meubelmakerskistje II

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Houthandel om de hoek, wordt een duur kissie vrees ik.
Cursus bijna klaar, dus binnen een maand zal ik mijn eerste (film)bijdrage posten. Want op filmpjes kun je veel mooier de bloopers zien :D
 

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Ik heb "ondanks mijn goede voornemen" nog geen tijd gehad...

komende tijd ook weer niet, zondag o.a excursie bij de noord zuidlijn in Amsterdam, ook erg leuk :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Nu ,wij zijn er nog lang niet eerst de pennen wat opschonen zodat het er goed inpast en dan de diogonaal (dat wordt pas en meten huilen ,balen, ongekuiste woordjes etc.etc.etc.
De tussen stand van de twee zijkanten .
IMG_1614.jpg

SanderW

Ik heb "ondanks mijn goede voornemen" nog geen tijd gehad...

Niets voornemen Sander maar doen dat geld overigens ook voor de nog (steeds) niet kissie bouwers :p ergens in mei is weer een dag zou toch leuk zijn als we pakweg 10 kissie's II op rij hebben staan !!

@Artharg : TOP KIST !!!!! :)

Leest Meester Roeland ook nog mee ??????
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
gekuistverbinding.jpg
Weer even aan het ploeteren geweest om de verbindingen goed passend te maken links en rechts met de beiteltjes gekieteld en het horletoetje erop los gelaten .
Het is toch wel bijzonder gemakkelijk zo'n horletoet (grondschaaf) moest 1 pen toch weer opdikken en dat is weer makkelijk op dikte te krijgen of vandikte met....... de horletoet.
<ZUCHT>Morgen een poging wagen om de schuine regel(waar de deksel op komt te rusten ) te maken dat is dus de verbinding dacht V en VI waar ik enorm tegen op zie </ZUCHT>:(

wanhoop.jpg

HELLUUUUPPP

Kissiesbouwers (ROELAAAAAAND !!!!!!!!!!! ) waar zijn jullie !!!!!
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Geen angst Rendew. You have nothing to fear but fear itself :) Gewoon net doen alsof het makkelijk is. Als ik zie wat je tot dusver al hebt klaargespeeld dan moet deze ook lukken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En als je de slis nou eens omkeert? Dus bij deze de twee zijkanten laten staan en bij het schuine stuk de pen maken? Volgens mij wordt-ie dan al een stuk minder lastig.
 
A

Athanor

Guest
Ja, nou geef je hem ook nog een mooie ontsnapping;)

Dit wordt zijn meesterproef dus…..

Hou vol Rene! als het je lukt gaan wij ook aan de slag:p


Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zal het effe onparlementair uitdrukken gloeiende shit, Scheiße @$%#^$%^&%# (PIEEEEEEP ) ben nog steeds aan het uitvogelen hoe !!!!!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben weer aan het prutten geweest !!
wanhoop.jpg

Links de stijl voorkant , het midden de diagonaal waar het deksel (ooit) opkomt (of niet ) en de regel van de boven kant van de zijkant.
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik ben vanmiddag ook gestart hoor en direct gestrand. Idee was om te starten met het achterpaneel en dus moesten er sponningen worden geschaafd.
Dat plankje van Roeland om te klemmen ziet er verdraaid handig uit, zonder zo'n oplossing lukte het me niet om heel netjes mijn sponninkjes te schaven.

@Roeland: kun je een close up maken van jouw plankje?
@all: hoe maken jullie (handmatig) de sponningen? Of gebruiken jullie allemaal een frees/zaagtafel?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Effe wat oggesnort
attachment.php

attachment.php

 
A

Athanor

Guest
@Rendew
Je postbak voor privéberichten zit vol, kun je hem even opschonen?


Groet van Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Hier een paar foto's van de geboorte van mijn kissie.
IMAG0137.jpg
De sponning erin geschaafd. Of toch maar zo
IMAG0138.jpg
Het steken van de gaten met de vierkante gatenboor
IMAG0135.jpg

De rest volgt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Door allerlei omstandigheden is mijn kistje helaas voor een onbepaalde tijd uitgesteld...

Wat ik al gedaan had:

een volledige tweede set hout gezaagd en geschaafd (een restje eik dat hier nog lag...) omdat ik te veel schrik had om mijn mooie houtpakketje onmiddellijk te verklooien...
een mal gemaakt om de tand en groef-verbindingen met de hand te schaven

Het kistje komt er zeker, maak ik kan in de verste verte niet voorspellen wanneer... Ik volg dit topic nog steeds met belangstelling en zal posten met beeldmateriaal van zodra er iets belangrijks (een paneeltje af of zo) gebeurd is.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam

Ben overigens vergeten te vermelden dat je de groef in deze regel niet moet laten doorlopen in de pen .
Dat geldt dus voor iedereen behalve moi :mad:, maar dat heb ik eventjes 'creatief' opgelost of inge- past/lijmt .( de pen kan je volgens de tekening zijn aan de dachtkant zien )


Ja , dat mag !!!!! het is een leer kissie !!!!:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.