol
Pro Clima Fronta WA
panlat met open grenen afwerking

VLOER (van onder naar boven)
betonplex 4mm
plastic waterkerende folie
SLS 120x38 met 100mm PIR plaat (2dehands)
2cm leegte voor leidingen (wat er niet zo veel zullen zijn). die dan kan worden opgevuld kan worden met 2dehandse steenwol.
OSB 18mm
Vloerafwerking (laminaat of kurk)



DAK
multiplex 9mm of 2dehandse laminaat latjes
SLS 120x38 met 10 of 12CM PIR plaat (2dehands)
OSB 15mm
Fronta UM waterkerende folie
Alu profielplaten
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Het is toch een tiny house om in te wonen? De isolatiewaardes van muren en dak voldoen dan niet.

De dakopbouw is ook erg vreemd. Heb je een bouwkundige die meekijkt en de tekeningen maakt?

De wandopbouw die je opgeeft is trouwens niet dampopen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Ik lees inderdaad in eerdere reacties dat het om permanente bewoning in een tijdelijk gebouw gaat, in Belgie. Dan nog zou ik niet lager willen dan nieuwbouwisolatienormen, om een energiezuinig en comfortabel huis te krijgen. Zeker als je het goed verkoopbaar wilt maken.

Het belangrijkst is nog om er een deskundige bij te halen. Ik heb daar nog niets over gelezen. Anders is er een grote kans dat dit tiny housje over een paar jaar op de stort beland...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Dat snap ik helemaal.
Maar de TS ziet dat blijkbaar anders en met hem nog heel veel mensen.
als je een wettelijk kader aanvoert als argument moet dat wel kloppen.

Puur door veel kleiner te gaan wonen bespaar je ook al de nodige energie
en 10cm isolatie is welliswaar minder dan de huidige nieuwbouweisen maar nog steeds een heel stuk beter dan het grootste deel van de huidige woningvoorraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarijnG
J

j1eke

Guest
De wandopbouw die je opgeeft is trouwens niet dampopen.
Zou je willen uitleggen waarom dit niet dampopen is? Lijkt mij redelijk typische dampopen constructie, elke volgende stap laat meer vocht door dan de vorige. Ben gewoon benieuwd. Heb weinig ervaring met isolatie, behalve wat schuurtjes en werkplaatsen.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Same. No offence maar ik probeer ook maar constructieve hulp te vragen waar wellicht vele anderen ook iets aan gaan hebben. Het is makkelijk om te zeggen dat iets niet goed is, en daar is alle begrip voor maar graag dan inderdaad ook even toelichten? Dank.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
MUREN (van binnen naar buiten)
multiplex 15 mm OF Radiata 15mm (structuur en tevens afwerkingplaat)
Pro clima Intello
houtskelet 89x38mm
isolatie 100mm Isolena schapenwol
Pro Clima Fronta WA
panlat met open grenen afwerking
Hier zitten twee folies in, dat wordt niet gezien als dampopen. De eerste folie (aan de binnenkant) is bedoeld om alle damp uit de constructie te houden.

Dampopen bouwen betekent dat de binnenkant enkel iets dampdichter is dan de buitenkant, en dat dus zonder folies. De muuropbouw moet zo zijn dat deze overweg kan met het vocht wat er in komt, dus vochtbufferend werken.

Hier een volledige uitleg: Damp-open bouwen en isoleren - Eco-logisch.nl

Er wordt in de bouw veel te veel gedacht dat iedereen het wel moet kunnen, dat googelen of een vraag stellen op een forum voldoende is. Het is onverstandig te denken dat je een nieuw huis kan ontwerpen zonder dat er een deskundige meekijkt. Het toetsen van een vergunning geldt overigens niet als "meekijken door een deskundige" ;) Is er in Belgie niet de verplichting dat er een architect wordt ingeschakeld?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.