Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Helaas kan ik het niet buiten laten drogen. Ik denk dat het binnen wel goed komt. En anders wacht ik een jaartje langer…..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Volgens mij zijn er een paar factoren belangrijk bij het drogen. De vochtigheidsgraad de temperatuur het beetje wind versneld de afvoer dat is na te bootsen met een ventilator. Verder zijn de condities binnen veel constanter dan buiten. Als je er een bouwdroger inzet en een kachel heb je een droogkamer. Ja als het weer te snel gaat krijgen we scheuren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Volgens mij zijn er een paar factoren belangrijk bij het drogen. De vochtigheidsgraad de temperatuur het beetje wind versneld de afvoer dat is na te bootsen met een ventilator. Verder zijn de condities binnen veel constanter dan buiten. Als je er een bouwdroger inzet en een kachel heb je een droogkamer. Ja als het weer te snel gaat krijgen we scheuren.
Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.

Mijn gevoel zegt me dat een extra langzame droging de risico's op aantasting verhoogt (schimmels e.d. onprettige organismen ). Maar dat is meer een gevoel dan ervaring.
Dat zou kunnen en ik zal het in de gaten houden. Overigens zit er op een aantal plekken al een beetje slaap.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.
Ruimte is misschien een lastige, maar zonnedrogers zijn relatief eenvoudig.
Je kunt een lange houten bak met een driehoekige doorsnede maken, binnenkant zwart schilderen en de schuine zijde wordt van glas. Met flexibele alu buis kun je de lucht op de juiste plek brengen. De truuk is nu om de lucht te laten bewegen zonder ventilator. De simpelste methode is de gebouwde zonnecollector lager te zetten dan de kast/ruimte waar het hout in zit. Warmte stijgt en daardoor wordt nieuw lucht aangezogen.

Dergelijk konstrukties werden na de grote overstroming in Duitsland gebruikt om huizen te drogen.

Als je op 'solar drier' zoekt zijn er veel varianten te vinden. Van het hierboven beschreven model kan ik zo geen plaatje vinden.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
368
129
Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.
En als je alleen een ventilator neerzet, al dan niet op een tijdschakelaar om slechts een paar uur per dag te draaien?
Afvoer van vocht is ongeveer de belangrijkste factor. Als de lucht rondom de planken nagenoeg stilstaat, is lokaal de lucht verzadigd en zal de plank moeilijk drogen. Enkel op natuurlijke convectie is luchtstroom zeer laag, zeker tussen de planken.
Uiteindelijk is het beetje vocht in de planken verwaarloosbaar ten op zichte van de ruimte over de tijd van 1 à 2 jaar. In die tussentijd gaat de deur wel een paar keer open voor frisse lucht.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Jullie hadden gelijk dat de luchtdoorstroom te laag was. De bovenste planken drogen heel snel. Daar is het vochtgehalte van ruim 50% al gezakt naar 18,2 %. De plank was maximaal 20%. Dat is sneller dan verwacht gezakt. Op plaatsen was die plank zelfs maar 12%. Maar de planken daaronder waren veel natter en hadden op plekken zelfs wat schimmel. Op genoeg plaatsen was het vochtpercentage 45%. Dus ik heb de planken verplaatst.

IMG_8383.jpeg

Achter de schaaldelen zitten ventilatiesleuven. Ze zijn wat moeilijk te zien op de foto. Links van het stopcontact zit een raam en de schaaldelen zitten vlak boven de spindel van de CNC, waardoor er nog iets meer luchtstroming is.

IMG_8347 2.jpeg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.739
400
Op 1 maand tijd van 50% naar 18 (en zelfs 12)%? Da's wel heel opmerkelijk.. Heb je nog altijd meerdere vochtmeters liggen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Die snelle afname verbaast mij ook. Het enige dat ik kan bedenken is dat deze delen toch al droger waren voordat ze door de lintzaag gingen. De stam heeft een onbekende tijd buiten gelegen en mogelijk waren de buitenkanten / buitenste schaaldelen daardoor al droger.

Aan de kopse kant zij een aantal schaaldelen in de kern een dikke 5 cm gescheurd. Maar dat zijn juist de schaaldelen die nog het natst zijn. Mocht het scheuren verder gaan, dan zaag ik er al planken van, zodat de spanning minder wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Mooie stukken uitgekomen (y) weinig kleurverschil tussen spint- en kernhout.

In een garage zonder noemenswaardige luchtverplaatsing gaat het drogen wel langer duren dan die 2 jaar vrees ik. Buiten kan je ze nergens kwijt?
Als notenhout lang genoeg in de regen ligt verkleurt het spint ook donker. Bij dit stammetje is het wel extreem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb het verzagen van het hout gemist!
Je hebt er een heel aardig resultaat uit gekregen. Het verzagen is echt wel goed gelukt.
Het snelle drogen is mogelijk te verklaren doordat het aanwezige vocht voornamelijk regenwater was en nog weinig sap. Dan gaat het drogen veel sneller.
De grootse vijand tijdens het drogen lijkt me niet beperkte schimmelvorming te zijn, maar houtworm. Die lusten wel een stukje notenhout.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik heb het verzagen van het hout gemist!
Je hebt er een heel aardig resultaat uit gekregen. Het verzagen is echt wel goed gelukt.
Het snelle drogen is mogelijk te verklaren doordat het aanwezige vocht voornamelijk regenwater was en nog weinig sap. Dan gaat het drogen veel sneller.
De grootse vijand tijdens het drogen lijkt me niet beperkte schimmelvorming te zijn, maar houtworm. Die lusten wel een stukje notenhout.
Het herzagen ging inderdaad heel goed. Beter dan verwacht.

Je kunt gelijk hebben over het snelle drogen. Ik weet er te weinig van. Misschien is het ook een combinatie van factoren: weinig sap, drogere buitenkant, warme en droge maand, structuur van het hout, etc.). De snelle droogtijd verbaast mij ook, net als het hele grote verschil in vochtpercentage tussen de stukken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Het is al weer even geleden dat ik wat gepost heb. Enerzijds komt dot doordat ik een nieuwe baan heb en anderzijds doordat andere zaken mij bezig hebben gehouden. Een vriend van mij heeft een nieuwe werkplaats met een flinke CNC, een Felder vlakvandiktebank, frees en deze "afkortzaag":

IMG_8747.jpeg

We schrokken bij de eerste zaagsnede van vandaag, want het zaagblad draaide de verkeerde kant op. Heel vreemd, wat de machine is door Felder geinstalleerd en toen draaide het zaagblad wel goed. Nu was het zo opgelost (2 draden in de stekker omdraaien), maar vreemd is het wel.

Het is een beest van een machine, met veel snufjes (en jullie weten dat ik van snufjes hou). De langsgeleider is digitaal in te stellen (met een druk op een knop gaat deze naar de ingestelde afstand). De aanslagen op de dwarsgeleider is ook digitaal en de roltafel van 320 cm is ideaal. Maar ook het afkorten van een balk van 270 cm gaat ook gemakkelijk. Als het zaagblad maar de juiste kant op draait...

De machines staan in een loods met een hoog plafond (8 meter), waardoor we wat inventief moeten zijn met de bevestiging van de spirobuizen voor de afzuiging. We zijn begonnen met een frame te maken.

IMG_8749.jpeg

We hebben 2 balken aan elkaar gemaakt (in de lengte) en om dat stevig te maken zijn we in het midden begonnen met de diagonalen. Dat maakt dat we aan het einde niet helemaal uitkwamen. Dat zagen we nog wel af.

IMG_8750.jpeg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.007
824
Omgeving Leiden
We schrokken bij de eerste zaagsnede van vandaag, want het zaagblad draaide de verkeerde kant op. Heel vreemd, wat de machine is door Felder geinstalleerd en toen draaide het zaagblad wel goed. Nu was het zo opgelost (2 draden in de stekker omdraaien), maar vreemd is het wel.
Misschien op een andere contactdoos aangesloten, dan die waarop de machine tijdens jnstallatie mee was verbonden? Of van een stekkerdoos gebruik gemaakt, verlengsnoer? Zoiets.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Misschien op een andere contactdoos aangesloten, dan die waarop de machine tijdens jnstallatie mee was verbonden? Of van een stekkerdoos gebruik gemaakt, verlengsnoer? Zoiets.
Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Vroeger was het standaard wissel de zwarte maar om. Of je nam een stekker waar je met een schroevendraaier de fasen kon wisselen. Met de nieuwe kleuren van de aders zou dit probleem zich niet meer moeten voordoen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Er zat inderdaad een andere verlengsnoer tussen. Maar die was van de Felder-monteurs en ik kan mij slecht voorstellen dat zij een kabel hebben waarbij de aders bij de ene stekker anders zitten dan bij de andere stekker. Wij hebben de zaag zonder die verlengsnoer gebruikt en de andere kabels en stekkers waren hetzelfde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.