Isoleren vrijstaande garage

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het dak heb ik nog niet aan een onderzoek onderworpen (morgen ff doen)
indien nodig zal ik daar ook isolatie materiaal plaatsen

Op de vloer wil ik graag Oregon Pine leggen, echter is dit wel afhankelijk van hoe hard het budget slinkt met het isoleren van de wanden (en dak ?)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
44x69 vs 50x75 is duidelijk (beetje onzin die aanduiding, zelfde pikkerij als wanneer je een Harddisk koopt, staat er bijv. 320 GB dan is het 320.000 mb, maar 1 mb is 1024, dus als je het goed uitrekent is het een stuk minder

Bouwmaat is zeker een optie, even kijken wat die rekenen
Uitzoeken lukt ook wel

SLS/CLS ??? leg uit

PBT weet jij nog wat je betaald hebt ? 3,67 voor 270 cm is volgens mij echt spotgoedkoop ? voor 4 euro hoef ik niet te gaan rijden, maar richting de 5 euro wordt het al interessanter, moet namelijk ook nog een berg hout hebben voor de werkbank (zelfde maat 44x69)

Simonklein: 1 euro per meter voor een 2x3 zou neerkomen op ca € 2,70 per balk, die prijs ben ik nog nergens tegen gekomen, maar als je een adresje hebt ben ik wel nieuwsgierig, voor die prijs kan ik best een stukkie rijden ;-)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
SLS = Scandinavian Lumber Standard
CLS = Canadian Lumber Standard

bouwhout 38x.....mm vv afgeronde hoeken en normaal gesproken aardig recht. Wordt als standaard hout gehanteerd voor HSB.
38x89mm kost me bij kleine afname €1,10/m1 ex. BTW
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
PBT bedankt, maar als voor 270cm 3,48 de prijs excl. is dan is het ongeveer 55 cent per balk duurder
Ik denk er rond de 80 nodig te hebben (werkbank meegenomen) exacte aantal moet ik nog even uitrekenen

Ik heb ook nog panlatten nodig
Afhankelijk wat die daar kosten is het interessant of niet...
voor 4 tientjes ga ik niet rijden, maar als de panlatten ook veel schelen wordt het wel interessanter

Emilio, waar betaalde je die prijs als ik vragen mag
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Die prijs betaal ik bij Jongeneel/Bouwcenter, bij afname van een 1/2 pak (ca. 160 stuks) duikt de prijs bij mij ook onder de euro, maar ik denk niet dat je zoveel nodig hebt....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn boodschappenlijstje wordt zo langzamerhand aardig compleet

Domme vragen bestaan niet, maar deze benadert dit toch aardig ;) Hoe zetten jullie de folie vast....?
Ik heb een compressor, nog geen tacker oid of plak je het er op ?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
domme vragen bestaan niet,..... alleen maar domme mensen :p (grapje hoor ;))

met een nietmachine. Kost ongeveer een 7 euro:

de-nietmachine-van-de-bouw-18252939.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
De kwaliteit van de groothandel is vele malen beter als de bouwmarkt, plus dat je normale lengtes kunt kopen (4,80 5,10 5,40) met vaak minder zaagverlies. Ik weet niet waar je vandaan komt maar in NH kan een particulier bij een Pontmeyer, BBN of Jongeneel gewoon per factuur of pin betalen (met btw uiteraard) en wordt het vanaf 300-400 euro ook nog gratis thuisbezorgd. Mijn advies is vraag gewoon twee offerte`s op ter vergelijking.

Zoals men al aangeeft zul je voor 2x3 of spruce (prijs is hetzelde) een euro de meter betalen, ik zou voor 9cm steenwolisolatie gaan (glaswol is het nieuwe asbest).
Knauff steenwol is aanmerkelijk goedkoper als Rockwool, voor 9cm bouwplaat betaal je ongeveer 4,5 euro de m2.
Wandafwerking 18mm OSB 5,5 euro de m2 of 18mm plywood 7,5 euro.
Als je de ruimte nog afwerkt met gipsplaat kun je nog kiezen voor dunner achterhout zonder mes- en groef, 12mm OSB kost maar 4 euro de m2.
Raggel betaal je 30 cent per meter en voor folie Miofol een euro de m2 alles ex btw..


Voor de folie gebruik ik een hamertacker werkt vele malen sneller als een nietmachine.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix, zoiets kruiste mijn gedachten ook...gevolgd door een vreselijk visoen met blaren :)
Ik heb een compressor, die pistolen zijn bij Ecotools niet zo heel duur, misschien die overwegen (of is dat voor folie overdone en schiet je door de folie heen ?)

Simon, bedankt... Pontmeyer zit hier niet ver vandaan, zal er iig informeren
Vanwaar de keuze voor 9cm steenwol, scheelt dat zo veel met isoleren of is daar een andere reden voor ?

Voor de wanden had ik Underlayment in gedachten, steviger dan OSB om dingen aan te hangen, ziet er ook fraaier uit als het geschilderd is (áls ! want dat ben ik nog niet zeker van)

Hamertacker goeie tip, niet aan gedacht.... ik ga wel nog even kijken voor een lucht tacker
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een tacker voor nieten op de compressor. Bovendien ooit eens een doos RVS nietjes gekocht, daar heb je voor een heel leven wat aan;) dus in no-time zijn de folies bevestigd. Gebruik de nietmachine regelmatig voor allerlei klussen overigens. Een paar tackers zijn sowieso ideaal.

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een bradtacker stond al op de wensenlijst, niet-tacker niet omdat ik die niet echt dacht te gebruiken
maar voor 21 euro kun je aardig wat schieten en bespaart een hoop 'auw' ;)

Zijn RVS nieten echt beter of kan ik voor de folie ook gewone nieten nemen ? (die van ecotools)
 

PBT

Actieve deelnemer
Vanwaar de keuze voor 9cm steenwol, scheelt dat zo veel met isoleren of is daar een andere reden voor ?


Ik zou indien mogelijk voor 9cm steenwol gaan mocht je kiezen voor de slsen. Dit niet alleen vanwege de warmte isolatie maar ook voor het geluid
Ik haal zelf mijn isolatie altijd bij een isolatie outlet in de buurt. Scheelt vaak een aanzienlijk bedrag. Bij mijn ouders een aanbouw gemaakt, op het dak ligt 10cm pir isolatieplaat. Deze haal ik bij een isolatieoutlet voor +/- 12 euro per m2, tegenover 20 euro per m2 bij de bouwmaterialen handel. Dit zijn vaak 2e keus partijen (er kan een hoek kapot zijn ofzo) of restanten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dat is dus al 2x voor 9cm
SLS profiel, volgens mij kom ik dan op 95mm (geschaafd) ? is het niet beter als de materiaal er mooi strak tussen zit ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo, de eerste bestelling is de deur uit (ecotools)
niettacker, bradtacker + nieten/brads en extra slagpinnen voor beide inbegrepen

Tevens nog wat ander spul....

Ik ga nog even puzzelen wat het plaatje gaat kosten met 9cm steenwol (dan is het ook ander hout nodig)
Als dat haalbaar is doe ik dat wel, maar als het te hard in het budget hapt wordt het toch 7cm

Ik speel ook nog met een ander idee maar weet niet of het slim is
Als ik straks de spouw aan de voorzijde hebt gemaakt tbv de leidingen, dan heb ik dus 2cm ruimte, waarom zou ik daar geen 2cm die schuimplaten in zetten
Op het leidingwerk na kan ik dat helemaal afdekken en scheelt dus toch weer kou (en wellicht ook wat geluid)
Alleen vraag ik me af of het slim is ivm eventueel vocht oid ?

of is het beter om er echt een spouw te behouden ?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.058
67
De kwaliteit van de groothandel is vele malen beter als de bouwmarkt, plus dat je normale lengtes kunt kopen (4,80 5,10 5,40) met vaak minder zaagverlies. Ik weet niet waar je vandaan komt maar in NH kan een particulier bij een Pontmeyer, BBN of Jongeneel gewoon per factuur of pin betalen (met btw uiteraard) en wordt het vanaf 300-400 euro ook nog gratis thuisbezorgd. Mijn advies is vraag gewoon twee offerte`s op ter vergelijking.

Zoals men al aangeeft zul je voor 2x3 of spruce (prijs is hetzelde) een euro de meter betalen, ik zou voor 9cm steenwolisolatie gaan (glaswol is het nieuwe asbest).
Knauff steenwol is aanmerkelijk goedkoper als Rockwool, voor 9cm bouwplaat betaal je ongeveer 4,5 euro de m2.
Wandafwerking 18mm OSB 5,5 euro de m2 of 18mm plywood 7,5 euro.
Als je de ruimte nog afwerkt met gipsplaat kun je nog kiezen voor dunner achterhout zonder mes- en groef, 12mm OSB kost maar 4 euro de m2.
Raggel betaal je 30 cent per meter en voor folie Miofol een euro de m2 alles ex btw..


Voor de folie gebruik ik een hamertacker werkt vele malen sneller als een nietmachine.

Je kan de balken zelf uitzoeken bij een bouwmarkt. Sommige bouwmarkten hebben een voorraad van 20 stuks dan heb je op een gegeven moment alleen maar slechte. De grotere bouwmarkten hebben grootte voorraden en daar zit wel kwaliteit tussen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.