Zaagtafel formaat kiezen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mooie spot! Die heb ik eerder niet gevonden. Helaas wel zonder roltafel en ook de 230v versie. Zou niet erg zijn, maar wel voor die vraagprijs en ik moet er ook een pokkenend voor rijden... ik ga er voor de zekerheid wel een berichtje aan wagen.
Wel een roltafel maar niet zon lange. Misschien wel te vervangen
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ben je zeker dat je geen grotere machine kwijt kan? Als je voor en achter de zaag ruimte voorziet om materiaal van 3m af te kunnen korten, kan er toch ook een machine met een grotere wagen staan? Ikzelf heb een machine met een loopwagen van 2.8m in een ruimte van 4.5 x 7.15 m staan, met er nog een kast van 60cm diepte achter. Ik doe in deze ruimte ook de meeste verlijmingen / assemblages. Ik zou het nooit meer anders doen. Die machine neemt niet zo heel veel meer ruimte in dan mijn vorige met een rolwagen van 1.5m. Die rolwagen zefl is maar een 3tal meter op 40 cm.... je verschuift die weg van de zijde waar je plaats nodig hebt en klaar... Een oplegtafel is vrij snel verwijderd bij een goede machine, en kan je bovendien eender waar op de rolwagen zetten in functie van de plaats die je op dat moment beschikbaar hebt. Een machine met een loopwagen van 1.6m is nog vis nog vlees.... en neemt in de praktijk niet veel minder plaats in (in een goed doordachte werkplaats).
Eens zo een machine er staat, is het het hart van je werkplaats. Afkortzaag en invalzaag worden dan nog maar zelden gebruikt in de werkplaats.
Volgens mij moet het in die ruimte kunnen.... VVD verplaatsen zodat ze dichterbij een muur staat? Lintzaag verrijdbaar opstellen? Een klassieke werkbank tegen een muur, en de rest op wielen....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
:).

De lintzaag is te zwaar om te verplaatsen op reguliere basis - áls ik er al een platform onder kan bouwen. Hij past zoals het nu is nét onder mijn plafond, en vanwege de wens om ook wat zwaardere zaken te kunnen verzagen (een keer een stammetje b.v.) wil ik hem op één vaste locatie hebben waar ik ook met mijn elektrische lier kan kopen (om de stam op een baantje te tillen). Bovendien gaat hij nog zwaarder worden zodra ik een fatsoenlijke veiligheidsombouw heb gemaakt voor dat ding. Probeer jij maar eens even 850+ kilo heen en weer te rijden :).

De VVD zou ik verplaatsbaar kunnen maken, inderdaad, maar die neemt niet zoveel plaats in.
De wanden van de werkplaats gebruik ik voor kasten, opslag en dergelijke, een houtwerkbank zou zeker aan de rand kunnen, doch er zal ook een assemblagetafel of -locatie moeten zijn voor de meubelen die ik dan bouw...

Op de vrije locatie die ik nu heb aangegeven zou zeker een iets grotere zaagtafel kunnen, en als ik de boel verplaatsbaar maak zou ik zeker iets flexibeler zijn. Het is geen hele dure/moeilijke optie om toe te voegen op mijn machines (uitgezonderd de lintzaag dan). Maar het hangt of staat met het vínden van de juiste zaagtafel. Groter is duurder, en er is geen tekort aan SC2 achtige modellen op Machineseeker, marktplaats en bij handelaren.

Potverdorie, jullie maken het niet makkelijker! :cool:.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
De lintzaag is te zwaar om te verplaatsen op reguliere basis - áls ik er al een platform onder kan bouwen.

De VVD zou ik verplaatsbaar kunnen maken, inderdaad.


Gewicht mag geen probleem zijn, als de plafondhoogte te laag is, dat wel..... Hier is de lintzaag lichter (een FB 510 van Felder), die staat op de wielset van Felder zelf.
Ik bedoelde niet de VVD verplaatsbaar maken, maar hem korter bij een wand opstellen, zodat hij geen centrale ruimte in beslag neemt.
Ik zit zelf te klein (zoals iedereen....), maar ben wel heel blij met de grote zaag.... Hier bestaat de oplossing erin om behalve de VVD, de top/zaag, en één zware werkbank alles op wielen te zetten. Ik ben de hele werkplaats langzaam aan het omzetten naar een systeem met karretjes die dienst doen als in- en uitvoertafeltjes, assemblagetafeltjes, opslag, ondersteuning voor kleinere machines.... Alle karretjes zijn net iets lager dan de machinetafels. Er komen zo weinig mogelijk hoge kasten in de werkplaats, onder het plafond één haaklat de hele werkplaats rond waaraan dan bovenkastjes, mallen, gereedschapshouders etc. kunnen opgehangen worden zodat ze verplaatsbaar zijn zonder gereedschap.

Succes met de zoektocht in elk geval!
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Die zwaare lindzaag kan best op wielen rollen geen probleem, als de vloer maar goed is
Gebruik dan vol metalen wielen en niet te klein , op kogel lagers , is dan alleen goed voor heen en weer bewegen.
Een ton gewicht op een palletwagen veel kennen dat wel je moet er best aan trekken
Zet dat zelfde gewicht op zo een ouderwetse fabrieks kar met grote ijzeren wielen en het gaat veel lichter,
Oud gezegde het loopt op rolletjes en de machiene hoeft ook niet hoog boven de vloer te staan
Wiggen voor de wielen om hem vast te zetten, die Wiggen voor en achter een wiel bij 2 wielen met een klem naar mekaar Draaien staat de machiene muur vast en je kan de machine mooi stellen zo dat hij niet wiebelt,
,
Maar ik ben van mening dat zo een grote lindzaag mooi vast stabiel op de plaats hoort te staan maar dat is
Mijn mening,
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die zwaare lindzaag kan best op wielen rollen geen probleem, als de vloer maar goed is
Gebruik dan vol metalen wielen en niet te klein , op kogel lagers , is dan alleen goed voor heen en weer bewegen.
Oud gezegde het loopt op rolletjes en de machiene hoeft ook niet hoog boven de vloer te staan
Wiggen voor de wielen om hem vast te zetten,
,
Maar ik ben van mening dat zo een grote lindzaag mooi vast stabiel op de plaats hoort te staan maar dat is
Mijn mening, mischien ben ik ouderwets
Nou dat dus, mijn gevoel. Bovendien wil ik alle grote/trillende machines idealiter op een combi van hout en rubber neerzetten om resoneren te verminderen. De betonnen vloer zit vastgegoten en het levert buiten de werkplaats erg veel lawaai op momenteel, dat probeer ik zo veel mogelijk te verminderen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kom nu een aantal keer de Metabo TKU 1693 D zaag tegen op 380v.
Meestal vriendelijk geprijsd, ook.

Mijn ervaringen met de Metabo vlakbank waren verschrikkelijk, maar dat was een chinees namaak product op basis van wat ooit goede, EB apparatuur scheen te zijn geweest. Kent iemand deze zagen? Zijn ze nog uit de periode dat Metabo/EB goede spullen maakte? Of moet ik ze niet willen overwegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik kom nu een aantal keer de Metabo TKU 1693 D zaag tegen op 380v.
Meestal vriendelijk geprijsd, ook.

Mijn ervaringen met de Metabo vlakbank waren verschrikkelijk, maar dat was een chinees namaak product op basis van wat ooit goede, EB apparatuur scheen te zijn geweest. Kent iemand deze zagen? Zijn ze nog uit de periode dat Metabo/EB goede spullen maakte? Of moet ik ze niet willen overwegen?

Ik heb die machine denk ik een jaar of 10 gehad, erg fijne machine ging alleen de deur uit omdat ik zelf een grotere roltafel nodig had.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nu ook iemand in de buurt gevonden met een heftruck. Da's niet bijzonder, maar hij verkoopt ook een altendorf f90. Geen schuinverstelling, maar wel krachtstroom (heeft al een moderne stekker) en een grote roltafel.

Oudere machine, dus alles moet goed lopen enzo, ik heb geen interesse als er opknapwerk aan is, maar dat moet ik ter plaatse bekijken. Vraagprijs is 750, vind ik stevig maar heb er geen ervaring mee.
 

jorisvh

Post veel
hij verkoopt ook een altendorf f90. Geen schuinverstelling, maar wel krachtstroom (heeft al een moderne stekker) en een grote roltafel.
Vraagprijs is 750, vind ik stevig maar heb er geen ervaring mee.
Euh, dat is wel een volledig ander register dan de jets. We hadden er zo een bij de opleiding meubelmaker, ondanks jaren lang (regelmatig onoordeelkundig) gebruik was dat een superfijne machine om mee te werken, maar een beest. Er zit op dit forum waarschijnlijk veel ervaring, was vanaf de jaren 80 zowat de referentie.
inderdaad, de f90 heeft geen schuinverstelling (dan moet je naar f45 kijken).
Specs zullen zoiets zijn als: zaaglengte 3m, zaagbreedte 1m20 (rechts), zaaghoogte 15cm (met 450mm zaagblad), …
Als de machine oké is, is 750€ echt heel weinig. Op machineseeker staat de goedkoopste voor het dubbele, excl BTW.
Maar je hebt dus al snel 4x7m nodig voor de “voetafdruk”, om vlot te werken meer.
En, als ze al past, ga je voor 45gr zagen alsnog een andere oplossing moeten zoeken met handcirkel of invalzaag en lineaal.
Ik zou persoonlijk zoveel ruimte, als ik ze al had, enkel willen opofferen voor een alleskunner, met zeker schuinstelling en liefst ook voorritser.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
1000-1500 euro lijkt me redelijk (ref. de SC1. 1200mm roltafel, 2018 en K3 2000mm roltafel, 2008, beide 230v die eerder verkocht zijn op dit forum voor ca. 2000,-).

Bij MIBO hebben ze ook een Metabo staan. ziet er wel goed uit, geen idee wat ze ervoor vragen maar misschien dichterbij

De 2 die ik zie op marktplaats zijn 1475,- en 1575,- in Lemmer of Almelo
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik heb helaas geen afmetingen meer, wat ik wel weet is dat je geen heftruck nodig hebt, de Metabo kan helemaal uit elkaar in onderdelen.
Dat zijn een aantal vleugelmoeren losdraaien en je kan de hele machine in onderdelen vervoeren.

Ik heb mijn machine destijds voor 1000 euro verkocht maar dat is alweer een jaar of 5 geleden, daar zat wel alles op qua uitrusting tot de voorritser aan toe.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik krijg de verkoper met geen mogelijkheid naar mijn wensprijs toe, maar als ik er morgen om kom wil hij 1300 accepteren. Helaas ook weer een 'flipper' (handelaar) die weinig heeft toegevoegd aan het product, maar de spoeling is dun.


het vaste gedeelte van de roltafel (het frame links) is maximaal 80cm ondersteunend aan het materiaal, gerekend vanaf het zaagblad. De metalen lat die erop ligt steekt 120cm uit. Volgens mij komt dit overeen met de Jet:


De roltafel van de Metabo heeft een maximale lengte van 300cm. Van de Jet kan ik daar slecht een inschatting van maken, maar het zal zeker niet langer zijn.

Zeggen en schrijven dus 900 euro verschil voor 2 jaar fabrieksgarantie, een afgestemd kleurschema :))) en geen verborgen gezeik van vorige eigenaren om op te lossen. Is het me dat waard? Rethorische vraag natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.