Isoleren vrijstaande garage

A

Athanor

Guest
Hierbij een paar foto's van de eerste wandelementen die ik gemaakt heb en vandaag geplaatst voor de isolatie van het atelier dat oorspronkelijk en garage met halfsteens muur is.


Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah geweldig, ik krijg er helemaal zin in :)
Zijn de frames gespijkerd (luchtpistool) of zie ik dat fout ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels zijn we weer even verder, er wordt nu hard gewerkt aan leegmaken van de garage zodat er wat moois van gemaakt kan worden.
Nu heb ik het volgende over het hoofd gezien, het plafond is niet glad maar een laag balken, de isolatie wanden nu plaatsen heeft dus geen zin want dan alle kou er zou boven langs
Dak.jpg

Ik weet inmiddels dat voor de rest ik eerst de wanden moet zetten en dan pas de vloer er in
Nu kan ik het mis hebben maar voor de bovenkant leek het me de juiste zet om eerst het plafond dicht te maken en dan pas aan de wanden te beginnen, is dit correct ?

En moet ik hier ook isolatie materiaal tussen zetten zo ja hoeveel, moet ik de hele ruimte opvullen ? (wordt een dure grap dan)

Ik heb ook nog een vraagje over de electriciteit, maar die post ik in een nieuw draadje (dan blijft het overzichtelijker)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Theoretisch gezien, voor woningbouw is het aangeraden om eerst de chape te gieten, daarna de wanden plaatsen, dan de vloerafwerking, en achteraf de wanden bekleden. Plafond is het allerlaatste.

Voor uw garage zou ik eerst de vloer plaatsen (als je een gewone osb-vloer op houten regelwerk kiest), dan de wanden, en als laatste ook het plafond.

Voordeel: je steekt wat meer werk in het plaatsen van de vloer, maar daarna heb je een effen ondergrond waarop je gemakkelijk uw wanden kan vast vijzen (zonder gaten in de beton te moeten maken voor je wanden, want door die gaten vergroot de kans op opstijgend vocht).
Daarna de wanden, zodat je gemakkelijk alle elektriciteit kan leggen (en dus ook de verlichting in de plafond)
En als laatste pas alle dichtmaken met bekleding.

Het feit dat je plafond nu nog zichtbaar is, kan ik enkel maar als positief zien: je kan je verlichting nog aanpassen, evt. afzuiging tussen de roostering leggen, of compressorleidingen.

Als je dak geisoleerd is, moet je tussen je roostering geen isolatie meer plaatsen (doe je dit toch, dan moet je er een dampscherm onder plaatsen)

Maar ik vermoed dat het dak geisoleerd is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix,

Al eerder kreeg ik juist het advies om de vloer als laatste te doen zodat er geen koude lucht van achter de wand ook onder vloer stroom (klonk erg logisch)
De balken op de vloer had ik bedacht om te verlijmen ipv schroeven, zo is er minder kans op optrekkend vocht (hoef niet te boren)

Ik heb geen idee of het dak geisoleerd is, ik heb er eens tegen aan geklopt het klinkt wel dof (dempend)
Ik zal er niks tussen steken
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou zeker willen weten of m'n dak geisoleerd zou zijn. Kun je niet bij een deur of zo onderkant dakbeschot meten en aan de buitenkant hoogte dakrand - opstand. Als daar ongeveer 2 cm verschil in zit weet je dat je dak niet geisoleerd is.

Én als je met een ongeisoleerd dak gaat werken, heeft het niet zo heel veel nut je wanden mega te isoleren, is als met een dikke broek en lange onderbroek lopen terwijl je topless bent:)

Zit er wel isolatie op je platte dak, dan moet je je wanden voor een optimaal resultaat ook isoleren tot onderkant dakbeschot.
Ik denk dat je dak niet geisoleerd is, meestal niet zo als het metselwerk halfsteens is.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Al eerder kreeg ik juist het advies om de vloer als laatste te doen zodat er geen koude lucht van achter de wand ook onder vloer stroom (klonk erg logisch)
De balken op de vloer had ik bedacht om te verlijmen ipv schroeven, zo is er minder kans op optrekkend vocht (hoef niet te boren)

Of je nu eerst de vloer doet, of eerst de muur, je moet zowiezo koude bruggen vermijden. Dus ik zie niet in hoe er nu koude lucht van achter de wand onder de vloer kan stromen?
Je bouwt je vloer over de volledige breedte, tot tegen de muren, opvullen met argex of andere korrels, en daarna je wanden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wilde een vloer van oregon pine leggen met veren, dan is er een ruimte waar de koude lucht vrijelijk kan stromen naar onder de vloer
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dit is toch een betere oplossing:
1. folie branden op betonvloer tegen opstijgend vocht:

B8719.jpg


2. regelwerk met tussenliggende isolatiekorrels plaatsen


B8721.jpg


3. vloerafwerking plaatsen

B8722.jpg


4. Resultaat: een vlakke geisoleerde vloer, perfect als basis voor de voorzetwanden.

B8723.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ziet er zeker goed uit maaruh.... de ideeen worden alsmaar meer uitgebreid maar het budget niet
ik hoop toch zeker met niet meer dan 2500 euro de garage te kunnen isoleren en afwerken
Die folie kan natuurlijk ook prima door een epoxy vloer worden vervangen, werkt net zo goed (en volgens mij goedkoper)

Waar dienen die korrels voor ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik gok dat dit voor de achterzijde minder nauwkeurig luistert omdat dit een damp-open folie is ?!
De isolatie zit netjes opgesloten in het frame tussen de folies

Hopelijk heb ik dit juist begrepen (anders snap ik er nog steeds weinig van :) )
 
A

Athanor

Guest
@ simonklein
De folie bij deze panelen van onderop horizontaal gelaatst en een overlap volgens voorschrift en afgetaped.

@Toxiq
Ja zo redeneer ik ook. De binnekant heb ik met kuilfolie afgewerkt met overlap stukken door de hoeken heen en naar het plafond.


Fons
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
@ simonklein
De folie bij deze panelen van onderop horizontaal gelaatst en een overlap volgens voorschrift en afgetaped.

Fons

Fons, ik bedoel de overlap tussen de verschillende panelen, aangezien je hier niet bijkomt van binnenuit. Ik bedoel dus de folie aan de koude zijde :)
 
A

Athanor

Guest
De panelen heb ik stijf tegenelkaar geschroefd zonder overlapping van de folie aan de koude kant.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.