Keuze (nieuwe) machines voor maken tafel

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
in welke richting je invoertafel niet recht is, weet ik niet
ik heb me in gedachten voorgesteld in welke zin ze niet recht zou kunnen zijn
staat ze hol, staat ze bol, helt ze af naar links of naar rechts, helt ze af naar voor of naar achter . . .
ik verwacht dat je in alle gevallen ongelijkmatig vlakschaaft
ga je met hetzelfde stuk hout er een paar keer overheen, dan is de fout cumulatief
sterkte in jouw strijd om te krijgen waar je het volste recht op hebt !

Twee foto's over de breedte van de invoertafel:

20200812_124548.jpg

20200812_124541.jpg

en eentje over de lengte:

20200812_124556.jpg

Ik denk niet dat er een term bestaat die overeenkomt met dit patroon.
Of het moet 'Schots Heuvellandschap' zijn. Recht is het alleszins niet.

De uitvoertafel is ook niet vlékkeloos recht als we echt gaan mierenneuken, maar de afwijking is daar klein genoeg (en ver genoeg van de beitels vandaan) dat ík het verschil niet meer op het gevlakte hout kan bespeuren.


Alles ik alles bij elkaar optel kan ik maar twee mogelijke conclusies aandragen:

1) Metabo heeft haar productie (in ieder geval wat betreft hun VVD) uitbesteed aan prutsers
2) Metabo is nog steeds dat A-merk dat iedereen denkt dat het is, maar ik heb gewoon vreselijke pech en heb een maandagochtend (nog voor de eerste koffie is gezet) model gekocht

En gezien de hoeveelheid afwijkingen die deze machine vertoont neig ik naar #1. Als het er echt toe komt dat deze machine retour gaat overweeg ik serieus maar gewoon voor de HBM 200 of 300 te gaan. Dan is reclameren in ieder geval makkelijker.
 

Bijlagen

  • 20200812_124541.jpg
    20200812_124541.jpg
    986,9 KB · Weergaven: 2

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik kan je er helaas niet mee helpen maar wel vreselijk balen zeg, als je dan zo'n nieuwe machine koopt mag je er ook wat van verwachten. Succes in ieder geval met dit vervelende gedoe.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
900 euro is misschien dan veel geld. Maar ik ben bang dat als je een echte vlakke tafel met geleider wil je in een veelvoud van die prijs komt. Denk aan scm, felder. De grote spelers zeg maar. Ik zeg niet dat je dit hoeft te accepteren natuurlijk. Retour sturen kan altijd. Maar ben bang dat niks in deze prijsklasse zo vlak, haaks en stevig is. Om een tafel en geleider goed vlak te krijgen zijn nu eenmaal dure bewerkingen.
En dan heb ik het vooral even over de tafel en geleider. Dat van die spie is een ander verhaal en hoort natuurlijk gewoon goed te werken.

Zeker omdat je 400v in de werkplaats hebt zou ik bijna zeggen dat ding retour te sturen en een tweedehands machine met gietijzeren tafels te kopen. Dan heb je heel veel meer machine uiteindelijk.
Bijvoorbeeld zoiets: (geen affiliatie met de verkoper, eerste de beste op marktplaats) ≥ scm vlakbank 30 cm - Gereedschap | Overige machines - Marktplaats.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Gori

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Optie twee zou mij 120 euro kosten aan bijdrage verzendkosten
die prijs is schromelijk overdreven
ik denk niet dat metabo aan zijn transporteur zo veel betaalt om het bij jou te leveren
De uitvoertafel is ook niet vlékkeloos recht . . . ík het verschil niet meer op het gevlakte hout kan bespeuren.
als je tevreden bent met het resultaat van het vlakken, dan hoef je op dit punt niet verder te gaan
Metabo heeft haar productie (in ieder geval wat betreft hun VVD) uitbesteed aan prutsers
ik heb het gevoel dat bepaalde merken hun kwaliteits- + naambekendheid aan het oplepelen zijn door zachtjes aan lagere kwaliteit te leveren aan de vroegere prijzen
daardoor maken ze tijdelijk extra-winst om te kunnen overleven ondanks de slechte opbouw van hun kostenstruktuur
een andere piste is dat ze doelbewust de prijs/kwaliteitsverhouding opdrijven door de kwaliteit te laten zakken, ondertussen nog zo veel mogelijk poen scheppen als ze kunnen, om uiteindelijk van de markt te verdwijnen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
900 euro is misschien dan veel geld. Maar ik ben bang dat als je een echte vlakke tafel met geleider wil je in een veelvoud van die prijs komt. Denk aan scm, felder. De grote spelers zeg maar. Ik zeg niet dat je dit hoeft te accepteren natuurlijk. Retour sturen kan altijd. Maar ben bang dat niks in deze prijsklasse zo vlak, haaks en stevig is. Om een tafel en geleider goed vlak te krijgen zijn nu eenmaal dure bewerkingen.
En dan heb ik het vooral even over de tafel en geleider. Dat van die spie is een ander verhaal en hoort natuurlijk gewoon goed te werken.

Zeker omdat je 400v in de werkplaats hebt zou ik bijna zeggen dat ding retour te sturen en een tweedehands machine met gietijzeren tafels te kopen. Dan heb je heel veel meer machine uiteindelijk.
Bijvoorbeeld zoiets: (geen affiliatie met de verkoper, eerste de beste op marktplaats) ≥ scm vlakbank 30 cm - Gereedschap | Overige machines - Marktplaats.nl

Ik ben het met je eens, maar ik kwam destijds in zo'n moeras terecht aan mogelijkheden dat ik die keuze zonder enige voorkennis en ervaring niet durfde te maken. Ik redeneerde dat als ik in ieder geval voor een A-merk zou kiezen, ik alle issues met 'goedkope' machines kon vermijden. Nu blijkt inderdaad (hindsight is always 20/20) dat de Metabo in het grote plaatje ook eigenlijk een beetje een budgetmachine is. Maar 900 euro vind ik een hele smak geld en datgene wat ze leveren, moet doen wat het behoort te doen. Er is weinig dubbelzinnigheid aan het 'vlak' gedeelte van een vlakbank.

Ach ja, leergeld :).

die prijs is schromelijk overdreven
ik denk niet dat metabo aan zijn transporteur zo veel betaalt om het bij jou te leveren

Wel vanuit Oostenrijk ;).

ik heb het gevoel dat bepaalde merken hun kwaliteits- + naambekendheid aan het oplepelen zijn door zachtjes aan lagere kwaliteit te leveren aan de vroegere prijzen
daardoor maken ze tijdelijk extra-winst om te kunnen overleveren ondanks de slechte opbouw van hun kostenstruktuur
een andere piste is dat ze doelbewust de prijs/kwaliteitsverhouding opdrijven door de kwaliteit te laten zakken, ondertussen nog zo veel mogelijk poen scheppen als ze kunnen, om uiteindelijk van de markt verdwijnen

Dat laatste zie ik bij Metabo nog niet zo snel gebeuren, maar dat punt over het overleven door de kwaliteit te verlagen vermoed ik al langer. Je ziet steeds meer merken (en HBM is daar een lichtend voorbeeld in) een mix aanbieden van spullen die overal vandaan betrokken worden, maar onder hetzelfde label (en soms verschillende labels, zo ook Scheppach en Gude) verkocht worden om zoveel mogelijk omzet te genereren. Je ziet het nu ook bij de auto industrie en al veel langer in het witgoed.

Het liefst zou ik allemaal van die mooie gietijzeren machines hebben uit de jaren van weleer, maar dan is ook mijn ruim bemeten garage echt te klein, over mijn portemonnee maar niet te spreken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, het verhaal krijg een iets andere wending. Ik heb zojuist de vandiktebank functie nog even geprobeerd te gebruiken, aangezien ik nog steeds met een tafeltje bezig ben en dat wil ik wel afmaken. Na enkele bewegingen met het vlakken van een balkje stopte de machine met doorvoeren. Twee boutjes later om de plastic kap te verwijderen en de oorzaak is duidelijk.

20200812_160438.jpg

20200812_160358.jpg

de aandrijfriem die de rollen moet aandrijven is gewoon rotweg gebroken. Deze machine is nog geen twee maanden oud. Ik heb de leverancier gemaild dat hij de machine terug mag en dat ik mijn geld retour wil. Hij regelt het maar. Ik wil geen Metabo meer.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Metabo is helaas een b merk geworden, zonde dat het een aantal prima merken heeft opgeslokt en meesleurt in de val....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Metabo is helaas een b merk geworden, zonde dat het een aantal prima merken heeft opgeslokt en meesleurt in de val....

Ik zou ze nog wel wat verder in het alfabet plaatsen hoor :oops:.

Misschien toch maar kijken naar een HBM 300... of heeft iemand hier iets écht goeds te koop?

Heb in ieder geval de vraag bij HBM neergelegd hoe zij met garantie en reparaties omgaan indien ik zou besluiten de 300 te kopen. Die weegt 160 kilo dus als ze zeggen 'stuur maar op' zijn we daar ook gauw klaar natuurlijk :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij is metabo enige tijd geleden overgenomen door een investeringsmaatschappij.( Metabo was tot november 2015 grotendeels in handen van het Franse Private-Equity-fonds Checkers Capital, nadat de founding families hun aandelen in 2012 hebben verkocht.[7] In november 2015 werd Metabo aan het Japanse Hitachi (bedrijf) verkocht.[8] Bron Wikepdia) Dan kan het zijn dat er in de kosten gesneden wordt. Dat het stationair gereedschap minder is geworden daar ben ik het mee eens. IK betwijfel of dit ook geldt voor het handgereedschap. Ik ben in de jaren 80 in de metabo fabrieken geweest en heb toen gezien hoe 2 man de machines afstelden met zeer zuiver gereedschap en later de chef het kwam controleren. Toen was zo'n machine de fabriek niet uitgekomen. Toen waren ze echter wel duurder dan nu. Ik vind 900 euro veel geld maar voor een vlak en vandikte bank een goedkope prijs.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Volgens mij is metabo enige tijd geleden overgenomen door een investeringsmaatschappij.( Metabo was tot november 2015 grotendeels in handen van het Franse Private-Equity-fonds Checkers Capital, nadat de founding families hun aandelen in 2012 hebben verkocht.[7] In november 2015 werd Metabo aan het Japanse Hitachi (bedrijf) verkocht.[8] Bron Wikepdia) Dan kan het zijn dat er in de kosten gesneden wordt. Dat het stationair gereedschap minder is geworden daar ben ik het mee eens. IK betwijfel of dit ook geldt voor het handgereedschap. Ik ben in de jaren 80 in de metabo fabrieken geweest en heb toen gezien hoe 2 man de machines afstelden met zeer zuiver gereedschap en later de chef het kwam controleren. Toen was zo'n machine de fabriek niet uitgekomen. Toen waren ze echter wel duurder dan nu. Ik vind 900 euro veel geld maar voor een vlak en vandikte bank een goedkope prijs.

Ik heb zojuist ook contact gehad met een allervriendelijkste man die het bedrijf "Mibo Machines" runt. Hij levert gebruikte machines met garantie op de motor, maar dan wel echt het profi spul. Helaas moet ik dan toch naar minimaal 1500 euro kijken, en dat vind ik toch echt nog iets teveel. Het mag dan goedkoop zijn voor wat het is, net zoals met de Metabo, maar ik moet ergens een lijn trekken en zolang ik nog geen meubels daadwerkelijk verkocht heb moet ik toch even pas op de plaats maken denk ik.
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
91
73
Die kettingspanner is ook raar, ziet er erg geknutseld uit en lijkt aan de verkeerde kant van de ketting te zitten?
De kettingspanner is ook bij de oudere Elektra Beckums op die manier uitgevoerd, dat is dus altijd al zo geweest.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ik zou ze nog wel wat verder in het alfabet plaatsen hoor :oops:.

Misschien toch maar kijken naar een HBM 300... of heeft iemand hier iets écht goeds te koop?

Heb in ieder geval de vraag bij HBM neergelegd hoe zij met garantie en reparaties omgaan indien ik zou besluiten de 300 te kopen. Die weegt 160 kilo dus als ze zeggen 'stuur maar op' zijn we daar ook gauw klaar natuurlijk :).
Wellicht kijken bij Baptist? Weet niet of je in de buurt van Arnhem woont maar daar hebben ze in ieder geval de record power versie van de door jouw gekochte Metabo voor precies 900 euro. Ook eventueel nog zwaardere. Ben er inmiddels een paar keer geweest en ze hebben altijd goed advies en zijn ook niet te beroert om voor de zekerheid nog een kwaliteitscontrole te doen voor ze je de spullen meegeven. Als ze er niet achter staan verkopen ze de spullen niet (deze machines in deze prijsklasse blijven natuurlijk wel hobbyspul en geen professioneel spul, maar je moet er wel goed mee kunnen werken). Als er dan iets mis mee is kun je ook eenvoudig terug.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wellicht kijken bij Baptist? Weet niet of je in de buurt van Arnhem woont maar daar hebben ze in ieder geval de record power versie van de door jouw gekochte Metabo voor precies 900 euro. Ook eventueel nog zwaardere. Ben er inmiddels een paar keer geweest en ze hebben altijd goed advies en zijn ook niet te beroert om voor de zekerheid nog een kwaliteitscontrole te doen voor ze je de spullen meegeven. Als ze er niet achter staan verkopen ze de spullen niet (deze machines in deze prijsklasse blijven natuurlijk wel hobbyspul en geen professioneel spul, maar je moet er wel goed mee kunnen werken). Als er dan iets mis mee is kun je ook eenvoudig terug.

Ik twijfel niet aan de toewijding van Baptist als winkel maar ik vertrouw de machine ondertussen niet meer, dus enige afgeleiden daarvan bekijk ik ook met argwaan. En aangezien ik echt wel dikke balken verwerk denk ik dat ik wijselijk zwaarder ga kijken dan lichter.

Hobbyspul. Tja, wat zouden jullie roepen? Ik ben zeker geen professional, ik ben een amateur die sinds 2 maanden een poging doet wat leuke meubeltjes te maken. Maar als ik het doe, doe ik het wel goed. En die 15 centimeter hoogte die de Metabo aankon heb ik ook echt wel gebruikt. Ik weet niet of ik mezelf dan onbedoeld in het hokje plaats waar ik toch zwaarder gereedschap nodig heb. Mijn knakenfrees en electrische schaaf van Black & Decker zijn ook hobbyspul maar die zeiken nergens over, en mijn 'bosch groen' schuurmachine, slaghamerboor en cirkelzaag mishandel ik ook al tien jaar zonder piepje of kraakje.

HBM is ook vragen om gedoe, zelfde klasse als hetgeen je al hebt en niet meer wilt....

Wat zou jij doen?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ik twijfel niet aan de toewijding van Baptist als winkel maar ik vertrouw de machine ondertussen niet meer, dus enige afgeleiden daarvan bekijk ik ook met argwaan. En aangezien ik echt wel dikke balken verwerk denk ik dat ik wijselijk zwaarder ga kijken dan lichter.

Hobbyspul. Tja, wat zouden jullie roepen? Ik ben zeker geen professional, ik ben een amateur die sinds 2 maanden een poging doet wat leuke meubeltjes te maken. Maar als ik het doe, doe ik het wel goed. En die 15 centimeter hoogte die de Metabo aankon heb ik ook echt wel gebruikt. Ik weet niet of ik mezelf dan onbedoeld in het hokje plaats waar ik toch zwaarder gereedschap nodig heb. Mijn knakenfrees en electrische schaaf van Black & Decker zijn ook hobbyspul maar die zeiken nergens over, en mijn 'bosch groen' schuurmachine, slaghamerboor en cirkelzaag mishandel ik ook al tien jaar zonder piepje of kraakje.



Wat zou jij doen?
Tja als je budget minder dan 1500 euro is dan kom je automatisch uit bij hobbyspul in het geval van nieuw. En in die range is het allemaal een afgeleide van elkaar. Het verschil zit m dan in de kwaliteitscontrole en service van de verkoper. Gebruikt kun je wellicht voor dat geld een oude EB oid op de kop tikken die waarschijnlijk wel voldoet.

Dat hobbyspul wat je qua ander gereedschap hebt is nu eenmaal wat vergevingsgezinder (als je daar het profispul eenmaal van hebt zul je ook zien wat voor een verschil het maakt). Je kunt overigens ook voor een ouderwetse handschaaf gaan, kost iets meer tijd maar dan krijg je het wel perfect na wat oefenen;)

Ik zou een hobbymachine kopen als ik jou was (nieuw of gebruikt) en als je echt serieuze aantallen maakt kun je altijd nog upgraden.

Edit: bijvoorbeeld deze Record PT107 vlak- vandiktebank « Stationair schaven « Stationaire machines « Houtbewerkers « Baptist.nl

Als je meer serieus bezig gaat met het maken van meubels wordt het wellicht interessant om een bedrijf te starten wat je meteen de mogelijkheid geeft om excl. Btw zaken aan te schaffen, dan wordt een duurdere machine ook beter behapbaar...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik twijfel niet aan de toewijding van Baptist als winkel maar ik vertrouw de machine ondertussen niet meer, dus enige afgeleiden daarvan bekijk ik ook met argwaan. En aangezien ik echt wel dikke balken verwerk denk ik dat ik wijselijk zwaarder ga kijken dan lichter.

Hobbyspul. Tja, wat zouden jullie roepen? Ik ben zeker geen professional, ik ben een amateur die sinds 2 maanden een poging doet wat leuke meubeltjes te maken. Maar als ik het doe, doe ik het wel goed. En die 15 centimeter hoogte die de Metabo aankon heb ik ook echt wel gebruikt. Ik weet niet of ik mezelf dan onbedoeld in het hokje plaats waar ik toch zwaarder gereedschap nodig heb. Mijn knakenfrees en electrische schaaf van Black & Decker zijn ook hobbyspul maar die zeiken nergens over, en mijn 'bosch groen' schuurmachine, slaghamerboor en cirkelzaag mishandel ik ook al tien jaar zonder piepje of kraakje.



Wat zou jij doen?

Ik zou doorsparen voor een (tweedehands) Hammertje. Maak ff wat werkjes en investeer dat. Kost 1x geld en geeft een leven lang plezier.
Stationaire machines zijn pas echt effectief als het gemak, snelheid en repeteerbaarheid oplevert. Maar goed, dat is mijn mening....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja als je budget minder dan 1500 euro is dan kom je automatisch uit bij hobbyspul in het geval van nieuw. En in die range is het allemaal een afgeleide van elkaar. Het verschil zit m dan in de kwaliteitscontrole en service van de verkoper. Gebruikt kun je wellicht voor dat geld een oude EB oid op de kop tikken die waarschijnlijk wel voldoet.

Dat hobbyspul wat je qua ander gereedschap hebt is nu eenmaal wat vergevingsgezinder (als je daar het profispul eenmaal van hebt zul je ook zien wat voor een verschil het maakt). Je kunt overigens ook voor een ouderwetse handschaaf gaan, kost iets meer tijd maar dan krijg je het wel perfect na wat oefenen;)

Ik zou een hobbymachine kopen als ik jou was (nieuw of gebruikt) en als je echt serieuze aantallen maakt kun je altijd nog upgraden.

Edit: bijvoorbeeld deze Record PT107 vlak- vandiktebank « Stationair schaven « Stationaire machines « Houtbewerkers « Baptist.nl

Als je meer serieus bezig gaat met het maken van meubels wordt het wellicht interessant om een bedrijf te starten wat je meteen de mogelijkheid geeft om excl. Btw zaken aan te schaffen, dan wordt een duurdere machine ook beter behapbaar...

Ik snap helemaal wat je zegt, maar kom, 1500 euro, dat zijn toch geen instapprijzen meer :eek: 300 euro voor HBM 10" apparaatje, ja dan zeg ik instapper, goedkoop, hobbymatig en incidenteel gebruik... maar de Metabo doet er alles aan om te doen voorkomen als een solide, beefy machine die jaren mee moet gaan bij zwaar gebruik. Hij is best zwaar en staat solide, evenals de HBM 200 en 300 die eruit zien als iets waar je nog wel een jaar of twintig van kunt hebben.

Ik zou doorsparen voor een (tweedehands) Hammertje. Maak ff wat werkjes en investeer dat. Kost 1x geld en geeft een leven lang plezier.
Stationaire machines zijn pas echt effectief als het gemak, snelheid en repeteerbaarheid oplevert. Maar goed, dat is mijn mening....

Ik heb er ook voor gespaard, en meer uitgeven dan de Metabo heeft gekost was een optie, maar niet een optie die ik op voorhand dacht nodig te hebben. Ik was oprecht in de veronderstelling dat ik iets goeds kocht. De mensen op dit forum hebben ook goede ervaringen met de machines, en o.a. op basis van de reviews van @L.N. had ik bijna de HBM 200 besteld, tot ik op aanraden van mijn vrouw even in Germanij keek en zag dat ik de Metabo waar hij hem mee vergeleek voor een mooie prijs kon krijgen. Zodoende.

Dan moet ik misschien maar bij Mibo gaan winkelen. Die heeft het 'echte' spul staan. Helaas ook voor 'echte' bedragen :D. Even snel opgebeld en hij zegt dat ik aan zo'n 1700 euro minimaal moet denken voor een echt goede vlak vandiktebank. Eentje met garantie, al beweert hij dat zijn reclamaties/garantiegevallen in een jaar op één hand te tellen zijn.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Wat denk je van een losse vandikte 'lunchbox planer' zoals de Makita 2012 nb. Dan heb je in elke geval een goede vandikte. En dan een fatsoelijke compacte tweedehands vlakbank? Lastig te vinden, ben ik met je eens, maar als het lukt dan heb je binnen je budget goede apparatuur.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat denk je van een losse vandikte 'lunchbox planer' zoals de Makita 2012 nb. Dan heb je in elke geval een goede vandikte. En dan een fatsoelijke compacte tweedehands vlakbank? Lastig te vinden, ben ik met je eens, maar als het lukt dan heb je binnen je budget goede apparatuur.

Ik denk dat ik op dit punt liever een grote (giet)ijzeren machine heb. En dan all-in-one omdat het anders wel erg gortig word qua ruimte die het inneemt. Sommige balken wegen 10+ kilo en met zo'n lunchbox schavertje krijg ik het gevoel dat de schaaf dan over de balk gaat reizen in plaats van de balk door de schaaf :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.