HBM 10" vlak en vandikte bank.

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Gistermiddag heb ik na lang wikken en wegen de HBM 12 besteld, zaterdag af te halen.
Heeft iemand naast de zijdegeleider nog punten waar het apparaat op moet worden gefinetuned alvorens het in gebruik nemen hiervan?
Ik begreep dat het vlakbed van groeven is voorzien, indien hier sporen van de frees in zitten wil ik deze er uit schuren/polijsten.

Tevens is iedereen nog steeds tevreden over zijn HBM?

Mijn tevredenheid over de HBM combi vlak- vandiktebank is geëindigd in de oud ijzerbak.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ik heb de HBM 12". Na een paar uren gebruik een heel groot probleem i.v.m. lagers. Deze zijn onder garantie, maar na veel gepalaver, vervangen geweest. De machine teruggekregen maar kon de afname niet meer regelen... Na veel geknutsel toch min of meer in orde gekregen. Moest ik nu moeten herbeginnen geen HBM meer. Liever meer betalen maar waar hebben voor zijn geld. Ik voel mij bij deze machine bedrogen!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb de HBM 12". Na een paar uren gebruik een heel groot probleem i.v.m. lagers. Deze zijn onder garantie, maar na veel gepalaver, vervangen geweest. De machine teruggekregen maar kon de afname niet meer regelen... Na veel geknutsel toch min of meer in orde gekregen. Moest ik nu moeten herbeginnen geen HBM meer. Liever meer betalen maar waar hebben voor zijn geld. Ik voel mij bij deze machine bedrogen!

ik begin al spijt te krijgen als ik dit zo lees, je ben niet de eerste met lagerproblemen, de laatste was enkele jaren geleden en had de hoop dat het een maandagmorgen model was, maar daar lijkt het dus niet op.
wat is verstandig.....
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Verstandig is die 500 euro in een 2e hands scheppach hm2 te steken, staan er een aantal van op M plaats, heb ik ook gedaan en nog geen minuut spijt van gehad.

Vlakt fantastisch en bij vandikte slokt die steigerplanken op als of je een potloot slijpt op een 500 pk schuurband hahaha , dus wat vindt je zelf verstandig ?

succes met je beslissing.
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat is precies waar ik tegen aanloop, helaas heb ik niet de finaciele middelen noch de ruimte om een ander model aan te schaffen.
Ik heb de koop geannuleerd, ik vind het bedrag te groot om de gok te wagen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Na veel geknutsel toch min of meer in orde gekregen.

Luk Knops; jammer dat je na de instrukties en foto's die je toegestuurd zijn het niet even op het forum had gemeld dat je de boel weer in elkaar hebt.
Had wel zo leuk geweest.
Wel goed te lezen dat je 'm weer op de goede manier in elkaar hebt gekregen.

lhoornweg; bij mij wordt de machine vrij snel heet aan de kant waar de tandwielen en lagering zitten.
Heb erover gemaild maar ze zeggen dat dit normaal is.
Machine is nog goed maar ook niet veel gebruikt.
De groeven op het blad heb ik door te schuren grotendeels weggekregen zodat het blad redelijk glad is.
Ik heb de 10 inch machine.
Goed dat je de koop geannuleerd hebt.
Het is gewoon niet gemakkelijk in dit land voor een redelijk bedrag een schaafbank te kopen.
Als je ook in de ruimte beperkt bent zoals ik lees dan is een lunchboxplaner en een paar goede schaven de enigste optie denk ik.
Als er in je woonplaats een stadswerkplaats is kan je daar wellicht voor het schaafwerk wat doen.
Of geschaafd hout kopen en thuis voor het verlijmen nog even de finishing touch met een paar goede handschaven.
Trouwens; met een goed lintzaagje en een handschaaf kom je ook een heel eind.
Of misschien kan je incidenteel bij een forumlid in de buurt wat schaven, mensen helpen elkaar graag op het forum.
Succes in ieder geval
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Van deze 2 de Elektra Beckum, maar ik zou even afwachten voor een HM2 combi, die komen best vaak voorbij, en het is altijd leuk om er weer een module aan te kunnen hangen zoals een langatboor.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
610
57
Provincie Zeeland
Ik heb zelf de EB en ben daar best tevreden over. Geleider is in elk geval goed haaks af te stellen (en blijft ook geruime tijd haaks). Heb hem nu een jaar of 4 ondertussen, maar nog geen hele gekke dingen mee meegemaakt. En het beestje is toch al 20 jaar oud.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb totaal geen kaas gegeten van deze machine, wat houd het combi gedeelte in? hoe zwaar is zo'n apparaat? en kan ik die rollen ook nabestellen?
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Het combi betekent dat er allerlij hulpstukken aan kunnen, langatboor, freestafel, e.d.
de rollen zijn ook gewoon te koop maar best wel prijzig. weegt rond de 80 a 90 kg, het zijn
oudere machines maar zeer degelijk, gebruik de zoekfunctie even er staat genoeg info hier op het forum.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Poeh, das een stuk meer gewicht! zie idd dat die rollen goed aan de prijs zijn a ruim 125 euro per stuk.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Iemand uit den ham (Overijssel) heeft mijn hm1 rollen gedaan, ziet er erg netjes uit!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
oef, dat klinkt onheilspellend, kan je aangeven wat en waar het fout is gegaan?

Begon met een gebroken snaar. Die vervangen twee stukken kunnen schaven toen weer de snaar stuk. Verder niets onregelmatigs aan de lagers te ontdekken, alles draaide soepel.
Weer een snaar besteld, die er op en weer na aan paar stukken schaven de snaar weer stuk daarbij stond alles vast. Lagers stuk, vastgelopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.