Muren Tiny house (skelet)

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Dank je! Wat zou een ideale opbouw zijn dan?

buitenschrijnwerk 12 of 18 mm (met panlatjes voor spouw)
waterkende dampopenfolie
osb 9 of 12mm tegen skelet
skelet van 38 x 89 mm (met 90mm steenwol isolatie erin)
dampremmende folie tegen skelet binnenkant
osb 9 of 12mm
multiplex binnenafwerking (dunne: 4, 6 of 9mm)
ideale opbouw voor een verplaatsbare woning, dat kan nog net ff anders zijn dan een 'grondgebonden' woning, vanwege andere krachten die er op komen.

voor een 'grondgebonden' woning zou ik de opbouw als volgt maken:
- Gevelbekleding (horizontaal of verticaal?)
- Ventilatieregels (inderdaad panlat achtig)
- Waterkerende- dampopen folie
- Skelet (38x89 v.o.c.*), v.v. isolatie
- dampremmende folie
- OSB 18mm (of underlayment)(v.o.c.*)
- gipsplaat
* v.o.c. = volgens opgave constructeur

Natuurlijk is jou opbouw die je omschrijft niet fout, maar anders.
Het belangrijkste, om problemen te voorkomen, is denk ik dat je de folies goed toepast.

Voor de onderste vloer zou ik het ongeveer hetzelfde doen, ik denk niet dat je aan de onderste onderzijde betonplex nodig hebt voor sterkte en/of stabiliteit.

Haal op zo veel mogelijk plaatsen advies en ik weet zeker dat er mensen zijn met meer ervaring op dit vlak dan ik.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
THOW? Volgens bouwbesluit? BENG?

Meeste (zelf)bouwers gaan voor PIR (isolatieshop in Zevenaar bijv.)

Wil je met pir werken dan is sip sneller. Sips Supply


www.marjoleininhetklein.nl

Zelf heb ik ervaring met TH in denHelder. HSB, schroefpalen, gevelbekleding, Gutex/pavatex etc., 12volt en offgrid.
Isoleren doe je ook om de warmte buiten te houden. Met PIR van 10 cm dik valt dit erg tegen weet ik uit eigen ervaring (gebruikt als wand en dakisolatie).
In ons nieuwe huis komt houtvezelisolatie. Dit heeft een veel hogere fasevertraging (tijd dir voor warmte nodig is om er door te komen). Daarnaast kun je dan dampopen bouwen wat ook een fijner woonklimaat geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel en Boktor026

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Isoleren doe je ook om de warmte buiten te houden. Met PIR van 10 cm dik valt dit erg tegen weet ik uit eigen ervaring (gebruikt als wand en dakisolatie).
In ons nieuwe huis komt houtvezelisolatie. Dit heeft een veel hogere fasevertraging (tijd dir voor warmte nodig is om er door te komen). Daarnaast kun je dan dampopen bouwen wat ook een fijner woonklimaat geeft.
zelf bouw ik ook met patatex/gutex. Als 25 jaar geleden mee begonnen met een dak van huis uit jaren 20.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb even een foto gemaakt van het Tiny House van mijn dochter en schoonzoon. We staan er nu met ons campertje.
Dit TH is gebouwd op een trailer.
Buitenkant accoyahout in een open structuur, dus met spleten ertussen. Dan een damp doorlatende folie. Als isolatie schapenwol en een binnenwand van populierenplex.
Ik heb zelf mee gebouwd aan het skelet en aanbrengen folie, schapenwol en een gedeelte van de buitenbetimmering. Nu mijn dochter door Corona veel thuis werkt en er een kleine op komst is, zijn ze nu bezig met het ontwerp van een Tiny-office.
 

Bijlagen

  • AD358640-8F21-4BA9-973F-FC19F290FC41.jpeg
    AD358640-8F21-4BA9-973F-FC19F290FC41.jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: houtslager en ZotVanHout

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
ideale opbouw voor een verplaatsbare woning, dat kan nog net ff anders zijn dan een 'grondgebonden' woning, vanwege andere krachten die er op komen.

voor een 'grondgebonden' woning zou ik de opbouw als volgt maken:
- Gevelbekleding (horizontaal of verticaal?)
- Ventilatieregels (inderdaad panlat achtig)
- Waterkerende- dampopen folie
- Skelet (38x89 v.o.c.*), v.v. isolatie
- dampremmende folie
- OSB 18mm (of underlayment)(v.o.c.*)
- gipsplaat
* v.o.c. = volgens opgave constructeur

Natuurlijk is jou opbouw die je omschrijft niet fout, maar anders.
Het belangrijkste, om problemen te voorkomen, is denk ik dat je de folies goed toepast.

Voor de onderste vloer zou ik het ongeveer hetzelfde doen, ik denk niet dat je aan de onderste onderzijde betonplex nodig hebt voor sterkte en/of stabiliteit.

Haal op zo veel mogelijk plaatsen advies en ik weet zeker dat er mensen zijn met meer ervaring op dit vlak dan ik.
wn, de vloer is in principe hetzelfde als de wanden. Ik heb me laten vertellen dat betonplee niet dampdicht is. Misschien ook nog een verschil tussen nrd Europees en Aziatische plek.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
wn, de vloer is in principe hetzelfde als de wanden. Ik heb me laten vertellen dat betonplee niet dampdicht is. Misschien ook nog een verschil tussen nrd Europees en Aziatische plek.....
dat het principe grofweg hetzelfde is ben ik inderdaad met je eens, zoals ik hierboven ook probeerde te suggereren.
Dat ook betonplex niet echt dampdicht is geloof ik ook wel, het verbaasde me ooit hoeveel materialen dicht lijken te zijn, maar als het op damptransport aan komt toch vrij open blijken te zijn. O.a. PIR isolatie is ook best dampopen.

Toch is de volgorde van materialen in een constructie wel van belang, anders kan er toch waterdamp tussen bepaalde lagen ophopen en condenseren.
 

slabbetje

Nieuw lid
2 sep 2021
2
0
Nederland
Ik ben benieuwd welke maat schroeven je gebruikt voor een skelet van 38 x 89 mm.
Ik zat zelf te denken aan 4,5 / 5,0 - 60 mm. Of is dit te kort ?
 

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Ik zou iets dunnere isolatie nemen, anders worden je muren wel erg dik :ROFLMAO:
Nee, alle gekheid op een stokje, je bedoelt waarschijnlijk 70 mm...

Waarschijnlijk kan je beter gaan voor 100 of zelfs 120mm isolatie. Volgens de huidige normen is 7 cm erg weinig qua rc/rd-waarde, en zal dit niet gaan voldoen aan het bouwbesluit. Want op de plaatsen waar leidingen lopen en bijvoorbeeld stopcontacten zitten is wordt de isolatie ook onderbroken en is deze dus nog veel dunner.
Nu weet ik niet of het TH een permanente woonfunctie gaat krijgen, of puur als vakantiewoning oid dienst gaat doen, maar ook bij dit laatste zou ik toch ook voor een dikkere isolatie gaan om in de buurt uit te komen van de waardes in het bouwbesluit. Je wilt namelijk in de zomer ook niet wegbakken.
Of misschien kan je zelfs wel kiezen voor een isolatiemateriaal met een hogere rd-waarde bij dezelfde dikte 9bijvoorbeeld PIR).

Verder heb je het over een muuropbouw met 4 mm multiplex. Besef dat dat erg kwetsbaar is, en dat je daar dus snel gaten in kunt stoten als er iets tegenaan valt. Beter iets dikker nemen. Zie ook de opmerking van @thomasz over de torsion box, ik weet niet of je met 4 mm de benodigde sterkte haalt (?).

Voor het hout van het skelet, staar je niet blind op de bekende maten van 44 of dikker. Google naar SLS, dit is het formaat dat gebruikt wordt voor houtskeletbouw en is 38mm dik.
BENG speelt nu een rol -als je er officiëel in wilt wonen.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Joepie! Ondertussen heb ik een (2dehandse) Thomassen trailer gevonden! 8x3m.
Het tekenen kan dus serieus beginnen.

Isolatie: iemand tips? Ik wil alle leidingen in de vloer verwerken om zo weinig mogelijk in de muren te boren.
Muren worden 89x38mm SLS
Vloeren en dak denk ik 140x38 SL

Welke isolatie heeft dezer dagen de beste waarde én is best nog te betalen?
Zou ik voor de vloer en dak beter voor PIR platen gaan? of isovlas? Of overal schapenwol? of..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Welke isolatie heeft dezer dagen de beste waarde én is best nog te betalen?
Zou ik voor de vloer en dak beter voor PIR platen gaan? of isovlas? Of overal schapenwol? of..
ik verwacht dat de prijs/cm/m² in verhouding tot de isolatiewaarde staat
dat maakt pir de duurste, maar ook de beste
voor een klein huisje, waar elke cm telt, is de hoogste isolatiewaarde de logische keuze, maar wel de duurste
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
ik verwacht dat de prijs/cm/m² in verhouding tot de isolatiewaarde staat
dat maakt pir de duurste, maar ook de beste
voor een klein huisje, waar elke cm telt, is de hoogste isolatiewaarde de logische keuze, maar wel de duurste
Dank je.
Harde (pir) platen lijken me ergens ook onhandig omdat je bij elke buis of leiding altijd een snede moet maken tov. een schapenwol of vezelplaat die je iets platter duwt. Maar ik heb geen echte ervaring hier mee dus kan mis zijn!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Harde (pir) platen lijken me ergens ook onhandig omdat je bij elke buis of leiding altijd een snede moet maken tov. een schapenwol of vezelplaat die je iets platter duwt. Maar ik heb geen echte ervaring hier mee dus kan mis zijn!
ervaring krijg je vooral door het zelf te doen
ik zou voor pir gaan, leidingen groeperen, kieren met soepele isolatie opvullen of met pir-/purschuim dichten
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Isoleren doe je ook om de warmte buiten te houden. Met PIR van 10 cm dik valt dit erg tegen weet ik uit eigen ervaring (gebruikt als wand en dakisolatie).
In ons nieuwe huis komt houtvezelisolatie. Dit heeft een veel hogere fasevertraging (tijd dir voor warmte nodig is om er door te komen). Daarnaast kun je dan dampopen bouwen wat ook een fijner woonklimaat geeft.
massa geeft een buffer dat klopt.
maar dan moet je denken aan dikke stenen muren zoals van een kerk.
het verschil tussen houtvezel en pir is in de marge

De warmte die jij ervaren hebt komt waarschijnlijk voor 99% door de ramen binnen en blijft dan hangen zonwering heeft veel meer invloed op warmte binnen dan ander isolatie materiaal.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
isolatie werkt inderdaad in 2 richtingen: warmte binnen houden + warmte buiten houden
de lambdawaarde geeft aan hoeveel warmte per °K temperatuurverschil van de ene naar de andere kant van het isolatiemateriaal vloeit, ongeacht welke kant de warmste is
bij pur/pir is dat 2/3de (0,019) ivm glaswol/rotswol/cellulose (0.030)
om dezelfde isolatiewaarde te bekomen heb je bij glaswol/rotswol/cellulose een dikte nodig die grosso modo de helft meer is dan die van pur/pir
als voorbeeld

1649488107193.png
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Joepie! Ondertussen heb ik een (2dehandse) Thomassen trailer gevonden! 8x3m.
Het tekenen kan dus serieus beginnen.

Isolatie: iemand tips? Ik wil alle leidingen in de vloer verwerken om zo weinig mogelijk in de muren te boren.
Muren worden 89x38mm SLS
Vloeren en dak denk ik 140x38 SL

Welke isolatie heeft dezer dagen de beste waarde én is best nog te betalen?
Zou ik voor de vloer en dak beter voor PIR platen gaan? of isovlas? Of overal schapenwol? of..
Ik zou persoonlijk voor de vloeren 63x160 nemen
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
isolatie werkt inderdaad in 2 richtingen: warmte binnen houden + warmte buiten houden
de lambdawaarde geeft aan hoeveel warmte per °K temperatuurverschil van de ene naar de andere kant van het isolatiemateriaal vloeit, ongeacht welke kant de warmste is
bij pur/pir is dat 2/3de (0,019) ivm glaswol/rotswol/cellulose (0.030)
om dezelfde isolatiewaarde te bekomen heb je bij glaswol/rotswol/cellulose een dikte nodig die grosso modo de helft meer is dan die van pur/pir
als voorbeeld

Bekijk bijlage 117636
Beter goed aangebrachte laagwaardige isolatie dan kierend aangebrachte PIR. PIR is trouwens heel slecht voor het milieu. Als je voor dit bouwwerk alsnog een aanvraag omgevingsvergunning moet doen ga je nat zonder constructieberekening en overige verantwoording.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
voor een huis op wielen is pur/pir de meest geschikte oplossing.
je moet het dan alleen niet in platen kopen maar ter plaatsen laten spuiten.
dan zit het vast aan je casco en kan het nooit verzakken etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.