Okay, de grotejongensbaco was ook binnen dus het ashuis ligt nu ook uit elkaar (sáns de poelie die nog vastzit, die ga ik vanavond proberen via de lasmethode los te krijgen). De lagers in het ashuis (wederom twee stuks) zijn 52 (51,8) en 25 (24,8) millimeter buiten/binnen diameter.Ondertussen de lagers uit het bovenste lintwiel geperst, deze zijn een voordelige 2 euro per stuk om te vervangen in de standaardmaat 40 (39,8) bij 17 (16,9) en 12 millimeter. Ik heb toen ook het onderste ashuis opengemaakt en daar zitten ook normale kogellagers in, maar die zitten geborgd met een hele grote moer waar zelfs mijn bahco niet overheen past - ik kan ze pas meten als ik ze in handen heb, dus moet ik wachten tot de zojuist bestelde grotere bahco binnenkomt voor ik nieuwe lagers kan bestellen.
Snap ik maar het ashuis is van zichzelf al dicht met deksels - de onderste (grootste) lagers zitten dus opgesloten in een dichte cylinder samen met een paar honderd gram vet. Als ik dichte lagers pak kan het vet in het ashuis niet bij de kogels in het lager komen?Die 6203 lagers in het bovenwiel zou ik ook zz nemen. Ik gebruik voor houtbewerkingsmachines het liefst stofdichte lagers dus zz.
Ik moet de bout sowieso fixeren dus ik gebruik gewoon een lasklem om de bout op zijn plek te houden, met de electrode op de poelie. Dan lukt het vast wel, er komt een vriend langs dus we doen het samen.Maak het vlak waar je de bout wilt leggen.
bijvoorbeeld met wat klei.
Hij wil mijn ontluikende lasvaardigheden misbruiken om wat te lassen voor een van zijn eigen projecten. Ik heb hem gewaarschuwd, maar hij komt toch...Altijd handig, een vriend. Kun je tenminste iemand de schuld geven als het mislukt....![]()