meubelmakerskistje II

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ben een beetje huiverig voor de 2 zijkanten waar de schuine hoek zit zonder de 2 middenregels brrrrrrr zou het niet doen maaaar.......... alles mag en niets moet !!!

En wat lees ik waruta -> ben begonnen :D Daar heb ik kennelijk overheen gelezen TOPPIE !!!!

eeeuuhhh klaas dat laat je toch niet gebeuren he waruta in zijn eentje kom op gewoon beginnen !!! :D
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Zo, mijn eerste verbinding in verstek is een feit... Mijn leven lang zal ik aan dit heugelijke moment terugdenken ;)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
photo2.jpg

Ben gestart met het bovenpaneeltje, gaat goedkomen! :)
Heb nu 3 van de 4 verbindingen af, vanavond even paneeltje verlijmen en misschien al de laatste verbinding maken.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Héeééééé René
Ik ben ook begonnen HOOR.
DSCN9513.jpg
Okay het is niet wat je dacht, eigenlijk ook niet wat ik zelf dacht. Ik volg jouw avontuur met het kistje2 op de voet en een ding word mij steeds duidelijker. DIT gaat mij nooit lukken. Ik heb niet het heilige gevoel voor detail. Ik ben meer van het: het past, mooi. klaar.
Daarom meld ik mij deze af bij de grote kissie 2 bouwer. Wat ik met deze ga doen meld ik in een nieuwe reeks hobbywerk.
Hartelijke groet en veel sterkte en succes Hugo
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@armadaman: Je laat je toch niet kisten door een kissie je zou er op moeten springen als een bok op een haverkissie !!!

En by the way.. dat kissie van mij zit ook nog niet in elkaar maar toch beschouw ik het als voor ,wat zal ik zeggen, voor 90 % geslaagd .

Het ging om de weg m.a.w de lessen die je ervan opgestoken hebt en niet om het resultaat, heb er wel nog een idee mee maar heb nog geen antwoord gehad .
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Even wat foto'tjes ter vermaak en wellicht ter lering ;-)
Mijn eerste paneeltje is zo goed als af. Ik heb nu een lange tijd meegelezen op het forum, maar dit wordt na de projectjes op cursus 1 eigenlijk mijn eerste project. Voor het eerst werken met meer luxere houtsoorten, voor het eerst verbindingen in verstek, voor het eerst groeven maken. Dat belooft wat ;)

Anyway, hier de stijltjes en de regeltjes. Valt mee met de kiertjes.
kissie_2b_2.jpg

Paneeltje komt uit de klemmen. Had nog nooit houd verbreed, maar met de reischaaf gaat het relatief gemakkelijk.
kissie_2b_3.jpg

Record 044 maakt mooie notenhouten krullen. Nog even snel een aanslaghoutje gemaakt en moest even bij Rendew spieken hoe hij dat klemde op de werkbank. Ging soepel!
kissie_2b_1.jpg
Maar als iets soepel gaat, moeten er ook dingen fout gaan. Hier had ik nog even niet over nagedacht. Een stopgroef maken valt nog niet mee met een groefschaaf. Foutje dus! ;-)
kissie_2b_4.jpg
En een heel dom foutje. Na 1,5 wijntje en met te weinig licht gewoon denken dat je recht zaagt.
Oeps ;-)
kissie_2b_5.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
TOPPIE !!!!
Fouten maken hoort er bij ...maakt geen fluit uit (zolang je maar hout genoeg hebt :p )
Een stop groef maken gaat eigenlijk niet echt dan is een frees tafeltje erg handig !!!

Over licht ,denk dat het zwaar onderschat wordt ben er in mijn situatie ook nog niet tevreden over .
En een scheve zaagsnede zagen dat ...... is mijn specialiteit :mad:
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Woruta :Een stopgroef maken valt nog niet mee met een groefschaaf

Je zou een klein stukje hout kunnen klemmen die tegen je aanslagstop.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dat ga ik bij het volgende paneeltje proberen zweihaak! Thanks.
Wil dan vlak voor het stopblokje met de hand een deel van de groef uithakken. Meteen een goed excuus om nog een smaller beiteltje aan te schaffen, want met een 6mm ben ik toch echt te groot geschapen ;)

Wel nog iets verzinnen om op een mooie manier die gaten die ik nu heb weg te werken... stukje hout inleggen?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De geëigende manier van werken hier is een vermindering toepassen in de verbinding. Het gat word niet zo diep uitgehakt, de diepte van de groef word er af getrokken, zo is er geen opening te zien bij een doorlopende groef. Een groef of sponning word meestal op deze manier ondervangen in een verbinding. Het is slechts als het constructief niet kan dat er een onderbroken sponning of groef word toegepast. Het is geen nette oplossing, visueel klopt het niet.

Bij massieve houtbewerking steunen alle verbindingen op het principe van toegevingen of verminderingen om sponningen, profielen, groeven, etc. naadloos te integreren zonder storende "gaps" Het vraagt enkel wat 3D denken om dit te kunnen toepassen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
De verbinding waar het mis ging is eigenlijk een open pen en gat verbinding (bridle joint). Ga wat spelen met verschillende methodes, tenslotte moet er van dit project geleerd worden. Zal ook zeker een pen en gat verbinding met vermindering proberen. Dank voor de input tuoh :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam

Heb besloten om de 2 zijkanten van het kissie over te maken en heb er de incra tafel op los gelaten .
Graag op een aanmerkingen over dat vrezen want dat heb ik niet vaak gedaan.
In de eerste instantie had ik geprobeerd dat latje langs de aanslag met de hand vast te houden dat ging dus niet het werd meteen uit mijn handen getrokken .
Dacht het optelossen met een bessy klem en dat werkt als een tierelier .
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Die klem is inderdaad wel handig. Achter het te bewerken latje wel een latje stukje afval leggen. Hierdoor heeft het latje wat je nodig hebt geen kans om uit te breken tijdens het frezen. Blijft een mooi systeem die incra :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe staat het met de projecten van alle kissie bouwers? Zijn er in de zomer nog mooie vorderingen gemaakt, of zijn er starters bij gekomen, of moeten we eens wat porren ;) om de zaak weer wat op gang te krijgen?? Ik ben ook bijna zo ver, maar bijna is zo weer een maand verder.....

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.