Dat stukje ging gewoon over het merk Frencken niet als middel om de gepolijste plaat mee in te smeren.... Sorry dat ik daar niet helemaal duidelijk was.
ik heb ook een onverwarmde schuur, net als jij.
Nou ben ik in de winter als het rond of onder het vriespunt is niet van plan om veel te doen dus vroeg ik me af of een beetje wd-40 dan een oplossing is als je ziet dat er een wat langere vorstperiode aankomt.
Met een doek haal je het ook zo weer weg als je dan na een aantal dagen/een week weer wat gaat doen, het is alleen even het werk wat je er van hebt.
Natuurlijk voorkom je niet alles maar op die manier voorkom je toch roestvorming lijkt me en voor de rest misschien één a twee keer per jaar licht opschuren met een fijne korrel (600 of hoger) dan ben je zo klaar en blijft het redelijk lijkt me?
Als je zoals jij de hele winter door gaat, vorst of niet en dan heb je een blijvende oplossing nodig.
De truc van watergedragen lak ken ik niet, gewoon glitsa, wijzonol of jachtlak bijv?
Over het blad van de HBM lintzaag spuit ik na gebruik wat wd-40 en wrijf dit uit met een poetslap, die inmiddels is doordrenkt met vaseline resten en kroon olie. Deze lap wordt ook over ander gereedschap gehaald. Geen roestplekje te zien tot nu.
Leuke review. Bedankt voor het delen.
In de natte periode worden er vochtvreters neergezet in de schuur. Bij Action zijn deze vochtvreters te koop. Weet niet of dit de juiste naam is maar het is een plastic bakje met daarboven een rooster waarop een zakje met korrels ligt. Sorry maar weet niet hoe je het verder moet omschrijven.
Zodoende blijft het vochtpercentage aanvaardbaar. Tijdens de winter gaan de schaven, beitels, starrett, kapzagen enz... naar binnen. Echt actief ben ik toch niet in deze periode en als het moet dan haal ik het even van stal.
Leuke review trouwens. Bedank voor het delen.
Het enige wat ik uit de garage in de winter naar binnen haal, zijn de lijmen.
Al het metaal kan prima tegen de koude en in de winter wordt het alleen maar droger.
Mijn gitaarhout ligt wel het hele jaar door binnen, in mijn droogkamer,
Bekijk bijlage 34881
Daar houd ik de relatieve luchtvochtigheid tussen de 40% en 50%.
Ik heb die vochtvreters van de Aktion ook geprobeerd.
Mijn ervaring is, dat het alleen een beetje werkt in zeer kleine ruimtes.
In mijn droogkamer van 3m x 4m x 2.5m werkte het totaal niet.
Daar heb ik een Duracraft luchtontvochtiger staan.
In de zomer, voor en najaar elke dag 2 uurtjes op de timer is meer dan voldoende, zolang de deur maar zoveel mogelijk dicht blijft.
Succes Willem. Je kunt daar op de 2de etage je hart op aan houtbewerkingsmachines groot en klein.
Hi Willem,
In Cordoba is zo ongeveer het Mecca van de Spaanse gitaarbouwers. Top gitaren worden daar gemaakt.
Het Snakewood komt uit Suriname en delen van Frans Guiana en heet in het Latijn Piratinera Guianensis (Brosimum familie)
Vroeger werd het al gebruikt als betaalmiddel en het is enorm kostbaar. Een toets voor mijn gitaar komt op rond de €150
Die klem die ik daar gebruik om de Padoek brug op de top van de gitaar te lijmen, is een zelfgemaakte klem, specifiek voor dat ene doel. Gitaarbouw kent verschillende gereedschappen en ook vaak mallen, die alleen maar gemaakt worden voor een enkel doel.
Mijn hout komt zo ongeveer uit de hele wereld, maar de laatste tijd ben ik gefocust op inlandse houtsoorten zoals Plataan en Robinia Pseudo Acacia.
Er is bij muziekinstrument makers een hele mythe rond hout.
Waar het uiteindelijk op neer komt is, dat slechts enkele houtsoorten niet goed bruikbaar zijn, maar de meeste wel. Het liefst stabiele houtsoorten die zo min mogelijk trekken en werken.Goed kwartiers gezaagd hout is echt een must.
De top van de gitaar bepaald voor rond de 75% het geluid en volume. Daar zijn slechts 2 a 3 veel gebruikte houtsoorten voor. Ceder en Spar en soms ook wel Western Red. Altijd met een zo fijn mogelijke nerf en zo recht mogelijk kwartiers.
De verhouding gewicht en sterkte zijn daarin erg belangrijk. De achterzijde en zijkanten zijn van minder belang, maar geven toch wel wat verschil in klank. De bouwwijze is het laatste onderdeel wat bijdraagt aan de klank en bespeelbaarheid van de gitaar.
Dit is slechts een uit de hand gelopen hobby van de laatste 10 jaar.
Ik kom totaal niet uit deze branche, ik heb bijna 44 jaar gewerkt bij Politie in Amsterdam.
Eerst op straat boeven vangen en daarna als docent op de Academie om daarin les te geven. Het is enorm hectisch werk geweest en ben er altijd met 150% in gegaan.
Ik heb daarnaast altijd veel met mijn handen willen maken. (kennelijk om rust te vinden)
Van surfplanken tot motoren en van auto's tot bibliotheek meubels en weer naar het ontwikkelen van Tactical Lights voor zelfverdediging.
Nu maak ik Concert gitaren en dat geeft veel rust in mijn hoofd.
Om nog even terug te komen op de HBM machine; dit kwam ik net tegen tijdens de pauze op Youtube: een upgrade voor de fence. Zelfde "soort" machine, ander merk. Misschien de moeite waard voor de personen die deze combi overwegen!
https://www.youtube.com/watch?v=rTjFkFWQ51g
Om nog even terug te komen op de HBM machine; dit kwam ik net tegen tijdens de pauze op Youtube: een upgrade voor de fence. Zelfde "soort" machine, ander merk. Misschien de moeite waard voor de personen die deze combi overwegen!
https://www.youtube.com/watch?v=rTjFkFWQ51g