HBM 10" vlak en vandikte bank.

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Met deze machine is mijn ervaring dat je beter meerdere dunne lagen kunt doen dan 1x wat te veel.. Het schaafbeeld ziet er dan mooier uit.

Zijn er ook mensen waarbij de planken moeilijk door het vandikte deel heen gaan?
Ik moet dikwijls de planken aanduwen of er voorzichtig door trekken anders gaan ze stil staan.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Misschien een open deur, Farends, maar misschien heb je dan net te weinig afname?
Met de behoorlijk zware vandiktebank waar ik mee heb gewerkt werd aangeraden minimaal een mm af te nemen, liefst 2 om machineslag te beperken.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Misschien een open deur, Farends, maar misschien heb je dan net te weinig afname?
Met de behoorlijk zware vandiktebank waar ik mee heb gewerkt werd aangeraden minimaal een mm af te nemen, liefst 2 om machineslag te beperken.

Ik zou het inderdaad nog eens kunnen proberen met een wat grotere afname, maar dan haakte hij volgensmij nog meer.
Morgen maar weer eens aan de slag!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Farends: gebruik houtglijmiddel! Dat scheelt enorm. De spuitbussen zijn bij de vakhandel verkrijgbaar maar tot mijn verbazing verkoopt Bol.com ze ook..... Zoek op Bison houtglijmiddel.

Succes!!

Groets, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb nog geen houtglijmiddel gebruikt, ik heb ook nog maar pas een plank of 20 geschaafd en zowel het haaks maken als het vandikte schaven gaat prima.
Ik neem zelf niet meer dan 0,5 mm af per keer in het begin en ga daarna op 0,2 mm en de planken worden prima meegenomen door de doorvoerrol en heb geen last van machineslag, het schaafbeeld is prima.
Ik heb de 12 inch van het kleine model en ik heb 'm op een zelfgemaakt vuren/multiplex onderstel op wielen gemaakt want om 'm zo op wielen te zetten vind ik te laag om comfortabel te werken.
Het onderstel met wielen is geloof ik zo'n 45 cm ongeveer dus bij elkaar schat ik de werkhoogte een beetje richting de 80 cm.
Het enigste wat me tegenvalt is de warmteontwikkeling bij de lagering, ik vind 'm behoorlijk heet worden, ik heb daar al eerder over gepost.
Ik denk dat van de kleintjes tot zo'n 500 euro het de beste is maar ik zou liever een ouderwets gietijzeren model hebben maar ik heb de ruimte niet daarvoor.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik had het zelfde probleem maar een beetje grafiet was over het blad en het probleem was opgelost .
Als het blad te stroef is dat is de kracht van de rol niet sterk genoeg om het hout mee te nemen.

succes

Simon
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Je had geluk, ik stond er net naast ;-) Hij is een fractie hoger dan 57cm (maar minder dus dan 57,5).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
geweldig.
mocht je nog eens in de buurt staan wat is de breedte van het breedste deel van de machine en de lengte van het langste deel (incl stelknop)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
het was even 3 keer steken maar hij staat.

bedankt voor de maten.
Ik ben een afkortzaagtafel aan het ontwerpen waar de vlakvandiktebank onder moet passen.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
het was even 3 keer steken maar hij staat.

bedankt voor de maten.
Ik ben een afkortzaagtafel aan het ontwerpen waar de vlakvandiktebank onder moet passen.

3dmazter; voor je gaat zagen; ik heb de 10 inch maar die is net zo hoog en ik heb 'm op een onderstel gezet met wieltjes anders is ie echt veel te laag om lekker mee te werken vind ik.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Zijn er ook mensen die al een defect aan hun hbm10 hebben gehad?

Na 2 maand heeft de mijne het opgeven.
Onder het deksel aan de zijkant zitten 2 snaren, waarvan er 1 is geknapt.
Er was namelijk van de aluminium tandwielen een lager kapot/vast gelopen.
Daardoor is de aandrijfriem geknapt/gesmolten.

Kortom, as, lager en riem kapot.
Heb het vraagstuk bij hbm neergelegd, ik ben benieuwd, hopelijk hoef ik er niet naartoe, dat is dan weer 320km rijden..
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zijn er ook mensen die al een defect aan hun hbm10 hebben gehad?

Na 2 maand heeft de mijne het opgeven.
Onder het deksel aan de zijkant zitten 2 snaren, waarvan er 1 is geknapt.
Er was namelijk van de aluminium tandwielen een lager kapot/vast gelopen.
Daardoor is de aandrijfriem geknapt/gesmolten.

Kortom, as, lager en riem kapot.
Heb het vraagstuk bij hbm neergelegd, ik ben benieuwd, hopelijk hoef ik er niet naartoe, dat is dan weer 320km rijden..

Farends; ik heb nog geen defect.
De mijne heb ik nu en half jaar en ik heb 'm nog niet echt intensief gebruikt.
Wel is sprake van een behoorlijke warmteontwikkeling bij de tandwielen en de snaar na een kwartier en ik heb daar op het forum gevraagd of er meer mensen last van hebben maar degenen die reageerden zeiden dat ze meestal maar korte tijd achter elkaar de machine gebruikten en dus dat nog niet hadden opgemerkt.
Dus nu bij jou er een probleem is vraag ik me af of dit bij jou ook het geval is?
Tenslotte zit het bij jou ook in de lagering/tandwiel/snaar.
Ik heb met HBM er wel kontakt over gehad en die zeiden dat het normaal is dat er een flinke warmteontwikkeling plaatsvindt bij de lagering.
Ik heb er nog een mailwisseling van en heb er ook telefonisch iemand over gesproken.
Hier op het forum zeiden mensen dat ik me daar geen zorgen over moest maken want een machine die warmer wordt dan 50 graden voelt al gauw aan als heet.
Daarnaast dacht ik het is een compacte machine dus het is wel logisch dat ie flink warm kan worden, tenslotte voelt een boormachine ook heet aan als je flink bezig bent.
Ik heb me wel aangeleerd niet langer dan een minuutje of 20 a 25 te vlakken en dan even een break te houden, het is tenslotte een hobbymachine en geen apparaat voor een bedrijfsmatige omgeving, daar is de prijs ook naar.
Tot nu toe heb ik begrepen dat HBM wel netjes met service omgaat dus hou ons op de hoogte hoe het bij je verloopt, succes in ieder geval.

Groet Willem
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Hallo Willem.

Hij werd ook wel warm aan de zijkant. Maar dit beperkte zich tot handwarm.

Wat mij wel opviel is dat er op de aluminium tandwielen geheel geen vet aanwezig is, (misschien om het aantrekken van zaagsel tegen te gaan.)
Echter zit er wel vet op de ketting, dus misschien met het juiste onderhoud wel nuttig om in te vetten.

Er is gewoon een lager vast gelopen, dit zijn naaldlagers.
De rest wat kapot is gegaan is gewoon gevolgschade van het defecte lager
Ik hoor het hopelijk maandag wel.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Vandaag bericht van hbm, ze gaan de onderdelen kosteloos opsturen.

We gaan het meemaken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.