Mijn 15m2 werkplaats

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.592
Gaanderen
Uit de nieuwsbrief van vorige week (of de week ervoor):

Craig Heffren vertelt u alles over de hout-bewerkingsmachines van Record Power. Zagen met een lintzaagmachine, houtdraaien op een houtdraaibank en hout schaven met een vlak-vandiktebank.

Deze presentatie is Engelstalig.
Presentaties lintzaag
RE1: do 20 apr 13:00 - 14:00 uur
RE4: vr 21 apr 10:00 - 11:00 u

Gratis inschrijven en meer info: Productpresentatie: Record Power april 2023 - Baptist
Die mail heb ik dus wel gehad en niet goed genoeg gelezen. Bedankt
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Uit de nieuwsbrief van vorige week (of de week ervoor):

Craig Heffren vertelt u alles over de hout-bewerkingsmachines van Record Power. Zagen met een lintzaagmachine, houtdraaien op een houtdraaibank en hout schaven met een vlak-vandiktebank.

Deze presentatie is Engelstalig.
Presentaties lintzaag
RE1: do 20 apr 13:00 - 14:00 uur
RE4: vr 21 apr 10:00 - 11:00 u

Gratis inschrijven en meer info: Productpresentatie: Record Power april 2023 - Baptist
Dat is goed om te weten. Bedankt!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
@Rdl Wat zijn jouw ervaringen met de Sabre 350? En dan met name de gebruikservaringen, want de specificatie van de lintzaag ken ik wel. Wat bevalt jou en wat is minder fijn?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
981
403
hilversum
@Rdl Wat zijn jouw ervaringen met de Sabre 350? En dan met name de gebruikservaringen, want de specificatie van de lintzaag ken ik wel. Wat bevalt jou en wat is minder fijn?
Op zich prima.

- punten:
De geleider is niet snel te verwijderen( hele geleide stang moet er af )
Afzuiging (moet eens een 3d geprint ding bemachtigen)
Geleider zou iets makkelijker haaks te stelen moeten wezen.( is soms wat priegelen om em juiste krijgen )
Maar als ie eenmaal haaks is blijft ie dat ook wel.

+
Vermogen genoeg .
Lint geleiders makkelijk af te stellen.
Spannen/ontspannen van het lint is ook soepel en snel.
Zelfde geld voor lint verwisselen dat is ook snel gebeurd.

Int kort op de geleider na heb ik weinig te klagen.
Heb de tafel verlenging en wielen set erbij gekocht voor meer gemak.

Kleine tip.
Mocht je de sabre 350 kopen, Koop dan niet de verstek geleider erbij dat ding is echt niet goed te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Een goedingestelde langsgeleider werkt wel handiger dan een hoek van betonplex. Zeker als je nog kleine aanpassingen wilt doen (bv een halve mm verplaatsen). Je hoeft de langsgeleider namelijk niet opnieuw parallel aan het zaagblad te zetten.

De spanning van het blad halen wordt door elke fabrikant aangeraden, omdat het de levensduur van het lint en de rubberen wielen ten goede komt. Zie bv deze pagina uit de handleiding van de Hammer N3800. Het "warning sign" is natuurlijk wel over de top :oops:.

Bekijk bijlage 128417
Ik heb een Hammer n4400, aparte is dat bovenstaande niet in de handleiding staat opgenomen. Ik laat dus altijd de spanning erop staan. Zonder problemen. Denk dat dit geen zwart wit discussie is, kan me voorstellen dat bij lichter uitgevoerde machines het prettig is om de spanning eraf te kunnen halen. Maar bij al die zware lintzagen in timmerwerkplaatsen zal dit zeker niet gebeuren.
Ik moet zeggen dat ik de N4400 een prima machine vinden, het enige wat van mij ook beter hand gemogen is de afstelling van de geleider. Aan de andere kant als die eenmaal goed staat, hoef je er ook niks meer aan te doen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb een Hammer n4400, aparte is dat bovenstaande niet in de handleiding staat opgenomen. Ik laat dus altijd de spanning erop staan. Zonder problemen. Denk dat dit geen zwart wit discussie is, kan me voorstellen dat bij lichter uitgevoerde machines het prettig is om de spanning eraf te kunnen halen. Maar bij al die zware lintzagen in timmerwerkplaatsen zal dit zeker niet gebeuren.
Ik moet zeggen dat ik de N4400 een prima machine vinden, het enige wat van mij ook beter hand gemogen is de afstelling van de geleider. Aan de andere kant als die eenmaal goed staat, hoef je er ook niks meer aan te doen.
Voor zover ik weet is het meer voor de linten dan de zaagmachine, alhoewel het rubber op de wielen ook ingedrukt blijft...ik haal elke dag voor ik de werkplaats verlaat de lintspanning van de professionele machine af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.736
2.592
Gaanderen
Volgens mij is de reden waarom je de spanning van je zaaglinten moet halen het geheugen van de linten.
Dit probleem heb je veel vaker bij dhz machines omdat de wieldiameter vaak kleiner is. Bij grotere machines en dus een grotere wieldiameter speelt het probleem niet snel. Gebruik je de zaag elke dag dan zal het probleem zich ook nauwelijks voordoen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Om nóg een optie aan te dragen: om de lagers te ontzien (werd mij verteld).
Kan me ook voorstellen dat het afhankelijk van het zaaglint / de gebruikte spanning is, of je wilt ontspannen of niet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Langdurig spanning op het lint is niet goed voor het lint en voor de rubberen banden op de wielen (voor zo ver ik het weet). Bij lichtere / minder goed gebouwde machines is dat een groter probleem. Maar ook bij grotere machines is dat aan te raden. Ik haal de spanning eraf, omdat ik mijn lintzaag vaak weken niet gebruik. Dat is natuurlijk een andere situatie dan bij een bedrijf die de lintzaag dagelijks gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Af en toe knap ik machines op. Soms hou ik ze, maar meestal verkoop ik ze. Ik vind het jammer als machines door slecht onderhoud weggedaan worden, dus geef ze een tweede leven door ze helemaal schoon te maken, de roest te verwijderen, alles te smeren, defecte onderdelen te vervangen en alles weer netjes af te stellen. Zo ook deze Elektra Beckum BAS 317 lintzaag. Deze is nog niet helemaal op het niveau dat ik wil, maar ben al een eind.

IMG_7426.jpeg

De aansluiting voor de afzuiging ontbrak. De CNC is een handig hulpmiddel om dit op te lossen.

IMG_7422.jpeg

En dan heb je een 100mm aansluiting!

IMG_7434.jpeg

En als je dan toch bezig bent met de CNC, dan maak je ook dit:

IMG_7436.jpeg

De tafel heeft wel gebruikssporen, maar diep zijn ze niet, waardoor het vooral optisch is.

IMG_7430.jpeg

De lagers van de wielen waren nog in orde, waardoor het een kwestie was van alles schoonmaken.

IMG_7427.jpeg

De geleiding is al best een eind, maar mag nog wat schoner.

IMG_7431.jpeg

En nee, dit is geen oplossing voor mijn vraag rond de Record Power Sabre....

En als je aan het schoonmaken bent, dan kun je net zo goed doorgaan en de Hettich Blue Max ook een schoonmaakbeurt geven.

IMG_7419.jpeg

IMG_7420.jpeg

De Elektra Beckum wacht nog op nieuwe zaaglinten en kan dan weg. De Hettich gaat nu al in de verkoop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Af en toe mis ik een zaag om nauwkeurig kleinere stukjes hout te zagen en heb daarom een Ulmia verstekzaag gekocht. Die is niet alleen voor mij, maar ook voor mijn oudste dochter. Zij heeft houtbewerking op school en wordt er steeds enthousiaster over. De Ulmia heeft wel wat liefde nodig.

3DB96751-2F06-4670-B061-AAF54A7ED65B.jpeg

ABE9C9FE-53DA-475E-ACF9-905D909970CA.jpeg

Het mooie van de Ulmia‘s is dat ze nauwkeurig zijn. Ook als ze wat ouder zijn.

3ECC3CF9-7679-45A4-89B2-7A3BD2D51A3F.jpeg

Bij de geleiding moeten wat onderdelen vervangen worden. Maar dat was wel te verwachten. Het enige nadeel is dat het de grote 354 is met het zaagblad van 750 mm en ik liever de kleinere 348 (zaagblad 305 mm) of de 352 (zaagblad 550 mm) zou hebben.

BAC3C953-8D91-461F-94DF-B6C85F31DF4C.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Ik heb ook de grootste. Ik vindt het wel prettig dat je daarmee een beetje normale zaagbeweging kan maken. Bij mij waren die rode gietijzeren zaaggeleiders uitgesleten. Ik heb er losse messing geleideblokjes in gemaakt, die ik na kan stellen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik heb ook de grootste. Ik vindt het wel prettig dat je daarmee een beetje normale zaagbeweging kan maken. Bij mij waren die rode gietijzeren zaaggeleiders uitgesleten. Ik heb er losse messing geleideblokjes in gemaakt, die ik na kan stellen.
Die zijn bij mij gelukkig wel in orde.

F229071D-E249-4532-9180-7588891F1411.jpeg

Deze moet ik wel vervangen.

CB948E45-5B50-4C38-A854-097DABA69F93.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ja, die hebben inderdaad veel speling. Maar bij de mijne is het plastic kapot, waardoor deze net wat minder fijn zaagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.