Muren Tiny house (skelet)

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Alles is stilletjes aan concreter aan het worden. Ik sta stil bij de buitenafwerking.
Graag zou ik vuren planken verticaal willen bevestigen en deze een mooie groene beits geven. Het prijsverschil tussen thermowood en geïmpregneerde vuren planken ligt bijna 4x zo hoog.

Aangezien ik ze toch sowieso in een beits ga zeggen, lijkt mij de keuze wel vanzelfsprekend om voor geïmpregneerde planken te gaan. Wat denken jullie?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Geïmpregneerd hout is behandeld met gif. Als je het ooit moet afvoeren is het gewoon chemisch afval (terwijl gebeitst hout in de normale houtcontainer mag).
En je wilt het gewoon niet meer ivm je eigen gezondheid en ook ivm het fabricageproces.
Neem dan liever douglas/lariks wat je eventueel beitst. Al hoeft dat bij juiste montage ook niet behandeld te worden (vergrijst dan mooi).
Ik zou zelf iig niet een buitenafwerking willen die om de paar jaar gebeitst moet worden, los van het werk dat het iedere keer kost moet je ook de prijs van de verf voor de gehele levensduur meetellen in de vergelijking tussen gebeitst hout en een houtsoort die je niet hoeft te behandelen.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
+1
een ononderbroken vlak, zoals ramen, beitsen, is esthetisch doenbaar
bij stroken wordt het door de voegen moeilijker
wi je de stroken echt groen, dan zit het anders
een laag op geïmpregneerd hout zetten, is onnodige dubbele bescherming
Ja, snap ik natuurlijk! Maar ik vind de vergrijzing vaak minder mooi dan bv. een vollere bruine of groene kleur, maar ik snap zeker dat dit dus best veel onderhoud vraagt. Ik zou werken met spatie tussen elke plank zoals op het voorbeeld hier.
 

Bijlagen

  • CC9E4FD7-9AD1-4F28-962A-353634E483BD.jpeg
    CC9E4FD7-9AD1-4F28-962A-353634E483BD.jpeg
    121,6 KB · Weergaven: 14

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Op youtube staat de serie 'aan de Franse slag' van Olav en Marloes. In seizoen 2 bouwen ze zelf een tiny house. Veel van jouw vragen komen hier in voorbij: van ontwerp- en materiaalkeuzes als ook constructieve oplossingen. Denk bij deze laatste aan dampdichte folie en hoe de installaties hier in weggewerkt worden. Olav laat in deze serie voornamelijk het proces zien, de denkwijze hierachter en de fouten die gemaakt zijn.


Het fijne van deze serie vind ik de aandacht voor het proces. De meeste andere filmpjes op internet laten namelijk slechts binnen een half uur de complete bouw van een tiny house zien.

Ieder zijn ding, maar het mag duidelijk zijn dat ik fan ben van deze serie :love:(y)
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
dat groen is mooi
ik verwacht dat gedrenkt hout reeds zijn eigen kleur heeft, die de kleur die je er op brengt beïnvloedt
bij gedrenkt hout staan veel vezels recht
schaven is om hoger aangehaalde redenen uit den boze
ik zou niet-gedrenkt geschaafd hout nemen, en dat beitsen
OF toch meer investeren en voor thermowood gaan, welke dus veel makkelijk te behandelen is? Al is het maar gewoon een vernis of transparante beits op doen zodat het zijn natuurlijke bruine kleur behoudt ipv. vergrijzing? Het doet me toch terug twijfelen. Als ik dan (wie weet) na de bouw het zo 'beu' ben kan ik ze er ook nog onbehandeld tegen zetten, of met een vernis zodat het bruine wel mooi bruin blijft.

Maar dat groene ben ik zeker fan van! Niet-gedrenkt-geschaafd hout is zeker een optie, vooral ook véél goedkoper. Ik lees alleen dat dat meer leeft en krom trekt tov. thermowood, dat heel droog is. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat na 2 jaar alle plinten vervangen zullen moeten worden. Maar het moet ook inderdaad 'makkelijk' te onderhouden zijn. Ik zou ze voor montage helemaal kunnen bewerken langs élke zijde, maar eenmaal alles er aan hangt (met inderdaad een kleine spouw tussen elke lat) wordt het wel onmogelijk om deze 'helemaal' te kunnen blijven bijverven/schuren.

U hoort het; een twijfelaar ;-)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik zou werken met spatie tussen elke plank zoals op het voorbeeld hier.
Denk je aan de juiste folie erachter? Die moet UV bestendig zijn en vormt de waterkerende laag. Dus de nodige aandachtspunten voor bevestigingsmiddelen, afwatering enz.

Afhankelijk van de grootte van de openingen tussen de planken wordt de achterliggende laag steeds belangrijker. Soms is dit zelfs een waterdichte laag vergelijkbaar met dakbedekking.

Zie de PDF op deze pagina voor meer (erg belangrijke) verwerkingsvoorschriften.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
geen voeg tussen de latten
tand & groef , zodat er geen opening is, maar ze wel kunnen werken
Als ik de latten met spatie wil monteren heb ik inderdaad een dikkere UV folie nodig (solitex fronta Quattro). Ik wil geen tand en groef maar net een opening laten.
De luchtspouw tussen de folie en de latten zal ook afhankelijk iets van 15-18mm zijn, afhankelijk van de panlatten.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Geïmpregneerd hout is behandeld met gif. Als je het ooit moet afvoeren is het gewoon chemisch afval (terwijl gebeitst hout in de normale houtcontainer mag).
En je wilt het gewoon niet meer ivm je eigen gezondheid en ook ivm het fabricageproces.
Neem dan liever douglas/lariks wat je eventueel beitst. Al hoeft dat bij juiste montage ook niet behandeld te worden (vergrijst dan mooi).
Ik zou zelf iig niet een buitenafwerking willen die om de paar jaar gebeitst moet worden, los van het werk dat het iedere keer kost moet je ook de prijs van de verf voor de gehele levensduur meetellen in de vergelijking tussen gebeitst hout en een houtsoort die je niet hoeft te behandelen.

In de gemeente waar ik woon (enn ik denk ik alle gemeenten) geldt geimpregneerd hout als bouw en sloop afval. Weliswaar een dure en milieuonvriendelijke categorie, maar chemisch afval? Nee.

Gebeits hout valt ook zeker niet onder schoon hout hier, maar in dezelfde categorie als geïmpregneerd hout.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Een staat je van de isolatie waarden van diverse isolatiematerialen.


Ook interessant een stukje over milieubelasting van o.a. schapenwol
 
Laatst bewerkt:

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
De CLS'en van het huisje zou ik verbinden met een constructietanker (nagels 85mm)? Lijkt me praktische werken dan schroeven?

Het plaatmateriaal langs de binnenzijde wordt tevens de afwerkingsplaat (18mm). Ik heb reeds een pneumatisch tacker die geloof ik tot 30mm diep kan schieten. Is het een idee om deze hiervoor te gebruiken? Lijmen wordt moeilijk vrees ik omwille van het dampscherm (wel zou er wat lijm in de T&G passen).
 
J

j1eke

Guest
Voor 18mm plaatmateriaal ga je meestal voor iets zwaarders, zonder lijm zou ik de micro- en minibrads links laten liggen. Ter vergelijking: voor normale 18mm multiplex wordt doorgaans 16ga of 15ga gebruikt. 30mm is ook wel erg kort, zou gewoon 50mm oid nemen.

Voor het frame is spijkeren inderdaad wel de makkelijkste optie. Al heeft een tiny house ook weer niet enorm veel muur, als je er moeilijk aan kan komen kun je ook gewoon even doorbikkelen, zo groot is de tijdwinst ook weer niet op het hele project.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Voor 18mm plaatmateriaal ga je meestal voor iets zwaarders, zonder lijm zou ik de micro- en minibrads links laten liggen. Ter vergelijking: voor normale 18mm multiplex wordt doorgaans 16ga of 15ga gebruikt. 30mm is ook wel erg kort, zou gewoon 50mm oid nemen.
Tx!
Schroeven dan? Ik heb alleen die Bradd tracker tot 30mm en natuurlijk een schroefmachine. Nageltjes lijkt me gewoon mooier ipv schroeven. Voor het skelet ben ik wel van plan een makita tacker te kopen die tot 90mm nagels kan schieten.
 
J

j1eke

Guest
Schroeven kan, maar dat is moeilijk onzichtbaar te maken later. De gaten van nageltjes zijn makkelijk te vullen.
Als ik maar één spijkerpistool mocht kiezen voor dit project had ik liever die voor het interieur dan voor het skelet.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Over de milieubelasting van Schapenwol. Ik twijfel geen moment aan de conclusies van Milieu Centraal in deze.

Echter, zeker in Nederland is schapenwol inmiddels een restproduct geworden. Ze kunnen het aan de straatstenen niet kwijt en het wordt gedumpt en verbrand.

Dan kun je er maar beter isolatiemateriaal van maken.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Schroeven kan, maar dat is moeilijk onzichtbaar te maken later. De gaten van nageltjes zijn makkelijk te vullen.
Als ik maar één spijkerpistool mocht kiezen voor dit project had ik liever die voor het interieur dan voor het skelet.
Deze kan bv. tot 50mm. Lijkt me wel voldoende? Zowel bruikbaar voor de binnenplaten als het buitenschrijnwerk.
 
J

j1eke

Guest
Ik zou 18Ga te dun vinden. Misschien gewoon even vragen bij de houthandel waar je het haalt waar de betrefffende plaat meestal mee wordt vastgezet.
En, zoals Bijtel al zegt, als ze ook meehelpen voor de stabiliteit, dan is 18Ga zeker niet genoeg. Als je ook dingen wilt ophangen direct aan de plaat is schroeven ook wel aan te bevelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.