Mijn 15m2 werkplaats

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Er zat inderdaad een andere verlengsnoer tussen. Maar die was van de Felder-monteurs en ik kan mij slecht voorstellen dat zij een kabel hebben waarbij de aders bij de ene stekker anders zitten dan bij de andere stekker. Wij hebben de zaag zonder die verlengsnoer gebruikt en de andere kabels en stekkers waren hetzelfde.
Felder had dus een gedraaide draaistroomkabel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Er zat inderdaad een andere verlengsnoer tussen. Maar die was van de Felder-monteurs en ik kan mij slecht voorstellen dat zij een kabel hebben waarbij de aders bij de ene stekker anders zitten dan bij de andere stekker. Wij hebben de zaag zonder die verlengsnoer gebruikt en de andere kabels en stekkers waren hetzelfde.
Felder had dus een gedraaide draaistroomkabel :)

Eigenlijk heb je een draaiveldtester nodig om eerst alle wandcontactdozen uniform te bedraden. Al te vaak worden er 'gewoon twee draden omgewisseld '. Ergens :)

 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hey, dat is Stephan toch? :LOL:

Wel een mooie machine zeg.
:cool:

Voor mij is 't nog véééél langer geleden dat ik hier ben geweest...

Maar ik moest toch even komen kijken toen L.N. me stuurde dat ik herkend was op Woodworking:LOL:
Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd om met m'n nieuwe apparaten te "spelen" en ook om hier op 't forum weer wat actiever te worden...

Grtz,

Atmoz
 
  • Leuk
Waarderingen: hstraat en DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
:cool:

Voor mij is 't nog véééél langer geleden dat ik hier ben geweest...

Maar ik moest toch even komen kijken toen L.N. me stuurde dat ik herkend was op Woodworking:LOL:
Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd om met m'n nieuwe apparaten te "spelen" en ook om hier op 't forum weer wat actiever te worden...

Grtz,

Atmoz
Hartstikke beroemd (op meerdere fora haha)
 
  • Haha
Waarderingen: Atmoz

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Mijn dochter is bijna jarig, dus er moet een cadeautje komen. Nu is ze helemaal gek van Billie Eilish. Dus we beginnen met een stukje inlands noten:

IMG_9471.jpeg

Daar zagen we een stukje vanaf en schaven het. Vervolgens gaat het op de CNC.

IMG_9472.jpeg

En dan bedenk je je.

IMG_9473.jpeg

Na even wachten.....

IMG_9487.jpeg

Onderin hoort " BILLIE EILISH" te staan. Maar de letters vallen weg op de CNC (te klein). Daarom heb ik ze er met papier op geplakt.

IMG_9488.jpeg

Vervolgens met een spuitbus alles zwart gespoten en dan krijg je dit als je de tape weg haalt.

IMG_9490.jpeg

Over de letters ben ik niet tevreden. Die heb ik ondertussen met verf wit gemaakt. Maar dit is ook niet helemaal zoals ik het wil. Dat moet ik dinsdag oplossen (woensdag is ze jarig).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
@Wim Kluck: Gefeliciteerd met jouw middelste dochter!

Laseren had gekund, maar ik heb zelf geen lader en vond het belangrijk dat ik het cadeau zelf maakte. Ik heb toch een manier gevonden om de letters op de CNC te maken. Ik zal binnenkort een foto plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik ben door een stoppende hobbyist gevraagd of ik zijn machines niet wilde verkopen, waardoor ik nu een Huvema lintzaag, een mooie beuken werkbank, een Scheppach HM2600 vlakvandiktebank en een langgatboorinstallatie heb. Op die laatste staat geen merk. Weet iemand het merk?

IMG_9510.jpeg

IMG_9513.jpeg

De machine heeft een zeer hoogwaardig en innovatief schuifsysteem:

IMG_9511.jpeg

IMG_9512.jpeg

Er mist alleen 1 onderdeel, maar weet niet hoe het heet. Het is een soort bol in een ring. De ring blijft op zijn plek, terwijl de bol kan draaien. Er zouden er 2 op de machine moeten zitten, maar 1 mist. Het gaat om het zwarte onderdeel op de foto:

IMG_9515.jpeg

IMG_9516.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
En dit is de werkbank. Het is een hele mooie beuken werkbank van ongeveer 170 cm:

IMG_9524 2.jpeg

IMG_9523.jpeg

IMG_9526.jpeg

Met 2 mooie Nooitgedagt bankschroeven:

IMG_9525 2.jpeg

IMG_9530 2.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Die werkbank ziet er mooi uit zeg!
Waar staan deze mooie spullen?
In Maastricht. De werkbank en langgatboor gaan in de verkoop. De lintzaag twijfel ik nog over en voor de vlakvandiktebank heb ik mogelijk al een koper. Mocht iemand interesse hebben, dan stuur maar een PM. (Als de machines schoon en klaar zijn komen ze ook op het Marktplein).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
De machines in goede staat brengt kost wat tijd. De langgatboor is af en de lintzaag bijna ook. De VVD is al een heel stuk schoner den eerst. Paar foto’s van de lintzaag:

IMG_9544.jpeg

IMG_9546.jpeg

IMG_9545.jpeg

Daarnaast al een aantal kleine klusjes gedaan, zoals de schakelaar van de VVD vervangen en nieuwe blokjes voor de geleiding van de lintzaag gemaakt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Nadat laatst mijn oudste dochter jarig was, is het nu bijna aan de beurt van mijn jongste. Zij is gek op hobby horses en dat zijn een soort stokpaardjes die je zelf kunt maken. Onze tuin staat vol met hindernissen waar ze over springt. Deze zijn gemaakt van potten en andere dingen die ze in de tuin vindt. Voor haar verjaardag (sst, niet verklappen!) krijgt ze “echte” hindernissen. Die zijn vergelijkbaar met de hindernissen waar echte paarden over springen, maar dan wat kleiner.

Dit keer heb ik geen tekeningen, maar ben gewoon begonnen. Het materiaal dat ik gebruik is 40 x 60 mm douglas. Hier ligt ook nog een reststuk hardhout bij, maar waarschijnlijk ga ik dat toch niet gebruiken.

IMG_9772.jpeg

En dan begin je met zagen.

IMG_9777.jpeg

En meer zagen:

IMG_9773.jpeg
En dan krijg je dit:

IMG_9775.jpeg

IMG_9776.jpeg

Maar dat is nog niet mooi genoeg, dus we beginnen aan wat details. De afkortzaag kan de hoek niet aan, dus dan maar met de hand.

IMG_9778.jpeg

De hoek is zo, dat het zaagblad op het metaal van de onderkant komt. Daarom heb ik er een reststuk eiken onder gelegd.

IMG_9779.jpeg

Het waren 16 zaagsnedes, maar met deze verstekzaag is dat zo gedaan.

Maar zoals altijd gaat er wel iets fout. De schoren passen niet goed.

IMG_9780.jpeg

En dit is de oorzaak:

IMG_9781.jpeg

De hoekinstelling van de afkortzaag is verlopen. Dat is op zich zo gefixt, maar betekent wel dat ik alle schoren opnieuw mag gaan zagen. Ze zijn te klein om veilig op de afkortzaag te doen, maar waarschijnlijk lukt het wel op de verstekzaag. En anders maak ik nieuwe….
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Altijd naar om er achteraf achter te komen. Benieuwd naar resultaat en vooral de reactie van de jongste :) met eventueel geblurde (van gezicht) foto erbij als ze het gebruikt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Altijd naar om er achteraf achter te komen. Benieuwd naar resultaat en vooral de reactie van de jongste :) met eventueel geblurde (van gezicht) foto erbij als ze het gebruikt.
Ik zal mijn best doen om de reactie vast te leggen!
 
  • Leuk
Waarderingen: hstraat

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
De niet-haakse stukken heb ik haaks gemaakt met de verstekzaag.

IMG_9783.jpeg

En dat lukte goed….

IMG_9784.jpeg

Toen kwam het leukste: schuren :(.

IMG_9786.jpeg

Om de delen aan elkaar te maken gebruik ik Domino’s, lijm en (pocket hole) schroeven. Eerst een paar testjes maken, zodat alles op de goede plek komt.

IMG_9787.jpeg

Wat is de Domino toch een fijne machine!

IMG_9789.jpeg

Alleen een Domino is niet genoeg, dus een gaatje boren voor een schroef.

IMG_9790.jpeg

En ook dat is niet voldoende, dus nog een paar steuntjes maken.

IMG_9791.jpeg

En dan lijmen. Eerst alles haaks zetten (lang leven de bankschroef op de werkbank!).

IMG_9794.jpeg

En dan krijg je dit:

IMG_9795.jpeg

De voet is en combinatie van pocket holes, lijm en domino’s. De staander zit vast met een domino, schroef en lijm.

IMG_9797.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.