Mijn 15m2 werkplaats

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik vind het best een fijne houtsoort, ik heb er al veel mee gewerkt, maar houd er rekening mee dat het vrij snel splintert en dat het zacht is. Er komen makkelijk deukjes en krasjes in.
Ik gebruik zelf altijd Osmo en het als ik de foto's zo bekijk haalt dat de levendigheid van het hout nog iets meer op.
Ga je het multiplex nog dekkend lakken of blijft het naturel?
Ben erg benieuwdnaar het bouwverslag!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, ik weet dat het geen hard hout is. Het is een snelgroeiende loofboomsoort en daarmee redelijk zacht. Voor een tv meubel zal het wel gaan. Maar voor de eettafel was ik bang dat het te zacht was en ben daarom toen voor een andere houtsoort gegaan.

Een teststukje fraké heb ik voorzien van Osmo en 2 soorten Rubio. De Rubio Pure gaf voor ons de mooiste / diepste kleur, waardoor die de voorkeur heeft. De multiplex wil ik in 2 soorten grijs (licht en antraciet) schilderen. Het middenstuk is nog onbeslist. Ik wil wel een contrasterende kleur, bv oker. Maar mijn vriendin is nog niet overtuigd.
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Het volgend project kan beginnen! Ik ga een nieuw tv-meubel maken:

Bekijk bijlage 138592

Bekijk bijlage 138591

Het gele wordt niet geel, maar is om aan te geven dat het een ander materiaal wordt. Het licht grijze en donker grijze wordt multiplex. Over het gele twijfel ik nog. Het ontwerp is sterk afgeleid van een Pastoe TV meubel, maar dan aangepast aan de situatie bij mij thuis. Zo moet het o.a. passen onder een vensterbank.

Het hout is ook binnen en heb hierbij gekozen voor thermo fraké. Dit is thermisch gemodificeerd hout, waarbij het extra duurzaam is. Dat is natuurlijk niet nodig voor een TV meubel, maar het geeft het hout een mooie kleur. Het wordt soms gezien als een goedkoper alternatief voor noten. Het ruikt wel naar aangebrand caramel, dus hopelijk wordt die geur minder. Ik twijfelde tussen essen en fraké.

Bekijk bijlage 138593

Bekijk bijlage 138594

Het hout is ook binnen :

Bekijk bijlage 138596

Bekijk bijlage 138595

Het heeft een andere kleur als het stuk met een laagje Rubio Pure.

Bekijk bijlage 138597
Grappig, ik heb precies dat Pastoe meubel als dressoir en een bijpassend meubel als tv-meubel. Bij mij is het vak daadwerkelijk geel.

Oude foto:


IMG_1975.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Grappig dat je precies die hebt en ook in vergelijkbare kleuren. Mijn keuze voor oker komt ook van dit origineel…
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het heeft even geduurd, maar ik ben eindelijk begonnen. De planken waren aan de randen afgerond om te voorkomen dat ze splinteren. Dat is voor mijn toepassing niet handig, dus ik heb dat eraf gezaagd. Ik heb eerst de planken allemaal met de jaarringen naar dezelfde kant gelegd en vervolgens de bovenkant gemarkeerd.

IMG_0542.jpeg

Dit heb ik gedaan zodat om de planken mooi aan te laten sluiten voor het geval ik de zaag niet exact op 90 graden heb gezet. Ik heb eerst de ene kant heb gezaagd en vervolgens de plank omgedraaid.

IMG_0543.jpeg

De planken zijn maar 215 cm, dus de bovenstaande opzet is wat overkill. Maar het werkt wel fijn 😊.

IMG_0545.jpeg

IMG_0546.jpeg

Je kunt zelfs veilig een foto maken, terwijl de plank door de zaag gaat.

Een tijd geleden heb ik een PLANO pers gekocht, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Dus tijd voor een test (zonder lijm).

IMG_0547.jpeg

Het zijn te weinig klemmen voor deze lengte, waardoor de planken niet overal 100% gelijk zitten. Ik moet er toch nog een paar domino’s inzetten. Maar de planken sluiten heel goed aan. Zoek de overgang tussen de planken:

IMG_0548.jpeg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag ben ik verder gegaan met het blad. Maar eerst moest ik nog een klusje tussendoor doen. Het idee was dat mijn werkbank even hoog was als mijn zelfbouw MFT. Maar ergens heb ik een rekenfout gemaakt.

IMG_0553.jpeg

IMG_0554.jpeg

Dus maar even een reststukje eiken op de juiste dikte geschaafd.

IMG_0555.jpeg

En als je die toevoegt, dan krijg je dit:

IMG_0559.jpeg

IMG_0560.jpeg

En dat is handig, want dan heb ik genoeg lengte om de planken te ondersteunen. Natuurlijk de juiste planken uitgezocht.

IMG_0561.jpeg

En dan een paar domino’s erin. Het is een van mijn favourite tools om te gebruiken.

IMG_0563.jpeg

En dan lijmen. Mijn Titebond was erg dik, doordat deze oud is. Ik twijfelde of die nog goed was en ben daarom halverwege overgestapt on donkere PU-lijm van Titebond.

IMG_0566.jpeg

De PLANO werkt fijn, want met de domino’s zit alles recht. Ik heb er nog wat lijmklemmen bijgezet, omdat 4 PLANO klemmen te weinig zijn voor dit paneel (215 cm). Uiteindelijk heb ik op de uiteinde ook nog klemmen gezet, omdat de planken mooi aansluiten.

De lijmklemmen heb ik wel voorzien van tape om lijmplekken te voorkomen. Maar bij de PLANO pers ben ik dat vergeten. Hopelijk krijg ik de PU-lijm er goed vanaf.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag had ik niet veel tijd, maar ik wilde het andere paneel lijmen. De komende dagen wordt het mogelijk te koud om te lijmen. Ik heb er maar 1 foto van, omdat het proces niet anders was dan het eerste paneel. Dit paneel wordt de onderkant en is maar een klein stukje zichtbaar. Ik heb daarom planken gekozen met zo veel mogelijk defecten, behalve op de plek die zichtbaar is.

IMG_0579.jpeg

Heet eerste paneel is aan 1 kant al geschuurd. Voor de andere kant had ik geen tijd. De potloodlijn is om aan te geven waar de buitenste domino zit. Dit is om te voorkomen dat een domino zichtbaar wordt na het afkorten van het paneel.

IMG_0575.jpeg

De lijmnaden zijn mooi dicht. Hier zie je het enige defect in het paneel.

IMG_0577.jpeg

De lijm bleef inderdaad niet aan de PLANO plakken….
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het is even rustig geweest, maar ik heb de draad weer opgepakt. Eerst het plaatmateriaal op maat krijgen. Alles is voorzien van wat tape met de maat.

IMG_0668.jpeg

Vervolgens nagedacht hoe ik het in elkaar ga zetten. Het wordt een combinatie van lijm, pocketholes en gewone schroeven.

IMG_0672.jpeg

Maar dan blijft het lastig om een doos goed uitgelijnd in elkaar te zetten. Daarom ook nog een paar domino’s erin gezet.

IMG_0675.jpeg

En dan krijg je dit:

IMG_0674.jpeg

Dit is gewoon een test of alles goed zat. Vervolgens op strategische plekken tape gezet, zodat lijmresten gemakkelijk verwijderd kunnen worden.

IMG_0676.jpeg

Je ziet dat de domino’s in een brede sleuf zitten, zodat ik het geheel wat beter kan uitlijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De laatste corpus is gelijmd. Ik heb het in 3 keer gedaan, omdat ik niet genoeg lijmklemmen heb. Alles was goed voorbereid, waardoor het lijmen niet moeilijk was. Ik ben blij dat ik toch een paar domino’s heb toegevoegd, waardoor de losse delen bij elkaar blijven voordat de eerste lijmklem erop ging.

IMG_0701.jpeg

Ze zijn zo gemaakt dat de zijkanten vrij zijn van schroefgaten (op de foto staan ze op hun zijkant). De onder- en bovenkant houden de zijkanten vast met pocketholeschroeven. De achterkant houdt de onder- en bovenkant vast met gewone schroeven en de zijkanten met pocketholeschroeven.

IMG_0702.jpeg

En dan er een paar klemmen op.

IMG_0703.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Wim Kluck

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Om de deurtjes te bevestigen heb ik een mal geprint. Erg handig zo’n 3D-printer.

IMG_0719.jpeg

En ik heb nog een paneeltje gemaakt.

IMG_0720.jpeg

En dan krijg je dit:

IMG_0721.jpeg

IMG_0722.jpeg

IMG_0723.jpeg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Grappig dat je precies die hebt en ook in vergelijkbare kleuren. Mijn keuze voor oker komt ook van dit origineel
Een van de sterke punten van het originele ontwerp is dat het meubel ‘zweeft’ door het ranke onderstel en pootjes.
Ik begrijp dat je het ontwerp aan moest passen vanwege de beschikbare hoogte, maar in het schetsontwerp zijn onderstel en pootjes veel dikker en daardoor veel meer aanwezig. Wellicht hier nog eens naar kijken, alternatief zou m.i. ook kunnen zijn dat je de kast op een zwarte sokkel zet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het zwevende is inderdaad mooi. Maar een dergelijk metalen onderstel kan ik niet maken. Mijn ontwerp is ranker dan het origineel, maar door de frontale (Sketchup-)afbeelding is dat moeilijk te zien. Maar ik ga wel proberen om de poten smaller te maken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
(Sketchup-)afbeelding
Was al benieuwd waar je mee tekent.
Gebruikte zelf gratis Sketchup, we kochten een nieuwe pc en kwam er toen achter dat gratis versie niet meer beschikbaar is, dus als jij die gebruikt wes er maar zuinig op.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Was al benieuwd waar je mee tekent.
Gebruikte zelf gratis Sketchup, we kochten een nieuwe pc en kwam er toen achter dat gratis versie niet meer beschikbaar is, dus als jij die gebruikt wes er maar zuinig op.
SketchUp Make 2017 kan je nog downloaden en is de laatste gratis versie. Alternatief is Fusion360. Beide teken ik erg graag mee maar Fusion heeft toch ondertussen mijn voorkeur gezien ik deze ook gebruik voor 3D modellen voor de 3D printer.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
SketchUp Make 2017 kan je nog downloaden en is de laatste gratis versie. Alternatief is Fusion360. Beide teken ik erg graag mee maar Fusion heeft toch ondertussen mijn voorkeur gezien ik deze ook gebruik voor 3D modellen voor de 3D printer.
Ik gebruik ook beiden en inderdaad Fusion voor mijn 3D printer.

Vandaag had ik 2 uurtjes tijd om verder te werken. Een kastje heeft 2 lades en die heb ik gemaakt. Het zijn Blum softclose lades met pregefabriceerde zijkanten.

IMG_0747.jpeg

De ruimte tussen de lades is boven iets groter, zodat ok genoeg ruimte had voor een push-to-open-systeem.

IMG_0746.jpeg

Links van de lades heb ik 2 lagen multiplex aangebracht, zodat de lades niet tegen het deurscharnier komen.

IMG_0748.jpeg

De deur is voorzien van een push-to-open-systeem.

IMG_0749.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Weer een stapje verder….

IMG_0756.jpeg

Twee van de kastjes aan elkaar geschroefd en de schroefgaten opgevuld en wat gaten gemaakt voor kabelmanagement.

IMG_0755.jpeg

En de bovenkant op maat gemaakt. Ik twijfel nog aan de overhang, dus die heb ik nog wat lang gelaten.

IMG_0757.jpeg

En dan in de hardwax. In het echt was het hout wat roder, maar na het drogen van de hardwax is het weer een mooie warme bruine kleur.

IMG_0785.jpeg

IMG_0786.jpeg

IMG_0787.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.