Muren Tiny house (skelet)

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
vanuit het milieu-oogpunt zou ik ook voor glaswol e.d. gaan
bij mij is alle muurisolatie glaswol
vanuit het technische oogpunt - de beperkte ruimte in zo'n piepklein huisje - is pur de beste isolator
mits alle kieren met schuim gedicht worden
Als je echt voor het milieu wil gaan kun je denk ik beter katoen isolatie gebruiken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je echt voor het milieu wil gaan kun je denk ik beter katoen isolatie gebruiken.
was mij onbekend
neutrale vraag: heb je daar cijfers over ? + zijn dat stijve platen of vlokken ?
mijn enige kennis tot nu toe was dat de katoenteelt zeer milieu-onvriendelijk is omwille van de sproeistoffen + het waterverbruik
biokatoen zou het beter doen
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Ik bedoelde inderdaad PIR platen.
In hoeverre maakt dit allemaal veel uit als ik ook 2dehandse raampartijen er in ga steken om voldoende licht binnen te krijgen, die ook gewoon maar 'slechts' dubbelglazig zijn? Ik denk aan een dubbele deur, een groot raam van 2x1.2M op z'n kant en enkele kleinere (keukenraam, een velux,..)

Dit plaatst de isolatie toch in perspectief neem ik aan?
Ik twijfel toch een beetje ivm. de 14CM vloer en dak dikte, lijkt me nogal dik.
Zou dit ook niet voldoende zijn met 89mm skelet dikte zoals de muren?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
voor een huis op wielen is pur/pir de meest geschikte oplossing.
je moet het dan alleen niet in platen kopen maar ter plaatsen laten spuiten.
dan zit het vast aan je casco en kan het nooit verzakken etc.
En dat is nog onvriendelijker...
Ik bedoelde inderdaad PIR platen.
In hoeverre maakt dit allemaal veel uit als ik ook 2dehandse raampartijen er in ga steken om voldoende licht binnen te krijgen, die ook gewoon maar 'slechts' dubbelglazig zijn? Ik denk aan een dubbele deur, een groot raam van 2x1.2M op z'n kant en enkele kleinere (keukenraam, een velux,..)

Dit plaatst de isolatie toch in perspectief neem ik aan?
Ik twijfel toch een beetje ivm. de 14CM vloer en dak dikte, lijkt me nogal dik.
Zou dit ook niet voldoende zijn met 89mm skelet dikte zoals de muren?
PIR en PUR zijn van alle isolatiematerialen de meest milieubelastende (fabricage). Wat je ermee doet moet je zelf weten. Ik informeer alleen maar. Duurzaam bouwen is inmiddels een hele wetenschap geworden.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
was mij onbekend
neutrale vraag: heb je daar cijfers over ? + zijn dat stijve platen of vlokken ?
mijn enige kennis tot nu toe was dat de katoenteelt zeer milieu-onvriendelijk is omwille van de sproeistoffen + het waterverbruik
biokatoen zou het beter doen
Het wordt gemaakt van gerecyclede kleding. Het is flexibel en vormvast
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
pir platen kan je vaak ook weer tweedehands vinden. Circulaire bouw etc.
Glas/steenwol wordt nooit hergebruikt. Dus in totale levenscyclus is pir zo slecht nog niet.

Pir heeft voor mij de voorkeur omdat er geen muizen in gaan nestelen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
574
284
Even nog een heel andere opmerking; ik zie nergens dat je gewicht als argument meeneemt, ook niet voor de houtmaten. Ik heb een paar keer met veel interesse blogs gelezen over bouwen van Tiny houses, en ze lijken daar continu tegen de gewichtslimiet aan te werken. Heb je een soort budgettering voor hoeveel gewicht het casco / installatiemateriaal / interieur / spullen mogen wegen?
 

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Isoleren doe je ook om de warmte buiten te houden. Met PIR van 10 cm dik valt dit erg tegen weet ik uit eigen ervaring (gebruikt als wand en dakisolatie).
In ons nieuwe huis komt houtvezelisolatie. Dit heeft een veel hogere fasevertraging (tijd dir voor warmte nodig is om er door te komen). Daarnaast kun je dan dampopen bouwen wat ook een fijner woonklimaat geeft.
bij klein bouwen is koeling ook nog een dingetje. Onderdelen van steen/beton is bijna een verplichting voor huisjes onder de 50m2 vloeropp.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Even nog een heel andere opmerking; ik zie nergens dat je gewicht als argument meeneemt, ook niet voor de houtmaten. Ik heb een paar keer met veel interesse blogs gelezen over bouwen van Tiny houses, en ze lijken daar continu tegen de gewichtslimiet aan te werken. Heb je een soort budgettering voor hoeveel gewicht het casco / installatiemateriaal / interieur / spullen mogen wegen?
Volgens mij is niet iedereen mee met de exacte plannnen. Het wordt nog steeds een verplaatsbaar huisje op wielen.

> Yes, dat is het geval bij trailers. die zich in de breedte aan de 2.5M houden dus ook een gewichtslimiet hebben van 3500KG. Ik heb een trailer met wielen die niet gekeurd zal worden zich dus ook niet aan de limiet van 3500kg moeten houden. Hij wordt huis verplaatst met de traktor en bij eventuele verkoop of verplaatsing op de openbare weg met een dieplader.

Isolatie: 2dehandse beschikbaarheid is inderdaad ook een dingetje, ik wil ook 2dehandse materialen gebruiken, en indien mogelijk dus zeker ook isolatie. PIR plaatjes zijn wel makkelijk te vinden inderdaad, dat viel me ook al op.

In de vloer en dak een PIR plaat van 12cm, lijkt me al wel een goede?
De muren is misschien handiger te doen met toch meer flexi materialen? (wol?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tjongejonge. Hoevaak ik hier het woord PIR de laatste bladzijden niet gelezen heb. En dan ook nog eens vaag beargumenteerd waarom dit voor een TH de beste isolatie zou zijn.

Een hoge isolatiewaarde wil nog niet zeggen, dat het daarom het beste is. Juist voor een kleine ruimte is de vochtregulerende eigenschap van schapenwol een groot voordeel. Zeker als je zowel een houten binnenwand en houten buitenwand hebt. Ik heb er zelf zeer goede ervaringen mee met het isoleren van een buscamper. (waar overigens de natuurwetten weer anders gelden) Dochter en schoonzoon hebben het toegepast in hun TH.
Aan TS: Mocht je hun ervaringen willen weten, kan ik je desgewenst met hen in contact brengen.

Voor vloer en dak kan PIR zeker wel de oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Tjongejonge. Hoevaak ik hier het woord PIR de laatste bladzijden niet gelezen heb. En dan ook nog eens vaag beargumenteerd waarom dit voor een TH de beste isolatie zou zijn.

Een hoge isolatiewaarde wil nog niet zeggen, dat het daarom het beste is. Juist voor een kleine ruimte is de vochtregulerende eigenschap van schapenwol een groot voordeel. Zeker als je zowel een houten binnenwand en houten buitenwand hebt. Ik heb er zelf zeer goede ervaringen mee met het isoleren van een buscamper. (waar overigens de natuurwetten weer anders gelden) Dochter en schoonzoon hebben het toegepast in hun TH.
Aan TS: Mocht je hun ervaringen willen weten, kan ik je desgewenst met hen in contact brengen.

Voor vloer en dak kan PIR zeker wel de oplossing zijn.
Het productieproces van schapenwol is toch wel erg milieu onvriendelijk (schapen poepen en eten en drinken, krijgen medicatie, de wol wordt behandeld, etc.. het is dan wel een natuurproduct maar dat is olie ook), tevens is het een stuk duurder
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Dank je! PIR lijkt me inderdaad handig voor vloer of dak. Ik denk dat ik voor de muren schapenwol zal gebruiken.

Ondertussen ben ik hier zelf aan het tekenen en ik heb een vraag.
Mijn dak zou een soort van gekanteld zadeldak worden om wat extra ruimte te hebben in de slaaploft.
(voorlopig onder een hoek van 15 en 45 graden).

Wat is de beste manier en vooral stevigste om dit dak uit te werken?
Kan ik met een dwarsbalk van 8m de gehele lengte overbruggen? Of hoeft dit niet en zorgt mijn plaatmateriaal dat aan het dak komt vooral voor de stevigheid?

Het mooiste zou zijn dat er geen balk zichtbaar is vanbinnenuit, alleen het plaatmateriaal. zoals in de foto's op pagina 1.

Voor de muren gebruik ik 38x89 en voor het dak en vloer afhankelijk van de isolatie dus 10, 12 of 14 x 38.
Qua afwerking zou ik graag met stalen sandwich panelen werken.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-04-11 om 21.51.15.png
    Schermafbeelding 2022-04-11 om 21.51.15.png
    980,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Het productieproces van schapenwol is toch wel erg milieu onvriendelijk (schapen poepen en eten en drinken, krijgen medicatie, de wol wordt behandeld, etc.. het is dan wel een natuurproduct maar dat is olie ook), tevens is het een stuk duurder

Hier wil ik toch even op reageren. Volgens mij heb ik het niet over het milieu gehad. Ik heb nergens beweerd, dat schapenwol milieu- of klimaatvriendelijker is. Heel bijzonder dus (weer) deze opmerking. Ik zeg “weer”, omdat ik in de camperwereld ook vaak het gevoel had, dat schapenwol direct in de hoek van groen, links, alternatief, enz gedrukt werd. Bij deze discussies kreeg ik ook vaak het gevoel, dat de discussiegenoten er heilig van overtuigd waren, dat alleen door mensen uitgevonden materialen superieur konden zijn.

Wel gezien de tijdlijn, heeft de natuur meer verstand van isolatie dan de mens. Maar dat terzijde.

Ieder isolatiemateriaal heeft voor- en nadelen. In een kleine ruimte met relatief een hoge vochtproductie zijn natuurlijke materialen een goede keus, gezien de vochtregulerende eigenschappen. Ik nodig je uit daar op te reageren.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Verder aan TS. Ik raad je af aan dampdichte buitenwanden te denken. Dit vraagt om moeilijkheden betreffende vocht. Bedenk, dat de meeste huizen een damp-open buitenwand hebben. Vocht kan zo van binnen naar buiten. Dampdicht werken aan de binnenkant is om isolatiematerialen als minerale wol en glaswol te beschermen. Zouden deze materialen te veel vocht opnemen van binnenuit, verliezen ze hun isolerende eigenschappen. Of wel dat spul wordt dan zeiknat.

Even de vergelijking met schapenwol. Schapenwol neemt in eerste instantie vocht op in de vezel. Dit kan tot zo’n 35% van het eigen gewicht. Het behoudt hierbij volledig de isolerende eigenschappen. Zo werkt het bij schapen ook. Een schaap raakt pas onderkoeld als het in de sloot ligt.

Zodra de luchtomstandigheden gunstiger worden, staat de wol het vocht weer af. Schapenwol werkt daarom uitstekend in damp-open oplossingen.

Bij een dampdichte buitenwand kan vocht alleen afgevoerd worden via de binnenlucht. Bij kleine ruimtes met een relatief hoge vochtafgifte werkt dit niet en krijg je geheid vochtproblemen.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
In vervolg hierop.

Bijgaand een foto van het TH van mijn dochter en schoonzoon tijdens de bouw.
Opbouw van de wand van binnen naar buiten:
Populierenplex - schapenwol - folie (vocht doorlatend van binnen naar buiten) houten latten (acoja) steeds met een kier er tussen. Vocht kan zo van binnen naar buiten. F7CABA10-AEF0-4AEC-B437-10E8B52E5258.jpegB397EEE0-4B78-422E-B52E-4EE6F4ACABA1.jpeg

FB9FBE7A-CABD-4B7B-BD67-3BE9BE0EB1D8.jpeg

Overigens gaan we eind deze week starten met een uitbreiding. Mijn dochter heeft in januari een zoon gekregen. Dus gaat Pake weer meebouwen aan een Tiny babykamer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.