Isoleren vrijstaande garage

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Telkens als ik een topic lees over isoleren neemt de verwarring toe na het lezen van een aantal reacties. Dampopen, dampdicht, isolatie materiaal zus en zo. Tegenstrijdigheden waar je op zijn minst achter je oor gaat krabbelen.

Je bouwt een frame met open/dichte folie (is me niet duidelijk welke folie) en timmer het af met plaat materiaal. Zodoende creëer je een isolatie d.m.v. een ruimte alla dubbel glas. Een ander doet het evenzo maar strooit er korrels tussen (waar ook de nodige lucht tussen zit) maar die geven dan een vrij slechte isolatie. :confused:

Zelf denk ik dan een wolle trui die ademt geeft meer warmte dan een trui met veel kuntmatige vezels. Ja mijn oma met haar ruige wollen borstrok had het gelijk aan haar kant.

Met isoleren spelen een antal factoren mee die je wilt bereiken en wat is primair. A. geluidsvoverlast, binnendringen van vocht en kou van buitenaf. Inmiddels is het een wetenschap op zich.

Wil je isoleren op alleen geluid. Hoog dempend materiaal en aftimmeren met heraklith. Kan je lekker op je drumstel rammen en als de buren er nog last van hebben wordt het tijd dat de buren een stulpje kopen midden op de heide, waarschijnlijk hebben deze azijnzeikers dan weer last van muggen, loeiend vee enz..

Wil je alleen isoleren voor koude werk gewoon met het principe van dubbel glas en ga alleen voor warmte en stoken dan is de enige zorg dat je de ruimte waar je strookt het condens via roosters of kiertje in het raam naar buiten kan. Zo simpel is het.

DB beperking, koude buiten en lekker stoken. Zorg voor een spouw tussen isolatie en buitenwand (dampopen is alleen maar om het materiaal op zijn plaats te houden meer niet!! maar met een goede montage totaal overbodig). Dan een dampdichte folie om het vocht niet in schuur, werkruimte te laten doordringen, aftimmeren met materiaal naar keuze en klaar is Kees. Noodzaak is dat als je gaat stoken dat condens via een open raam of d.m.v. rooster naar buiten kan.

Zelf mijn enkelsteens schuurtje geïsoleerd in deze volgorde. Rachels op uitvuilplaatjes van 20mm. Daartussen sterfoam, dampdichte folie en afgetimmerd met 15mm multiplex. Stook met een elektrisch kacheltje en condens wordt afgevoerd door aangebrachte roosters.

Inmiddels de tweede winter met heel veel regen en soms wat kou en geen last van vocht, lekker warm en de buren hebben geen overlast.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heb je ook toevallig plaatjes van jouw creativiteit op de muren ?
Waarom heb je gekozen voor sterfoam ?

Zie de eerste reactie in dit topic.

Sterfoam gebruikt vanwege de uitstekende thermische isolatie en lage warmtegeleidingcoëfficiënt.
Verdere eigenschappen zijn.

•Minimale wateropname

•Extra hoge drukweerstand

•Verouderingsbestendig

• Bestendig tegen verrotting en ongedierten

 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sorry, die had ik wel gezien maar even niet bij stil gestaan
Toch maar eens zien wat Sterfoam kost, al heb ik het vage vermoeden dat het een stukkie duurder zal zijn

sterfoam is ook XPS ? ik vindt als ik zoek op sterfoam niet veel, hooguit wat verwijzingen met xps
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hierbij een paar foto's van de eerste wandelementen die ik gemaakt heb en vandaag geplaatst voor de isolatie van het atelier dat oorspronkelijk en garage met halfsteens muur is.


Fons

Bekijk bijlage 22918

Fons, welk isolatie materiaal heb jij gebruikt en in welke maat (dikte ?)

Ik overweeg om 60mm steenwol te gaan gebruiken, dit is redelijk prijsvriendelijk
Dan verder met balken in een maat die daar goed bijpast (40x60 ?)
 
A

Athanor

Guest
Ik heb 90 mm steenwol gebruikt tussen SLS profielen die 89mm zijn. Dit vooral omdat in het atelier veel zittend gewerkt wordt (glaskunst) en workshops worden gegeven. Dan moet er met een gevelkachel een aangename werktemperatuur worden bereikt en niet te veel energieverlies optreden.

In mijn eigen werkplaats ben ik tevreden als ik een temperatuur van een 12 graden bereik, door het activere werk en met een extra jack ben ik snel genoeg warm....

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aha.... ik vind 12 wel wat weinig, het hoeft ook geen 21 te zijn maar meer dan 12 is wel wenselijk.
Mag ik uit je keuze opmaken dat 60 misschien wat weinig is ?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@Toxiq, ga je het dak nog isoleren?

Wat voor soort vloer is je bggvloer? Ik denk dat het bij veel soorten vloeren wel mee zal vallen met het optrekkende vocht. Ik zou er niet direct een epoxy of zo overheen doen als vochtbarriere.
Als je het niet vertrouwt kan je toch altijd even meten met een vochtmeter.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat de dikte niet direct van invloed op de temperatuur is, dat hangt vooral af van de capaciteit van je kachel. Mijn werkplaats is ook met 90 mm steenwol geïsoleerd, maar mijn radiator is van lagere capaciteit. Uiteindelijk hangt het er vanaf hoe vaak je de ruimte op temperatuur wilt brengen en welke hoogte je daarbij vraagt. Natuurlijk, hoe beter de isolatie, hoe minder energieverbruik. Maar als ik zie hoeveel dagen per winter ik de ruimte echt moet verwarmen voor het hobbywerk, dan valt dat nog wel mee.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk.
Dan ga ik gewoon voor 60mm

welke standaard balkenmaat ligt het dichste bij 60mm of kan ik beter voor 70 kiezen ivm met een meer reguliere balkmaat (ze hebben namelijk ook 70mm)

Ik kom in een adv. dit tegen:
50x75 (44 x 69) € 0,91 p/m1 (€ 1,10 incl BTW)

wat moet ik hier nu uit opmaken ?

met die 69 zou steenwol van 70mm wel een mooie maat zijn

EDIT: zo te zien 44x69

 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Prima dan toch? Kwestie van een fatsoenlijke verwarming die een beetje vlot is en flexibel, dan krijg je de boel prima op temperatuur. Zou wel nadenken over welk systeem het beste aansluit bij je gebruik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het dak heb ik nog niet aan een onderzoek onderworpen (morgen ff doen)
indien nodig zal ik daar ook isolatie materiaal plaatsen

Op de vloer wil ik graag Oregon Pine leggen, echter is dit wel afhankelijk van hoe hard het budget slinkt met het isoleren van de wanden (en dak ?)
 

R.fleminks

Nieuw lid
20 dec 2014
3
0
TIP.

Ik maak erg vaak voorzet wanden en gevels dmv. houtskelet bouw. maak het Frame voor de wand buiten maak het rond om een cm smaller
dat werkt erg makkelijk bij het plaatsen van de wand, mocht de vloer of het dak niet helemaal vlak zijn merk je hier niks van.

Waneer je het frame klaar heb doe de damp openfolie er op. Niet deze niet alleen vast maar schroef over de staanders nog een stoflat ( dat zijn dunne latjes van 9 of 12 mm dik) dit ivm het wegroesten van de nietjes waar door je het mischien al kunt raden.. de follie gaat los zakt in de spouw en hoop zich op, waardoor je alsnog vocht in de wand krijgt.

plaats het geheel binnen stel het waterpas door middel van vulplaatjes of zaag wat wiggen op maar sla die der onder en hak ze af met een oude beitel of zaag mocht dat lukken.

wat daarna moet gebeuren weet je volgens mij al.

ISOver vind ik zelf een goede keuze, het werk prettig dit kan je zo op maat snijden met een lang stanleymes en kriebelt een stuk minder als rockwoll.

suc6
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heeft iemand nog een tip/adres voor balken 44x69 (bij voorkeur omgeving flevoland)
Ik heb online een prijs gevonden van € 3,67 voor 270cm maarja, dat is in renkum...dat is niet naast de deur
http://www.bouwmaterialen-renkum.nl/127702/50x75-vuren-gesch--kopmaat-44x69-lengte-270cm

Ook ben ik er nog niet helemaal uit dat soms balken zowel als 50x75 als 44x69 wordt aangeduid, kan iemand mij dat uitleggen

R.Fleminks, bedankt voor ook jouw bijdrage (Y)
 

R.fleminks

Nieuw lid
20 dec 2014
3
0
50x75 is de ruwe houtmaat en 44x69 waneer het geschaafd is ik snap het ook nooit waarom ze het eerste en dan bij zetten de maat die je koop is 44x69 mm
 

PBT

Actieve deelnemer
Ook ben ik er nog niet helemaal uit dat soms balken zowel als 50x75 als 44x69 wordt aangeduid, kan iemand mij dat uitleggen

R.Fleminks, bedankt voor ook jouw bijdrage (Y)

De 50x75 is de maat van het ruwe hout, 44x69 is de geschaafde maat. dit zijn de standaard kepers.
Ik heb zelf een tijd geleden ook een berg van deze maat nodig gehad, en kon ze nergens goedkoper vinden dan bij de plaatselijke bouwmaat. Ik weet niet of je daar kan kopen? evt. via je werkgever?
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Heeft iemand nog een tip/adres voor balken 44x69 (bij voorkeur omgeving flevoland)
Ik heb online een prijs gevonden van € 3,67 voor 270cm maarja, dat is in renkum...dat is niet naast de deur
http://www.bouwmaterialen-renkum.nl/127702/50x75-vuren-gesch--kopmaat-44x69-lengte-270cm

Ook ben ik er nog niet helemaal uit dat soms balken zowel als 50x75 als 44x69 wordt aangeduid, kan iemand mij dat uitleggen

R.Fleminks, bedankt voor ook jouw bijdrage (Y)

Voor 2"x3" betaal je bij de groothandel ook niet meer als een euro de meter hoor..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.