meubelmakerskistje II

A

Athanor

Guest
Heeeeel misschien doe ik ook mee, tussen de andere klussen met hoge prioriteit door...... Wil dan wel met machines werken en zorg zelf voor het hout (restjes)


Fons
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is toch wel erg gezellig, dat er zoveel mensen meedoen. Erg leuk!
Ik hoop dat ik een fatsoenlijke werkbank heb als we gaan beginnen, anders moet ik me redden met een workmate :)

Ik zat ook te denken over de houtsoorten. Bubnga is wel en heel goed idee! Wellicht te combineren met plataan?
Is dat een mogelijkheid?

Grt. René
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste houtwerkers,

Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, uit welke houtsoort je het kissie maakt sommige van jullie hebben een eigen houtvoorraad andere juist niet het leek ons wel handig om een houtpakketje samen te stellen door Rick (Massave hout) zodat iedereen mee kan doen.
In mijn optiek kun je juist uit rest materiaal het kissie maken het zijn kleine paneeltjes. Het regelwerk zou ik wel uit 1 houtsoort maken dat werkt stuk makkelijker en de paneeltjes bv van verschillende houtsoorten.
Mijn advies is echter wel om het regelwerk uit een makkelijk te bewerken houtsoort te maken het worden namelijk wel mini pen en gat verbindingen en er moet ook en groef/sponning in komen. Bubinga zou kunnen is echter vrij hard en warrig van draad, wel een uitdaging dus. Elke houtsoort heeft zijn eigen eigenschappen en moeilijkheden tijdens het bewerken en afwerken het gaat natuurlijk om het leerproces en het delen hiervan in deze post op het forum.
Met machines of met de hand of een combi het maakt niets uit alles is toegestaan maar post je vorderingen, fouten en geweldige oplossingen en of ingevingen op dit forum.

Roeland
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb mijn voorkeur qua houtkeuze, maar laat de uiteindelijke keuze aan de deskundigen over. Ik zie dat het voor het goed uitwisselen van ervaring en voor het leerproces het beste is allen een zelfde houtsoort te gebruiken.

mvg
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Ik denk dat ik een eigen kist ga maken voor mijn vliegbindmaterialen. Graag zou ik meedoen met dit project maar mijn schuur is al vol. En ik heb al een gereedschapskist gemaakt in het verleden. Ik zal tzt de fouten en oplossingen tonen in een draadje.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Wim : gereedschapskist gebouwd in het verleden = oud -> je hebt dringend wat nieuws nodig -> weg met die oude kist en je hebt weer ruimte in de schuur .
Maak het niet zo ingewikkeld het is zo simpel ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Het is simpel ja of nee je hebt gelijk ik doe dus ook mee. Misschien kunnen we een slachtoffer vinden als het baksel klaar is. Opbrengst voor het goede doel veiling op het nieuwe gedeelte wat jaap in de testfase heeft. Of ietsdergelijk.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik overweeg het want ik heb geen gereedschapskist nodig. Ik wacht het definitieve model even af en dan kijk ik of ik hem zo kan aanpassen op iets waar een kist omheen moet.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zover ik weet is dit nu de tussen stand we zijn nu met 13 personen , als het niet correct is effe melden graag !!
Dat wordt lekker zagen,hakken,mopperen,klagen en weet ik wat al niet meer.

-woruta
-renekooijman
-armandaman
-klaas0639
-handig18
-john lamers
-coonman
-Toxiq
-Donald Duck
-Rendew
-O Peatey
-Wim Kluck
-Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@ad.vanholten : afhaken is alleen mogelijk als je op de lijst staat m.a.w wil je ook op de lijst van de zwoegers ??
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@rendew: is er ook rekening gehouden met het inhuren van een psycholoog/therapeut in het begeleidende circuit en voor de echt ernstige gevallen een psychiater? Ik denk dat het zinvol is dat alle deelnemers hun ziektekostenpolis even moeten nakijken of een en ander vergoed wordt. Als dat gebeurd is pas een definitieve plek in de lijst van die-hards.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik doe in elk geval mee! Ik heb nog heel wat hout liggen en nu ik gestart ben met cursus houtbewerking zal het minder een probleem zijn om de juiste paneeltjes te maken de rest lukt wel met zweet en tranen en hopelijk zonder bloed. Als er toch nog een pakketje hout wordt aangeboden ben ik zeker geinteresseerd :) 30 euro was maar een idee alles heeft zijn prijs
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.