Metabo eruit, ??? Erin

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Om te boren heb je wel een hele lange boor nodig. Wat ik dus al aangaf, Wat van die radius in de weg zit, slijp je weg. Als je hem uit elkaar hebt, kan je dat stukje gewoon plamuren als het je stoort.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Gewoon een ijzerboortje met een hex aansluiting gebruiken.
Dan kan je em verlengen zoveel als je wilt.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Heb jij daar al eens recht mee weten te boren?
Zolang je eerst een centreer punt slaat gaat dat prima.

1693676377543.png

Kan even geen foto vinden(heb me koffer niet thuis liggen)
Heb de oude variant van deze die is vrij stabiel.
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Mmm, zal wel eens goed gaan, maar net zo vaak niet. Ik heb er i.i.g. niet onverdeeld goede ervaringen mee.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Persoonlijk heb ik het nog niet erger kunnen maken op deze manier.
Maar ieder ze ding.
Een moer/bout er op lassen blijft nog steeds me eerste keus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Ik heb niet zulke goede ervaringen met boortjes met een 6 kant opname. Of de boor draait mee in het 6 kant, of ze breken als je er wat kracht op zet, of ze zijn zo zacht dat ze wegbuigen als je er kracht op zet. Niet mijn keuze om een gaatje in het hart van een 6mm boutje te boren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.615
1.825
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ondertussen de lagers uit het bovenste lintwiel geperst, deze zijn een voordelige 2 euro per stuk om te vervangen in de standaardmaat 40 (39,8) bij 17 (16,9) en 12 millimeter. Ik heb toen ook het onderste ashuis opengemaakt en daar zitten ook normale kogellagers in, maar die zitten geborgd met een hele grote moer waar zelfs mijn bahco niet overheen past - ik kan ze pas meten als ik ze in handen heb, dus moet ik wachten tot de zojuist bestelde grotere bahco binnenkomt voor ik nieuwe lagers kan bestellen :p. De deksels van dit ashuis bleken ook de pakkingen te missen, dus dat fixen we ook gelijk, heb ik nog liggen van het grote project.

Dit word weer zo'n geweldige machine die straks weer 100 jaar mee kan :cool:.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.615
1.825
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1693757941248.jpeg

de eerste laag hammerite zit erop. Ook dit recyclen we van het vorige project, er was nog genoeg over. Fijn als een project niet veel hoef te kosten :).

1693758018314.png

Ik krijg het allemaal redelijk goed los, behalve dat vernachelde schroefje op de poelie nog geen echte probeemgevallen tegengekomen. Ik twijfel wel of ik misschien niet een kleinere poelie moet overwegen. De motor draait maar 425tpm en met zo'n grote poelie doet de lintzaag dus nog iets minder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Je bent ergens 1000 toeren kwijtgeraakt. Je kan toch je bandsnelheid uitrekenen. Als je ergens in de buurt van de 800 meter komt, zit je aardig goed. Als je naar een kleinere poelie gaat, gaat je koppel ook naar beneden, dus je hebt kans dat je dan naar een wat zwaardere motor moet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.615
1.825
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mja. Uiteindelijk is het een machine voor klein/fijn werk, dus misschien loopt het allemaal wel los. De grote balken gaan toch onder de grote zaag, deze is voor handgrepen, pennen aan kleine stukken hout enzo.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.615
1.825
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ondertussen de lagers uit het bovenste lintwiel geperst, deze zijn een voordelige 2 euro per stuk om te vervangen in de standaardmaat 40 (39,8) bij 17 (16,9) en 12 millimeter. Ik heb toen ook het onderste ashuis opengemaakt en daar zitten ook normale kogellagers in, maar die zitten geborgd met een hele grote moer waar zelfs mijn bahco niet overheen past - ik kan ze pas meten als ik ze in handen heb, dus moet ik wachten tot de zojuist bestelde grotere bahco binnenkomt voor ik nieuwe lagers kan bestellen :p.
Okay, de grotejongensbaco was ook binnen dus het ashuis ligt nu ook uit elkaar (sáns de poelie die nog vastzit, die ga ik vanavond proberen via de lasmethode los te krijgen). De lagers in het ashuis (wederom twee stuks) zijn 52 (51,8) en 25 (24,8) millimeter buiten/binnen diameter.

Ik zie dat je ook 'dichte' lagers kunt krijgen waar je de kogels niet ziet, ten opzichte van open lagers. Dit ashuis word niet extern gesmeerd, dwz, er zijn geen smeerboutjes/gaatjes aanwezig zoals op mijn grote zaag. De voorraad vet die je erin drukt voor je hem dichtmaakt moet het dus een tijd 'doen'.

Kan ik dan beter open of dichte lagers pakken? Mijn 'gut' zegt open (en dat zit er nu ook in).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Als je geen smeerpunt kan vinden, dan zou ik er 6205 -zz in drukken. Die gaan jouw overleven. skf bij lagerboer 4,50 euro per stuk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.199
2.638
Die 6203 lagers in het bovenwiel zou ik ook zz nemen. Ik gebruik voor houtbewerkingsmachines het liefst stofdichte lagers dus zz.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.615
1.825
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die 6203 lagers in het bovenwiel zou ik ook zz nemen. Ik gebruik voor houtbewerkingsmachines het liefst stofdichte lagers dus zz.
Snap ik maar het ashuis is van zichzelf al dicht met deksels - de onderste (grootste) lagers zitten dus opgesloten in een dichte cylinder samen met een paar honderd gram vet. Als ik dichte lagers pak kan het vet in het ashuis niet bij de kogels in het lager komen?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Altijd handig, een vriend. Kun je tenminste iemand de schuld geven als het mislukt.... :giggle:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.