Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een van de planken van de bovenkant heeft na het oliën een veel lichtere kleur. De afgelopen weken heb ik gedacht wat ik er mee zou doen. Ik had de hoop dat deze nog wat bij zou kleuren, maar helaas…

De twijfel zat tussen de plank eruit zagen en een nieuwe plaatsen, het zo laten of het geheel schuren en in een donker gekleurde hardwax zetten. Omdat ik ook niet helemaal tevreden was over de kleur van de andere planken is de keuze op de laatste optie gevallen. Dat maakt dus dat ik alles kaal mag gaan schuren.

IMG_0871.jpeg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zou het eerder schrapen? Perfect excuus om (bijvoorbeeld) een nr. 80 te kopen!
Ik heb nog nooit een schraper gebruikt en ben bang dat ik daarmee het blad beschadig.

Je hebt dus niet even gekeken hoe het eruit ziet met een plens spiritus of alcohol erover?
Op een aantal planken had ik de hardwax aangebracht als test. Maar het is deze plank die echt een andere kleur geeft. En alleen deze plank heeft dat.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb het nat afgenomen, maar in dit geval was het niet te zien (of ik heb het gemist).
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Ik zou der geen problemen mee hebben, hout blijft nu eenmaal een natuurproduct, door zulke "foutjes" leeft het mijn idee juist (y)
Geheel strak en foutloos hebben ze herhalende fineer motieven voor :)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb nog nooit een schraper gebruikt en ben bang dat ik daarmee het blad beschadig.
Ik gebruik het ook nog maar sinds een jaar of 2 en het was een hele verademing. Zeker op hout waar het bijna noodzakelijk is zoals kwartiers eiken bijvoorbeeld. De braam zetten is en blijft een leercurve, but practice makes perfect. Een nr 80 is wat meer basic dan een 212 bijvoorbeeld, maar als je hem goed afstelt op een proefstukje is het een genot om mee te werken! Bij een reguliere handschaaf is het risico op beschadigen vele malen groter, tenzij je het schraapstaal echt schuin zou monteren kan je in principe niets misdoen.

Ik zou der geen problemen mee hebben, hout blijft nu eenmaal een natuurproduct, door zulke "foutjes" leeft het mijn idee juist (y)
Geheel strak en foutloos hebben ze herhalende fineer motieven voor :)
Akkoord!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het gaat langzaam hier. Het schilderen duurt lang, vooral de deurtjes. Die kan ik niet aan beide kanten tegelijk schilderen, waardoor ik ze in 8 keer moet doen (per kant: 2 keer grondverf en 2 keer aflakken). Ondertussen een dop gemaakt voor de gaten waar de kabels door moeten.

IMG_0901.jpeg

En de bovenkant geschuurd en in gekleurde hardwax gezet. Ik ben benieuwd.…

IMG_0903.jpeg

Rechts is met de gekleurde hardwaxolie. Bij niet-gekleurde duurde het ook een dag voordat het kleurverschil duidelijk werd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Begint er leuk uit te zien. Hoe bevallen die wera wandhouders voor je schroeverdraaiers?
Dat schilderen met watergedragen verf zou toch in 2 tot 3 dagen moeten kunnen. Nu ik schilderde regelmatig maar bij mij zitten er toch altijd wel een of twee tussen die een derde keer moeten. Ik kan het niet hebben als er een heilige dag in mijn verfwerk zit of als de door lage temperatuur wat meer sinasappelhuid inzit.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het kan ook zeker sneller. Ik ben druk geweest met werk, freelanceopdracht, gezin, andere vrijetijdsdingen. En eigenlijk is mijn werkplaats te stoffig, waardoor er een aantal stofjes in de natte verf kwamen en ik een keer extra kan verven. Misschien toch eens een airless verfspuit kopen. Graco heeft een hele mooie, maar die is ook erg veel €€€€€.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Geen idee of je bij mij in de buurt zit, maar als dat zo is mag je mijn Graco wel gebruiken hoor. Zit nog wel in de doos, want ik heb 'm gekocht voor kasten die ik nu nog aan het bouwen ben. :p Geef maar een seintje als je 'm wilt lenen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Geen idee of je bij mij in de buurt zit, maar als dat zo is mag je mijn Graco wel gebruiken hoor. Zit nog wel in de doos, want ik heb 'm gekocht voor kasten die ik nu nog aan het bouwen ben. :p Geef maar een seintje als je 'm wilt lenen.
Dat is super aardig! Mogelijk kom ik daar op terug bij een volgend project (ook al woon ik niet in de buurt). Bij dit project is het schilderwerk zo goed als af.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Begint er leuk uit te zien. Hoe bevallen die wera wandhouders voor je schroeverdraaiers?
Dat schilderen met watergedragen verf zou toch in 2 tot 3 dagen moeten kunnen. Nu ik schilderde regelmatig maar bij mij zitten er toch altijd wel een of twee tussen die een derde keer moeten. Ik kan het niet hebben als er een heilige dag in mijn verfwerk zit of als de door lage temperatuur wat meer sinasappelhuid inzit.
De wandhouders zijn okay. Ze zijn stevig, op de bevestiging aan de muur na. Dat is maar een klein stukje plastic. Ze hangen al jaren, maar blijf bang dat ze afbreken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De poten die ik besteld had waren 155 mm ipv 140 mm. Nu zou dat normaal niet zo'n probleem zijn, maar mijn TV-meubel komt gedeeltelijk onder een vensterbank. En die 15 mm verschil maken dat het net niet past. 155 mm is een standaard maat en 140 mm niet, waardoor ik geen mooie vervangende poten kon vinden. Dus dan maar de poten in de onderkant frezen.

Eerst een mal gemaakt op de CNC en getest:

IMG_0927.jpeg

IMG_0928.jpeg

Past goed, dus dan naar het TV-meubel....

IMG_0934.jpeg

IMG_0937.jpeg

En dat dan 5 keer.....

IMG_0936.jpeg

IMG_0935.jpeg

De doorlaten voor de kabels voorzien van wat afwerking en een stekkerdoos geplaatst.

IMG_0931.jpeg

IMG_0942.jpeg

Als gezin met 2 tienerdochters heb je veel apparaten en die moeten soms opgeladen worden. Dus ik heb een lader tegen de bovenkant van een kastje geschroefd (TV-meubel ligt op zijn kop op de foto). Hiervoor heb ik een houder geprint, waardoor de lader er ook uit kan.

IMG_0938.jpeg

De bovenkant is vastgeschroefd aan de kastjes met slobgaten, zodat het hout kan uitzetten (al zou dat bij Thermowood minimaal moeten zijn).

IMG_0939.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.