Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Klopt @chevy66, maar ik heb die ruimte opzettelijk zo gelaten. Dan kun je die T-loc knop naar boven hebben staan en kun je de kade toch dicht doen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De oude modellen hadden dat inderdaad niet. Maar die waren veel lastiger te openen en te sluiten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik denk dat jullie de beschikbare ruimte overschatten. Ik heb bijna alles in bakjes van Auer en die zijn al te hoog. Er is ongeveer 5 cm over. Ik ga bedenken wat ik er in ga doen. De MFT spullen kunnen, maar ik heb te veel om alles er in te passen. Waarschijnlijk is het dan handiger om dat allemaal op 1 plek te houden. Teken/meetspullen en mijn schroefmachines zitten in mijn werkbank, dus die hoeven er ook niet in. De doosjes met schuurpapier passen ook niet. Ik verzin wel iets.

Maar ik heb wel naar jullie geluisterd:

IMG_5697.jpeg

IMG_5698.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en mink

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Op Marktplaats kwam ik een Plano paneelklemset tegen voor een leuke prijs. Het voordeel van deze klemmen is dat ze het hout niet krom trekken en de panelen iets uitlijnen. Het was even passen en meten waar deze moest hangen. Maar ik heb toch een plekje gevonden, want de set kwam met 4 klemmen en 2 x 1 m rail ....

IMG_5907.jpeg

IMG_5908.jpeg

De klemmen schuiven over de rail via een zwart stukje plastic.

IMG_5911.jpeg

Door de lengte van de rails kan ik (iets meer dan) 2 meter lange panelen klemmen die maximaal 1 meter breed zijn. 4 klemmen zijn natuurlijk niet genoeg voor een dergelijke lengte. De Plano klemmen hangen een stukje van de muur, waardoor extra corpusklemmen kunt gebruiken.

De klemmen kun je schuiven, zodat ze niet in de weg zitten als je ze niet gebruikt. Ze kunnen er zelfs gemakkelijk af.

IMG_5912.jpeg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Op Marktplaats kwam ik een Plano paneelklemset tegen voor een leuke prijs. Het voordeel van deze klemmen is dat ze het hout niet krom trekken en de panelen iets uitlijnen. Het was even passen en meten waar deze moest hangen. Maar ik heb toch een plekje gevonden, want de set kwam met 4 klemmen en 2 x 1 m rail ....

Bekijk bijlage 127013

Bekijk bijlage 127014

De klemmen schuiven over de rail via een zwart stukje plastic.

Bekijk bijlage 127015

Door de lengte van de rails kan ik (iets meer dan) 2 meter lange panelen klemmen die maximaal 1 meter breed zijn. 4 klemmen zijn natuurlijk niet genoeg voor een dergelijke lengte. De Plano klemmen hangen een stukje van de muur, waardoor extra corpusklemmen kunt gebruiken.

De klemmen kun je schuiven, zodat ze niet in de weg zitten als je ze niet gebruikt. Ze kunnen er zelfs gemakkelijk af.

Bekijk bijlage 127016
Ow! Dus jij hebt die klemmen voor mijn neus weggekaapt! 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ow! Dus jij hebt die klemmen voor mijn neus weggekaapt! 😁
Wees er maar niet rouwig om slechte ervaring met zo een Plano Kauwgom kwaliteit set.
In het verleden zelf klemmen gemaakt en de afbeeldingen zijn te vinden op Woodworking.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Wees er maar niet rouwig om slechte ervaring met zo een Plano Kauwgom kwaliteit set.
In het verleden zelf klemmen gemaakt en de afbeeldingen zijn te vinden op Woodworking.
Ik heb al een setje liggen en die bevallen best.
Het is geen hydraulische klemtafel qua kracht, maar het maakt verlijmen van niet te grote stukken best makkelijk.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Shop Tour!

Mijn werkplaats is de laatste 3 jaar zoveel veranderd dat het tijd is voor een rondleiding. Dus net als alle YouTuber geef ik een shop tour! Mijn originele werkplaats was de helft van mijn garage en daarmee 15m2. Maar ik gebruik ondertussen de hele garage als werkplaats, waardoor deze deze circa 28m2 is.

Lege garage.png

De garage bestaat uit 2 delen, namelijk de oorspronkelijke garage (achter ons huis). Aan de oorspronkelijke garage is een stuk aangebouwd (naast ons huis). Hierdoor zit ik met een circa 12m lange garage die 280 cm breed is op het brede stuk en 240 cm op het smalle stuk (de maten op de Sketchup-tekening zijn met isolatie en die is nooit geplaatst).

IMG_7222.jpeg

IMG_7241.jpeg

IMG_7237.jpeg

In de jaren heb ik best veel gereedschappen en machines verzameld, waardoor het steeds uitzoeken was hoe ik alles zo efficient mogelijk kon inrichten. Dat is een voortdurende uitdaging, want ik merk dat ik machines weinig gebruik als ik er niet goed bij kan. Nu is de inrichting zo dat ik een machine maar hoef te verplaatsen om deze te gebruiken (waar ik eerste de ene machine moest verzetten, voordat ik de andere kon gebruiken). Alle machines staan op wielen, zodat ik gemakkelijk de indeling kan aanpassen als dat nodig is. Bv al s er weer een nieuwe machine in de werkplaats komt.

In de werkplaats staan aan grote machines:
- Huvema HU 13 Pro kolomboor
- Triton band/spindelschuurmachine
- Dewalt DWS778 afkortzaag
- Workbee CNC met Ratrig upgrade
- Airpress L6-95 compressor
- SCM SC 2 C paneelzaag met ingebouwde Triton bovenfrees
- Hammer A3 26 vlakvandiktebank met spiraalas
- Hammer N3800 lintzaag
- Felder AF14 afzuiging
- Plano paneelklemmen

In de onderstaande post wordt soms verwezen naar een bouwverslag of review. Dit zijn klikbare links, zodat je direct naar de posts kunt gaan over het betreffende apparaat of bouwsel. Doordat veel info in de link te vinden is, ga ik niet heel diep in op alle losse onderdelen/machines. Mocht je hierdoor vragen hebben, stel ze dan gerust!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
IMG_7223.jpeg

Dit is de kant van mijn garage die jullie het meeste zien in dit topic. Met de klok meedraaiend zie je eerst de 2 karretjes met daarom de Triton band/spindelschuurmachine en de Huveme kolomboor (bouwverslag tafel kolomboor). Deze karretjes zijn ongeveer de eerste dingen die ik heb gemaakt voor mijn werkplaats. Er zitten daarom ook fouten in. Zo zijn de fronten van eiken planken gemaakt, waarbij ik geen rekening heb gehouden met de groeiringen. Hierdoor bewegen ze met de seizoenen mee en staan vaak wat krom. De karretjes staan om wielen zodat ze gemakkelijk verplaatst kunnen worden.

IMG_7225.jpeg

Mijn afkortstation is een keer aangepast. In de oorspronkelijk ontwerp zat het rechtergedeelte er niet aan (bouwverslag, bouwverslag aanpassing). Deze bestaat uit een kast met schuifdeurtjes met daarin een bouwzuiger en Oneida cycloon. De afzuiging heeft 2 aansluitingen voor slangen. Er is een vaste slang die verbonden is aan een draagarm, waardoor ik afzuiging en stroom heb in een groot gedeelte van dit stuk van de garage. De afkortzaag is een Dewalt DWS778. Links van het afkortstation zit een opklapbare steun, zodat ook langere stukken hout gezaagd kunnen worden.

Rechts van de zaag is recentelijk aangepast, waardoor er een doorlopend werkoppervlak is ontstaan. De gereedschapskist staat zo dat deze niet in de weg staat bij het afkorten. Eronder staan een karretje met sytainers (bouwverslag) en mijn Beta gereedschapswagen. De gereedschapswagen zit vol met bakjes van Auer om een goede indeling te maken die ik gemakkelijk kan aanpassen. Op deze werkbank zit ook een Zyliss bankschroef.

IMG_7226.jpeg

Rechts van de werkbank is mijn rek met corpusklemmen (bouwverslag). Het is ook de hoek waar wat tuingereedschap staat, waardoor het een beetje een rommelhoek is. Onder het raam hangt mijn versie van de Festool MFT (bouwverslag) met daarvoor 2 hondjes. Deze is even hoog als mijn werkbank en kan gebruikt worden om het oppervlak van mijn werkbank te vergroten.

IMG_7227.jpeg

IMG_7230.jpeg

In de hoek staat onder/naast mijn CNC een hoogheffende palletwagen, een HVLP verfspuit en een hogedrukreiniger. Nog een rommelhoekje! De CNC is een Ooznest Workbee met Ratrig upgrade. Die upgrade maakt de machine veel en veel beter. Ooznest heeft dat ook door en de Workbee-versie van nu heeft veel van de aanpassingen van Rating overgenomen. De CNC heeft zijn eigen afzuiging en deze zit onder de tafel. De tafel zelf is ook al meerdere keren aangepast (bouwverslag) en is nu vooral een plek om spullen op te slaan waarvan ik niet echt weet waar ze anders moeten liggen. Ook de CNC staat op wielen, zodat ik deze neer kan zetten waar ik wil.

IMG_7228.jpeg

IMG_7231.jpeg

Mijn werkbank is ook een recent project (bouwverslag). Hiervoor had ik een vergelijkbare werkbank, maar dan met 2 rijen lades. Deze had ik jaren geleden gemaakt en een aantal keer aangepast. Uiteindelijk was het een beetje een monster van Frankenstein en heb ik een nieuwe gemaakt. Ik hou van de mogelijkheden die het gatenpatroon geven om te klemmen en dingen haaks te zetten. De bankschroef is een upgrade tegenover de vorige en is een stuk sterker. De ruimte rechts onder het werkblad is om even een machine (bovenfrees, invulzaag, schuurmachine) weg te kunnen zetten. Links zitten 2 lades met veelgebruikt klein gereedschap en daarboven is ruimte voor mijn schroefmachines en meetlinten.

IMG_7232.jpeg

Ondertussen had ik te veel systainers om in 1 systainer cart te passen, dus heb ik een tweede gemaakt (bouwverslag). Deze is even hoog als mijn werkbank, waardoor ik deze ook kan gebruiken om langer werkstukken op de werkbank te ondersteunen.

Een werkplaats kan natuurlijk niet zonder gereedschapsbord (bouwverslag). Hier is nog wat ruimte voor toekomstig gereedschap. Er hangen ook nog 2 planken aan de muur. Op de bovenste zit verstopt mijn kleine stille AIrpress L6 95 compressor. Deze zit achter de koffers met machines.

IMG_7233.jpeg


IMG_7224.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: LinkinTED en Charel09

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik kan de indeling van dit stuk maken zoals ik wil, aangezien alles (op het afkortstation na) op wielen staat. Door de schuurmachine, kolomboor werkbank en systainer cart aan de kant te zetten heb ik ongeveer 280 cm x 260 cm vrij vloeroppervlak. Op deze manier kan ik nog steeds bij alle lades en de meeste machines zijn zelfs nog te gebruiken. Als ik de werkbank nog meer verplaats, dan win ik nog 120 x 75 cm. Maar dan kan ik veel moeilijker bij alle lades en machines.

IMG_7246.jpeg

IMG_7248.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het hart van mijn werkplaats is de SCM SC 2C paneelzaag (review) . Dit is een relatief kleine paneelzaag met een roltafel van 1600 mm. Kwalitatief zeer goed en ben er dan ook zeer tevreden over. Ik heb enkele aanpassingen gedaan aan de zaag. Het belangrijkste is dat ik er een Triton frees in heb gebouwd (bouwverslag). Om de frees zit een behuizing (bouwverslag) en er hoort een freesaanslag bij (bouwverslag) . Ik heb een Baby Feeder als aanvoerapparaat. Deze wordt met een magnetische basis (bouwverslag) vastgezet op mijn SCM en kan zo gebruikt worden voor de zaag, maar ook voor de frees. Maar het beste is het Fritz&Franz-hulpstuk.

IMG_7236.jpeg

img_0341-jpeg.102434


Rechtsonder de zaag heb ik een opslagplekje voor de oplegtafel gemaakt. Als ik de aan niet gebruik is dat de plek waar de oplegtafel zit. Er zit ook een lade bij met gereedschappen voor de zaag en frees (zaagbladen, gereedschappen voor het verwisselen van zaagbladen, etc.). Ik heb een Aigner tafelverlening die ik kan gebruiken bij het zagen van lange stukken. De Aigner tafel kan ik ook gebruiken bij het frezen met de ingebouwde triton frees, bij het vlakken van de Hammer A3 26 of bij de Hammer lintzaag.

IMG_7242.jpeg

De afzuiging komt van een Felder AF14 en deze is verbonden met gegalvaniseerde buizen (bouwverslag). Het voordeel hiervan is dat ik niet met slangen over de grond hoef te werken. De afzuiging splitst en het ene deel gaan naar de SCM en de andere naar een 100mm flexibele buis. Die laatste is voor mijn vandiktebank en lintzaag. Het systeem is voorzien van afsluiters, zodat ik gemakkelijk kan wisselen tussen beide slangen.

IMG_7238.jpeg


IMG_7239.jpeg

De garage is niet 100% werkplaats. Er hangen hier planken met daarop spullen voor in de tuin, voor de dieren en elektra. Deze hangen gedeeltelijk boven de paneelzaag en maken ook dat ik de Hammer A3 26 naar voren moet halen voor gebruik. Dat is niet heel handig, maar wel de efficiëntste manier om met de ruimte om te gaan. De Hammer N3800 lintzaag (review) staat langs de afzuiging en hoef ik maar naar mij toe te trekken om te gebruiken. De Felder AF14 afzuiging zit op een inschakelautomaat en gaat automatisch aan met mijn paneelzaag, lintzaag, freestafel of vlakvandiktebank. De Felder is voorzien van een HBM microfilter.

Tegenover de Felder staat mijn houtrek voor plaatmateriaal. Momenteel zijn het voornamelijk kleine reststukken en deze moeten eens gesorteerd worden. Aan dezelfde wand zit ook mijn laatste aanwinst, namelijk een set Plano paneelklemmen (bouwverslag).

IMG_7240.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: LinkinTED en Rizz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Mijn werkplaats thuis is ook zo'n lange pijpenla. Mijn plafond is wel 3,1 m hoog. Daar kon ik nog wat spullen kwijt. Ik vindt het knap, dat je het zo leeg weet te houden. Dat lukt mij echt nooit.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mijn werkplaats thuis is ook zo'n lange pijpenla. Mijn plafond is wel 3,1 m hoog. Daar kon ik nog wat spullen kwijt. Ik vindt het knap, dat je het zo leeg weet te houden. Dat lukt mij echt nooit.
Mijn werkplaats is meestal een bende, maar voor de foto’s ruim ik altijd op. Door de beperkte breedte moet ik wel opruimen, want anders heb ik echt geen ruimte,
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Allebei! Eerst al het gereedschap opruimen, dan alle nog bruikbare restmaterialen wegzetten en dan de rest weg gooien. En zorgen dat er niets in de garage ligt dat er niet hoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.