Isoleren vrijstaande garage

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is steenwol ook geschikt voor isolatie van het dak ?
Ik dacht zelf van wel mits de folies goed aangebracht en in de juiste volgorde
toch maar beter zeker weten, anders zit ik straks met een overschot
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me ook mogelijk, maar dan moet je aan koude kant weer een spouw realiseren die goed geventileerd moet worden.


Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zat zelf te denken (en vervolgens te twijfelen) om eerst een dampdichte folie aan te brengen, over de balken en het multiplex, dus op en neer de lijnen volgen (de boel inpakken dus)
Dan zwevend (onder/tussen de balken) de steenwol, daarover damp open folie en dan de underlayment

Het idee daarvan was dat vocht van bovenaf niet in de steenwol kan trekken
Daar onstaat dan meteen de twijfel, want dat sluit je het vocht op en dat lijkt me niet gezond voor de multiplex platen die het dak vormen

Als ik daar isolatie toepas zou ik die tussen de balken laag willen steken, niet weer een heel frame bouwen dus

Het plafond maak ik zeker dicht (ivm isolatie van de wanden) dus isolatie boven de platen zou het makkelijste zijn

Wat is hiervoor de beste (aceptabele) methode ??
Ik lees ook van buitenaf, maar dat zal het (voorlopig) niet worden
 
A

Athanor

Guest
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als ik de logica goed begrijp is de volgorde van binnenuit:
Plafondbetimmering, raggels, dampdichte folie, isolatie, niets of een dampopen folie, dan een spouw van enkele centimeters die goed geventileerd moet zijn, dakplaten, dakbedekking.

De spouw moet goed geventileerd worden door gaten in de balken te boren en naar buiten toe een opening te maken.


Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als ik de logica goed begrijp is de volgorde van binnenuit:
Plafondbetimmering, raggels, dampdichte folie, isolatie, niets of een dampopen folie, dan een spouw van enkele centimeters die goed geventileerd moet zijn, dakplaten, dakbedekking.

De spouw moet goed geventileerd worden door gaten in de balken te boren en naar buiten toe een opening te maken.


Fons

Op deze manier zou er dus een dampdichte folie tegen/onder de steenwol zitten
Ik denk dat dit problemen gaat geven, als de steenwol vochtig wordt dan zal het vocht zakken en op de dampdichte folie blijven liggen ?

dak-isolatie.jpg

Ik hoop dat dit plaatje leesbaar is

Stel ik pas alleen een dampopen folie toe dan kan het vocht aan beide zijde weg
Door een ventilatie rooster in de underlayment laat te plaatsen kan het daar ventileren
boven de steenwol zou ik stootvoegen kunnen uitboren dan kan het daar ook ventileren

Gaat dit werken ?
Eventueel zou ik nog een dampdichte folie boven de steenwol kunnen plaatsen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met een dampdichte laag boven de steenwol zou het er zou uitzien

dak-isolatie-2.jpg

Volgens mij kan dit wel werken
eventueel vocht in de steenwol kan naar beneden zakken en via de spouw/ventilatie roosters weg

Of bereik ik hier iets wat ik niet wil, via de roosters gaat warmte naar boven en vervolgens daar condenseren ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met een dampdichte laag boven de steenwol zou het er zou uitzien

Bekijk bijlage 24801

Volgens mij kan dit wel werken
eventueel vocht in de steenwol kan naar beneden zakken en via de spouw/ventilatie roosters weg

Of bereik ik hier iets wat ik niet wil, via de roosters gaat warmte naar boven en vervolgens daar condenseren ?

Dit filmpje komt overeen met het 1e idee, ik neem aan dat vochtregulerende folie het zelfde is als damp open ?
https://www.youtube.com/watch?v=OH1CRfv5WwU
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
400
Dordrecht
Dit is geen goede constructie, vocht gaat van binnen naar buiten en dus moet je aan de binnenzijde een dampremmer aanbrengen. Dus van binnen naar buiten; plafondafwerking - dampremmer - isolatie - sterk geventileerde spouw - dakbeschot - dakbedekking. Je gaat het dus niet redden met een paar stootvoegjes, je hebt meer openingen nodig dan je aangeeft.

Ik zou sowieso eerst nadenken of je wel deze constructiewijze toe wilt passen, bouwfysisch is een warm dak gewoon zekerder/beter. Ik ben geen fan van deze constructie, zeker niet voor grotere oppervlakten. Heb je aan alternatieven gedacht? Je kunt ook isolatie op je dak aanbrengen (op de bestaande dakbedekking), zijn systemen voor. Mocht je dakbedekking toevallig aan vervanging toe zijn in de nabije toekomst zou ik gelijk isolatie (laten) aanbrengen aan de buitenzijde bij de vervanging.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is het enige dat ik wel weet dat de dakbedekking niet zo oud is (ca 7jr)
Een warm dak, wellicht in de toekomst, maar nu echt geen budget voor
Ik zal dus toepassen zoals eerder omschreven en jij nu ook omschrijft

In principe wordt het tussen elke balk een aparte kamer, hoe groot moet de ventilatie zijn
Zelf zat ik te denken 2 stoogvoegen aan weerszijde (dan kan het doorluchten) dat is dus 4 stuks per kamer, elke kamer is ca 46cm breed en 3 meter lang (balk hoogte weet ik niet exact
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Emilio, dit moet dan meer in de buurt komen (volgorde ?)

dak-isolatie-3.jpg

Heeft het zin of roosters in de plafond platen aan te brengen om die spouw ook te ventileren ?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Die spouw ventileren heeft geen enkel nut.
Die folie van isover zou in principe een dampdichte folie zijn, maar vocht kan wel naar buiten. Is natuurlijk ook een stukje marketing, maar het is wel een folie speciaal voor het naisoleren van platte daken.
 
A

Athanor

Guest
Als je de volgorde leest die ik aangaf zul je zien dat ik met spouw dezelfde ruimte boven de steenwol bedoel als jij op de tekening aangeeft;)


Fons
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het gaat hier om een dak van een garage. Stop gewoon de isolatie tussen de gordingen, zonder folies. Enigste voorwaarde is natuurlijk wel dat je dak waterdicht is.

Mocht dit nu om een woning gaan met leefruimte, dan moet je idd de folies in acht nemen. Maar voor een ruimte die je slechts enkele uren / week verwarmd, en dan nog enkel in de winter periode, en waarin geen grote dampen (zoals van warm water of koken) circuleren, dan gewoon dichtstoppen met isolatie en afwerken.

Je isolatie zal zeker 40 jaar meegaan zonder zijn waardes te verliezen, daar durf ik al mijn festool machines op verwedden!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
9
Gouda
Google maar eens op kouddakconstructie.

Isover heeft ook een folie voor aan de warme kant die wel vocht uit kan ademen , maar het niet binnen laat, of het werkt weet ik niet, maar ik zou het wel toepassen:http://www.isover.nl/producten/vario-system/vario-km-duplex-folie/

Als ze materiaal verkopen onder het mom dat het vocht kan uitademen maar niet binnenlaat dan betreft het materiaal met een membraan. Denk even aan kleding zoals gore tex enz. en aan het prijskaartje wat er aan hangt. Het werkt wel maar als je voor een paar schoenen al rond de 200 euro neer moet tellen en voor een jas 400 a 500 euro dan heb je het nog over de ondergrens. Wordt een dure grap om daar mee aan de slag te gaan.

Wat ik begrijp van deze vario DAMPREMMENDE folie is dat de poriën van dit materiaal reageert op de omgeving temperatuur. Tja dat doet zoveel materiaal. Deze folie is niet meer dan een dampremmende folie die net iets meer te bieden heeft (?) dan iedere dampremmende folie.


Edit;

We komen steeds dichter bij... Buitenmuur, spouw tussen isolatie en buitenmuur (met openingen zodat vocht weg kan), damp -dichte folie en aftimmeren. Waar heb ik dat eerder gelezen;)

En niet te vergeten dat het vocht door zweet, dampen en teveel stoken de geïsoleerde ruimte kan verlaten.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geen idee...
Wat dat in post 123127 :rolleyes:

Maar inderdaad, precies jouw werkwijze.
Nu gaat het er op lijkend dat ik je niet wilde geloven in het begin :eek: dat is niet het geval !

Zelf was ik geheel onbekend met de materie en ik wil graag weten wat ik doe en de werking begrijpen
Dan de mogelijkheden verkennen en op basis daarvan een keuze maken
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
9
Gouda
geen idee...vertel :rolleyes:

Zonder gekheid. Maak het niet moeilijker dan het is. Rhynix geeft een goede oplossing. In deze oplossing is het dak waterdicht en sluit alles af, zodoende heb je de eerste belangrijke stap gemaakt. Zelf ben ik er voor dat elke afgesloten ruimte d.m.v. eenvoudig ventileren verse lucht moet kunnen aanvoeren en dampen afvoeren. Deur of raam op een kiertje of een door een door rooster -al of niet open of dicht te zetten- in staande wand.

Voor muren een spouw, een paar open voegen, of bij golfplaten dak heb je al een open situatie, isolatie die niet rot gevoelig is of water opnemend, damp dichte folie en aftimmeren die hap. Ga er niet mijn festool gereedschap op inzetten, geef ook geen garantie maar weet alleen dat het werkt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.