meubelmakerskistje II

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@rendew : Ik ben wederom trots op je ! Ziet er goed uit, goede filmpjes

Dus uhh dames en heren kistje-bouwer ....waar blijven die andere kistjes ? :D
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Lijkt me inderdaad dat er weinig hout overblijft... ik heb me hetzelfde afgevraagd: hoe worden al die paneeltjes een stevig kissie?
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Rendew,

Ik heb exact dezelfde afweging gemaakt en uiteindelijk besloten de panelen koud tegen elkaar aan te zetten, dus zonder de randen onder 45 graden te schaven. Niet alleen hou je bij schaven weinig "vlees" over, maar ik was ook benauwd dat ik de boel niet maat vast zou kunnen houden. Heb geen risico genomen, maar uiteindelijke resultaat is natuurlijk wel iets minder mooi.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ Rendew: Poeh, ziet er prachtig uit.
Wat de bodem betreft: ik vroeg me al lang af of een paneeltje als bodem stevig genoeg zou zijn. Vaag dacht ik aan een bodem van "massief" hout met dikte van de stijltjes. Maar heb het toen voor me uitgeschoven. Later schoof ook het kistje vooruit :-(
Heb wel proefverbindingen gemaakt van types die in kistje voorkomen. Dat was aanleiding een sponningschaaf, Starretthaak (het mooiste, beste en handigste stuk gereedschap dat ik ooit kocht), Pfeill aftekenmesje (mooi en goed maar er moet toch iets handigers bestaan naar mijn gevoel), kleine blokhaakjes, mooie stalen lineaal en nog zo, wat te kopen. En een betere slijp- en wetmethode voor mijn beitels te kiezen. En toen kwam oa mijn lintzaag ! Maar dat is een ander verhaal.
Rendew, je project heeft dus al wel wat opgeverd maar ...... Bij mij nog geen kistje.

Overigens zie ik bij jou dat het mooie gereedschap zich ook aanzienlijk heeft uitgebreid :).

Mvg
klaas0639
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Paneeltje als bodem: je kan dezelfde constructie gebruiken als voor het deksel van mijn Anarkissie. Dan kan je het paneel zo dik maken als je zelf wilt. Je moet alleen even kijken of je het paneel of juist het frame verzonken wilt. Ik zou dan kiezen voor een verzonken paneel, dan heb je minder dat er allerlei ronde dingetjes liggen waar je er net niet makkelijk bij kan.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je als bodem ook een paneel maakt als de rest heb je wel als resultaat dat je binnenin geen vlakke bodem hebt. Ik spreek niet uit ervaring, maar ik kan me voorstellen dat het niet praktisch is. Gewoon een sponning van 6 dat is het makkelijkste. En er blijf nog voldoende hout over. 22-7-6= 9mm. En die 9mm zit niet direct onder de groef voor de paneeltjes, dus uiteindelijk blijf je onder sponning 22-7= 15mm en bij de groef voor de bodem 22-6=16 mm over houden. Ruim voldoende lijkt mij zo.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hé zenuwelijer, Dokter Roeland heeft morgen vast wel goede raad en een medicijn voor jou en je kissie. Je mag mijn pakketje wel overnemen, ik kom er voorlopig toch niet aan toe met al die Inca-revisies. Ik kan het morgen wel meebrengen als je wilt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
THE END???????

Natuurlijk niet Rene, ik vind het werkelijk fantastisch zoals jij je leermomenten met ons hebt gedeeld!!!!!
En hoe je gegroeid bent als meubelmaker ja als MEUBELMAKER!!! JE ZELF INZICHT, JE KUNNEN en NIET KUNNEN.
Alleen je denkt nog te machinaal!!! met de hand en schaaf kun je heel veel oa middelen.
Deed men vroeger ook hoor ga maar een oud kastje exact opmeten het klopt vaak van geen kant uit de haak, verschillende afwijkende maten etc.
Dat kissie van jou kan strak in elkaar een beetje middelen en schaven geen haan die er naar kraait.
Ik zal het je morgen trachten uit te leggen.

GROTE KLASSE!!!!!!!!

Roeland
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ben het helemaal met Roeland eens hoor, Rendew. Je dacht toch niet dat mijn Anarkissie overal recht en haaks is? Ik streef er wel naar, maar bijna overal moet ik kijken welke punten nou echt belangrijk zijn om goed te krijgen. Als het er goed uitziet is het goed genoeg :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Rendew, je hebt ons bezielende presentaties in je films gegeven. Je toont je ook daarin een inspirerende en enthousiast liefhebber (eerste regel uit het juryrapport "toekenning forumprijs voor .......", :))

Wat knaagt is dat ik zelf niet verder ben gekomen dan de voorbereidingen voor het maken van het kissie. Ik ben met te veel dingen tegelijk bezig denk ik.

mvg
klaas0639
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
O maar ik twijfel er geen seconde aan dat roeland kan toveren met een schaafje .
Alleen ik kan dat niet he,.... bij mij is de uitkomst altijd ONvoorspelbaar of wacht effe .........onvoorspelbaar is bij mij voorspelbaar ;-)


Belangrijk is niet dat het kissie hoe dan ook in elkaar komt het moet ook constructief goed zijn .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.