Zaagtafel formaat kiezen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, als de 1600 niet groot genoeg voor plaatmateriaal zal ik ook bij díe keuze nog vast zitten aan het incidentele gebruik van een invalzaag + lineaal/geleider? Als dat zo is heeft het geen zin de grotere maat te kiezen, en groter dan deze Jet JTSS 1600 kan ik niet comfortabel kwijt in de werkplaats.

Ik vraag me wel een beetje af hoe ver een plaat mag overhangen op zo'n geleider voor het gevaarlijk/onpraktisch is. Ik heb nu regelmatig grotere zaken te zagen die gewoon niet te doen zijn op de Atika, zelfs een plank van een meter word al lastig, dus ik wil écht wel een roltafel hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Je kan met behulp van een paar rolbokken en een tafel aan de uitvoer kant, prima een plaat in de lengte zagen langs de langsgeleider. Voor het verder opdelen kan je dan de roltafel gebruiken. Ik gebruik voor het opdelen een afkort zaag, omdat mijn houtwerkplaats niet breed genoeg is om de platen dwars te verwerken. IK heb ook geen roltafel. Maar hoewel het niet optimaal is , kan ik toch alles maken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wat ik begreep uit een topic over de SCM is dat je de afkortgeleider (of hoe noem je dat hier?) makkelijk kan verwijderen en net zo snel en secuur weer kan terugplaatsen. In dat geval heb je wel de lusten en niet de lasten als je deze niet hoeft te gebruiken.
Dat klopt. Bij de SCM SC 2C die ik zelf heb en de SCM SC 1G die ik te koop heb, kun je de oplegtafel met dwarsgeleider/afkortgeleider er gemakkelijk vanaf halen en weer terug zetten. Dat is minder dan 1 minuut werk. De instellingen blijven behouden, dus je hoeft deze niet opnieuw in te stellen. De oplegtafel zit bij mij alleen aan de roltafel als ik deze nodig heb, de rest van de tijd is deze opgeborgen.

Ok, als de 1600 niet groot genoeg voor plaatmateriaal zal ik ook bij díe keuze nog vast zitten aan het incidentele gebruik van een invalzaag + lineaal/geleider? Als dat zo is heeft het geen zin de grotere maat te kiezen, en groter dan deze Jet JTSS 1600 kan ik niet comfortabel kwijt in de werkplaats.

Ik vraag me wel een beetje af hoe ver een plaat mag overhangen op zo'n geleider voor het gevaarlijk/onpraktisch is. Ik heb nu regelmatig grotere zaken te zagen die gewoon niet te doen zijn op de Atika, zelfs een plank van een meter word al lastig, dus ik wil écht wel een roltafel hebben.
De afkortgeleider/dwarsgeleiders hebben vaak een steun voor plaatpateriaal. Dat betekent in geval van de 2 genoemde SCM's dat de plaat over een breedte van 120 cm ondersteund wordt. Stel je wilt een volledige plaat (244 x 122 cm) zagen in 2 stukken van 122 x 122 cm. Dan wordt de 122 cm links van het zaagblad zit ondersteund aan de zaagsnedekant door de roltafel en de lange zijde aan de dwarsgeleider. Alleen 1 punt zweeft en die kun je ondersteunen door hem vast te houden of een klem op de roltafel te zetten. Dat is dus niet gevaarlijk om te zagen. Het is zelfs veel minder gevaarlijk dan bij een cabinet saw of bouwzaag.


Hou er ook rekening mee dat Profishop een Duits bedrijf is. Ze vermelden een leuk adres is Amsterdam, maar dat is een bedrijfsverzamelgebouw. De organisatie is zelf ingeschreven in het Duitse handelsregister. Dat hoeft allemaal natuurlijk niets uit te maken. Maar kan uitmaken in service, garantie, etc. Ze hebben, voor zo ver ik weet, ook geen winkel of andere vestiging in Nederland. Dat is goed om te realiseren....
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Je kan de specs zien als wat je niet kan met een machine, maar daar is vaak een creatieve weg rond, die evt. wat meer tijd kost (en natuurlijk wel veilig moet blijven).
Op deze machines zou ik max een halve plaat (~244x61 of 122x122) durven zagen en dus “behelpen” met handcirkelzaag of invalzaag met liniaal voor de eerste snede.
Dwars (lange zijde tegen de dwarsgeleider) moet theoretisch gaan, maar betwijfel of er voldoende steun zal zijn. Langs kan theoretisch met verwijderde dwarsgeleider maar dan lijkt een hele plaat me ook link.

Ik zou op basis van de specs alleen de 600 kiezen.
  • Voorritser is nuttig, vooral voor melamine, maar met een goed melaminezaagblad en nafrezen op de topie krijg je dat ook perfect (zelfs beter).
  • De bredere tafel rechts geeft meer opties maar neemt veel plek in als je beperkt bent in ruimte
  • Herzagen kan in 2 keer en dan krijg je 16cm zaaghoogte = voldoende.
  • Wat ik overigens niet goed begrijp is dat de 600 1600mm zaaglengte en de 1600 1350mm zou hebben 🤔🤔🤔
  • ….
Volgens mij is kwaliteit en degelijkheid veel belangrijker dan de specs..Op een slechte machine met 6pk motor, 400mm zaagblad, 3m20 loopwagen en 2m tafe kan je sneller grotere platen scheef zagen, maar blij ga je daar niet van worden.
  • Kan de dwarsgeleider er gemakkelijk af en betrouwbaar / herhaalbaar weer op?
  • Loop de wagen licht en stabiel?
  • Zijn de geleiders goed haaks/parallel te stellen en blijven ze dat ook?
  • Trillingen beperkt?
Misschien is de 600 een lichtere basismachine die tot het uiterste gepimpt is en de 1600 het basismodel van een zwaardere reeks?

Je hebt goede ervaringen met het merk, dat is een goed begin, maar persoonlijk zou ik niet zo veel geld uitgeven zonder de machine gezien en gevoeld te hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voorritser is nuttig, vooral voor melamine, maar met een goed melaminezaagblad en nafrezen op de topie krijg je dat ook perfect (zelfs beter).
is dat de manier waarop jij de randen van jouw platen zonder uitbrokkelen krijgt ?
je zaagt te groot & freest daarna tot de gewenste afmeting terug, waarbij de plaat op je rolwagen + - plaat ligt ?
welke frees zet je daartoe op je top ?
Wat ik overigens niet goed begrijp is dat de 600 1600mm zaaglengte en de 1600 1350mm zou hebben
die machines ken ik niet
ik heb het bij de toenmalige verkoper van felder meegemaakt dat ze (mogelijks felder inbegrepen) bij een wagen de lengte tot aan de hoofdzaag gaven, terwijl er een ritser op zat
niet netjes, want als je een ritser hebt, wil je die zeker voor platen ook gebruiken
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wel, ik heb een belletje gedaan aan VDH machines. Ik heb daarbij mijn overwegingen tussen de twee machines uitgelegd, maar ook vermeld dat ik heel uiteenlopende prijzen heb gezien en daarbij de vraag gesteld wat ik meer/beter krijg/doe door te kopen bij VDH. Ik gaf aan zeker te begrijpen dat er een groot verschil is tussen een 'internetshop' en een echte winkel, en dat ik de order zeker bij VDH wil leggen als we er samen aan uit komen.

Nou... ik kreeg eigenlijk alleen maar een hoop gesputter. Profishop zou illegaal handelen, onder kostprijs verkopen, geen garantie bieden, geen service, en als ik daar zou kopen zou ik voor onderdelen ook zeker niet bij VDH mogen aankloppen, want zij checken de serienummers.

Dat mag misschien allemaal waar zijn, maar het gaf mij een beetje een nare nasmaak aan het gesprek. Ik geloof heel erg in handelen/redeneren vanuit je eigen kracht, en dat heeft deze meneer blijkbaar nog niet geleerd. Het zou zeker een voordeel zijn in de showroom te gaan kijken, maar ze hebben de 600 totaal niet staan, de 1600 wel - als showmodel. Prijs daarvoor moet hij even bekijken.

Ik zit ook al maanden op een prijsopgave te wachten van VDH voor onderdelen voor de VVD. Dus nee, geen geweldige ervaring met ze, maar er zit wel 800 euro prijsverschil tussen hen en de internetboer.

dus @jorisvh je hebt gelijk, ik zou het allemaal aan den lijve willen proberen. Moet hij wel ergens te zien zijn.
 

jorisvh

Post veel
is dat de manier waarop jij de randen van jouw platen zonder uitbrokkelen krijgt ?
je zaagt te groot & freest daarna tot de gewenste afmeting terug, waarbij de plaat op je rolwagen + - plaat ligt ?
welke frees zet je daartoe op je top ?
Als het echt strak moet zijn zaag ik met de paneelzaag op de eindmaat, met melamineblad en voorritser.
Dan stel ik de top met geleider aan de aanvoerkant iets naar achter zodat er net een afplakbandje tussen schuift. Zo wordt het paneel te klein maar na afplakken weer net goed.
Als ik m’n eigen zaag/topie combi hiervoor gebruik zet ik de roltafel vast, maar meestal doe ik dit werk in een deelatelier omdat ik zelf geen kantenlijmer heb en daar heb ik een kantenlijmer en een aparte top ter beschikking.
Top met frees met WPL schaafkop. Kop regelmatig 1mm laten zakken/stijgen want die WPL mesjes slijten snel ter hoogte van de melaminelaag en bijna niet ter hoogte van de spaanplaat kern.
ik heb het bij de toenmalige verkoper van felder meegemaakt dat ze (mogelijks felder inbegrepen) bij een wagen de lengte tot aan de hoofdzaag gaven, terwijl er een ritser op zat
niet netjes, want als je een ritser hebt, wil je die zeker voor platen ook gebruiken
Zou inderdaad kunnen dat de zaaglengte bij de grotere machine toch kleiner is door identieke roltafel maar groter zaagblad en voorritser.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Dat mag misschien allemaal waar zijn, maar het gaf mij een beetje een nare nasmaak aan het gesprek. Ik geloof heel erg in handelen/redeneren vanuit je eigen kracht, en dat heeft deze meneer blijkbaar nog niet geleerd.
Dit komt mij bekend voor helaas...
Ik ben een paar keer bij VDH binnen geweest, en steeds hetzelfde. Alles was moeilijk, ze weten niet eens wat ze in hun eigen showroom hebben staan cq op de website en klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Daarom is het zo jammer dat zij (voor zover ik weet) in NL de enige dealer van Jet zijn.
Toen ik op zoek was naar een vandiktebank, ben ik ook daar geweest. Alles was zogenaamd te breed en te lang, ik kreeg het gevoel dat ik niet echt welkom was en de verkoper zoiets had van "jij gaat die machine toch niet kopen", terwijl ik dat eigenlijk wel van plan was als de machine en de service goed zou zijn.
Ben toen doorgereden naar Barneveld en heb daar de Hammer A3-31 besteld. Mede door de uitstekende service en de tijd die ze voor mij namen om alles uitvoerig te laten zien en te laten opmeten + meteen aankwamen met het voorstel om mij enkele adressen te geven van klanten in mijn omgeving (om de machine life te gaan bekijken bij een echte gebruiker ipv alleen een showrommodel). Dat gaf mij meteen een welkom gevoel dat ik echt gewaardeerd werd als klant en niet werd afgescheept met alleen een folder met een vaste prijs waar niets aan te doen was, zoals in Utrecht gebeurde. En de uiteindelijke prijs was niet eens veel duurder dan het vergelijkbare type van Jet (+€500).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mja. Heeft Hammer, of laat ik zeggen, hebben andere merken machines vergelijkbaar in prijs/mogelijkheden en kwaliteit aan een JTS-600-XL? Alternatieven voor een JTSS-1600-T kan ik wel bedenken, maar de 600 is meer hobby formaat en dan heb je ook de versies van HBM en dergelijke, en dat is in mijn beleving niet te hetzelfde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.140
2.625
Op marktplaats staat in culemborg nog een holzmann formaatzaag in zo te zien nette staat. Vraagprijs 1500 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.543
255
Nou... ik kreeg eigenlijk alleen maar een hoop gesputter. Profishop zou illegaal handelen, onder kostprijs verkopen, geen garantie bieden, geen service, en als ik daar zou kopen zou ik voor onderdelen ook zeker niet bij VDH mogen aankloppen, want zij checken de serienummers.

Dat mag misschien allemaal waar zijn, maar het gaf mij een beetje een nare nasmaak aan het gesprek. Ik geloof heel erg in handelen/redeneren vanuit je eigen kracht, en dat heeft deze meneer blijkbaar nog niet geleerd.

Ik zit ook al maanden op een prijsopgave te wachten van VDH voor onderdelen voor de VVD. Dus nee, geen geweldige ervaring met ze,

dus @jorisvh je hebt gelijk, ik zou het allemaal aan den lijve willen proberen. Moet hij wel ergens te zien zijn.
Dit komt mij bekend voor helaas...
Ik ben een paar keer bij VDH binnen geweest, en steeds hetzelfde. Alles was moeilijk, ze weten niet eens wat ze in hun eigen showroom hebben staan cq op de website en klantvriendelijkheid is ver te zoeken.
Toen ik op zoek was naar een vandiktebank, ben ik ook daar geweest. Alles was zogenaamd te breed en te lang, ik kreeg het gevoel dat ik niet echt welkom was en de verkoper zoiets had van "jij gaat die machine toch niet kopen", terwijl ik dat eigenlijk wel van plan was als de machine en de service goed zou zijn.

Heel herkenbaar... Geen idee waarom ze nog bestaan. Totale desinteresse aldaar.
Ik zeg: Lekker links laten liggen die gasten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zocht alles van Holzmann na op marktplaats en kon hem niet vinden! Thanks!

Nu weet ik niet wat ik van Holzmann vind, het schijnt volgens reviews hit and miss te zijn met de kwaliteit en dan vooral de afwerking. Ik had namelijk deze ook gezien:


maar om die reden nog geen serieus werk van gemaakt. Jet voelt vertrouwt, maar misschien is Holzmann ook te vertrouwen?
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
ik zag laatst een hammer B3 formaatzaag + topie op 2dehands.be en dat is blijkbaar een kopie van een marktplaats.nl ad hammer-b3-formaatzaag-met-frees
ziet er zeker niet nieuw uit maar dat hoeft voor deze machine geen probleem te zijn.
staan weinig specs bij maar lijkt mij qua grootte ongeveer tussen de 600 en de 1600 te zitten.
biedingen staan op 1600, dus daar is nog wat ruimte voor je zelfs aan de jet 600 internetprijs zit en dan krijg je er nog een topie bij :oops:.
als Delden niet te ver is voor je misschien de moeite om te checken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik zag laatst een hammer B3 formaatzaag + topie op 2dehands.be en dat is blijkbaar een kopie van een marktplaats.nl ad hammer-b3-formaatzaag-met-frees
ziet er zeker niet nieuw uit maar dat hoeft voor deze machine geen probleem te zijn.
staan weinig specs bij maar lijkt mij qua grootte ongeveer tussen de 600 en de 1600 te zitten.
biedingen staan op 1600, dus daar is nog wat ruimte voor je zelfs aan de jet 600 internetprijs zit en dan krijg je er nog een topie bij :oops:.
als Delden niet te ver is voor je misschien de moeite om te checken.
Dank je, ik zal eens informeren!

- edit -

ik zie dat ik die persoon al gesproken heb. Hij vraagt 1950 euro bodemprijs en dat verschil is dan te klein voor me, als je ook nog bedenkt dat ik nog wat kosten heb voor het ophalen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan vlot komen kijken bij die Holzmann in Culemborg (eigenaar belt straks terug om er meer over te vertellen) maar als ik de beperkte info over Holzmann die ik kan vinden overweeg:


schijnen het geen briljante machines te zijn.

- edit -

ik vind nu ook reviews en ervaringen (ook hier op woodworking, maar ook in .DE) over Holzmann als merk, en ze gaan zo ver het 'billiger chinaschröt' te betitelen. Ik denk dat ik hier maar van weg blijf.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.