meubelmakerskistje II

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ik maak even een pas op de plaats, maw heb het momenteel fijn druk in de meubelmakerij, wellicht post ik het werk proces van een twee persoonsbed en hangende nachtkastjes alles geheel (handmatig) gezwaluwstaart, nog wel, gemaakt uit inlands gewaterd Iepen hout.

Sam als je het interieur bedoeld, kun je kiezen uit 1 of 2 boven laatjes met bv een midden loper, laatjes natuurlijk netjes gezwaluwstaart.
De rest is voor de maker van zijn kissie, kan geheel naar eigen inzicht ingerricht worden, afhankelijk dus van wat je er in kwijt wilt.

Roeland
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag maar weer es verder gegaan met waar ik een maand of 2 geleden gestopt ben.
Ik had de latjes voor mijn 2e zijpaneel al afgekort, net even de sponningen voor de panelen gezaagd en de 2 45 graden slis verbindingen gelijmd.
ik heb de achterste en onderste nog niet gelijmd, ik ga morgen eerst het tussen latje op maat maken en de pen gat verbinding maken.
Dan de paneeltjes op maat maken en het geheel in elkaar lijmen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 516

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Mijn kistje begint nu een beetje vorm te krijgen, de hoeken van de zijpaneeltjes, de voor en achterkant heb ik in verstek gefreesd.
Ik heb de sponning voor de bodem al gefreesd en de paneeltjes eerst in elkaar gezet met tape om te zien of het past.
Ik heb besloten om de verbinding van de paneeltjes toch maar met losse veertjes te maken ik hoop het geheel morgen in elkaar te lijmen zodat ik de bovenkant en de klep kan maken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 445
  • image.jpg
    image.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 444
  • image.jpg
    image.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 443
  • image.jpg
    image.jpg
    70 KB · Weergaven: 444
  • image.jpg
    image.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 444

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
SUPER!!!! Je gaat als en speer !!!!!!
Zelf zit ik momenteel in een hout dipje moet mijzelf weer moed inpraten om weer op te starten .
Wil zelf aan de 2 zijpaneeltjes gaan beginnen maar wil eigelijk eerst van de Meester zien hoe je dat doet (psssst Roeland )
Hoop dat Roeland 2 filmpjes wilt maken met de 2 verbinding V en VI (psst psst Roeland) zodat ik het meerdere keren in alle rust met een paar liter koffie ,anti deprisiva het kan bestuderen hoe het zou moeten .

kom wel wat latjes te kort maar daar is Rick weer blij mee ;)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De pengat in de verstek slis is @#%^$ daar ga je vast nog wat latjes mee verspelen.
De 3e van mij was goed genoeg om te gebruiken, maar wel een naadje aan de binnenkant.
Ik heb niet genoeg bubinga om hem strakker te krijgen dus ik doe het er maar mee.
Ik merk wel dat het een projectje is om in 1 keer af te maken, heb er nu weer zin in, dus ga lekker door nu.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Toppie John , je gaat als een speer !!!!
Ben mijzelf nog steeds aan het opladen voor de 2 zijkanten (heb je nog een pb gestuurd )

Heb je de kanten ook in verstek aan elkaar gezet ?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
MEUBELMAKERSKISTJE BOUWERS HALLO WAAR ZIJN JULLIE !!!!!!!



NB: niet op de wapperende broekriem letten !
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Eindelijk weer een filmpje. Heerlijk! :D
En ook wat leven in de brouwerij, altijd leuk. Leuk om te zien dat je weer begonnen bent René. Doe je wel voorzichtig op je blote voeten. Als er een beitel valt ben je zo een teen kwijt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
René, hoe je de graden precies met handgereedschap maakt heb ik geen antwoord op. Ik heb wel een antwoord op de zin ''als deze 1mm langer wordt, klopt de hoek niet meer''. Dat veronderstel je fout, de hoek blijft hetzelfde, zie het dat de achterkant van de zijkant (hoe jij dat zo mooi zegt) 1mm naar achter gaat. Dit resulteert tot een 1mm bredere dek en bodem, daar moet je dan weer wel rekening mee houden.


PS mijn kistje staat even op een stilte punt. Ben bezig met een grote kast (ca 2200x1250x500) en die gaat voor ;).
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoe je de hoek maakt? Laat de regel en stijl op overlengte. Zet je zijkant droog in elkaar, liggend, vlak op je werkbank. Zorg dat vooral die losse bovenkant goed haaks ligt. Leg nu het schuine stuk boven op de twee stukken waar het aan vast moet komen. Teken dat schuine stuk op de regel en stijl af aan beide kanten, gewoon potlood ertegen en overtrekken. Op het schuine stuk maak je links en recht met een markeermesje een kleine inkeping op de hoek om aan te geven waar de kruispunten zitten (in totaal dus 8: linksboven, rechtsboven, linksonder, rechtsonder en dat bij de horizontaal en de verticaal). De inkepingen verbind je met een lineaal en neem je haaks over op de zijkanten. Zo ook de schuine lijnen op bovenregel en stijl.

[Edit]Dit gaat er wel vanuit dat je het schuine stuk op volle lengte houdt. Als je er een verstek in wilt maken kan dat ook. Je verbindt dan buiten-boven met binnen-onder. Verder blijft het verhaal hetzelfde[/Edit]

Let er bij de regel en de stijl wel op dat je de hele lijn moet laten staan bij het zagen c.q. hakken. De hele lijn ligt namelijk buiten je schuine element.
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Het is zoooo stil in mijjjhijjjj! Ben begonnen met mijn cursus, daarna ga ik me wagen aan het kissie :)

Zoals beloofd, na mijn cursus open ik de jacht op het mooiste kistje van Nederland en België.
Zie wel al enkele verbindingen waar ik op dit moment schrik van heb... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.