Daar kon je wel eens gelijk in hebben... had ik niet bij stil gestaan, ik hoef dat zelf ook nooit toe te passen...betonplex als bodem is niet dampopen naar buiten.
Een naar buiten toe dampdichte bodem lijkt me niet wenselijk.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben... had ik niet bij stil gestaan, ik hoef dat zelf ook nooit toe te passen...betonplex als bodem is niet dampopen naar buiten.
heel veel gaatjes boren en dampopen folie ..........werk aan de winkel. En niet zoals ik recent bij THOW heb gezien: gaatje boren in bodem en de van onderaf naisoleren met purschuim (zoals bij kruipruimten wel eens wordt gedaan).Daar kon je wel eens gelijk in hebben... had ik niet bij stil gestaan, ik hoef dat zelf ook nooit toe te passen...
Een naar buiten toe dampdichte bodem lijkt me niet wenselijk.
Je klinkt als m’n vrouw. Ook altijd zo redelijk en nuchter.2 jaar ? en een onderstel laten maken?
Denk dat je een stuk goedkoper uit bent als je een tweedehands stacaravan neerzet
die kan je naderhand ook veel makkelijker doorverkopen dan een eigenbouw
Ja, saai zeg!Je klinkt als m’n vrouw. Ook altijd zo redelijk en nuchter.
Maar waar is de lol??
Het gaat dus zoals ik eerder zei over een Tiny house chasis dat tot 12TON kan dragen.Ik denk dat een chassis van een recreatie stacaravan te licht is. Dat weegt echt heel weinig.
Ik reageerde op de suggestie van een licht chassis.Het gaat dus zoals ik eerder zei over een Tiny house chasis dat tot 12TON kan dragen.
Is zeker een idee, maar het probleem is de hoge bouwhoogte. Ik heb dus een nieuwbouw trailer op het oog.Is een onderstel van een oude vrachtwagenaanhanger een idee?
Dat lijkt me inderdaad wel makkelijker werken, tov multiplex direct op het skelet te bevestigen (en dan hoeft zowel de OSB als multiplex niet zo dik te zijn natuurlijk).Als het multiplex zichtwerk wordt ben je met twee lagen aan de binnenzijde vrij om met de naden van het zichtwerk af te wijken van de staanders.
.
aan de buitenzijde is 9-12 mm osb zat.
OSB schijnt best wel heel dampopen te zijn, het schijnt bij blowertesten flink te lekken zelfs... Dus dat zal niet direct een probleem zijn. Waterkerende-dampopen folie aan de buitenkant en een dampremmende folie aan de binnenkant.Enige vraag: hoe zorg ik dan dat ik voor een dampopen opbouw ga? Want aan de buitenzijde van het skelet (welke opgevuld is met isolatie) komt als ik het goed heb ook OSB, met daarna een vochtafwerkende doek en spacer-latjes voor het buitenschrijnwerk.
Dank je! Wat zou een ideale opbouw zijn dan?OSB schijnt best wel heel dampopen te zijn, het schijnt bij blowertesten flink te lekken zelfs... Dus dat zal niet direct een probleem zijn. Waterkerende-dampopen folie aan de buitenkant en een dampremmende folie aan de binnenkant.
Wil je zonder dampremmende folie aan de binnenzijde werken, moet de dampdifussieweerstand in de lagen naar buiten toe steeds gunstiger worden. Dat is te berekenen, maar een dampremmende folie vind ik bij deze opbouw veiliger.
Populier ? Ook aan de buitenkant ? Daar ben ik wel benieuwd naar, in mijn ervaring is populier totaal niet geschikt in vochtige omstandigheden, er komen heel snel spikkeltjes op en na korte tijd is het helemaal zwart. Maar ik laat me graag verrassen, is er een behandeling om dit tegen te gaan ?. . .de bekleding ( vaak populieren multiplex)
Maar toch niet in alle gevallen, als het op eigen wielen verplaatsbaar moet zijn dan wel natuurlijk maar dat is lang niet altijd het geval.. . .dat alles zo licht mogelijk moet zijn.