Metabo eruit, ??? Erin

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals sommige al wisten had ik een Metabo BAS317. De enige blauwe machine in de werkplaats, een blauw monster dat ik alleen maar voor klein/fijn werk gebruikte omdat het ding gewoon niet echt geschikt was voor grotere zaken. Ik kocht hem toen ik mijn antieke lintzaag nog aan het opknappen was, en die is ondertussen prima operationeel.

Ik had dus besloten de Metabo van de hand te doen en latent op zoek te gaan naar een kleinere lintzaag uit een goed bouwjaar, toen ze nog echte machines maakten. Dat is vandaag gelukt, al kon ik helaas geen merk of bouwjaar ontwaren, maar voor de lage prijs die gevraagd werd besloot ik de gok te wagen, hij ziet er wel vrij antiek uit.

1693505873776.jpeg

De hoogte is ruwweg 155 centimeter, het tafeltje 30x30 en de wielen hebben een diameter van ~31.5 centimeter. De motor is het enige onderdeel waar ik zo ver enige info op heb kunnen ontwaren, al moest ik het plaatje wel flink van vuil ontdoen om het een beetje te kunnen lezen:

1693505937091.jpeg

Ik ben zeker geen electro expert, maar ik denk het volgende te mogen concluderen:

Voltage ~220 (eerder 230 hier in de werkplaats)
Amperage ~2.85

Dan kom ik tot 685w opgenomen vermogen. Maarrrrr, ik vind ook:

PF 0.68

Mijn google-fu leert mij dat dit de conversie ofwel efficiëntie is van de motor. Als ik 685w verreken met een efficiëntie van 0,68 kom ik op ongeveer 465 bruikbaar vermogen uit, en dat is nog exclusief overbrengingsverlies. Ik gok dus op zo'n 450w aan bruikbaar vermogen.


Dit zal een winterprojectje worden, want ik heb nog genoeg andere dingen lopen momenteel. Hij loopt, vrij stil zelfs, het lint liep daarbij stabiel en het rubber op de wielen lijkt zo op eerste gezicht niet in al te slechte conditie te zijn. Het frame lijkt handgemaakt (want zo krom als een hoepel), er is een dakschroef door het frame geforceerd om de hoogteverstelling vast te zetten (altijd jammer, zulke mensen) en de algehele aanblik is eentje van een zwaar leven vol misbruik.

Maar goed, hij loopt en in casa Trigger krijg hij de volledige behandeling en ergens volgend jaar zal hij weer vol trots aan de slag gaan in zijn nieuwe leven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Die zaag bestaat uit gietwerk, dus niets zelf gemaakt. Is toch een lief machientje? Hoogte vergrendeling zit zo te zien op de behuizing, wielvlucht verstelling met een mooie vleugelmoer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Wat heb je daar dan voor hoogteverstelling op zitten? Dat is toch een vast frame met een motorschommel?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
PF staat voor power factor. Tegenwoordig aangeduid met de cos phi. Dit heeft te maken met de hoeveelheid blindstroom die de machine trekt. P= U*I*Cos phi. Blindstroom is de stroom die niet fase is met spanning en derhalve niet bijdraagt aan het vermogen maar wel geleverd moet worden door het net. De cos phi moet altijd boven 0,7 zijn tegenwoordig. Alle apparaten met inductie hebben een cos phi van 0.7. Vaak wordt de inductie gecompenseerd met een condensator. Voor meer info zie; What is Power Factor (Cos ϕ) ? P.F Definition & Formulas

De cos phi heeft geen invloed op het rendement van de machine. Die ligt voor elektromotoren al snel boven de 90%, ook toen al.

Met Google lens kun je wellicht nog meer info achterhalen mocht je dat nog niet geprobeerd hebben...
Veel plezier met het opknappen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1693655707858.jpeg
1693655717798.jpeg
1693655725217.jpeg

Het was even wat gelazer met de onderste as, want zoals bij de grote lintzaag ook het geval was, hebben de respectievelijke gebruikers nooit de moeite genomen dit allemaal regelmatig los te halen voor onderhoud. Het zat dus allemaal ramvast.

De poelie zit namelijk zo vast:

1693655857768.jpeg

een boutje dat in de schacht valt, maar met een platkop 😖 die al hopeloos gesloopt was door vorige pogingen deze los (of vast) te maken. Ik heb in wat er aan materaal resteerde een nieuwe sleuf geslepen maar het mocht niet baten, verder dan een halve slag kreeg ik hem niet los voordat het metaal de geest gaf. Dit word zeer waarschijnlijk uitboren en opnieuw tappen, of iemand anders moet nog een lumineus idee hebben.

Gelukkig kreeg ik met flink rammen de moer op de wielzijde wel los, nadat ik redelijk op tijd doorhad dat deze een tegendraadse spoed heeft, en dus rechtsom losdraaide.

Het is een dermate kleine machine dat ik nog heel even speelde met het idee om er een voet-aangedreven versie van te maken, zoals bij veel naaimachines vroeger (doch dan met vliegwiel voor de massa) maar dan gaat het allemaal weer zo veel plek innemen. De motor is nog prima in orde, ook al ziet hij er niet uit, dus ik vermoed dat het gewoon een nieuwe basis word (danwel een onderzijde voor de huidige metalen basis) met een paar wielen eronder.

Komende tijd dus flink wat verf en roest verwijderen...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Uhhh is het al winter :p
Lekker bezig weer.
Goed voorwerk is het halve plezier. Of zoiets.

Heb aan mijn buren beloofd in het weekend niet te vlakken of de grote lintzaag te gebruiken. Schijnbaar kun je die horen als ze aan staan. Maar beide projecten waar ik nu aan werk (de lichtkoof op het kantoor en het Japanse palletbureau) zijn op een punt waarop er gevlakt moet worden om verder te kunnen, dus die liggen tot minimaal maandag stil. Dus ja, ik heb even een half uur sleutelen tegen dit ding aan gesmeten en gelukkig is het een erg simpel ontwerp.

1693657804258.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je hebt nu toch een lasapparaat? Dus beginnen met een moer op die verrotte bout te lassen. Dan alles rustig even af laten koelen. Door de warmte die je in de bout brengt zet hij iets uit. Als je hem rustig laat afkoelen, kan je hem er vaak al uit draaien. Anders, en daar komt hij weer, de fakkel op het stuk ijzer waar de bout in zit, zetten en verwarmen. Dan zet het ijzer iets uit en kan je de bout er uit draaien. Bij kleine boutjes over zo'n lengte uit boren verniel je de schroefdraad. Het is toch een mooi gemaakt onderstel? Zo goed vindt je ze tegenwoordig niet meer. Begrijp ik nu uit je verhaal, dat je buren jouw gaan vertellen, wanneer je mag hobbyen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je hebt nu toch een lasapparaat? Dus beginnen met een moer op die verrotte bout te lassen. Dan alles rustig even af laten koelen. Door de warmte die je in de bout brengt zet hij iets uit. Als je hem rustig laat afkoelen, kan je hem er vaak al uit draaien. Anders, en daar komt hij weer, de fakkel op het stuk ijzer waar de bout in zit, zetten en verwarmen. Dan zet het ijzer iets uit en kan je de bout er uit draaien. Bij kleine boutjes over zo'n lengte uit boren verniel je de schroefdraad. Het is toch een mooi gemaakt onderstel? Zo goed vindt je ze tegenwoordig niet meer. Begrijp ik nu uit je verhaal, dat je buren jouw gaan vertellen, wanneer je mag hobbyen?
Mijn buren (langs één kant, slechts, gelukkig) zijn van mening dat ik hier niet 'thuis hoor' want ik ben 'niet van het dorp'. Dan kun je hoog en laag springen, alles wat je doet is fout (al jaren discussies mee, maar dat is voor een andere discussie).

Dus ik kies de 'high road'. Ik vlak alleen onder kantooruren, want ik erken dat het ding een takkelawaai maakt (ben er zelf ook niet dol op) dan kunnen ze me niet verwijten dat ik de moeilijkerd ben. Gewoon handwerk, beetje zaagtafel met de deur dicht doe ik in het weekend ook wel, maar de bovenfrees, grote lintzaag en vlakbank laat ik in het weekend uit om de lieve vrede een beetje te bewaren.

Aangaande dat lassen: Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk, maar het is zo'n onmeunig klein boutje en er is erg weinig materiaal om áán te lassen, met de kans dat je aan de poelie zelf aan het lassen bent. Makkelijker gezegd dan gedaan dus. Misschien doe ik binnenkort wel een poging, ik weet het nog niet. Liefst doe ik 'perfecte' restauraties, dus dat de machine ook weer normaal te onderhouden is in de toekomst.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Hoeveel ruimte heb je om de schroef/bout heen?
Anders een moer eroverheen/omheen leggen en vast lassen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoeveel ruimte heb je om de schroef/bout heen?
Anders een moer eroverheen/omheen leggen en vast lassen?
Eromheen gaat zeker niet lukken, het is echt dicht tegen de poelie aan zoals je op de laatste foto ziet. Iets ín de snede leggen zou nog werken, maar heel ver kan ik dan niet draaien :p.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Anders moer erop leggen dicht lassen en draaien maar.
De hitte zal ook helpen zoals Chevy zei.
Het kan net genoeg wezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je zoekt een moer die over het restant van het boutje valt. Dan las je het gat vol. Als er een stukje van de radius in de weg zit om de moer te laten passen, dan slijp je dat weg. Om het boutje er uit te kunnen krijgen, moet je het eerst beet kunnen pakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een beetje gevijld en gemeten, ik kan een moertje over het restant leggen, maar het deel van de poelie, de kroon zeg maar, waar de bout doorheen steekt, loopt direct achter de bout schuin richting het oppervlak van de poelie. Elk moertje dat je enigzins over restant van de bout kunt leggen blijft schuin liggen vanwege die rand.

Maar goed, een beter idee heb ik ook niet, dus ik zal het een poging geven binnenkort.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Als laatste kan je altijd de bout vlakken en een gaatje boren.
En steeds een maatje groter boren .
Met wat geluk kan je dan met een platkop/beiteltje em eruit draaien/slaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.