HBM 10" vlak en vandikte bank.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Kan iemand mij mischien vertellen wat de hoogte van de geleider (hoogste punt) is vanaf de vlaktafel?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zou iemand het willen opmeten.
Ik ben een afkortzaagtafel aan het ontwerpen en die vlakvandikte bank moet er onder.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
mooi ding Pieter ! Ik ben ook in de markt voor zoiets, had eerst een dewalt in gedachten maar toen zoiets gelijkaardig bij HBM gezien maar deze zijn blijkbaar uitverkocht... Mag ik vragen waar je deze vandaan hebt ?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zoals al eerder gezegd is het een 2e hands van forumlid Rob Heckemann. Het is een jonge machine van oktober 2015. Rob had uit een faillissement 2 zware gietijzeren machines (een vlakbank en een vandiktebank) voor de oudijzerprijs op de kop getikt en toen bleef deze over. Ik ben er blij mee, hoewel de messen wel even een beetje aandacht nodig hebben. Gelukkig zat er nog een reserveset bij. Dan kan de oude set naar de slijperij.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Zoals al eerder gezegd is het een 2e hands van forumlid Rob Heckemann. Het is een jonge machine van oktober 2015. Rob had uit een faillissement 2 zware gietijzeren machines (een vlakbank en een vandiktebank) voor de oudijzerprijs op de kop getikt en toen bleef deze over. Ik ben er blij mee, hoewel de messen wel even een beetje aandacht nodig hebben. Gelukkig zat er nog een reserveset bij. Dan kan de oude set naar de slijperij.

ow , ik dacht dat Heckemann een merknaam was waaronder ook deze machines verkocht werden :eek: , dit is dus een HBM vermoed ik ? Hier zie ik eenzelfde staan met een ander kleurtje en jammer genoeg ook een andere prijs... http://www.vynckier.nl/nl/houtbewerkingsmachines/schuur---schaafmachines/adh250-adh260
Ik ga nog even op zoek waar ik een 305mm variant kan vinden , een beetje extra breedte kan handig zijn, voor sporadisch even iets te vlakken en op dikte te zetten lijkt me dit wel een prijsgunstige oplossing.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja, het is inderdaad de HBM 12". Die Holzstar is inderdaad een kloon uit dezelfde fabriek.
Holzstar lijkt door z'n naam Duits, maar is het zeer zeker niet; komt ook gewoon uit China.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
De hbm moet zich bij mij nog wel even bewijzen qua levensduur.. Er was namelijk na 2 maand al een lager kapot.

Gelukkig is dit allemaal als garantie opgelost.

Dus nu moet hij nog wel even heel blijven.

Voor de rest is het een leuke compacte machine.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En de hbm heeft metalen en alu tandwielen/ pullies.
Alle andere klonen hebben plastic.
Daarom zou ik voor hbm gaan.
 

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Hmm, gisteravond kwam ik hier nog via de zoektocht terecht op een topic van iemand die de toppen van z'n vingers nagenoeg kwijt was in de vlakbank en met een niet te misverstane foto erbij... ik had direct een flashback naar een dikke 20 jaar terug... toen heb ik door een stomme struikelpartij 3 vingers in de paneelzaag van m'n pa achtergelaten ( die hebben ze gelukkig na bijna 10 operaties later terug ietwat bruikbaar kunnen maken maar helemaal "lastvrij" is het nooit meer geworden ). Ik heb sinds die dag ook nooit meer een paneelzaag aangeraakt... ik sta simpelweg te trillen op m'n benen als ik er moet aan beginnen, ik werk sinds die tijd eigenlijk enkel nog met duikzaagjes en linealen voor m'n zaagwerk... Na een nachtje slapen vrees ik dat ik bij een vlakbank een beetje met hetzelfde probleem ga worstelen... Denk er meer en meer aan om een eenvoudige mobiele vandiktebankje ala Dewalt DW733 te zoeken in de plaats, mits wat improvisatie valt daar ook wel eens sporadisch iets mee te vlakken op een veiliger manier...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vandaag de messen opgehaald van de HBM 12". Prima geslepen voor de mega-prijs van € 7,10 bij de Enkhuizer SlijpInrichting. Daar kun je toch zelf niet voor gaan prutsen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gistermiddag heb ik na lang wikken en wegen de HBM 12 besteld, zaterdag af te halen.
Heeft iemand naast de zijdegeleider nog punten waar het apparaat op moet worden gefinetuned alvorens het in gebruik nemen hiervan?
Ik begreep dat het vlakbed van groeven is voorzien, indien hier sporen van de frees in zitten wil ik deze er uit schuren/polijsten.

Tevens is iedereen nog steeds tevreden over zijn HBM?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.