meubelmakerskistje II

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dolle pret! Altijd weer leuk die filmpjes! :D
Hoezeer het ook kriebelt ga ik toch maar niet meedoen. Ik heb een paar weken geleden een grote werkkoffer op de kop getikt, boordevol gereedschap. Aan een koffer geen gebrek dus, aan plaats des te meer. Ik ben wel razend benieuwd naar alle resultaten en wil in de toekomst kleine kistjes maken. Inspiratie opdoen dus. Hopelijk volgen er nog veel filmpjes, echt aanstekelijk!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik haak even kort en bondig in:
Bij wie en waar volg jij de cursus houtbewerken in Winsum?

Mooi project, lurk modus is geactiveerd :)

@Rendew: jou filmpjes zijn een soort van feestje :)


Weet je, laat ik heel openhartig zijn :)

Ten eerste
Bij mij gaat al het uitvoerend houtbewerken 10 keer zo langzaam als bij jullie. (Plannen maken gaat wel goed)

Ten tweede
ik ben bezig met:
1. Bouw van een zelf ontworpen superschijfschuurmachine. Zal er tzt hier verslag van doen, ook als het mislukt.
2. Reparatie van de kozijnen van mijn huis (korvee maar ook leuk)
3. Revisie oude draaibank. Pas gekocht. Prachtig ding maar is een bewerkelijk opknappertje. Beter gezegd: moet er nog aan beginnen :)
4. Kolomboormachine gekocht. Idem. Misschien cancel ik dat en koop iets beters.
5. Bouwen van een werktafel. (Gelukkig bijna klaar)
6. Schrijven van een boek (zal ik hier niks over vertellen, is zwaar off topic).
7. Nadenken over bouwen van een alom indruk makende stoel. Ben geraakt door het boek van Stefan During " Een leven vol stoelen". En nou begint Rick ook nog te juichen over stoelen. Potverdorie.
8. Oud gereedschap, ooit van een oudoom geweest, opknappen.
9. Heb maar een heel kleine en ongeisoleerde garage/schuur. Gelukkig net een prachtig, goed geisoleerd en verwarmd gebouwtje kunnen huren. Moet het nog "even" inrichten. Dit lost ook het escalerend probleem met mijn vrouw op. Ze werd gek van die stoffige nieuwe dure hobby van mij.
10. Volg een stimulerende (ook dat nog) cursus houtbewerken in Winsum, Prov Groningen

Nu weten jullie alles.
Dus.... .... .... , het lijkt me hartstikke leuk mee te doen. Het zal er wel van komen vrees ik. Er zitten te veel enthousiaste mensen op dit forum.


klaas0639
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik haak even kort en bondig in:
Bij wie en waar volg jij de cursus houtbewerken in Winsum?




Bij "de Praktijk" van Andre Damen in Winsum. Hij geeft meubelmakerscursussen aan kleine groepjes met een grote mate van individuele vrijheid. Google even op de Praktijk naar zijn website.


met groet
klaas0639


PS: mijn kennismaking met zijn cursussen was een breed opgezette slijpcursus.
Zie http://www.youtube.com/watch?v=MLmvHgrZqM8&feature=youtube_gdata_player.
Eigenlijk ontdekte ik toen pas hoe leuk houtbewerken was. Voordien kende ik niet het verschil tussen scherp en echt scherp noch het effect van juiste vouw etc. :)
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hé René _

Als ik zeg dat ik NIET naar het filmpje heb gekeken, kan ik dan nog onder de aanmelding UIT.
10 meter. is wel VEEL hoor , zeker als je dat nog nooit heb gedaan.
HG Hugo

keep it coming
 
A

Athanor

Guest
Dat lijkt me een christelijke variant. Ik hou het op Hear Hear ;)

Fons
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Nou na het zien van het filmpje besloten om ook maar mee te doen.
Hoe bestel ik het hout hiervoor? Denk dat ik wat extra oefenstukjes nodig heb.
 
A

Athanor

Guest
In het dagelijkse taalgebruik is er volgens mij veelal sprake van De Here ..... Maar ik lever mijn inzicht graag in voor dat van een insider natuurlijk.

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ai... ik vrees dat dat afhangt of je RK, Prot., Geref. of Herv. bent... Dat levert nog heftiger discussies op dan "wat is de beste slijpmethode" of "is Festool z'n prijs waard". Alhoewel dat natuurlijk ook religieuze discussies zijn ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Paar weken......hmmmm
es even zien of we hier een werkplekkie af kunnen krijgen voor die tijd
ik reken er niet op, maar wieweet
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zover ik het kan overzien zijn de houtwurmpjes enthousiast over het idee van kissie II. Volgens mij heb ik 11 mensen (inclusief ikke) en natuurlijk de Meester op de teller staan die al besloten hebben om het meubelmakerskissie II te gaan maken of het zeer ernstig overwegen* het te gaan maken .
Nu is het nog niet zover we hebben nog tijd maar wil eigenlijk wel weten of ik het juist heb .
Zou wel super zijn als dit aantal helemaal klopt .
Denk is aan al die foto's / filmpjes die wij met zijn allen gaan maken en al die vragen !!!!! het gaat bruisen van de activiteiten . KNALLUUHHH !!!!!

* lees: zeker weten

  • -woruta
  • -renekooijman
  • -armandaman
  • -klaas0639
  • -handig18
  • -john lamers
  • -coonman
  • -Toxiq
  • -Donald Duck
  • -Rendew
  • -O Peatey
    [*]-Roeland
Sketchup tekening(en)
-Kan nu verklappen dat ons Forumlid Samponette bezig is met de sketchup tekening , en de klus zover hij het kan overzien ,wel in 3 weken geklaard is.

Houtsoorten ?
-Tja en welke houtsoorten gaan we gebruiken
Roeland adviseerde de milde houtsoorten zoals bv kers appel plataan ( geen warrig hout en knoeper harde houtsoort te gaan werken zoals purper hart)

Zelf denk ik aan (als de Meester het okay vind ) :

walnoot - regels/stijlen
paneeltjes -esdoorn


Denk dat het wel handig is als wij allemaal het zelfde gebruiken dat maakt het machineren eenvoudiger voor onze hof leverancier.

Laat van je horen !!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Rendew,

Ik zat zelf te denken aan bubinga voor de regels en steijlen, en esdoorn voor de paneeltjes.
Ik denk niet dat het een probleem hoeft te zijn toch?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik sta dus al op de lijst onder de categorie def besloten !!!???. Potverdorie, zoals Nederland - volgens enkele politici - keer op keer andermans oorlog in wordt gerommeld, heb ik me het kissie in laten rommelen.

Nou vooruit, ik doe mee. :) (graag)

Maar Rendew...., ik heb wel een uitgesproken voorkeur om het kissie II uit 1 houtsoort te maken. Oeps.
Welke dat van de genoemde soorten is, kan me niet veel schelen. Neem maar een mooie; als het maar 1 soort is :).


Mvg
klaas0639
PS: en ach, een breekpunt wordt het niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.