meubelmakerskistje II

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Bezielend is het goede woord, hou dat vast en laat dat onzekere perfectionisme even los.

Leuk die filmpjes en uitermate herkenbaar.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hey René,

Ik heb enorm genoten van je filmpjes en foto's. Ik ben nog steeds onder de indruk van wat je hier allemaal in elkaar hebt gezet. Het is een complex project met een grote variatie aan verbindingen. Je mag terecht trots zijn op wat je hier gepresteerd hebt. Voor iemand die chaotisch is, heb je toch maar mooi even dit kistje uit je mouw geschud. Geeft ook niet dat het niet allemaal perfect past, het gaat om de weg die je hebt afgelegd. Die talloze verbindingen, telkens opnieuw hindernissen nemen, oplossingen zoeken. Zoals je zelf aangeeft, het kistje moet niet in elkaar zitten om van een geslaagd project te spreken.

Misschien is het goed om het voorlopig even aan de kant te laten liggen. Tijd voor wat eenvoudiger "rechttoe-rechtaan" projectjes. Zo'n mooie beitelhouder zoals van Roeland lijkt wel leuk :) Als je wat eenvoudiger dingen tot een goed einde brengt, mede dankzij alle ervaring van het kissie, komt het zelfvertrouwen terug. Je hebt dan ook wat meer "kilometers in de benen", waardoor alles wat beter gaat. Mijn vuistregel is steeds: "de eerste duizend zijn de moeilijkste", je eerste waren al behoorlijk goed, dus het kan enkel beter gaan.

Wat Roeland schreef is voor mij ook herkenbaar, te veel machine-denken. Niks mis met machines, maar handmatig kan je vaak beter uit de voeten. Vooral voor dit soort werk. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik dingen te exact wil maken, waardoor ik vaak geen stap verder kom. Het leuke aan hout, in tegenstelling tot metaal, is net dat het niet perfect moet zijn.

Ik kijk in elk geval al uit naar je volgende project, laat maar weten wat het wordt, als het eenvoudig genoeg is spring ik mee op de kar en wordt het toch weer een groepsproject ;-)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vanmiddag weer de kans gehad je kissie van dichtbij te bekijken. Ja, er zitten foutjes aan. Maar voor het overgrote gedeelte vond ik het van prima kwaliteit, zeker als ik in overweging neem welke ervaring je tot nu toe hebt in dit soort werk. Complimenten!

Overigens, hout is vergevingsgezind, dat weet iedere ervaren houtbewerker, er kan en mag gesmokkeld worden. Ik durf te zeggen dat er weinig werkstukken uit mijn handen zijn gekomen waarbij ik niet even ergens een kleine (of grotere) smokkel moest doen...... Ik heb er nog NOOIT iemand over gehoord (behalve mezelf: klungel, dat moet beter. Ik herken je gevoel dus wel, maar laat me er vooral niet door ontmoedigen, moet jij ook niet doen)

Groet, Rob.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat krijg je heus nog wel af, Rene! Je mag best zien dat het een leerproces was. Het je nl. ook al geheugensteun bij je volgende projecten! Zo van: "Ohja, daar moet ik op letten bij het afschrijven!" ;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Rendew,

Net je laatste filmpje bekeken. Volgens mij maak je je veel te druk om minimale "foutjes". Ik vind het helemaal prachtig! Als je zo piekert over die kleine "onjuistheden" moet je even in je auto springen en naar de eerste beste meubelzaak rijden in je buurt. Daar kom je gewoon zot. Duizenden euro's voor een kastje die niet haaks is, waar stukjes hout bij het frezen uit het hout zijn gekapt, doorlopende penverbindingen die niet eens op de juiste maat afgekort of bijgeschaafd zijn waardoor ze nog uitsteken... Dit staat dan in de showroom als SHOWMODEL, wat een uitblinker zou moeten zijn...
Kortom, maak je niet zo druk over die minimale imperfecties! Ik vind jou kissie prachtig!!!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dank voor de lofende woorden .

Volgens Roeland is er nog wel een sprankje hoop :) de weg daarna is toe is het middelen hij heeft geprobeerd mij het een en ander uit teleggen (SUPER).
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Hé zenuwelijer, Dokter Roeland heeft morgen vast wel goede raad en een medicijn voor jou en je kissie. Je mag mijn pakketje wel overnemen, ik kom er voorlopig toch niet aan toe met al die Inca-revisies. Ik kan het morgen wel meebrengen als je wilt.
Als Rene jouw pakketje niet nodig heeft heb ik wel interesse, is het nog wel compleet? Die amsterdammer heeft mij gisteren overgehaald om ook
te beginnen aan dit kissie. ;)
Mijn werkbank moet wel eerst af( http://www.woodworking.nl/showthread.php?10741-Werkbank-voor-ambachtelijk-houtbewerken). Aangezien ik vrijwel alles met de hand doe ben ik benieuwt of het kissie me gaat lukken.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Nick, als ik zie wat voor fraaie werkbank je daar in elkaar aan het zetten bent twijfel ik er geen moment aan dat het kissie jou gaat lukken. Ik denk dat het handwerk bij dit project net een voordeel gaat zijn. Eventueel moet je hier en daar het ontwerp wat "vrij" interpreteren. Hou ons in elk geval op de hoogte :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Nick18 Leuk dat jij dat kissie ook wil gaan bouwen je schrijft dat die amsterdamer je overgehaald heeft kennelijk heb ik je dus gesproken hoewel ik geen idee heb wie je bent en dat vind ik wel HEEL jammer dus zet als je wilt je tronie op het smoelenboek dat maak het een stuk makkelijker wie bij welke naam hoort .

Zo zijn er meer .....sprak ik artrag zonder het weten totdat ie zei van het anarkissie toen ging er een lampie branden hoopte armandam nog te spreken en misschien heb ik dat ok wel maar geen idee .

Zelf denk ik er nog wel over om het kissie nog eens te bouwen en proberen een tikkie minder foutjes te maken :rolleyes:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Rendew, je maakt wel zeer herkenbare "fouten" . Bij mij is de oorzaak vaak gejaagdheid. Ff snel nog wat doen, niet goed nadenken en voor dat je het weet is de fout al gemaakt:mad:
Het positieve daarvan is dat je een creatieve oplossing probeert te bedenken, als dat niet lukt dan wordt het hout ooit voor een ander project gebruikt. En de stapel ander project hout wordt bij mij continu aangevuld :eek:'

Een oplossing voor het lijmprobleem is misschien het lijmen van klosjes met een stukje papier ertussen ( om de klosjes naderhand makkelijk te verwijderen) en hierop de lijmklemmen te plaatsen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ben deze truc al vaak tegengekomen.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Nick18 Leuk dat jij dat kissie ook wil gaan bouwen je schrijft dat die amsterdamer je overgehaald heeft kennelijk heb ik je dus gesproken hoewel ik geen idee heb wie je bent en dat vind ik wel HEEL jammer dus zet als je wilt je tronie op het smoelenboek dat maak het een stuk makkelijker wie bij welke naam hoort.
Heb je aan het eind van de dag kort gesproken (toen het rustig was) en het kistje uitgebreid bekeken en veel gekletst over de mogelijkheden van handgereedschap bij het maken van dit kistje. Roeland was er toen ook bij.
Dat overhalen ging ongeveer zo:
Ik: Wat een mooi project, lijkt me ook wel leuk om te maken!
Jij: Doen!
Ik: Is het niet erg lastig met alleen maar handgereedschap?
Jij: Natuurlijk niet, doen! Er is gewoon geen excuus...

Grrr, grote motivator die je bent :D En daarbij vond ik het gewoon een mooi kistje met uitdagende verbindingen.
En, ik heb volgens mij nog niemand gezien in dit topic die het volledig met handgereedschap bouwt...

Ik was trouwens brildragend, jong, kort en breed :eek:


edit:
Ik wil wel laatjes (heb ik gezien bij Kissie I)! Zit het materiaal daarvoor al in het originele houtpakket van Rick?
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De laatjes zitten er nog niet in nick18 maar zo ver zijn we nog niet he we gaan van paneeltje naar paneeltje ...... het kissie is niet belangrijk .. maar de weg !!!!
Overigens heb ik niet alles met de hand gedaan !!!!!! Alles is toegestaan .

Ik was trouwens brildragend, jong, kort en breed
probeer mij er een gezicht bij te bedekken maar gaat niet echt lukken :-(

KLAAS0639 gaat ook aan een paneeltje beginnen toch KLAAS0639 !!!!!
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb het ontwerp iets aangepast, kleiner en eenvoudiger.
Volgende week zondag heb ik het eerste paneeltje af, beloofd! :D
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Als je er aan begint ben ik al uiterst te vreden daar gaat 't om !!!!!! Wat wil je wijzigen vertel !!
En met welk paneeltje ga je beginnen ?

Klaas0639 en Nick 18 en de rest !!!!!!! Kom op starten met die handel en vertel hoe !!
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ben nu gestart met het bovenpaneeltje. Wijzigingen die ik heb doorgevoerd?
Heb het kistje iets smaller gemaakt. Wil mijn basis meubelgereedschap er in bewaren, waarbij mijn zwaluwstaartzaagje het grootst is. Binnenmaat wordt 40 cm.
Verder heb ik alle middenstijltjes en -regeltjes weggelaten. Volgens mij houd ik voldoende stabiliteit over en stiekem vond ik dat wat onrustig ogen.

Maar nu ga ik weer zagen en futselen ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Oh dat je de maten wat wijzigd kan ik mee leven hoor :D maar de middenregeltjes/stijltjes weg halen oh oh volgens mij geeft dit het geheel toch wat meer stevigheid tegen het schranken .

Roeland en de andere wat denken jullie !!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nou, zelf heb ik het gevoel dat het wat kwetsbaar wordt, maar..... ik vond "stiekem" :) ook dat het wat rustiger is.

Schranken zal wel meevallen maar die grote vlakken dunne paneeltjes?.

Mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.