Muren Tiny house (skelet)

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Daar kon je wel eens gelijk in hebben... had ik niet bij stil gestaan, ik hoef dat zelf ook nooit toe te passen...
Een naar buiten toe dampdichte bodem lijkt me niet wenselijk.
heel veel gaatjes boren en dampopen folie ..........werk aan de winkel. En niet zoals ik recent bij THOW heb gezien: gaatje boren in bodem en de van onderaf naisoleren met purschuim (zoals bij kruipruimten wel eens wordt gedaan).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.095
404
Wordt het een woning of een caravan/?
voor de eerste moet je gewoon volgens de tekening/vergunning bouwen.
Een zelfbouw caravan moet gekeurd worden voordat je de weg op mag.
Wielen maken niet automatische een caravan van een woning als hij niet verplaatst wordt en bewoond moet je in Nederland gewoon aan ale eisen voldoen.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Voor alle duidelijkheid: ik woon in België.
De bedoeling is dat dit een tijdelijke woonst (zonder domicilie) in tuin van de ouders wordt.
Plan is om een aanhanger te laten maken bij Thomassen metaalbouw. Hoeft niet gekeurd te worden, er is een tractor beschikbaar om deze uit de loods naar het veld te rijden, maar bij transport en eventueel latere verkoop kan deze met dieplader vervoerd worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.095
404
2 jaar ? en een onderstel laten maken?

Denk dat je een stuk goedkoper uit bent als je een tweedehands stacaravan neerzet
die kan je naderhand ook veel makkelijker doorverkopen dan een eigenbouw
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
471
660
47
Breda
2 jaar ? en een onderstel laten maken?

Denk dat je een stuk goedkoper uit bent als je een tweedehands stacaravan neerzet
die kan je naderhand ook veel makkelijker doorverkopen dan een eigenbouw
Je klinkt als m’n vrouw. Ook altijd zo redelijk en nuchter. 😅

Maar waar is de lol??
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Je klinkt als m’n vrouw. Ook altijd zo redelijk en nuchter. 😅

Maar waar is de lol??
Ja, saai zeg! 😃
2jaar, of langer, geen idee. Als het een mooi projectje kan worden, lijkt me dit vele unieker dan een saaie woonwagen (zie eerder geposte foto’s)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik denk dat een chassis van een recreatie stacaravan te licht is. Dat weegt echt heel weinig.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Even dus terug naar de muren: houskelet van 38x89mm dik lijkt me dus voldoende!
Langs de binnenzijde 12mm OSB én multiplex (9 of 12)mm? Of waarom niet direct multiplex tegen het skelet te bevestigen? (dan bv. een dikkere, 12mm).
OSB 18mm zou dan tegen de buitenzijde van het skelet komen.
Die manier van opbouw lijkt me vaak terug te komen bij opbouw van tiny houses, vandaar.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Oke, maar niet eentje die ik binnen 2 weken in huis heb, en zoals gezegd wil ik trailer met een breedte van 3m.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.095
404
Als het multiplex zichtwerk wordt ben je met twee lagen aan de binnenzijde vrij om met de naden van het zichtwerk af te wijken van de staanders.
.
aan de buitenzijde is 9-12 mm osb zat.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Als het multiplex zichtwerk wordt ben je met twee lagen aan de binnenzijde vrij om met de naden van het zichtwerk af te wijken van de staanders.
.
aan de buitenzijde is 9-12 mm osb zat.
Dat lijkt me inderdaad wel makkelijker werken, tov multiplex direct op het skelet te bevestigen (en dan hoeft zowel de OSB als multiplex niet zo dik te zijn natuurlijk).
Enige vraag: hoe zorg ik dan dat ik voor een dampopen opbouw ga? Want aan de buitenzijde van het skelet (welke opgevuld is met isolatie) komt als ik het goed heb ook OSB, met daarna een vochtafwerkende doek en spacer-latjes voor het buitenschrijnwerk.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Enige vraag: hoe zorg ik dan dat ik voor een dampopen opbouw ga? Want aan de buitenzijde van het skelet (welke opgevuld is met isolatie) komt als ik het goed heb ook OSB, met daarna een vochtafwerkende doek en spacer-latjes voor het buitenschrijnwerk.
OSB schijnt best wel heel dampopen te zijn, het schijnt bij blowertesten flink te lekken zelfs... Dus dat zal niet direct een probleem zijn. Waterkerende-dampopen folie aan de buitenkant en een dampremmende folie aan de binnenkant.

Wil je zonder dampremmende folie aan de binnenzijde werken, moet de dampdifussieweerstand in de lagen naar buiten toe steeds gunstiger worden. Dat is te berekenen, maar een dampremmende folie vind ik bij deze opbouw veiliger.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
OSB schijnt best wel heel dampopen te zijn, het schijnt bij blowertesten flink te lekken zelfs... Dus dat zal niet direct een probleem zijn. Waterkerende-dampopen folie aan de buitenkant en een dampremmende folie aan de binnenkant.

Wil je zonder dampremmende folie aan de binnenzijde werken, moet de dampdifussieweerstand in de lagen naar buiten toe steeds gunstiger worden. Dat is te berekenen, maar een dampremmende folie vind ik bij deze opbouw veiliger.
Dank je! Wat zou een ideale opbouw zijn dan?

buitenschrijnwerk 12 of 18 mm (met panlatjes voor spouw)
waterkende dampopenfolie
osb 9 of 12mm tegen skelet
skelet van 38 x 89 mm (met 90mm steenwol isolatie erin)
dampremmende folie tegen skelet binnenkant
osb 9 of 12mm
multiplex binnenafwerking (dunne: 4, 6 of 9mm)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
229
53
Grönnen
. . .de bekleding ( vaak populieren multiplex)
Populier ? Ook aan de buitenkant ? Daar ben ik wel benieuwd naar, in mijn ervaring is populier totaal niet geschikt in vochtige omstandigheden, er komen heel snel spikkeltjes op en na korte tijd is het helemaal zwart. Maar ik laat me graag verrassen, is er een behandeling om dit tegen te gaan ?

. . .dat alles zo licht mogelijk moet zijn.
Maar toch niet in alle gevallen, als het op eigen wielen verplaatsbaar moet zijn dan wel natuurlijk maar dat is lang niet altijd het geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.