Zaagtafel formaat kiezen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zij vragen 1500 euro gebruikt
is in verhouding tot de nieuwprijs redelijk, op voorwaarde dat de staat van de machine dat verrechtvaardigt
een wagen is tegenwoordig een vereiste
een voorritser is een meerwaarde
helaas is er altijd groter, beter, precieser en . . . duurder
jouw machinepark ken ik niet (in detail)
jouw plannen op termijn evenmin
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
is in verhouding tot de nieuwprijs redelijk, op voorwaarde dat de staat van de machine dat verrechtvaardigt
een wagen is tegenwoordig een vereiste
een voorritser is een meerwaarde
helaas is er altijd groter, beter, precieser en . . . duurder
jouw machinepark ken ik niet (in detail)
jouw plannen op termijn evenmin
Ik heb redelijk wat spul uit het B-segment (soms zelfs C) maar daar heb ik dan weinig tot niets voor betaald.
Mijn voornaamste 'merk' spullen zijn de Jet draaibank/VVD en straks ook de lintzaag. Het is juist daarom dat ik nu wil investeren in een relatief nauwkeurige machines.

Ik heb de mensen met de Holzmann gesproken en die zijn (uiteraard) heel positief over de machine, maar ik durf het niet aan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor €1000 kun je, denk ik, wel een risico nemen. Je kunt aanpassingen doen en dan zien of de machine voldoet. Voor €1000 raak je die wel kwijt als deze toch niet bevalt. Dan ben je alleen de tijdinvestering en vervoerskosten kwijt.

Maar ik weet ook hoeveel frustratie de Metabo vandiktebank jou heeft opgeleverd en dat je nog bezig bent met de lintzaag. Als je de tijd niet hebt of de (mogelijke) frustratie niet wilt hebben, dan is de Holzmann misschien niet de beste keuze.

Overigens is de Jet ook een machine die in China is gemaakt en het zou mij niet verwonderen als ze uit dezelfde fabriek komen. Dat maakt niet per se dat ze hetzelfde zijn. De gebruikte onderdelen en kwaliteitscontrole kunnen bijvoorbeeld anders zijn. Het lastige bij Jet is dat ze in de VS een goede naam hebben met de producten die ze zelf produceren. Maar de producten in Europa zijn van Chinese makelarij en beduidend van mindere en wisselende kwaliteit.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De metabo was duidelijk het verkeerde voorbeeld van Chinese productie, dat zeker. De Jet's die ik momenteel bezit zijn van Europese (en dus conform jouw uitleg, eigenlijk Chinese) afkomst en geven mij volstrekt geen problemen. Solide en nauwkeurig. Ik heb de vraag uitstaat bij Profishop wat voor soort garantiedekking zij voornemens zijn te bieden bij een internetaankoop, mocht er gedonder zijn.

Er is een verschil tussen aanpassingen maken en een volledige revisie zoals bij de Lintzaag, dat kost overduidelijk veel meer inspanning, al is dat in dit geval vooral bemoeilijkt simpelweg door het gewicht van die machine en de leeftijd. Ik heb vaker verbeteringen/aanpassingen moeten doen aan machines, ik ben inderdaad genegen te denken dat ik voor duizend euro de gok misschien wel kan wagen. Het is een behoorlijk formaat machine, ongeveer 2 meter breed. Hij is 400v, maar de verkoper gaf aan dat de voornaamste reden dat ze hem wegdoen (afgezien van de grotere machine die er nu staat) ook het vermogen is. Voor herhaaldelijk met enige snelheid plaatmateriaal te verwerken vinden ze hem aan de zwakke kant.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Tja, in hoeverre zijn bovenstaande bezwaren iets voor de hobbyist?
Zovaak jaag ik geen platen erdoor, en als ik dan iets langer moet wachten; tja.

1000 euro is relatief niet veel geld hiervoor. Kwijtraken doe je hem toch wel als het niet bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Lijkt me geen gekke prijs. Die holzmann gaat al een flinke verbetering zijn, in vergelijk met je attica. Als je zo'n machine eventueel na wat jaren toch ontgroeit, kan je ook weer een goede keuze maken . Je weet dan wat je wel en niet gebruikt en of belangrijk vindt in een machine. Ik neem aan dat je even kan proef zagen? Dan voel je al veel beter of alles prettig loopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam

Hmm.... :unsure:.
Op dit moment nog onder de 1000 euri, inclusief alles. Moet je wel op heel specfiek moment demonteren en transporteren, maar dan heb je volgens mij een prachtige machine die nieuw het 8-voudige kost.

Op de foto's is wel te zien dat deze niet zachtzinnig (of zelfs hobbymatig) is gebruikt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Op dit moment nog onder de 1000 euri, inclusief alles. Moet je wel op heel specfiek moment demonteren en transporteren, maar dan heb je volgens mij een prachtige machine die nieuw het 8-voudige kost.

Op de foto's is wel te zien dat deze niet zachtzinnig (of zelfs hobbymatig) is gebruikt.
Hoe kun je dat zien?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik meende dat oa hieruit af te leiden ;)

1635338382573.png

Ook zie je op de tafel aan de rechterkant van het zaagblad veel gebruikssporen. Dat is een heel verschil met een nieuwe zaagmachine. Wellicht geen enkel probleem, maar ik meen me te herinneren dat je hiervoor had aangegeven iig geen opknapper te willen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.141
2.625
Bij veilingen is alleen de laatste 5 minuten prijsbepalend. Dit soort machines gaat nooit voor een koopje. Alleen machines waar de handel geen brood in ziet, kunnen nog wel eens voor een redelijk bedrag gekocht worden. En het afhalen is over het algemeen ook een chaos. Je bent meer bezig met te zorgen dat je spullen niet verdwijnen, dan met het demonteren en opladen van je machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Geen kennis van dit soort machines, dus dit klopt misschien niet helemaal: voor mijn gevoel ziet hij er groter uit dan de beschikbare ruimte in je werkplaats, als je er tenminste nog omheen wil kunnen lopen en evt een assemblagetafel neer wilt zetten?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, ik denk ook dat het een hapje te groot is voor mijn doen.

Ik ben zojuist eens binnen gelopen bij een lokale meubelmaker. Oudere man, ooit vluchteling geweest, die nu zijn kost verdient met meubeltjes. Volgens vele reviews hele populaire winkel, en ook ontzettend vriendelijk! Ik wilde graag eens een kijkje nemen hoeveel plek een flinke tafel nu inneemt en ik me er een beeld bij kan vormen, maar zijn zaagtafel is bijna 6 meter breed en diep dus daar had ik niet zoveel aan :D.

Hij heeft wel heel vriendelijk aangeboden dat als ik ooit iets moet verwerken wat te groot is voor mijn plaats of machines, ik me gewoon bij hem mag melden! Ook hij gebruikt een tip die mij hier ook al eens is gegeven, en dat is een invalzaag met lineaal voor veldwerk of spullen die niet op een machine passen. Zijn keuze is daarbij Festool maar ik ben nu niet direct op zoek naar een invalzaag, dat komt later wel.

Dat in het achterhoofd houdende denk ik dat ik dus beter voor de kleinere formaat tafel kies. Dat betekent dat ik de machines formaat JTSS-1600-T dus voorzichtig links laat liggen en me op het formaatje JTS-600XL ga richten. Ik heb nog geen antwoord van Profishop op de levertijd en garantie afhandeling van de laatste, helaas.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb voor de zekerheid toch ook even met Baptist gebeld. Ze hebben niks op de site staan dat past, maar hij heeft enkele leveranciers waar hij mee gaat bellen voor me om te checken of er wat te krijgen is dat past.
 
  • Leuk
Waarderingen: peja

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Baptist kan eigenlijk niks leveren. Enige wat ze nu aan kunnen bieden is Tendotools, maar diverse berichten (ook hier op WW) impliceren dat dit ook gewoon uit de HBM fabriek komt, dus dan is direct bij HBM kopen goedkoper en simpeler.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.