meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
He houtenklaas, niet onder mijn duiven gaan schieten he !!! het is al ingewikkeld genoeg om dat zooitje ongeregeld aan de gang te krijgen en dan ga jij ze nog effe op andere ideeen brengen :p

Vandaag weer heel effe aan de gang geweest , de vorige poging ging de mist in de verbinding de verkeerde kant opgemaakt vervolgens brak het (gloeiende #@@#$@#$@) toen stak ik de slis verbinding onder de verkeerde hoek maar dat kom ik nog effies regelen .
IMG_1660.jpg
Om deze hoek (poging) netjes te maken (70 graden) de futselplank maar gebruikt en er een aanslag op gezet en het met een lijm klem vastgezet dat zal normaal niet lukken maar als je onder de aanslag schuurpapier plakt is het met 1 lijm klem makkelijk te klemmen.

IMG_1651.jpg
IMG_1655.jpg
Na er dus de 70 graden erop gezet te hebben moest er in dit latje de ruimte gecreeerd worden voor de pen en nu onder een hoek van 40 graden (om gek van te worden)
IMG_1657.jpg
En dat gaat natuurlijk ook niet zonder slag of stoot maar om het een en ander wat gemakkelijker te maken heb ik daar hulp stukjes voor gemaakt een verstek jig. Natuurlijk is het wel bijzonder handig eeeuh verstandig ........ als je de juiste gebruikt (zal er verder niet over uit wijden :mad: )
IMG_1659.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zeg Rendew even een zijpaadje.
ik zie dat je daar een heel mooie hoekmeter (protractor in begrijpelijker Nederlands) van Starret hebt. Ik wil er ook een. Wat waren je overwegingen dat je voor deze koos en niet voor het hulpstuk/hoekmeter die bij de winkelhaak van Starret is te krijgen?
(ik heb de winkelhaak van Starret en ben er zeer gelukkig mee).

met groet,
Klaas
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
A) had nog niets
B) was er totaal mee onbekend
C)het gehele setje liep toen iets teveel in de papieren :D

m.a.w het besluit tot koop was niet echt overwogen het was meer ...ja, die wil ik wel

overigens kan je die gradenboog ook er los bij kopen bij Dieter 99 eurries en die gaat er waarschijnlijk vroeg of laat ook wel komen ......te mooi om niet te hebben <snik>
starrett306407a.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ok, dank. Ja die starrett is duur en het is wel haast zeker dat er een Nike effect in zit. Maar ..... This een heel mooi dingetje (zowel die winkelhaak met zijn protractor als het dingetje dat jij hebt).

Zelf denk ik dat die protractor van jou handiger is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n zelfde protractor heb ik bij de bouwmarkt gekocht. Even geen idee wat het merk is. Hij meet hetzelfde als mijn geodriehoek, dus het zal wel goed genoeg zijn.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Even naar het houtschuurtje geweest te Zwolle en weer hele mooie latjes gehaald .Kan weer verder zwoegen om tot een kistje te komen .
En natuurlijk mensen ontmoet en ook hoe is het mogelijk die niet bekend was met het forum ! Terplekke bekeerd !!!
Als klap op de vuurpijl ook nog een lift gekregen naar het station TOP !


image.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hier wordt ik helemaal vrolijk van René. Nieuwe stukjes hout halen bij een houthandel die ontstaan is (deels) uit het forum, voor een project dat je zelf hebt opgestart op het forum, waarbij je zelf het verknoeien van de oorspronkelijke latjes gedeeld hebt op het forum. En we waarschijnlijk ook de toekomstige worstelpartij van te zien krijgen.
Als klap op de vuurpijl heb je je passie kunnen delen met andere liefhebbers, zowel in het echte leven als online. En aangezien ik zelf niet met de auto rijd weet ik als geen ander hoe leuk een lift naar het station kan zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat je dag niet meer stuk kan :)
Ik wacht in elk geval vol ongeduld op je volgende filmpje.

ps: keurige handtas heb je daar mee ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Momenteel de laatste paneeltjes aan het lijmen voor de vertikale kanten(voor-/achter-/,linker- en rechterkant).
Dan denk ik de gelijmde paneeltjes te schuren en de binnenkanten van het (ongeregeld) regelwerk daar waar de groef zit effe te kietelen met een schuur papiertje vervolgens de paneeltjes in elkaar lijmen .

Wat er dan komt is iets waar ik verschrikelijk (t- t - trrriiiilll ) bang voor ben-> de verstekkant er op zetten als dat mocht lukken (klappertand) het gleufje maken voor de veertjes (angstzweet) .


IMG_1765.jpg

Blijf hoopvol gestemd maar wie oooh wie is er nu bezig met het kissie II ,maakt niet uit hoever je bent en of het allemaal lukt en of het mooi is ......gaat om de weg LAAT VAN JE HOREN EN ZIEN !!!!!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zag er ook een beetje tegenop, ik heb van een plankje met 2 45 Gr. Plankjes er onder iets gemaakt zodat ik met een rechte frees de verstek kon frezen. Wel in een paar stapjes tot je net een randje va 0.5mm over hebt.
is echt heel makkelijk en goed gelukt.
daarna kun je op de zelfde manier met een schijffrees de groef voor de losse veer maken.
ik zal zeggen zet hem op, komt zeker goed!

john
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 367
  • image.jpg
    image.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 368

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zo weer een kleine poging gedaan om wat verder te komen met het kissie hieronder een uitters saai filmpje

Tevens heb ik een freesje aan geschaft ( voor in de tafelfrees) om er een schuine verstekkant (45) aan te zetten ........ als dat ook nog gaat lukken er vervolgens met de zaag een groef in maken voor de veer ( hoop dat ik het niet aan flarden zaag).
IMG_1778.jpg
De bodem weet ik nog niet zie het namelijk niet zo zitten om daar ook nog is een gleuf te vrezen van 6mm er zit al zo weinig hout aan die sate stokjes .
Overweeg dus ook nog een raamwerkje te maken als bodem maar moet ik die er tussen in zetten (met een paar sier duveltjes) of de vertikale panneeltjes er op zetten ???

Dus vertel is ...hoe zou jij het doen enne waarom ???
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Goed bezig man. Met je eens dat het best een klus is als je nog nooit iets met 'echte' houtverbindingen gedaan hebt.
Maar ja ploeteren? Toch wel als ik jou zo zie op blote voeten. Als die schaaf een keer uit je handen valt ............
Ga zo door en je wordt gehuldigd op de 17e bij Rick in de Orde van Kissiemakers.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vooral doorgaan, Rendew :) Ik doe het bijna hetzelfde als jij, alleen schaaf ik van buiten naar binnen. Dan heb je geen last van uitbreken. Ik heb m'n vingers gekromd onder de zool als geleiding en m'n duim drukt vlak voor de mond in het midden van de zool. Je moet alleen even wat meer opletten tegen het einde, dat je niet je stijl uitscheurt aan de tegendraadse kant. Maar met die dunne afname die jij hebt zul je daar weinig last mee hebben. En je moet uitkijken dat je je vingers niet openhaalt aan de scherpe punten :-}
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.726
2.587
Gaanderen
Rene goed bezig. Kan dat niet van mezelf zeggen. Maar waarom heb je voor een frees met kogellager gekozen? Ik er overzitten nadenken hoe ik de 45 gr verbinding zou maken maar ben er nog niet helemaal uit. Zagen of frezen? Of beide? Dan kan een lager wel behulpzaam zijn. Een lat er tijdelijk opzetten voor het frezen zie ik niet zo zitten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom niet een groef voor de bodem? Triplex plaatje van 6mm dik... ingefreesd tot de helft van het latje (16/2=8mm) paar spijkertjes en je hebt een bodem. Hoef je niet in te laten vallen omdat alles in verstek komt te staan (wat ik overigens zou zagen ipv frezen mits je een goede zaagtafel hebt).


ps vergeet geen schoenen aan te trekken.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Renault er zit al een groef van 7 mm diep in voor de paneeltjes en er dan nog eens een groef in ...wordt daar bloed nerveus van ... ben ten slotte geen meubelmaker maar een amateurtje onder de amateurs .

Schoenen ?? deze heb ik al van af mij geboorte doen het prima ;-) Maar heb inderdaad wel is een beiteltje laten vallen en gedacht als die raak was geweest AAAUUUWWWWWW maar in huis heb ik nooit geen schoenen aan en sokken zullen het verschil niet maken of misschien van kevlar .
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb zo'n oud typisch Hollands schoeisel voor ogen, gemaakt van hout bovendien ;). Daar mag je meerdere beitels op laten vallen...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik merk dat we wat langs elkaar lullen. Eeven een schets hoe ik het voot ogen heb. Dat verduidelijkt het wel. Deze sponning (en niet groef wat ik toen net zei) frees, zaag of schaaf je erin nadat je de voor zij en achterpanelen in elkaar hebt gelijmd. Dan maak je de verstekken eraan die lijm je in elkaar, laat je drogen en vervolgens maak je de bodem erin. Ik weet eigenlijk niet hoe Roeland het voor ogen heeft met de bodem... maar ik denk dat een vlakke bodem wel fijner is voor een kistje.
CAM00173.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.