Metabo eruit, ??? Erin

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb een kruk staan die ik op 5 graden heb gezaagd en die vind ik al redelijk stabiel zitten (tipt niet over als je leunt). Een vriend zegt me dat ik best voor 7-8 graden ga.
Ik zou vooral eens uitrekenen hoever de basis op de grond dan uitsteekt buiten het werkblad. Het is niet prettig lopen als de poten te ver buiten het blad steken - denk aan de Ikea kinderstoel die niet voor niets een enkelbreker wordt genoemd.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20230920_204840.jpg

Een van de twee A frames. Zelfde hoek als het oude metalen voetje, maar breder/dieper/hoger zodat ik onderin nog een lade kan maken.

Ik ga ook een dik blad maken van beuken met een brievenbus bovenin waar de riem doorheen zal lopen zodat de motor verborgen kan worden in een zwenkend platform onder het blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1695317479623.png

Frame staat, en nu even van dik hout planken zagen. De opzichter vraagt zich af waarom ik dit zo leuk vind en niet gewoon lekker ballen in de tuin.

1695317533740.png

De lijmklemmen zijn op de millimeter groot genoeg.

1695317551622.png
Stukje multiplex met een beuken toplaagje gebruikt voor de panelen.

1695317576308.png

En na wat boren, raspen en frezen hebben we dan dit:

1695317602661.png

1695317613043.png

Ik moet de wielen en de hoogteverstelling verven, en daar zie ik tegenop omdat het kwastwerk is, maar het zal toch moeten gebeuren want dan kan de lintzaag weer in elkaar. Ik heb panelen voor de hele kast, maar ik moet eerst nog 2 extra dwarsbalken maken in de voor- en achterzijde.

De achterste balk zal als steunpunt dienen voor de scharniern waar het motorplateau aan moet komen, zodat het onder zijn eigen gewicht de riem op spanning houd.

De voorste balk word een opdeelpunt: Erboven gewoon een mutiplex plaat (zoals de zijkanten) maar onderin een lade. Ook aan de andere zijkant (of wellicht de achterzijde) denk ik iets te moeten maken zodat dat paneel, of toch een deel ervan, eruit kan. Dit om het eventueel in de toekomst werken aan of vervangen van de motor makkelijker toegankelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en henkvanzuylen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het lijkt een kleine update, maar het was nog een heel gedoe om het allemaal netjes te krijgen.

1695406841196.png

een plank op scharnieren aan de ene zijde en een touw aan de andere kant zodat de bende niet naar beneden komt zeilen als de riem niet om de motor zit. De motor kan hierop versteld worden om precies de juiste spanning op de riem te zetten.

Maar dat betekent dat ik nu ook de plaats voor de bedrading moet gaan bepalen, en dus met de schakelaar aan de slag moet. Genereus gedoneerd door @rinus:

1695406937171.png

een lekkere ouderwetse metalen klapschakelaar, identiek aan die op mijn grote lintzaag maar dan kleiner en zonder ster/driehoek systeem. Deze komt op de zijkant van de kast van waaruit er dan een snoer zal zijn wat buiten gebruik achterop gehangen kan worden.

De kast staat ook reeds op de bedoelde wielen. Ik wacht nog op grotere sluitringen met de post om de zaag vast te zetten op de kast, maar de boel zal er nog eenmaal vanaf moeten om de kast mooi te schuren en dergelijke. Zodra de zaag staat en de motor hangt ga ik de voorkant dichtmaken en de lade fabriceren.

Qua afwerking ga ik het mezelf een keer lekker makkelijk maken: Niks. Gewoon mooi schuren en zo laten. Dat beukenhout is vanzelf al heel mooi en die RVS schroeven staan er op zich niet verkeerd bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De werken vorderen gestaag. Het is niet origineel, maar ik had wat zwarte plastic ringen liggen en die gebruik ik voor en achter het bovenste lintwiel om het stof een beetje buiten te houden.

WhatsApp Image 2023-09-24 at 09.47.27.jpeg

Ook de bouten waarmee hij nu aan het kastje vast zit zijn nieuw en metrisch, de oude waren smerig maar ook beschadigd. Het enige wat nog niet opgeknapt is, is de kap die eromheen zit, maar dat komt later wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en henkvanzuylen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl

even getest met lint. Het lint wat erbij zat is veel te lang, zo blijkt. De verstelling moet ik zo hoog opdraaien dat hij los komt, dus dat is niet wat. Ik heb 3 nieuw linten besteld bij LintZagenopMaat in een wat kleinere maat en verschillende diktes/tpi's zodat het machientje weer goed voorzien is. Ook gelijk nog een extra ripper lint, maar dan wat dunner, voor de grote zaag besteld voor het herzagen van dun materiaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben al zo'n kluns met lades, en dan verzin ik ook nog een kast met slechts 12mm dunne en ook nog eens schuine wanden. Dat was dus een hoop gevloek en getier en het duurde veel langer dan nodig.

Maar hij zit erin.

1695575682764.png
1695575700699.png

En het werkt ook nog acceptabel.

Het metaal van de schakelaar was niet meer netjes te polijsten, dus ik heb het maar gespoten, past ook beter bij de zaag. Ik wilde de hendel links en dacht dat ik de boel dan zo had dat hendeltje onder 'uit' betekent maar helaas, uit zit dus boven. Ik laat het zo.

1695575793949.png

Paar meter snoer eraan gemaakt zodat je wat flexibiliteit hebt. Ondanks de hoogte en het gewicht van de zaag is het geheel niet topzwaar, erg stabiel en rolt soepel. Je kunt de machine gewoon aan de tafel pakken en wegrijden.

Terwijl ik wacht op de levering van de nieuwe linten moet ik het kastje nog even netjes schuren (alle potloodstrepen eraf enzo), de kap schuren en spuit en ik denk dat ik nog wat sierlijstjes wil maken om de schroeven op de voorzijde (de lade vooral) te verbergen want dan heb ik in mijn ongeduld niet zo netjes gemaakt.

Als ik het vervoer in orde krijg kan hij misschien mee naar de beurs!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.