meubelmakerskistje II

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.830
2.656
Gaanderen
Hebben we al een zaaglijst? Ik heb op de demodag noten en maple meegenomen.als ik het hier uit kan halen dan hoef ik niets te bestellen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik doe ook mee. Essen/noten of essen/kersen is me om het even. Schik me wel naar de wens van de meerderheid ;)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Beste allemaal,

Ik ben nog relatief nieuw op dit forum...
Ik heb ook nog niet zo verschrikkelijk veel ervaring, zeker niet in de handmatige houtbewerking... (in het verleden wel combi gekocht + eigen keuken & badkamermeubels en ingemaakte kasten gemaakt, met vallen en opstaan)
Ik heb veel te weinig tijd (3 jonge kinderen, met 2 voltijds werken, ons huis aan het afwerken)...
Ik lees ongeveer een jaar geboeid mee op dit forum
Ik ben momenteel een werkbank van het Paul Sellers type aan het maken met als doel wat meer handwerk te kunnen doen, en wat meer echte feeling en skills te verwerven.
Ik heb heel veel zin om mee dit kistje te maken. Als jullie er tenminste mee overweg kunnen dat het misschien allemaal wat trager zal gaan (hoop me wekelijks 1 tot 2 uurtjes te kunnen vrijmaken om eraan te werken, misschien af en toe wat langer). Het lijkt me een zeer leerrijk project...
Heb in het verleden enkel met den, eik en MDF gewerkt. Lijkt me ook leuk om eens met een wat edelere houtsoort te werken. Ga contact opnemen met jullie hofleverancier over de mogelijkheid om een pakketje naar België te verzenden.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.639
206
48
zwolle
www.masave.nl
Netto maten met dank aan Roeland

regelwerk 22x16 -> 13 meter
500mm 9x
220mm 3x
370mm 7x
330mm 6x
150mm 3x
332mm 3x


panelen 5/6mm
240x200mm 4x
240x110 2x
310x200 2x
310x110 2x
240x135 2x
240x230 2x
paneel 8 mm
480x310mm

Kortom een mooie partij zaag en schaaf werk....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zo dat is weer een stap in de goede richting. Het groepsproject begint concreet te worden.
Ik ben alvast begonnen om mijn materiaal bij elkaar te zoeken en in orde te maken. De beitels zijn geslepen en gewet tot scheermesscherpte, maar toen vond ik mijn oude Bahco kapzaag die ik wilde gaan gebruiken om de zwaluwstaarten te maken.... Blijkbaar heeft mijn zoon deze een keer gebruikt om betonijzer te bewerken, alle tanden zijn zo glad dat je er geen pakje boter meer mee kunt snijden.
Mogelijk hebben meerdere projectleden (en anderen) een nieuwe zaag nodig en/of beitels.
Is het een idee dat onze hofleverancier deze in het groot kan inkopen (en dus relatief goedkoper dan elders)? Misschien ook via Roeland omdat die ook bezig is om bij Narex beitels in te kopen.
Zijn er meerdere kandidaten hiervoor?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.331
195
Gem. Winsum (Groningen)
Netto maten met dank aan Roeland

regelwerk 22x16 -> 13 meter
500mm 9x
220mm 3x
370mm 7x
330mm 6x
150mm 3x
332mm 3x


panelen 5/6mm
240x200mm 4x
240x110 2x
310x200 2x
310x110 2x
240x135 2x
240x230 2x
paneel 8 mm
480x310mm

Kortom een mooie partij zaag en schaaf werk....

Is het slim om te wachten met zagen tot de sketchuptekeingen er zijn?

mvg
klaas0639
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
@BRT & Massave: hier nog een Belg die geïnteresseerd is in een pakketje hout misschien ergens een gezamelijk centraal leverpunt in België?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
O peatey zei:
toen vond ik mijn oude Bahco kapzaag die ik wilde gaan gebruiken om de zwaluwstaarten te maken
O peatey STOP HALT HO op de remmen break !!!!!!!!!!

Dit is kissie II er zitten geen zwaluwstaarten in deze kist !!!!!!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Oei, Dat is inderdaad wel jammer. Ik kan wel wat oefening daarin gebruiken namelijk ;-)
Kunnen we daar misschien een soort keuze module van maken? Of moeten de wanden van de kist dan ook iets dikker zijn?

De houtkeuze ben ik nog niet helemaal uit. Is kersen en noten misschien een mooie combi? Lijkt me wel een warme kleurcombi. Ik heb zelf nog noten en mijn vader heeft nog een stapel kersen. Wellicht is het genoeg. Is het mogelijk om bij het zaagplan per paneel aan te geven of het donker of licht hout betreft? Dan kan ik inventariseren.

Ik kijk er naar uit te beginnen :)


Grt. Rene
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
Voor alle duidelijkheid dit is het ontwerp van Roeland Brekelmans aan de hand van deze schetsen is Sam Ponette nu een tekening aan het maken in Sketchup.
Zoals je in de tekening ziet benoemd Roeland hier een aantal van de verbindingen .

meubelmakerskistje II.jpg

Heb bij aanvang van meubelmakerskistje deel II al een concept tekening van Roeland Brekelmans laten zien .
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.357
81
Amsterdam
En ik vond die kissies in Zwolle nog wel zo mooi gemaakt. Die waren zeker wel versie 1.0?
Klopt dat was versie I

Maar Meubelmakerskistje II wordt ook mooi !!! (als het lukt, maar dat is nu juist de uitdaging !!!!!!)

De uiterlijke vorm is eigenlijk het zelfde alleen de constructie is totaal anders namelijk panel en frame (eeuuh zo heet dat toch meneer Roeland ?? )
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Sorry, ik was in de war met de eerste versie. Deze versie lijkt mij voor mij al uitdagend genoeg zonder zwaluwstaarten ;-)

Dus ik kan er denk ik vanuit gaan dat het regelwerk van het kistje bijvoorbeeld noten zal zijn en dan de panelen een lichte houtsoort?
Ik zal van het weekend even inventariseren wat ik kan gebruiken hiervoor.

Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.