Metabo eruit, ??? Erin

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat oude vet heb je toch al verwijderd? Ik neem aan dat je dat je de zooi uit elkaar trekt, schoon maakt, repareert , schildert en dan weer monteert. Of klinkt dat raar?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat oude vet heb je toch al verwijderd? Ik neem aan dat je dat je de zooi uit elkaar trekt, schoon maakt, repareert , schildert en dan weer monteert. Of klinkt dat raar?
Nee, maar ik vraag me gewoon af wat uiteindelijk langer leeft, een lager dat 'voor altijd' gesmeerd is of een lager dat zwemt in het vet. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n ineminie lagertje vanbinnen genoeg vet/smeermiddel bezit voor (bij wijze van spreken) 50 jaar aan werking. Maar goed, ik ben ook geen mechanieker.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als ik de 6203 lagers opzoek met de toevoeging 'ZZ' (voor afgedicht) krijg ik nog twee dingen te zien:

1693846611996.png

Toevoeging C3/C4 en/of '5K'. Wat betekent dit en heb ik het nodig? Overigens lijken ze niet 100% dicht te zijn, ik zie de kogels nog wel door een klein randje (op de foto dan toch). Of nee, het zijn een soort blokjes?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou:

1693850008677.jpeg
1693850017786.jpeg

moertje erop 'gelast' (oh man ik ben hier zo slecht in) en na enkele slagen voorzichtig draaien brak de las alweer, maar toen had ik toch enkele millimeters gewonnen, genoeg om met een grote schroevendraaier in wat er resteerde van de bout, de boel eruit te draaien.
Daar was de uitdaging echter niet voorbij....

1693850081655.jpeg

De poelie zit ook echt vastgeklemd én geroest op de as. Poelietrekker kwam maar zo ver, omdat hij net niet door het gat lijkt te passen. En zelfs met de poelietrekker was het écht kracht zetten. Dus nu roestoplosser/kruipolie erin en een nachtje laten staan, morgen weer een dag.

Het zal ook eens meezitten in huize Trigger :ROFLMAO:.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Na het doornemen van de lange lijst lager opties en het overwegen van de prijsverschillen heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen en precies te bestellen wat er nu in zit, een doodnormaal 6203 en 6205 lager, twee stuks van elk. Ondanks de hoge verzendkosten van 9,95 was ik daarmee voor iets over de 28 euro klaar.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Nou, als ik je zo bezig zie, het zit je juist wél mee. t boutje is los... Die poelie gaat er ook af. Beetje WD40, beetje Rustico erbij....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, als ik je zo bezig zie, het zit je juist wél mee. t boutje is los... Die poelie gaat er ook af. Beetje WD40, beetje Rustico erbij....
Je hebt gelijk uiteraard, ik ben gewoon een beetje dramatisch aan het doen ;-). Ik kan bijna een carriere als antieke-machine-restaurateur gaan overwegen :cool:.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je moet eens investeren in een fakkel, als je in de oude machines gaat. Dat maakt zo veel werk makkelijker.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2023-09-05 at 10.09.38.jpeg
WhatsApp Image 2023-09-05 at 10.09.43.jpeg

De kruipolie heeft volgens mij niet echt wat gedaan, maar:

WhatsApp Image 2023-09-05 at 10.09.47.jpeg

niet zo krachtig als een fakkel of brander, natuurlijk, maar aldus mijn meetapparaatje:

WhatsApp Image 2023-09-05 at 10.10.49.jpeg

had ik het metaal van de poelie op ongeveer 100 graden toen ik eindelijk beweging kreeg. Dan ging het nog niet makkelijk maar met flink wat kracht zetten is de as nu bevrijd uit zijn benarde situatie. Nu is echt alles los en kan ik op het gemakje alles gaan prepareren voor een nieuwe opbouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Het nadeel van een te kleine warmte bron, is dat je warmte weglekt, omdat je het niet snel genoeg kan toevoeren. Daardoor ben je op een gegeven moment je hele werkstuk aan het op warmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het nadeel van een te kleine warmte bron, is dat je warmte weglekt, omdat je het niet snel genoeg kan toevoeren. Daardoor ben je op een gegeven moment je hele werkstuk aan het op warmen.
Ik snap hem, maar voor nu was het voldoende. Ik moet mijn metaalwerkplek echt eens gaan uitbreiden qua breedte en opbergruimte voor ik in deze hoek ga uitbouwen qua gereedschap, het is een grote bende en ik kan niks kwijt hier. Dat word na de winter ben ik bang.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Een gasfles met een brander is altijd handig. Al is het maar om de bbq aan te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je iets snel warm wil maken, is een grote vlam goed. Maar als je de vlam wat geconcentreerder nodig hebt, kan je er toch een andere kop op draaien? Zo'n simpele brander met 3 verschillende koppen kost iets van 4 tientjes. Maar ook met een simpel karweiflesje met een soldeerbrander met verschillende koppen, kom je al een heel eind. Die neemt weinig ruimte in in je werkplaats. Je hebt alleen wel een grote fles nodig om hem te vullen. Maar die kan ook buiten staan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik moet mijn metaalwerkplek echt eens gaan uitbreiden qua breedte en opbergruimte voor ik in deze hoek ga uitbouwen qua gereedschap, het is een grote bende en ik kan niks kwijt hier. Dat word na de winter ben ik bang.
Over het opknappen van deze machine zei je ook al dat het een winterklus zou worden. Maak ik nu een hele rare opmerking als ik zeg dat ik daar weinig van geloof? 🤪🫣
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Roel22 en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alles wat roest heeft zit hierin:

1693993990866.png

een grote koffer met azijn, voorzover het erin paste dan toch. Ook de grote poelie ligt hierin. En alles wat vooral vettig is, zit hierin:

1693994037764.png

en zo kunnen we de boel eenvoudig schoon krijgen. De oude lagers maak ik ook schoon en zet ik opnieuw in het vet, je weet niet of ze ook nog met een DIY project van pas komen.

Restanten roest verwijder ik met de staalborstel en dan gaan we alles klaarleggen, ontvetten, bepalen welke kleur ze krijgen en dan alles verven. Kleurschema word zo ongeveer hetzelfde als de grote lintzaag, al hebben ze niet dezelfde opbouw dus er zal wel wat verschil in zitten.

Het enige wat ik met de hand moet doen zijn de lintwiel-cylinder (die bovenin gaat), het zaagtafeltje en de motor en wielen. Boutjes maak ik netjes met schuurpapier en een staalborstel en ik gebruik EP2 vet zoals ook de grote heeft. Zoals het er nu naar uit ziet hoef ik alleen een nieuwe bout te regelen om de poelie weer vast te zetten, en uiteraard regel ik een setje gloednieuwe scherpe linten.

Het nieuwe kastje maak ik uit een partij eikenhout die ik nog heb staan en een paar zwenkwielen van de LIDL. Wat ik nog niet heb, en nog moet vinden, is een mooie ouderwetsche schakelaar. De vorige eigenaar had er een opbouw lichtknop tussen hangen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.