Zaagtafel formaat kiezen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zit wat te funshoppen op het wereld wijde web... en ik heb min of meer besloten dat ik voor een Jet zaagtafel wil gaan.
De VVD en draaibank stemmen me erg tevreden, ze zijn stevig/zwaar genoeg om tegen een stootje te kunnen, en ze zijn nog relatief betaalbaar.
Ook zijn de accessoires gewoon goed te krijgen en zijn de reviews positief.

Nu de keuze... het gaat tussen de JTS-600XL:



of de grotere broer, de JTS-1600XL:



In het eerste geval zou ik geneigd zijn die gewoon te bestellen, maar in het tweede geval moet ik toch nog even doorsparen, en dan doe ik nog een jaartje langer met mijn Atika. Ik twijfel over het formaat en de vrije ruimte eromheen. Ik wil hem midden in deze ruimte plaatsen:

20211024_170816.jpg

zodanig dat de voorkant/werkzijde van de machine (dus waar jij staat) naar achteren wijst op deze foto.
Het hout voert dan uit richting de kijker. Op deze manier kan ik de 'dode ruimte' gebruiken van de VVD:

20211024_170826.jpg

De lintzaag komt hier nog bij, maar ook die wil ik 3 meter in- en uitvoer ruimte geven (zoals ik met alle machines poog te doen).

Ik zit een beetje met de breedte... de 1600 versie is de mooiste. Heeft een voorritser, nog nooit gemist of nodig gehad, maar lijkt me handig.
Als ik een kast op groot formaat wil maken lijkt het me heel handig om de platen op volle lengte/breedte op de zaagtafel te kunnen plaatsen.
Ook heeft deze de grootste zaagbladen (315mm, net zoals mijn huidige Atika) tegenover de 254mm van de 600 en het meeste vermogen.

Maarrr... de 1600 zal, als ik het goed zie, een meter of 3 breed zijn van de tafel rechts van het blad tot het eind van de zwenkarm links van het blad.
Dat heb ik op zich wel... als ik de zaag ter hoogte van het grijze kastje neerzet. Gemeten vanaf de werkbank achterin tot aan de tafel van de VVD heb ik iets meer dan 6 meter, maar de VVD moet nog een centimeter of 20 terug komen ivm de 3m uit/invoer vanaf de garagedeur (die dicht moet zijn bij het vlakken ivm lawaai).
In principe hoef ik alleen vanuit de start van het zaagblad te meten, dus ik denk dat het nét zou passen.
Dat betekent wel dat de ruimte tussen de zaag en de zijwanden (het afkortstation links op de foto en het grijze kastje rechts) beperkt zal zijn.

En dan moet ik mezelf afvragen... waar bouw ik het meubel dan nog op waar ik aan werk. Bovendien wil ik ergens nog een handwerktafel kwijt (met een ouderwetse houten klem, schaafstop etc etc. Mijn hart zegt 1600, mijn verstand de 600.

Iemand wijze overwegingen voor of tegen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je een zaag met roltafel tegen het zaagblad neemt en dat zijn deze beide? Dan zal je naar verloop van tijd 90% van je hout op de roltafel zagen en de ruimte rechts van de zaag steeds minder gebruiken;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.163
2.628
Het nadeel van een zaagtafel met een loopwagen is dat hij erg veel ruimte inneemt. Ook als je hem niet gebruikt. Ga voor je zelf na hoe vaak je een grote zaagmachine gebruikt. Als je ooit eens een kastje gaat maken, kan het ook op een andere manier. Zaag je elke week een pak plaatmateriaal weg, dan zou ik voor de grootste gaan. De ruimte aan de rechterkant is ideaal om gezaagde stukken op te stapelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl en trigger

Rdl

Post veel
7 okt 2021
981
403
hilversum
Het nadeel van een zaagtafel met een loopwagen is dat hij erg veel ruimte inneemt. Ook als je hem niet gebruikt. Ga voor je zelf na hoe vaak je een grote zaagmachine gebruikt. Als je ooit eens een kastje gaat maken, kan het ook op een andere manier. Zaag je elke week een pak plaatmateriaal weg, dan zou ik voor de grootste gaan. De ruimte aan de rechterkant is ideaal om gezaagde stukken op te stapelen.
Niks aan toe te voegen.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Die 1600 gaat met zijn prijs richting een Hammer K3. Als je dan toch aan het doorsparen bent…
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.163
2.628
Ik denk dat er in de praktijk weinig verschil zit tussen die jet 1600 en een vergelijkbaar uitgeruste hammer k3.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Is de SCM die @L.N. aanbiedt geen ideale middenweg?

Ik denk dat er in de praktijk weinig verschil zit tussen die jet 1600 en een vergelijkbaar uitgeruste hammer k3.
Afgaande op de foto's die ik online vind van de 1600, kan ik mij er ergens nog wel in vinden. Al verwacht ik dat een K3 winner comfort toch op een aantal vlakken net dat tikkeltje meer 'bang for the buck' is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@Jan van den Broek ik geloof je gelijk en je hoort me niet zeggen dat jouw DeWalt geen prima machine zou zijn, maar het is in geen velden of wegen een alternatief voor het formaat dat ik hier overweeg, dus ik dacht dat het schertsend bedoeld was.

@chevy66 hoe moet ik dat 'weinig verschil' lezen? Weinig verschil qua prijs, maar beter de Hammer nemen, of weinig verschil in kwaliteit? Ik begrijp van velen dat Hammer (erg) goed spul is, maar zoals gezegd heb ik een hele goede ervaring met Jet. Ook de nauwkeurigheid van mijn VVD is príma, dus ik heb geen reden aan te nemen dat de zaagtafel anders zou zijn.

Overigens zijn de prijzen die ik heb gelinkt hierboven internetprijzen - het grootste formaat 600 XLT kost daar 2200 euro, de exact zelfde machine kost 3000 bij VDH machines. Ik wil de ondernemer best iets gunnen, maar 800 erbovenop vind ik echt veel te gortig.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Alles hangt af van je projecten. Wat wil je gaan maken? Wat van mijn gedachten:

Een formaatzaag is bij uitstek geschikt voor de verwerking van plaatmateriaal. Het meeste plaatmateriaal is 2440x1220 of 2500x1250. Dit moet je zowel overdwars als in de lengte kunnen zagen. Met een loopwerk voor 1600mm kom je dus niet ver. In dat opzicht zijn beide keuzes dus even slecht.
Als je een hele grote zaagmachine niet kwijt kunt, ga dan voor een kleine plus bijv. een invalzaag. Koop dan 300cm of 2x160cm linialen om een plaat op te delen. Zorg dan ook dat je werkbank rond de 240cm lang is, en voldoende ruimte rondom heeft om er balken op te leggen zodat je daarop weer de plaat kunt leggen om deze te zagen. Of je zult op de vloer moeten werken, maar dan moet je daar de ruimte vrijhouden voor een complete plaat (plus extra ruimte om er omheen te lopen).

Met een zaagblad van 250mm kun je al ca. 80-85mm dik materiaal zagen. Voor de meeste projecten is dit echt voldoende. Je zult zelden of nooit een grotere dikte hoeven te zagen. Zelfs onder 45 graden kom je ruim rond de 60mm, en ook dat is meer als je waarschijnlijk ooit nodig zult hebben. Voor een 250mm zaagblad hoeft de motor maar rond de 2KW te zijn, en een 250mm zaagblad is ook voordeliger als een groter zaagblad. Meer vermogen is vooral nodig voor een hogere doorvoersnelheid en/of een groefzaag.
Een voorritser is vooral handig als je bijv. melamine platen wilt gaan zagen. Een goed en scherp zaagblad gebruiken is in bijna alle andere gevallen voldoende om een uitstekend resultaat te behalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL en trigger

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Wat ik begreep uit een topic over de SCM is dat je de afkortgeleider (of hoe noem je dat hier?) makkelijk kan verwijderen en net zo snel en secuur weer kan terugplaatsen. In dat geval heb je wel de lusten en niet de lasten als je deze niet hoeft te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.163
2.628
Met in de praktijk bedoel ik, als je er mee gaat werken. Vaak is het in dat prijssegment meer een kwestie van voorkeur, dan van kwaliteitsverschil. En kijk bij het vergelijken van prijzen naar wat de machine je totaal werkend geplaatst kost. Elke machine die je koopt zal een compromis zijn. Kijk wat voor jouw belangrijk is en neem aan de hand daar van een beslissing. Als je nu met een bouwzaag werkt, gaat de volgende zaagmachine al snel een verbetering zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@chevy66 thanks, dat helpt :).

@LeonvB ik wil de optie hebben om groot formaat kasten te maken, iets wat ik leuk vind. Daar kun je prima voor met multiplex werken, maar grote platen doe ik nu met een handcirkelzaag en een lange lat erlangs, en dat is erg vervelend werken. Een hoop van mijn werk zal ook gewoon het rechten van balken zijn en verstek zagen. Gebogen zaken (zoals een leuning) haal ik gewoon door de lintzaag, laatstgenoemde ook om stammetjes incidenteel te kunnen vermaken tot planken/balken. Daarom moet ik daar die 3 meter echt vrijhouden, er moet een rolbaan kunnen staan voor de doorvoer.

Andere zaken waar ik aan denk zijn b.v. (een inleg voor) een tafelblad - zo'n plaat word dan al gauw één tot anderhalve meter vierkant. Ik wil niet nu te krap gaan zitten voor het formaat zaagtafel en dan achterin de helft met een invalzaag moeten doen, maar als ik de zaag te groot koop.... ik moet maar eens zo'n ding in het echt gaan bekijken om een goed gevoel te krijgen wat ik ermee kan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.163
2.628
Als je een groot formaat plaatmateriaal makkelijk wil kunnen verwerken, denk ik dat je voor dat geld beter op zoek gaat naar een knappe gebruikte altendorf of vergelijkbaar. Die loopwagen van 1,6 meter heb je dan niet veel nut van. Je hebt dan meer aan het dubbele.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Als je hele platen wilt verzagen heb je niet veel aan deze machines omdat die maar halve platen kunnen verwerken. Zoals Chevy aangeeft: ga voor een grotere machine.

Aan de andere kant: ik heb een complete keuken met een invalzaag en 7491 gebouwd. Balken over een paar schragen leggen, de plaat erop en de plaat opdelen met de invalzaag is redelijk vlot te doen voor de kast zelf. Je legt de liniaal neer waar je wilt zagen en haalt de machine erover. Dat is heel wat makkelijker als langs een lat zagen. De lades zijn voornamelijk met de 7491 gezaagd: smalle stroken, groeven zagen, etc. is allemaal goed te doen op een kleine zaagtafel.

Formaatzagen zijn gemaakt voor seriematig werk. Een heel stel platen doormidden zagen, hele platen opdelen naar stroken van 400mm, hele reeksen op 564mm lengte zagen voor planken, etc. Als je niet goed bent in het plannen van je werk, of je reeks panelen is heel erg klein dan is het voordeel dat je behaalt met dit soort machines maar klein. Maar als je het werk ervoor hebt dan is er weinig beters te verzinnen om als gereedschap je werkplaats binnen te halen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.380
834
70
Veldhoven
@Jan van den Broek ik geloof je gelijk en je hoort me niet zeggen dat jouw DeWalt geen prima machine zou zijn, maar het is in geen velden of wegen een alternatief voor het formaat dat ik hier overweeg, dus ik dacht dat het schertsend bedoeld was.

Beste @trigger, foutje van mijn kant. Door de titel van je post

(Zaagtafel formaat kiezen)

ben ik op het verkeerde been gezet. Ik zal voortaan beter lezen. ;-)

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er qua veiligheid nog iets te zeggen voor een formaat zaag vs een normale tafelzaag?
de veiligheid hangt vooral van de gebruiker af
de stukken die je zaagt, zijn best in verhouding tot de afmeting van de zaagtafel
is je zaagtafel 70x70 cm + je plaat 125x250 cm, dan is het handig om de plaat eerst met een handzaag + geleider te zagen, en nadien op je zaagtafel
bij een formaatzaag horen een rolwagen + -tafel
daar op kan je grote platen kwijt, op voorwaarde dat je wagen lang genoeg is
het bijkomende voordeel is dat je de platen op je wagen kan klemmen & je met je vingers ver van de zaag kan blijven
alles heeft zijn prijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.