Muren Tiny house (skelet)

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
hallo,

voor de bouw van een TH twijfel ik tussen balken van 69mm breed of 89mm.
Afmetingen zouden 8x3m worden.

iemand die me kan helpen/adviseren?
Meestal wordt 69x44 gebruikt zie ik, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn voor deze afmetingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jenzz10

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Geen ervaring met tiny houses, maar ik weet wel dat alles zo licht mogelijk moet zijn.
89x44 is 30% zwaarder dan 69x44
De sterkte van de wanden wordt gehaald uit de bekleding ( vaak populieren multiplex) waardoor dan zeg maar een torsie box ontstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Speculaasbrok

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb alles in 69x44 gebouwd.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Top, moest ik horen!
Gewicht zal inderdaad minder uitmaken (hij komt op wielrenner/frame via dieplader/tractor).
De dikte van het skelet in de bodem lijkt me dus ook hetzelfde als de muren te kunnen? (Ik ga dan voor 70cm glaswol isolatie).
Muren: multiplex 4 (of iets dikker?)mm, isolatie (in skelet), dampdoek, latjes met spacing en afwerking met waterafstotend hout.

een mooi voorbeeld als bijlage!


 

Bijlagen

  • 588F3787-A050-4A06-B414-BD0D1ABCCBFF.jpeg
    588F3787-A050-4A06-B414-BD0D1ABCCBFF.jpeg
    136,4 KB · Weergaven: 163
  • 7E355177-6825-473C-BF49-7E8C11CE3DD7.jpeg
    7E355177-6825-473C-BF49-7E8C11CE3DD7.jpeg
    74 KB · Weergaven: 154
  • 22764000-69B1-44F3-B280-216F566827B8.jpeg
    22764000-69B1-44F3-B280-216F566827B8.jpeg
    127,4 KB · Weergaven: 150
  • 17D9C788-9FFF-45F4-B9FE-587C1C9E7DDD.jpeg
    17D9C788-9FFF-45F4-B9FE-587C1C9E7DDD.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 152
  • 9054833C-818C-4E57-9C67-98AE5CE3A02D.jpeg
    9054833C-818C-4E57-9C67-98AE5CE3A02D.jpeg
    58,3 KB · Weergaven: 159

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Maak het liever wat dikker met wat dunner hout, dat isoleert beter en is zelfs steviger. Je kunt isoleren met cellulose-isolatie, dat is duurzaam en houdt in de zomer de warmte langer buiten. Wij maken studio's en die hebben zelfs 18cm+ isolatie.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
ik zou voor 38x89 gaan of misschien zelf 120x38 of nog dikker niet zozeer vanwege de stevigheid maar meer omdat er dan meer ruimte is voor isolatie. Ik neem aan dat je er ook nog leidingen en dergelijk in de wanden wilt verwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ga dan voor 70cm glaswol isolatie
Ik zou iets dunnere isolatie nemen, anders worden je muren wel erg dik :ROFLMAO:
Nee, alle gekheid op een stokje, je bedoelt waarschijnlijk 70 mm...

Waarschijnlijk kan je beter gaan voor 100 of zelfs 120mm isolatie. Volgens de huidige normen is 7 cm erg weinig qua rc/rd-waarde, en zal dit niet gaan voldoen aan het bouwbesluit. Want op de plaatsen waar leidingen lopen en bijvoorbeeld stopcontacten zitten is wordt de isolatie ook onderbroken en is deze dus nog veel dunner.
Nu weet ik niet of het TH een permanente woonfunctie gaat krijgen, of puur als vakantiewoning oid dienst gaat doen, maar ook bij dit laatste zou ik toch ook voor een dikkere isolatie gaan om in de buurt uit te komen van de waardes in het bouwbesluit. Je wilt namelijk in de zomer ook niet wegbakken.
Of misschien kan je zelfs wel kiezen voor een isolatiemateriaal met een hogere rd-waarde bij dezelfde dikte 9bijvoorbeeld PIR).

Verder heb je het over een muuropbouw met 4 mm multiplex. Besef dat dat erg kwetsbaar is, en dat je daar dus snel gaten in kunt stoten als er iets tegenaan valt. Beter iets dikker nemen. Zie ook de opmerking van @thomasz over de torsion box, ik weet niet of je met 4 mm de benodigde sterkte haalt (?).

Voor het hout van het skelet, staar je niet blind op de bekende maten van 44 of dikker. Google naar SLS, dit is het formaat dat gebruikt wordt voor houtskeletbouw en is 38mm dik.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
4 mm is inderdaad erg dun. Als je ook nog eens wat wilt ophangen zou ik voor dikte van 12, 15 of 18 mm gaan. Daar hebben schroeven wel houvast in. Afhankelijk van de afwerking van de binnenkant kun je ook kiezen voor andere materialen dan multiplex.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb hier boven gelogen. 😱
De cabin is gebouwd met 4x9cm vuren balken. Dit kwam het dichste in de buurt van de Amerikaanse maat 2x4 inch. Ik heb namelijk al mijn skeletbouw kennis van YouTube geplukt.

De PIR platen van 9cm dikte paste er perfect tussen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
De houtafmeting van de balken zal vooral afhangen van de isolatiedikte. En daarnaast moet de constructeur er ook zijn goedkeuring op geven.

Als je het over 10 jaar gaat slopen dan is een Rc van 1,3 m2•K/W voldoende voor de wet, al is het de vraag of je dat moet willen. Je gaat geen comfortabel huis krijgen dan, en veel geld kwijt zijn aan stookkosten. Moet het langer meegaan dan 10 jaar dan is een Rc van minimaal 4.7 verplicht en dan moet er een BENG berekening worden gemaakt. Een Rc van 4.7 zou ik sowieso minimaal aanraden voor de wanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
De houtafmeting van de balken zal vooral afhangen van de isolatiedikte. En daarnaast moet de constructeur er ook zijn goedkeuring op geven.

Als je het over 10 jaar gaat slopen dan is een Rc van 1,3 m2•K/W voldoende voor de wet, al is het de vraag of je dat moet willen. Je gaat geen comfortabel huis krijgen dan, en veel geld kwijt zijn aan stookkosten. Moet het langer meegaan dan 10 jaar dan is een Rc van minimaal 4.7 verplicht en dan moet er een BENG berekening worden gemaakt. Een Rc van 4.7 zou ik sowieso minimaal aanraden voor de wanden.
Constructeur, helemaal mee eens, als je het zeker wil weten zou ik het even door laten rekenen.
Rc van 4,7 (wanden, 6,3 dak en 3,7 vloer) is in Nederland niet verplicht voor een woonwagen, daar is de eis rondom een Rc van 2,6. Ik las ergens dat het op een frame/wielrenner komt te staan o.i.d., daarmee vermoed ik dat het gezien kan gaan worden als een woonwagen. Overigens lijkt het er op dat voor een woonwagen, een BENG berekening ook verplicht is.

10 jaar gebruik ziet de wet als de maximale duur van tijdelijke bouw? Bij tijdelijke bouw hoeft er inderdaad geen BENG berekening gemaakt te worden.

Overigens sluit ik me wel aan bij het advies van die Rc van minimaal 4,7 voor de wanden, maar in ieder geval ook voor het dak. Het accumulerend vermogen van een dergelijk hokje is vrij klein, dus naast snel afkoelen, zal het ook snel opwarmen als de isolatie minimaal is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ook al staat een tiny (of compleet huis) op wielen, dan nog is het geen woonwagen. Het is pas een woonwagen als de gemeente het als zodanig heeft aangegeven in het bestemmingsplan. En dat zullen ze niet doen bij tiny houses.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ook al staat een tiny (of compleet huis) op wielen, dan nog is het geen woonwagen. Het is pas een woonwagen als de gemeente het als zodanig heeft aangegeven in het bestemmingsplan. En dat zullen ze niet doen bij tiny houses.
Duidelijk. En daar zit in Nederland volgens mij ook een grote uitdaging, tiny houses passen vaak niet in het bestemmingsplan. Dat terwijl het in mijn ogen een prima (deel-)oplossing zou kunnen zijn voor het te kort aan woningen.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Dank voor alle antwoorden!
Het zou inderdaad voor "permanente" bewoning gaan, en wil er inderdaad iets moois van maken, dat na 2jaar dienst hier, makkelijk terug te verkopen/verplaatsen is.
Isolatie van 90mm zal dus the way to go zijn (dus 89 x 38mm SLS).

Multiplex 4mm langs de binnenkant is inderdaad iets van niets, wat je zegt. beter voor 9mm dan. Klopt!

Lijkt de betonplex onderaan de bodemplaat van 4mm ook niet aan de dunne kant dan? (dient op zich alleen maar om de onderkant waterafstotende te maken natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Dank voor alle antwoorden!
Het zou inderdaad voor "permanente" bewoning gaan, en wil er inderdaad iets moois van maken, dat na 2jaar dienst hier, makkelijk terug te verkopen/verplaatsen is.
Isolatie van 90mm zal dus the way to go zijn (dus 89 x 38mm SLS).

Multiplex 4mm langs de binnenkant is inderdaad iets van niets, wat je zegt. beter voor 9mm dan. Klopt!

Lijkt de betonplex onderaan de bodemplaat van 4mm ook niet aan de dunne kant dan? (dient op zich alleen maar om de onderkant waterafstotende te maken natuurlijk)
Permanente bewoning voor ongeveer 2 jaar valt dan wel onder tijdelijke bouw, met lagere bouwbesluiteisen etc.

Bij de opbouw van wanden en vloeren is het goed om na te denken over de vochthuishouding en waterkerende en dampremmende folies.
Volgens mij heb je de betonplex aan de onderzijde van de balklaag niet nodig als je daar de juiste folie toegepast hebt (welke er toch moet zitten).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Multiplex 4mm langs de binnenkant is inderdaad iets van niets, wat je zegt. beter voor 9mm dan.
Leg dat ook maar eens voor aan de constructeur. Ik denk dat die gewoon 18 mm zegt. Iets met stabiliteit ofzo ;)

Ga je zelf bouwen? Laat je wel een deskundige meekijken (ook met de tekeningen)?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Waarom multiplex ter stabilisatie?
Bij mijn cabin stond het skelet als een rots.
Met 1 horizontale balk op de vloer genageld en boven 2 horizontale balken had ik alle stijfheid die ik nodig had.

Ik heb 3mm multiplex gebruikt om de isolatie ergens tegenaan te duwen.
Zodra de 4 muren aan elkaar vastzitten valt het echt niet meer om.
Als je het echt niet vertrouwd zou ik eerder wat diagonale balken plaatsen. Dat levert meer stijfheid op tegen lagere kosten.
C79D2F90-3F55-443B-A9C9-753D5FF2FBEA.jpeg
 

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
hallo,

voor de bouw van een TH twijfel ik tussen balken van 69mm breed of 89mm.
Afmetingen zouden 8x3m worden.

iemand die me kan helpen/adviseren?
Meestal wordt 69x44 gebruikt zie ik, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn voor deze afmetingen
THOW? Volgens bouwbesluit? BENG?

Meeste (zelf)bouwers gaan voor PIR (isolatieshop in Zevenaar bijv.)

Wil je met pir werken dan is sip sneller. Sips Supply


www.marjoleininhetklein.nl

Zelf heb ik ervaring met TH in denHelder. HSB, schroefpalen, gevelbekleding, Gutex/pavatex etc., 12volt en offgrid.
 
Laatst bewerkt:

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Leg dat ook maar eens voor aan de constructeur. Ik denk dat die gewoon 18 mm zegt. Iets met stabiliteit ofzo ;)

Ga je zelf bouwen? Laat je wel een deskundige meekijken (ook met de tekeningen)?
ik neem aan dat het eigenlijk een vergunningsvrij schuurtje is? TH gaat niet gecertificeerd worden door BengAdviseur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Permanente bewoning voor ongeveer 2 jaar valt dan wel onder tijdelijke bouw, met lagere bouwbesluiteisen etc.

Bij de opbouw van wanden en vloeren is het goed om na te denken over de vochthuishouding en waterkerende en dampremmende folies.
Volgens mij heb je de betonplex aan de onderzijde van de balklaag niet nodig als je daar de juiste folie toegepast hebt (welke er toch moet zitten).
betonplex als bodem is niet dampopen naar buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.