Metabo eruit, ??? Erin

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je moet je daar toch eens in verdiepen. Je kan allerlei lekkere spiesjes maken zonder vlees en vuur stoken blijft leuk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Na wat sleutelen en kloppen heb ik de motor in delen:

1694001513745.png

1694001524739.png

ik denk dat ik mag concluderen dat ik de motor van de binnenzijde niet aan hoef te pakken (als de windingen sluiting hadden gemaakt had ik dat bij het testen wel gemerkt, en hij liep prima) maar een goeie schoonmaaktbeurt met een doek en hogedruklucht kan geen kwaad denk ik.

Waar ik wel een vraagteken bij heb, is de voorzijde:

1694001583769.png

dit is de voorplaat van de motor. Het is mij duidelijk dat deze motor origineel niet voor dit zaagje specifiek is gemaakt, de plaat is namelijk onderdeel van de behuizing van de motor en bedoeld om de motor ergens tegen te monteren, een functie die hier niet benut word.

Maar goed, je ziet dus in het midden een verdieping, waar een losliggende plastic ring in lag, afgedekt met een dunne metalen ring met een rand eraan. In de verdieping vind je twee soort van lontjes:

1694001686908.png

is dit een soort van smeersysteem geweest ofzo? Dat de lontjes via capillaire werking olie naar de as voeren om de boel soepel en stil te houden? Moet/kan ik hier iets mee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik denk dat het iets van een oude wasmachine motor of zo geweest is. Lijkt een simpel soort taatslager. Gesmeerd met viltjes die een olie film in stand houden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat het iets van een oude wasmachine motor of zo geweest is. Lijkt een simpel soort taatslager. Gesmeerd met viltjes die een olie film in stand houden.
Wellicht dat ik een poging ga doen die grote flens aan de voorkant er gewoon af te slijpen. Scheelt behoorlijk in gewicht en het ding is gewoon onhandig en lelijk zo.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Heeft die motor glijlagers? Of lijkt dat zo? Dan zijn de viltjes voor de olie smering van de lagerbusjes. Ik heb een miele motor die vast loopt als hij te weinig olie krijgt. daar zitten buisjes aan de buitenkant, met een viltje er in. daar moet af en toe wat olie in.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb nu contact met iemand via Marktplaats hier 13km vandaan die een stuk of 10 elektromotoren heeft liggen, hij wil graag voor mij kijken of er iets tussen zit dat qua asmaat, vermogen en toerental bij dit zaagje past. Misschien dat dit een goeie upgrade is.

- edit -

bij het maken van nieuwe foto's, na het grondig schoonmaken....

1694012839355.png

valt mij ineens de 1 op.... het ding doet dus wel gewoon 1425 toeren :ROFLMAO:.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
5/8 inch. Je kan beter een motor zoeken waar al een poelie op zit. Op marktplaats staat nog een passend motortje in rouveen. Past wat uiterlijk betreft wel bij je zaag en er zit een poelie op.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
5/8 inch. Je kan beter een motor zoeken waar al een poelie op zit. Op marktplaats staat nog een passend motortje in rouveen. Past wat uiterlijk betreft wel bij je zaag en er zit een poelie op.
Link?

Mijn motor lijkt uit Engeland te zijn, dat verklaart de inch maat maar ook de kutte passing van de moertjes, had overal een baco nodig want standaard metrische steeksleutels passen allemaal niet.

- edit -


bedoel je deze? Past idd estetisch wel, maar de poelie lijkt mij bijna twee keer zo groot als de mijne, moet straks even meten maar dan gaat de boel wel anders lopen.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je vond de bandsnelheid toch eigenlijk te laag? Je weet toch de doorsnede van je wielen en van de grote poelie? Dan kan je toch simpel uit rekenen wat voor band snelheid je met je oude poelie had en wat het met de nieuwe zou worden. En of dat binnen de bruikbare waarden ligt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, mijn huidige poelie (nu roestvrij) is ±53mm doorsnede, en dat is buitenmaat, dus niet in de groef gemeten. Een 120mm poelie zou wellicht net dat beetje extra 'oomph' kunnen geven, zeker omdat die motor ook ietsje sterker is. Ik heb de man een berichtje gedaan.

Het onroesten gaat zeer voorspoedig, ik heb bijna alles al uit de azijn gehaald en ben nu delen aan het staalborstelen, sommigen zullen daarna ook geverfd worden. Zometeen gaat de grote poelie er ook schoon uit komen en geborsteld worden. Lijkt wel of die azijn bij het tweede gebruik beter werkt...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je bandsnelheid gaat dus met een factor 2,3 omhoog. Maar die elnor motor heeft een metrische as, dus daar is makkelijker een andere poelie voor te vinden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1694023212919.png

nog wat staalwol door die dikke cylinder heen om de verse vliegroest weg te halen en dan kan ik het ashuis alweer helemaal in elkaar gaan zetten. De grote poelie is erg moeilijk echt helemaal schoon te krijgen dus ik ga de voor- en achterzijde ook in de hammerite zetten. Sommige delen blijven half kaal, zoals de hoogtecylinder en de staafjes hier en daar. Ashuis zie je straks niet meer maar ga ik toch in de lak zetten zodat het niet opnieuw gaat roesten.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
918
318
Als je het ding met enige regelmaat gaat gebruiken hoef je niet bang te zijn voor roest.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je het ding met enige regelmaat gaat gebruiken hoef je niet bang te zijn voor roest.
Nou, dit is een onderdeel wat uiteindelijk gewoon stil zal liggen in het frame, en ja, dat gaat echt hard roesten (binnenkant frame is ook een bende). Dus ik ga in ieder geval dit huis spuiten zodat het niet aan elkaar zal roesten in de toekomst.

1694096370010.png

ashuis weer compleet. Om redenen die ik niet kon vinden liep de as aan als beide deksels dichtgeschroefd waren, maar met 1 deksel heel lichtjes losgedraaid was het probleem er niet. Ik kon geen oorzaak of rand vinden die hier verantwoordelijk voor was, dus ik heb gewoon een hele dikke pakking gesneden en die ertussen gezet, opgelost. Er staat verder geen druk op en het deksel dient alleen om het vet erin te houden, dus het is wel goed zo. Mijn OCD is me nu wel aan het aanzetten om dan de andere kant ook maar een pakking te geven....

Grootste uitdaging die ik nu nog voorzie is de kapotte bout van de grote poelie die ik verwijderd heb. Ik heb hem gemeten en het is een 16G Withworth draad. Ik ga maar eens googl'en :p. Ik had sowieso nog 2 lange WW 12G's nodig voor de grote lintzaag dus dat kan ik dan nu ook gelijk regelen.

Okay, na veel googl'en en rondbellen ben ik terecht gekomen bij het bedrijf 'Thomas Smith Fasteners' in (hoe kan het ook anders) Engeland. Die kunnen de gevraagde bouten gewoon uit voorraad leveren en produceren deze ook zelf.

Ik ga gelijk een assortiment bestellen :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1695137856491.png

Frame en Zaagtafel staan nu in 2 lagen hammerrite, ik geloof het zo wel. Van de rode verf heb ik alleen verf en geen spuitlak dus dat is wat meer werk, maar die gaan binnenkort dus ook in de verf. Omdat deze een kap heeft ga ik de twee-kleuren combo van het frame van de grote zaag nabootsen op de kap van deze, in plaats van het frame zelf (zwart onder, rood boven). In principe heb ik alle delen wel zo'n beetje af om te kunnen moteren na het verven.

Grootste klus word een mooie kastje maken. Ik heb toevallig nog wat mooi gestoomd beuken dat hier wel bij past....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik twijfel over de constructie van de kast. Ik moet rekening houden met:

- hoog gewicht (het bovenstaande frame schat ik kaal op ongeveer 50 kilo, zonder wielen en andere aanbouw)
- inbouw motor
- goede werkhoogte (zaagframe is ±70cm hoog, ik wil het kastje incl. wielen ook ongeveer 70cm hoog maken)
- verrijdbaarheid:

1695146391264.png

ik heb dus nu uit een dikke plak beuken die ik toevallig nog had liggen:

1695146421307.png

4 pootjes gemaakt:

1695146438075.png

die ongeveer 49mm vierkant zijn. De twee linkse komen wat tekort bovenop maar dat word dan gewoon de buitenzijde waar dat niet erg is. De wielen hebben een platform van ±5cm vierkant dus als ik de poten schuin zaag komt dat wel goed. Maarr...

Mijn professionele bouwtekening doet mij twijfelen of ik het niet te moeilijk maak:

20230919_194506.jpg

als ik alle 4 de poten schuin zaag heb ik de meest stabiele basis. Ik heb een kruk staan die ik op 5 graden heb gezaagd en die vind ik al redelijk stabiel zitten (tipt niet over als je leunt). Een vriend zegt me dat ik best voor 7-8 graden ga. Maar de alleen de zijkanten naar binnen laten lopen is al een stuk eenvoudiger (en recht omhoog bouwen ultra easy natuurlijk).

Maar goed, ik gebruik niet voor niks mijn goeie hout, het moet wel mooi zijn en vooral stevig. Beuken is lekker zwaar en dat is ook belangrijk, het ding mag absoluut niet topzwaar worden.

Wie deelt mij zijn/haar (of het??) waardevolle inzichten?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er zat toch al een mooie metalen voet onder die zaag? Waarom zou je die vervangen door hout? Je gaat het blad toch ook niet door hout vervangen? Of de wielen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.